Waarom gekozen voor bepaalde stalbedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingaa

Re: Waarom gekozen voor bepaalde stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:30

Rubberen matten (met goede afvoer voor de urine) met een plakje stro erover zodat ze wat te doen hebben. Ideaal! Weinig werk, je hoeft enkel de drollen eruit te halen dus neemt weinig plek op de mesthoop. Overdag staan de paarden buiten en als ze weer op stal gaan zijn de matten opgedroogd. Eens in de maand met de hogedrukreiniger erdoor om ze helemaal schoon te maken. Ik zou niet meer anders willen. Het is makkelijk en goedkoop en de paarden hebben toch wat te knabbelen als hun hooi op is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:38

Aangezien mijn paard bij vlas gaat staan stofzuigen (blijkbaar vindt hij het erg lekker), staat de mijne gewoon op stro. Het is een erg schoon paard, enige nadeel is dat hij graag het onderste hooitje wil en dus z'n stro en hooi mengt. Dat is wat lastig

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:46

Eerder altijd stro, maar vanwege een test van een leverancier op vlas over gegaan.
Nu 2 jaar later nog steeds op vlas en bevalt me prima!

Makkelijk met mesten, schoon. Nu gebruik ik er wel Equi Protecta Bio Stable bij 1x per week.
Dagelijks de mestballen eruit, rechttrekken en 1x per week (soms iets langer, gewoon indien nodig) de natte plek eruit.
Nu heb ik een redelijk schone merrie met vaste mest en plas plek. Meer dan genoeg aan 1 pak vlas in de week.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:52

Wij gebruiken vlas en krullen door elkaar heen.
Ik heb een paard staan wat vlas eet en wanneer het gemengd is met krullen, eet hij het niet!

Daar komt bij dat krullen witter zijn en het er in mijn ogen schoner uitziet.

Vaak jonge paarden op stal welke net van de wei komen en alles omploegen...

Elke dag de stront en plas eruithalen en de stal blijft prima schoon!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:01

Overigens als ik het geld ervoor had, koos ik voor hennep. Dat vind ik echt het meest ideale spul.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:39

Houtkorrels: minder arbeid, goedkoper, zuiniger in gebruik, makkelijk/goedkoper in opslag, geen ongedierte erin, geen (schadelijke) stof, geen rommel in het gangpad, paarden eten het niet dus meer zicht op het totale rantsoen en ik kom beter uit mbt de mestwetgeving (dus ook op dat vlak goedkoper).

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 03:47

hier rapsodie(koolzaadstro)
weinig werk.
minder opslag
droger
als je het op goede mannier doet stinkt het niet.
fijner uitmesten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:43

Ik heb zelf altijd vlas

- Van stro krijg ik zelf ook ontzettend last van mijn luchtwegen, ogen etc. Zo stoffig
- stro stinkt zo ontzettend als je uitmest, na een week bodem open scheppen ga ik al van mijn stokkie van de amoniaklucht
- stro moet je zo vaak uitmesten, elke dag flink uitmesten en omgooien anders staat paard in de amoniaklucht
- Opstrooien leuk, maar uur later had paard haar halve stal leeg, en ze was ook MODDER, MODDER vet.

Dus gezocht naar alternatieven, en vlas

- Kan je makkelijk oppotten zonder dat mn paard een natte/vieze bodem heeft, en dus altijd zacht en droog kan liggen
- alleen even drollen wippen dagelijks, veel makkelijker ook drol eruit te halen met vlasvork, met stro stond ik altijd te poedersuiker (of heel veel stro mee scheppen, of drollen vallen weer door de vork)
- zelfs na maand of 2 oppotten ruik ik, bij openscheppen bodem, vrijwel geen amoniaklucht
- Niet stoffig
- Paard vrijwel geen stront vlekken meer omdat de vlas meteen de drol 'paneert'
- Swinters was de stal warmer omdat de dikke bodem vlas veel dichter is dan stro, bij stro 1 rondje lopen heeft ze het beton weer boven, en de vlas laag isoleerde echt.

