Rijden in het weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:57

Ik rijdt nu ook in de weide. Ik hoop eigenlijk niet dat ik er sporen in ga rijden. Daarom gebruik ik ook heel de wei en niet alleen een bepaald gedeelte. Met heel nat weer heb ik nog niet gereden geen idee hoe het er bij ligt dan denk dat het best mee valt is niet echt een heel nat gedeelte waar ik rijdt. Ze loopt wel blootvoets daar zit ook wel wat in.

_suus19_

Re: Rijden in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:03

Al mijn paarden staan idd ook zonder ijzers :)

Hoefslag maakt me niet uit, ik zaai wel weer een keer in.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:04

Hoefslag valt wel mee als e niet veel op de hoefslag rijd.
Ik rijd zelde op de hoefslag, maar meisje die bij ons staat rijd veel op de hoefslag en die zie je nu wel. maakt niet uit want ze staan zelde in de bak alleen als het te lang word

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:22

_suus19_ schreef:
XApple zit jij dan ook op zandgrond of niet?

Klinkt wel goed dan voor de rest :)

Ohz doen ze als het goed is ook wel rustiger dan wanneer ze los in de wei lopen. Mijn paard valt met regelmaat in de wei als hij aan het rennen of spelen is, maar ohz kan hij wel door glad terrein lopen. Rij ook gewoon als er sneeuw ligt.

Kleigrond.. -O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:47

Haha ja dan is het ook niet zo gek :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:52

ik zie al weer heel veel verwende dressuur tutjes hier :o
in de wei kun je prima rijden. je hebt zo een hoefslag waardoor t al minder glad wordt. en eigenlijk in alle omstandigheden kun je rijden. ik ging juist uit de bak op de wei rijden met vorst en sneeuw. bak krijgt echt kuilen, weide was gewoon hard en vlak

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:56

Maar unihorses, gaat dat niet alleen op als je er met nat weer uit blijft? Want dan krijg je veel gaten enzo toch of niet? Ik zie regelmatig van die stukjes die compleet omgeploegd zijn.
Verwend dressuur trutje ben ik zeker niet, onze bak was afgelopen jaar steeds compleet verregend en glad, maar ik vroeg me af waar je met een weiland rekening mee moest houden :)

Mijn pony's staan bv jaarrond op een stukje van 20x20, gewoon kaalgegeten weiland en dit blijft heel goed. Maar ik lees meestal dat dat eigenlijk heel zeldzaam is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:03

Mijn man is ook niet blij als wij het land stuk rijden.En in de zomer moeten de geitjes en paarden ervan eten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:19

_suus19_ schreef:
Maar unihorses, gaat dat niet alleen op als je er met nat weer uit blijft? Want dan krijg je veel gaten enzo toch of niet? Ik zie regelmatig van die stukjes die compleet omgeploegd zijn.
Verwend dressuur trutje ben ik zeker niet, onze bak was afgelopen jaar steeds compleet verregend en glad, maar ik vroeg me af waar je met een weiland rekening mee moest houden :)

Mijn pony's staan bv jaarrond op een stukje van 20x20, gewoon kaalgegeten weiland en dit blijft heel goed. Maar ik lees meestal dat dat eigenlijk heel zeldzaam is.

nou dat valt echt hartstikke mee. met gecontroleerde bewegingen is de schade helemaal neit zo groot. alleen van rond jagen en ijsberen van de paarden zelf over steeds t zelfde stuk veroorzaakt die bende.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:51

Oké :) Bedankt voor je antwoord!
Dan zou ik ze dus beter niet los in dat stuk kunnen laten lopen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:24

_suus19_ schreef:
Oké :) Bedankt voor je antwoord!
Dan zou ik ze dus beter niet los in dat stuk kunnen laten lopen?

