Welk huisvesting voor paard met insulineresistentie ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Welk huisvesting voor paard met insulineresistentie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:53

Ze hoeft niet naar binnen, alleen niet op het gras :) Een zandpaddock met schuilgelegenheid kan prima.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:22

Hmm oke moet even kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien dat ik haar toch kan laten wennen aan een graasmasker. en dan als het suikergehalte hoog is lekker de bak in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:45

Toch bleef de mijne slanker en zonder ir kenmerken op schraal land..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:03

Voor mijn ir hafje is op de huidige stalling een aanpassing gemaakt middels een paddock met schuilstal.

Als ik had moeten verhuizen zou ik kiezen voor een stalling waarbij weidegang een mogelijkheid is maar geen moeten.... Omdat je paard anders binnen blijft en de rest van de kudde gezellig de wei in hobbelt, dat is niet leuk voor een paard.

Een paddock is daarom echt noodzakelijk en het liefst een hele ruime omdat de meeste paarden met ir er veel in verblijven.
Vergis je er niet in dat het geen pretje is voor een paard om dag in dag uit op een zandpaddock te staan als deze klein is en zonder soortgenoten, want de meeste andere paarden gaan gewoon de wei op.

Je kunt eventueel vooraf informeren of er misschien een ander paard die om welke reden dan ook niet of zo min mogelijk op de weide mag dan heeft je haf een maatje. Het mooiste zou eveneens een ir paard zijn ivm de voeding.

Een stalling met een ruime paddock voor in de winter waar ze met andere in staat zou mijn voorkeur hebben.
Aangezien deze stallen er best zijn en waarbij ze alleen de paarden in de zomermaanden weidegang bieden.
In eerste instantie zou ik nooit voor een dergelijke stalling kiezen maar met een ir paard is het toch handiger.

Weidegang kan in mijn beleving met de juiste voorzorgsmaatregelen wel (niet bij alle ir paarden!!!!) alleen je moet er ontzettend mee uitkijken.
De fructaanindex kan je daarbij helpen en vraag naar het weidemanagement wbt bemesten ect.
Een graasmasker kan een optie zijn.....

En voldoende beweging geven als je je paard weidegang bied.
Geen stapritje maar echt km maken.
Geen brok omdat je paard gelopen heeft of omdat ie nodig heeft.
Een supplement waarin voldoende vitamine en mineralen zitten is vaak afdoende.

De boel moet verwerkt worden dus lopen met de hele handel.... Ik bedoel dit niet vervelend maar kan het niet genoeg benadrukken

Mocht je vragen hebben over bepaalde stallen in de omgeving Nijmegen /Arnhem dan mag dat.
In mijn zoektocht destijds heb ik er heel wat afgestruint.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:11

Onze huisvesting momenteel: schuilstal met zandpaddock. Ze krijgen hooi (absoluut geen voordroog of kuil) dat we kort nat maken omdat mijn merrie anders gaat hoesten.

Onze huisvesting straks: paddock paradise; schuilstallen met paddock eraan, dan de track (zonder gras). Als de fructaanindex goed staat en wij inschatten dat het kan (zon of niet, hoe lang geleden heeft het geregend, is het ochtend / middag / avond, hoe zit het met de bemesting), mogen ze beperkt op het gras.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:25

Hilary schreef:
Onze huisvesting momenteel: schuilstal met zandpaddock. Ze krijgen hooi (absoluut geen voordroog of kuil) dat we kort nat maken omdat mijn merrie anders gaat hoesten.

Onze huisvesting straks: paddock paradise; schuilstallen met paddock eraan, dan de track (zonder gras). Als de fructaanindex goed staat en wij inschatten dat het kan (zon of niet, hoe lang geleden heeft het geregend, is het ochtend / middag / avond, hoe zit het met de bemesting), mogen ze beperkt op het gras.

Even een zijstapje, ik wil mijn paard ook op paddock paradise maar hij is stofgevoelig en krijgt alleen nog nat hooi. Hoe doe je dat in paddock paradise? Hooi in hooinet lijkt me dan niet echt een optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:45

Ik doe al jaren mijn hooi natmaken en dan in een kleinmazig hooinet. Wat is het probleem daarmee ??

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:03

Wij ook! We vinden het juist ontzettend handig: je dondert je hooi in het hooinet in het water en vist het er net zo makkelijk uit. Geen gevis meer om alle hooisprietjes uit het water te halen. Hooi uit laten lekken en voeren in een palletbox met ringen om het hooinet aan vast te klikken. Ideaal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:33

Ik maak mijn hooi goed los in een kruiwagen en giet er dan met een stevige waterstraal met broes het nodige water overheen. Dan loop ik mijn rondje PP om alle netten te vullen en het restant water gooi ik weg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:40

Oh hier ook een hooinet gebruiker hoor. Maar met mijn 3cm hooinetten van 75x75 is mijn paard met 2 a 3 uur wel klaar. Die haalt er nog hele plukken uit.
Als ik die 24 uur op pp wil zetten en ook gewoon 8 uur werk op een dag zou ik eerder denken aan iets groters dan 75x75, maar hoe week je dat?
Uiteraard zijn hooinetten op meerdere plekken ook een optie, maar met meerdere paarden lijkt het me dat je dan heel veel netten nodig hebt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:58

[/quote] Even een zijstapje, ik wil mijn paard ook op paddock paradise maar hij is stofgevoelig en krijgt alleen nog nat hooi. Hoe doe je dat in paddock paradise? Hooi in hooinet lijkt me dan niet echt een optie.[/quote]