En vlas was ook nog goedkoper omdat ik er veel langer mee doe. Gooide er 1 pak bij in de 5 dagen.

Ben alleen met vlas wel hooi in slowfeeder gaan voeren zodat ze altijd wat te knabbelen had.

Pony's nu heb ik niets over te zeggen, die staan op houtzaagsel, omdat de baas daar makkelijk aan kan komen en hij mest ook uit dus. Maar op veel punten vergelijkbaar met vlas alleen het stoft naar mijn idee meer en ik heb het idee dat het minder goed vocht opneemt dan vlas. En minder wit dus idd minder schone uitstraling.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:54

Toydoll schreef:
Ik heb zelf altijd vlas

- Van stro krijg ik zelf ook ontzettend last van mijn luchtwegen, ogen etc. Zo stoffig
- stro stinkt zo ontzettend als je uitmest, na een week bodem open scheppen ga ik al van mijn stokkie van de amoniaklucht
- stro moet je zo vaak uitmesten, elke dag flink uitmesten en omgooien anders staat paard in de amoniaklucht
- Opstrooien leuk, maar uur later had paard haar halve stal leeg, en ze was ook MODDER, MODDER vet.

Dus gezocht naar alternatieven, en vlas

- Kan je makkelijk oppotten zonder dat mn paard een natte/vieze bodem heeft, en dus altijd zacht en droog kan liggen
- alleen even drollen wippen dagelijks, veel makkelijker ook drol eruit te halen met vlasvork, met stro stond ik altijd te poedersuiker (of heel veel stro mee scheppen, of drollen vallen weer door de vork)
- zelfs na maand of 2 oppotten ruik ik, bij openscheppen bodem, vrijwel geen amoniaklucht
- Niet stoffig
- Paard vrijwel geen stront vlekken meer omdat de vlas meteen de drol 'paneert'
- Swinters was de stal warmer omdat de dikke bodem vlas veel dichter is dan stro, bij stro 1 rondje lopen heeft ze het beton weer boven, en de vlas laag isoleerde echt.

En vlas was ook nog goedkoper omdat ik er veel langer mee doe. Gooide er 1 pak bij in de 5 dagen.

Jaaaa dit dus precies!! Vlas it is!!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:03

Ik heb vlas, omdat ik stro een grote bende vind., paard er van hoest en arthrose heeft en vlas gewoon echt een lekker dik, verend bed wordt. Het vlas dat ik heb, kost 5,25€ per baal (20 kg)...dat vind ik niet duur hoor als ik in 10 min klaar ben met de boxen én de paddock en mijn paard weer makkelijk opstaat als ze heeft gelegen. Mijn paarden kunnen overigens wel 24/7 naar buiten en hebben onbeperkt hooi

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:04

Mijn paard stond oorspronkelijk op vlas, dan heb ik een paar uitstapjes gemaakt naar andere strooisels, maar uiteindelijk staat mijn paard weer op vlas.
Vlas blijft mij mijn merrie het langste proper en ik krijg er ook het dikste bed mee.

Andere strooisels die ik geprobeerd heb:
-houtkrul: ging op zich wel, al moest ik vaker wat bijstrooien om de plasplek droog te houden en was duurder in aanschaf.
-strokorrel: wat eerst een wonderuitvinding leek, ben ik jammer genoeg van teruggekomen. Is enorm vochtabsorberend wat resulteerde in een klamme stal wanneer het vochtig weer was. Ook het gedoe eromheen, pakken in de stal gooien, water op kiepen om de korrels uiteen te laten vallen om dan toch weer te vloeken wanneer mijn paard aan de korrel begon te eten alsof het biks was, was voor mij een domper.
-stro: mijn paard is op stro komen te staan toen ik haar op pension zette. Standaard kon ik 3/4de van het stro iedere dag uit haar stal halen en bijvullen. Ik had ook hele grote moeite om haar bed dik te houden. Mijn stroverbruik lag gigantisch hoog.