als het vochtig is kun je ze beter niet op een te klein stuk gewoon laten lopen, dan het liefst zo groot mogelijk. verder vind ik het altijd wel fijn ze daar op te zetten, ik zette ze er in het voorjaar met opbouwen steeds op in de nacht, zo bleef het daar echt kort ( minder gevaarlijk ) en kon ik met t gras opbouwen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:48

Duidelijk :)
De 'grote' wei zet ik ze ook liever niet op als het te nat is, want die is ook niet super groot. Maar er is nog een betegeld stuk, waar ze dan wel op kunnen als het erg nat is. En dan dus idd als het droog is los in de 'bak' om het kort te houden.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:54

Ik rij altijd in de weide, dat is ook zandgrond. Zandgrond blijft veel langer droog en wordt niet al te modderig, bij veengrond zak je er sneller tot je knieën in. Ik kan vrijwel het hele jaar door er rijden, maar de weilanden die ik gehad heb lagen ook wat hoger en liep af, dus het meeste water ligt dan vooraan in de weide. Maar toch met heel nat weer als het echt dagen lang geregend heeft, rij ik liever niet, het wordt altijd wat glibberig. Een rustige stap en draf kan dan wel, maar ik doe dat liever niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:00

Ik denk dat je het gewoon moet gaan ervaren.
De ene wei is de andere niet. Heb je een wei die al jaren niet is los geweest en opnieuw ingezaaid is de ondergrond veel vaster dan een wei die wel net groot onderhoud heeft gehad.
Je moet er wel rekening mee houden dat nat gras glad kan zijn.
Zandgrond blijft over het algemeen wel langer droog, maar ook dat hangt samen met hoe hoog de weide ligt.
Heb je geen mogelijkheden om het werk af te wisselen met naar het bos gaan? Dan kan je eventueel naar het bos toe als je wei te nat is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:12

Ja ik ga het idd gewoon uitproberen, heb toch niet echt andere opties. Maar vroeg me gewoon een beetje af wat ik kon verwachten.

Naar buiten is met de meeste wel te doen, maar niet met allemaal.

Mattice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:57

Ik heb mijn weide op kleigrond waar ik rij. In de zomer is dit geen probleem, paps sleept hem vaak genoeg om het als het geregend heeft vlak te houden. Zodra de regen zijn intrede doet word het al
direct een pak moeilijker. Klei is gladder dan zand vooral als het nat is. Gelukkig staat mijn pony stevig op de hoefjes. Mijn paard had het daaraan tegen een pak moeilijker. Op dezelfde dag dat ik met mijn pony een stevig galopje heb gedaan ben ik met mijn paard onderuit gegleden in een rustige draf. Het is paardafhankelijk wat je ermee kan doen. Bijde waren ijzerloos, pony al een wat jaartjes langer als paard daar zou het ook aan kunnen liggen.
Heb na die uitschuiver ook maar aan de buren gevraagd of ik bij hun in de binnenbak mocht rijden voor een kleine vergoeding :p.

Maar dit is allemaal op kleigrond. Ik neem aan dat zandgrond minder glad is en hierdoor ook minder gevaarlijk als het nat is.

Qua indeling heb ik mijn pony's constant (24/7) op een weide van 1.000 m2. In de winter is dit helaas een modderboel vanwege een storende laag. Deze word dit jaar opgelost. Enkel als het mooi weer is gaan de pony's op een ander stuk weide die ook 4x zo groot is. Zodra het gras snel gaat groeien zetten we in deze weide een stukje af (meestal de bak waar in gereden word omdat daar het minste gras staat) en word de rest van de weide gehooit zodra het weer dat toestaat. Na het maaien krijgen de pony's weer de gehele weide.

PinkTurtle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:42

Ik heb het korte tijd gedaan. Weide in 3 stukken gedeeld: 1 deel gebruiken om te rijden, andere 2 stukjes als weide. Lukte prima, alleen met nat weer kon ik niks. Paard stond tijdje apart i.v.m. droes.