Het hooinet is ook niet het probleem denk ik, ik denk dat ze bedoelt : hooinet in paddock is hooivoeren op zand.
Bij ons staat, in de zand paddock, een grote bak waar het hooi in gaat en waar ze net zo hard knoeien als met een net. Enkel onder de hooibak is een heel stuk betegeld. Dus met dagelijks even opruimen en vegen s dat geen probleem.
Als je gebruik wilt maken van het hooinet, moet je dus eigenlijk een verhard stuk maken. Lopen ze het niet zo gauw kapot en staan ze met de hoefjes "droog" met slecht weer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:21

Hi wendy, zie mijn vorige post. Het is dus niet het net, maar het natmaken van een grote hoeveelheid hooi omdat 1 paard stofgevoelig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:23

Als je een stofgevoelig paard in een kudde hebt dan heb je een probleem. Ik moet voor mijn COPD'er wel voor 2 paarden hooi nat maken. Dus hoe meer je er bij elkaar hebt staan hoe groter je probleem wordt
Overigens heb ik in mijn PP'tje 7 netten hangen voor 2 paarden. Ze krijgen niet onbeperkt, maar wel 4x per dag hooi.
Om te voorkomen dat ze teveel zand binnenkrijgen liggen er onder alle netten rubber matten die ik schoon veeg voor ik het hooi in de netten doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:32

Mijne is ook een hoester én dus ir kenmerken, hij krijgt voordroog. Hooi gfaat niet, nat ook niet.
Ook een drama om goed te huisvesten, want óf het is vaak hooi...of de wei is te vet of het voordroog te rijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:41

Ik zou ook liever voordroog voeren, maar die van mij gaan er van aan de dunne. Al genoeg geprobeerd; soms binnen een week, soms na 14 dagen. Maar het eindigt altijd met dunne poep.
Het zou me vooral 's winters mooi uitkomen als ze er tegen zouden kunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:43

Dat is wel balen. De mijne krijgt wel slappe mest als t te vochtig is of te rijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:47

De mijne krijgt het af en toe van hooi al en dan moet ze weer een dag op alleen brok en dat gaat het weer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:27

DubbelDun schreef:
Als je een stofgevoelig paard in een kudde hebt dan heb je een probleem. Ik moet voor mijn COPD'er wel voor 2 paarden hooi nat maken. Dus hoe meer je er bij elkaar hebt staan hoe groter je probleem wordt
Overigens heb ik in mijn PP'tje 7 netten hangen voor 2 paarden. Ze krijgen niet onbeperkt, maar wel 4x per dag hooi.
Om te voorkomen dat ze teveel zand binnenkrijgen liggen er onder alle netten rubber matten die ik schoon veeg voor ik het hooi in de netten doe.

Vandaar mijn vraag ;) Mijn paard staat nu in een kudde van 4 op het land, van PP is nog geen sprake, maar is el mijn wens als ik hem ooit moet verhuizen. Nu gaat mijn paard korter op het gras als hij naar buiten gaat en staan ze om de beurt in een paddock of hij moet langer op stal. Maar dat vind ik verre van ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:40

@jotoma: bestaat de mogelijkheid om hem samen met 1 maatje minder op het gras en langer in de paddock te doen. Dan hoef je minder hooi nat te maken als voor 4 paarden.
Of langer op het gras met een graasmasker ??

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:54

DubbelDun schreef:
Ja, ik geloof idd dat het Prascend is.
Maar TS heeft haar IR paard niet laten testen op Cushing, vandaar mijn reactie.
IR kan makkelijk ook Cushing zijn/worden.

@Jannepauli : maar gras groeit toch altijd ?? Zeker als er overdag een lekker zonnetje is. Om die nieuwe groei te beschermen wordt het fructaan omhoog gestuwd.
Als gras in de winter niet zou groeien waarom wordt er dan zo gewaarschuwd tegen de fructaan op winterdag met zon ??

De reden dat gewaarschuwd wordt voor fructaan in de winter is dat als er in de nacht vorst is en overdag warm de plant dan overdag fructaan gaat produceren (voor groei). In de nacht wordt dit dan in de zomer omgezet naar daadwerkelijke groei van de plant. In de winter vindt dit proces met nachtvorst niet plaats. Dus is er dan in de ochtend een hoog fructaan gehalte. In de zomer is het fructaangehalte juist het hoogste in de avond. Gras maaien voor hooi kan dus ook het beste in de ochtend.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:57

@dubbeldun: helaas niet, het land wordt op dit moment aangepakt door de gemeente (buizen aanleggen om de bewatering verder weg te krijgen). Daardoor nu minder land en geen mogelijkheid om met een maatje apart te zetten. Het gras is bij ons te kort voor een graasmasker, dat is dus tevens ook de reden waarom ik hem zo kort mogelijk op het gras wil hebben staan. De consequentie is dan alleen of met een andere overgewichtje in de paddock of langer op stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:02

Wij maken nu ook voor drie paarden nat, als we verhuisd zijn naar de andere stalling wordt het zelfs voor 4 paarden (1 shet, 1 welsh, 1 quarter, 1 kwpn). Vroegah, op onze vorige stal, maakten we zelfs voor 9 paarden nat, daarvan hadden 2 het nodig. Daar gebruikten we twee badkuipen om in nat te maken en voerden we het hooi los voor het voerrek. Nadeel was dat het dan erg snel op was.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:12

jeetje, 9 paarden. Wat een waterverbruik ook :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:54

Jotoma schreef:
jeetje, 9 paarden. Wat een waterverbruik ook :o

Gelukkig hadden ze daar een put geslagen, dus was het niet zo erg als we veel water gebruikten. Was maar goed ook, want in droog weer hadden we erg vaak de sproeiers nodig om de wei te bewateren, de paddock een beetje te sproeien en het dakje waar de zwaluwen onder zaten te nestelen af te laten koelen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:21

Zoveel water gebruik ik anders niet als ik het hooi nat maak. Ik gok 2 liter of zo.