maralyn schreef:Wat ik probeer met dit topic, is inzichten te krijgen.
Wat is de smaak van de hedendaagse ruiter, wat wil de hedendaagse ruiter.
Hoe kunnen stal eigenaren hun stallen voorzien van de juiste omstandigheden dat stallen aantrekkelijker worden.
Mensen verkiezen steeds meer de comfort voor hun paard, als de comfort voor hunzelf.
Waarom ik bakken en dat soort dingen er express niet bijzet, is omdat het in meerdere gevallen zo zou kunnen zijn. Een aantal hier in de buurt met een PP, hebben geen bak, omdat ze hun land zo optimaal mogelijk voor hun paarden willen beschikken. Vaak wordt hier dan gesproken over 1 a 2 paddock paradises. Veel pp houders, kiezen er voor, om paarden 4 tot 8 uur op het gras te houden.
Logisch, nederlands gras is erg vet. En voor sommige paarden letterlijk en figuurlijk dodelijk als de daar dagen in blijven staan (denk aan shetlanders en andere sobere rassen.)
Veel al zie ik, in de buurt, dat het vaste groepen zijn, tussen de 5 en de 10 paarden.
Met meer paarden, worden de paradises en stallingen on aantrekkelijker.
Kort om: Mijn doel is het onderzoeken, hoe staleigenaren hun stallen aantrekkelijker kunnen maken.
Met een aantal voorbeeld stallen heb ik contact, of sta ik zelf.
En ook deze stallen die ik ken, waren benieuwd naar wat de vraag van de pensionklant nu eigenlijk is.
Okee, duidelijk!
Wat ik zie is dat veel pp's op andere groepshuisvesting meer gericht lijken te zijn op de wat sobere/koudbloed types. Weinig schuilmogelijkheden en weinig gras.
Ik heb een NRPS die graag op de wei staat en dat ook 24/7 kan zonder dik te worden. Met slecht weer moet ze een regendeken op en ik vind uit de wind en regen kunnen staan een must voor haar. Zeker in de winter.
Daarom zoek ik iets wat momenteel nog onvindbaar lijkt (althans in mijn regio): een pp/groepshuivesting. Jaarrond buiten maar wel met schuilmogelijkheden (voldoende voor alle paarden) en zoveel mogelijk weidegang. Kleine, zorgvuldig samengestelde kudde en echt voldoende ruimte*
Maar om mijn paard gezond te houden heb ik ook een rijbaan nodig met goede bodem.
En ik wil graag goede uitrijmogelijkheden. Als ik hier een dergelijke stal zou kunnen vinden zou ik daar zeker 300,- voor over hebben. Ook als ik daarbij zelf moet helpen met uitmesten en voeren ed. Dit vind ik geen enkel probleem. Een kantine hoeft voor mij niet. Een wc is wel fijn en een ruime zadelkast.
Ergens overdekt kunnen poetsen is ook fijn.
*Ik ben bij een pp gaan kijken waar zeven paarden staan op 1 hectare. Onderdeel van die hectare is de rijbak en de wei, waar ze twee uur per dag op mogen in de zomer. De rijbak en de wei gaan dus van de leefruimte van de paarden af. Ik vind de leefruimte die overblijft (een track rondom de wei en de bak) dus te klein. Ook was er 1 afdak om te schuilen. Dat vind ik onvoldoende (mijn paard gaat daar al niet onder staan als er al iemand anders staat) en nou ja, twee uurtjes op de wei in de zomer is mij ook veel te kort. Grazen is imo juist heel natuurlijk gedrag wat ik mijn paard erg graag gun.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-05-15 13:03, in het totaal 4 keer bewerkt