Sociaal aspect graasmasker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:06

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om on-topic op de vraag van TS te blijven reageren. Respecteer elkaars wijze van paarden houden, zonder elkaar te veroordelen. Om deze reden heb ik ook een aantal reacties verwijderd. Alvast bedankt!

ManonGrr

Re: Sociaal aspect graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:11

Wauw, wat een discussie ineens!

Fijn om te horen dat drinken geen probleem is, en krabben ook nog gaat. Ik denk dat ik zo'n simpele, goedkope, koop om te kijken hoe mijn paard er op reageert.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:10

Jammer dat Koper enorm tegen is, en dat daar het hele topic om moet gaat. Tuurlijk zijn er voors en tegens, maar volgens mij gaat dit niet meer op de vraag van ts.

TS, ik heb er zelf wel een. Wel de dure variant van greenguard. Dus niet met 1 zielig gaatje aan de onderkant. Maar genoeg ruimte voor de mond en neus, en z'n snorharen komen er zelfs bovenuit.
Vorig jaar stond hij met hb, inmiddels 70 kilo afgevallen en weet helemaal gezond, dankzij het graasmasker.
Ik heb hem snachts af en overdag om, zodat hij toch lekker kan kroelen soms. Enkele nachten/dagen (als het fructaan hoog is) heeft hij hem 24 uur op. Maar drinken en kroelen bij de ander gaat prima. Als hij jeuk heeft gaat hij toch altijd rollen.

Het is toch proberen hoe ze er op reageren. En dit gaat niet in 2 weken, mijne had wat langer de tijd nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:14

Ik heb ook een graasmasker hangen omdat de dierenarts dat vorige jaar dringend adviseerde omdat mijn paard veel te dik werd op de wei.
En ik vond het ook een dilemma, met name inderdaad om het sociale aspect, maar ook omdat mijn paard een hele gevoelige huid heeft en ik bang was voor een open geschuurde snuit met alle gevolgen van dien...

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de ochtenden in de wei (tot een uur of 2) en daarna in de paddock.
Zo had hij in de wei de vrijheid tot alles en in de paddock de beperking van alleen hooi.

Ik weet niet of dit de beste weg is en hoe ik het dit jaar ga doen, ik blijft het een lastig dilemma vinden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:50

Ik denk dat je per situatie moet kijken hoe het het beste te handlen is.
Het paard als leidraad is in deze geen optie, want dat is net een klein kind in een snoepwinkel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:28

Ik heb ook voor de keuze gestaan, maar ik vind een graasmasker gewoon een no go. Ze kunnen niet eens van zich af bijten, kroelen met elkaar, zichzelf krabben als ze jeuk hebben. Ik heb er dan ook voor gekozen om mijn pony's op de paddock te houden, en ik hou het weer goed in de gaten (fructaan!), zodat ze af en toe een uurtje het gras op kunnen max 2 uur per dag. Mijn cushing pony is gigantisch gevoelig voor hoefbevangenheid en nadat ik op het randje van afmaken heb gestaan, heb ik de knoop doorgehakt. Ik gun het hem echt, maar die pijn en ellende niet. En een graasmasker ook niet. Hij is nu happy, lekker in zijn vel en dat uurtje(s) op het gras is dan een mooie bijkomstigheid.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:42

Wat veel aannames komen hier voorbij. Mijn merrie kan prima kriebelen met kuddemaatjes met graasmasker om, ook gapen is geen enkel probleem. Je moet wel zorgen dat je de juiste maat neemt, veel mensen nemen een te klein masker waardoor gapen inderdaad lastig wordt. Van zich afbijten kan inderdaad lastig zijn dat is zeker iets wat in de gate gehouden moet worden.
Die van mij heeft zo'n bloempot model, ik heb hier wel de voorkant uitgeknipt bij de neus zodat neusgaten gewoon ruim vrij zijn.

Koper: Je kan natuurlijk voor de zwakste kiezen en daar alles op aanpassen, maar welke kies je als je er een van 30+ hebt lopen die het gras heel goed kan gebruiken maar ook een merrie die constant te vet is? En dat zijn natuurlijk net de twee die de hele dag bij elkaar zijn -O- . Ik ben er wel van overtuigd dat mijn merrie liever met hem mee de wei opgaat met masker om dan dat ze op de paddock achter blijft.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:31

Hier ook een merrie die 24/7 met masker loopt. Pony is.bevangen geweest en wordt dik van lucht.
Zij kan alles met masker. Eten drinken kroelen jeuken.
Heb geen andere keuze bij haar. Het is of met masker in de kudde op het land of alleen binnen.
Heb niet het idee dat het haar stoort. Ze gaat nooit zonder masker op het land dus zij associeert het masker met lekkere grasjes

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:49

Ik heb gekozen voor een andere stalling, soort van noodgedwongen.
Mijn merrie deed niks meer met het graasmasker om. Niet eten, niet drinken en niet kroelen. Die stond 2 dagen lang te kijken bij de uitgang van het weiland.
Die was er dus niet happy mee.

