Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Toydoll schreef:Ik heb zelf altijd vlas
- Van stro krijg ik zelf ook ontzettend last van mijn luchtwegen, ogen etc. Zo stoffig
- stro stinkt zo ontzettend als je uitmest, na een week bodem open scheppen ga ik al van mijn stokkie van de amoniaklucht
- stro moet je zo vaak uitmesten, elke dag flink uitmesten en omgooien anders staat paard in de amoniaklucht
- Opstrooien leuk, maar uur later had paard haar halve stal leeg, en ze was ook MODDER, MODDER vet.
Dus gezocht naar alternatieven, en vlas
- Kan je makkelijk oppotten zonder dat mn paard een natte/vieze bodem heeft, en dus altijd zacht en droog kan liggen
- alleen even drollen wippen dagelijks, veel makkelijker ook drol eruit te halen met vlasvork, met stro stond ik altijd te poedersuiker (of heel veel stro mee scheppen, of drollen vallen weer door de vork)
- zelfs na maand of 2 oppotten ruik ik, bij openscheppen bodem, vrijwel geen amoniaklucht
- Niet stoffig
- Paard vrijwel geen stront vlekken meer omdat de vlas meteen de drol 'paneert'
- Swinters was de stal warmer omdat de dikke bodem vlas veel dichter is dan stro, bij stro 1 rondje lopen heeft ze het beton weer boven, en de vlas laag isoleerde echt.
En vlas was ook nog goedkoper omdat ik er veel langer mee doe. Gooide er 1 pak bij in de 5 dagen.
Yvank_ schreef:Stro is slechter voor de hoeven dan vlas. Vlas trekt de urine helemaal weg die de hoeven kunnen aantasten. Mij werd bij paard met extreem hoefprobleem juist vlas of zaagsel aangeraden en dat ging inderdaad al beter.
mirgino schreef:maar goed in betaal een maandbedrag en hoef niet zuinig te doen