En nu sta ik dus weer op vlas en dat is voor mij en mijn paard toch wel het beste. Stal is altijd wit, verbruik ligt laag en ik ben meestal binnen het kwartier klaar. Paardlief heeft altijd een dik bed.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:29

Yvank_ schreef:
Stro is slechter voor de hoeven dan vlas. Vlas trekt de urine helemaal weg die de hoeven kunnen aantasten. Mij werd bij paard met extreem hoefprobleem juist vlas of zaagsel aangeraden en dat ging inderdaad al beter.

ik heb wel eens gehoord dat door het vlas eerder een hoefzweer kan ontstaan, maar ik weet het verder niet hoor, mijn paard staat op stro

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:13

Mijn paarden staan al een paar jaar op vlas, en ik zou echt niet meer anders willen!
Het uitmesten gaat lekker snel, het stinkt niet en het geeft weinig stof. Ook is het niet duurder als bijv. stro, want ik gebruik 1 baal per week. Mijn merrie is echt een ontzettende smeerkees op stal, maar met vlas valt het reuze mee. Het is soms alleen even zoeken naar de drollen. :') Ze krijgen hier voldoende hooi, dus hebben de hele nacht wat te knabbelen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:04

Onze paarden staan op stro, de voordelen voor mij:

Veel voordeliger dan vlas
Gratis mestafvoer dichtbij huis
Dichtbij af te halen, wanneer we maar willen.
Iedere dag lekker ruim kunnen opstrooien, stallen liggen er altijd prachtig bij.

We hebben ze ook op vlas gehad, de nadelen van vlas voor mij:

Stallen zijn wel droog, maar ogen niet zo schoon.
Ik strooi het liefst dagelijks minstens een halve baal bij, groot verbruik-hoge kosten
Mestafvoer verder weg, 10,- per aanhanger

Liquorice_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:20

Mijn paarden staan op vlas.
Het mest makkelijk uit, is redelijk voordelig, droog voor de paarden.
Ik gooi er per week 1 pak in.

Stro staat mijn paard heerlijk op, maar moet erg veel in, wil ik geen kale plekken in de stal hebben.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:30

Mijn paard staat op rubber matten met een laagje gehakselt stro. Ze mest op 1 plek, daar leg ik geen stro neer. Het is een kwestie van dat hoopjr mest wegscheppen en het stro verspreiden. Kost nog geen 5 minuten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:31

mijn paard staat op stro, elke dag schone box [ mest zelf uit ] en 1 grote plak vers erin
staat in een dik pak, paard is altijd schoon :D :j
heeft een stal van 3x4 en plast altijd op dezelfde plek, als we stro hebben zonder gruis [ zoals nu ] dan gaat er wat zaagsel onder bij de plasplek
anders loopt de plas onder de box uit

zo heeft hij altijd wat te knabbelen /wat te doen gedurende de nacht

ik zou mijn paard niet op iets anders willen :n

maar goed in betaal een maandbedrag en hoef niet zuinig te doen :D
stalhoudster gooit bij haar paarden nog meer stro dan ik bij de mijne :j

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:37

Alle paarden die ik heb verzorgd staan op Stro.
Heb er ooit 1 gehad, een Quarter en die stond op soort snippers...leek net konijnenbedekking.
Maar dat had te maken met zijn hoeven ofzo.

in de ruif ook hooi en bij de veulens soms een bal met kleine stukjes snoepjes erin.
Als ze die dan rondrollen valt er soms een snoepje uit, alleen ze begonnen er soms om te vechten dus nu staan ze apart :p

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:39

Vlas! Om de simpele redenen dat het ene paard allergisch is voor stro (sta bij iemand thuis) en we geen plek hebben om een grote stro baal op te slaan. Mijn paard krijgt nog wel stro bijgevoerd, de andere twee krijgen meer hooi.