Dus gekozen voor een andere stal met een ander beleid en ze doet het super! Geen graasmasker, lekker teuten met haar vriendinnetje en toch gewicht onder controle.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:53

Ik heb een graasmasker zelf ook meerdere malen overwogen. Maar dan niet voor 24/7, maar van 's ochtends tot aan het einde van de middag. Het sociale aspect vind ik niet opwegen tegen de negatieve gevolgen van obesitas. Een dik paard is een ongezond paard en ik vind het persoonlijk belangrijker om dan eerst het overgewicht aan te pakken dan te kijken of mijn pony wel kan gapen of kroelen.
Mijn pony zou dan de halve dag nog gewoon kunnen likken, gapen, kroelen, bijten enzovoort.

Maar uiteindelijk is het nu nog niet nodig geweest. Mijn pony staat in de winter en groot deel van de herfst 24/7 op een paddock met hooi en soms bij goed weer een paar uurtjes op de wei. In de lente en zomer staan ze 's ochtends en 's middags op de wei en de rest van de dag op de paddock met hooi. Dit gaat nu net goed, maar hij moet echt niet dikker worden want dan moet ik kiezen; minder op de wei of veel op de wei met graasmasker. Ik zou, als ik een paard was, meteen voor de tweede optie kiezen.

En speciaal voor Koper: ik denk dat 90% van de paardenhouders niet kan kiezen welk gras zijn of haar paard te vreten krijgt en niks kan veranderen aan het management omdat ze de paarden niet aan huis hebben staan. Dus voor veel mensen is een graasmasker echt DE oplossing om te voorkomen dat hun paard HB of IR wordt. Dat het ding dierwelzijn beinvloed ben ik het helemaal met je eens. Maar ik, en vele anderen met mij denk ik, zijn gewoon wat nuchterder en harder daarin dan jij vrees ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:03

Unleash zo denk ik ook.
Ik heb dan wel eigen land maar eventjes je hele weiland opnieuw inzaaien doe je ook niet zo maar.
Mijn hele kudde doet het prima op dit gras, behalve die ene merrie. Dan maar masker om en.lekker in de groep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:15

Ook hier iemand die het ondingen vind, maar...
Er toch maar mooi 1 gebruikt voor mijn hb gevoelige cushingshet.
Nu komt ze ook maar beperkt op het gras en zelfs dan moet ik hem nog om doen, omdat ze zich anders in een uur tijd letterlijk ziek weet te vreten.
Op het zand, blijf ik ook eng vinden, omdat dunne darm (grote is dikke darm en tezamen zijn ze het darmstelsel voor mij :+ ) zich rustig uit nijd een zandkoliek vreet, dus is het altijd maar weer kiezen tussen 2 kwaden voor mij.

Madam heeft mij in het begin anders trouwens goed tuk gehad met haar acteerprestaties;
Totaal apathisch gedrag vertonen als ik in de buurt was, om zodra ik de hoek om was ( vriendin heeft het voor mij in de gaten gehouden) gewoon direct wel gelijk beginnen met grazen...
Het is inderdaad niet het leukste ding en ze doet hem ook weer erg graag af einde middag, maar toch mag ik hem ook elke middag gewoon los naast me staand weer omdoen ook, want ze weet gewoon, dat het dan snack time is voor haar! Dus tja...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:39

DubbelDun schreef:
JudithO schreef:
Tja, bij mijn merrie is de keuze simpel. Of een graasmasker, of een HB pony. Dan kies ik toch voor het graasmasker.

Je hebt ook nog de keuze om gewoon géén gras te geven. Paarden kunnen prima leven op hooi.

Waarom houden mensen zo halstarrig vol aan 'gras'... natuurlijk gunnen we het een paard om lekker in een groot weiland de hele dag te snacken, maar als het lichamelijk niet kan doe dan niet moeilijk en haal je paard van het gras af.

Als ik de mogelijkheid ertoe had, zou ik inderdaad onze merrie van het gras afhalen (dus op ruime paddock met hooi). Dan zou ze er alleen in de winter opkomen. Maar helaas is de mogelijkheid er niet en is ze dus 'veroordeeld' tot het dragen van een graasmasker.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:33

Hier ook een graasmasker, anders kan ik haar binnen 2 dagen in laten slapen. Ze staan hier maar met z'n tweeën dus geen last van verdedigen in een grote groep oid. Gaat gewoon prima, zie geen verschil met of zonder masker.

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:00

Onze fjord kan nog drinken, eten en kriebelen met graasmasker.
Daarnaast staat zij in een stabiele groep en is het dus geen probleem.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:32

Het is voor mijn ,vorig jaar zwaar hoefbevangen , shet de oplossing zodat ze toch een paar uurtjes per dag erbij op het land kan! Als ik dat ding niet bij haar omdoen kan ik er donder op zeggen dat ze zich helemaal volvreet. Ze heeft er 5 minuten aan moeten wennen daarna deed ze alles ermee. Sochtends helpt ze een handje mee Door haar hoofd er al in te stoppen als ik m voorhoud.
Nee zeker voor hb paarden is het toch de mogelijkheid om ze op het gras te laten. Niet iedereen kan kiezen hoe het land bemest word of niet.
En verdedigen doet ze toch met haar achterbenen indien nodig!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:50

Bedankt voor alle meningen en ervaringen! Inmiddels staat mijn paard sinds een week met een graasmasker om. Ik merk geen verschil in zijn gedrag (hij is juist belachelijk vrolijk), hij drinkt niet op stal zonder masker maar wel op het land met masker :') en ik heb hem ook al sociaal zien doen met andere paarden, al is dat nog even wennen voor hem :o

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:52

Fijn dat het goed gaat!
Mijn ene paard heeft ook een grasmasker, type bloempot met gat en ik heb extra openingen gemaakt bij haar neusgaten. Ze is vorig jaar licht bevangen geweest, wordt erg snel dik en voor haar is het de keuze tussen op de paddock achterblijven, of mee de wei in met grasmasker. Dan weet ik wel waarvoor ze kiest ;-). Achterblijven vorig jaar vond ze niet leuk, zelfs niet met ander bevangen paard erbij...
Ze staat samen met mijn andere paard, die meer kan hebben. Gehuurd stuk grond, paardengras, ik kan zelf kiezen waar ik ze hoe lang zet, maar soms is het roeien met de riemen die je hebt. Dit is voor haar de beste optie, 's nachts gaan ze de paddock in en gaat hij af.
Zichzelf kriebelen is geen probleem, drinken ook niet. Elkaar kriebelen zag ik ze sowieso al vooral in de paddock doen, in de wei is gras eten belangrijker, maar ik vermoed dat het gewoon zou kunnen, ze is inventief genoeg. Ze kan er ook hooi mee eten als we dat aan het einde van het seizoen los bijvoeren in de wei.
Enige wat ik een echt nadeel vind is het risico van ergens achter blijven hangen. In de wei zal dat niet zo snel gebeuren, maar ik laat haar er niet mee achter in de paddock, stal of los op het erf.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:35

Ik heb er ondertussen ook een aantal geprobeerd. Vorig jaar de greenguard, maar binnen 3 dagen slijtplekken op de voortanden en wondjes. Als ze hem überhaupt nog om had :') Alhoewel dat redelijk makkelijk op te lossen was met kopstuk tussen vlechtje in de manen doen.
Dit jaar eerst een global, die heeft ze binnen 6 uur vakkundig gemolesteerd. Daarna een Harry's Horse, helaas, na 2 dagen bijna de brandblaren op haar neus van het rubber en het rubber al stuk dunner. Slijtage dus... Maar die kale neus/bijna brandblaren hebben de doorslag gegeven. Ze staat nu 6-8 uur per dag op de wei zonder graasmasker. De overige tijd op de paddock (grenzend aan weiland) met hooi (in porties).
Dat ze alleen staat is ook niet ideaal, maar idd, als ze HB of IR wordt kan ze helemaal niet meer op het gras. Graasmasker is duidelijk niet de optie voor haar dus dan moet je 't anders oplossen....

En ik moet verplicht veel rijden :P

Fijn te lezen dat het voor die van jou wel werkt hoor! Had gewild dat die van mij iets minder vraatzuchtig is....

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:48

Balen Ilsiie! De mijne stond idd met een greenguard, maar krijgt daar ook schuurplekjes van. Hij staat nu met een leren, onbekend merk. Erg goed tot nu toe! Helaas gaat verplicht rijden hier niet vanwege aanhoudend blessure leed. Ik kreeg laatst wel een compliment over z'n mooie lijntje *\o/*

En dat voor een haflinger die alles doet voor eten :D

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:54

De Fjord die ik rijd heeft nu ook weer voor de eerste weken land z'n korf om. Hij is namelijk gevoelig om hoefbevangen te worden.

Hij heeft bij z'n kop- en bakstukken bontjes tegen het schuren.
Hij kan er prima mee drinken en eten, ook het kortere gras kan ie prima eten.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:10

Vorig jaar graasmaskers geprobeerd -O-
Luidkeels hinniken als ze me alleen al zagen, alles om maar mijn aandacht te trekken in de hoop dat ik ze van dat ding zou verlossen.
Ook kregen ze op een gegeven moment schuurplekjes.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:15

GMekkes, dat deed die van mij idd ook.. Als er maar iemand langs kwam hinniken en naar het hek toe komen, "HAAL HET VAN MIJN HOOFD, HELP!".. Arm ding.

ManonGrr dat zijn leuke complimentjes!