Liquorice_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:06

mirgino schreef:
maar goed in betaal een maandbedrag en hoef niet zuinig te doen :D

Dat scheelt ;)
Toen mijn paard in pension stond, stond hij ook op stro. Iedere dag een dikke plak erin en een keer per week alles eruit.
Dan blijft het netjes. Maar thuis moet ik toch rekening houden met de mestbak, stro neemt veel meer ruimte in dan vlas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:44

Mijn paard stond op stro maar vanwege een allergie aan zijn benen moest ik iets anders gaan proberen.
Eerst vlas geprobeerd en daarna houtvezel.
Tijdens het gebruik van houtvezel ging het beter met zijn benen, dus ik heb hem op houtvezel gehouden.
Voor de nacht krijgt hij een grote hooitas gevuld met haverstro naast zijn hooi dat hij in een fijnmazig hooinet krijgt.

De pony van mijn vriend staat op vlas omdat hij dat zelf prettig vindt.

Ik vind zelf de stal met vlas iets minder ruiken dan de stal met houtvezel.
Maar dat kan ook komen doordat mijn paard meer plast op stal... :+

We doen bij allebei elke dag de mest eruit en 1x in de week alle natte plekken.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:09

Ik heb stro en een laagje hennep zaagsel. Dat bevalt mij goed (biohennep oid)

Ik heb ook gehakseld stro en gewoon zaagsel geprobeerd maar dit was geen succes. (vooral omdat ik mijn handen dan de hele tijd open haalde, en het zaagsel vond ik erg stoffig , wat niet ideaal was met astma :D )

Het stro heb ik vooral op aanraden van de hoefsmid en zelf vind ik het ook prettig omdat ze altijd wat te knabbelen hebben , ook als het hooi op is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:14

Mijn paard staat op vlas. Ook stro en zaagsel gehad.

Zaagsel. Zeer hoog verbruik voor een knappe stal.

Stro. Paard heeft wel wat te knabbelen maar stal was altijd binnen no time smerig en paard dus ook. Gooide er een baal in en hij vrat alles op en zo zat ik altijd met een smerige box.
Veel meer uit te mesten en ook zwaarder.

Vlas. Bevalt super. Altijd droog. Makkelijk uit mesten en minder zwaar.

Er gaat 1 pak per week in en in de winter 1.5.

Na volledig uitmesten gaan er 5 a 6 pakken in.

Wij halen iedere dag de mest eruit en 1x per week de natte plek.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:23

Duidelijk.. Strokorrels! Fantastische product maar je moet wel elke dag je stal zeven. We hebben hier 2 paarden staan een vuile en een propere. Bij de propere is het echt heerlijk die piest en kakt op 1 plaats dus daarvoor hoef ik niet de gehele stal te zeven. Die kak en pies schep ik elke dag weg. Voor te knabbelen en tegen de verveling hebben ze in een hoek waar geen strokorrels liggen gewoon stro en later op de avond krijgen ze nog hooi.

Het vuile paard piest en kakt overal in de stal dus die moet ik wel helemaal zeven anders werkt strokorrels tegen je. Ze stonden eerst op stro maar bij het vuile paard werd het zo zeikes nat dat het elke dag bijna volledig de stal legen was nu met die korrels is het echt heerlijk werken.

Doordat ze nu op die korrels staan is er nog 1 groot voordeel.. De stal is droog!! Bij het vuile paard is haar mok daardoor aanzienlijk verminderd met op strokorrels te staan. Het andere paard heeft nooit last gehad van mok.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:56

Hier ook op vlas. VZ-paard en konijnen. Ideaal spul en stoft niet zo. Ook voor mijzelf prettiger in gebruik dus. Gewoon flink hooi bijgeven en de verveling valt reuze mee.