Wat voor toevoegingen geven jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:02

niets

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:05

ze krijgt gewoon bij haar brok kruiden reform-muesli
door de slobber zeewier en soms wat lijnzaad olie

in de zomer krijgt ze fene knof mix

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:47

Knoflook, zeewier/rozebottel en op het moment nog musculo omdat ze wat last heeft van dr rug Lovers
als gewoon voer krijgt ze van Dodson&Horrell Leisure Mix en Fiber P
Laatst bijgewerkt door Maaike op 31-12-03 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:53

Ailin krigjt een onderhoudsbrok, eerde rkreeg ze er muesli bij maar daar zijnw e vanaf gestapt.
op mijnw erk krijgen ze ook een gewone brok en smiddags muesli met lijnzaadolie. Er zijn er maar 2 die extra poeder krijgen (naam ontschoten) voor de spieropbouw. deze 2 lopen momenteel 1.40 en 1.30 dus moeten ook veel presteren.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:00

Naast het voer per dag:

alle paarden (behalve veulen)
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout

Nouska: schet zonnebloemolie.

Af en toe hebben ze nog medicijnen van de homeopaat.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:00

Naast het voer per dag:

alle paarden (behalve veulen)
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout

Nouska: schet zonnebloemolie.

Af en toe hebben ze nog medicijnen van de homeopaat.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 23:12

Mag ik vragen waarom je ze suiker en zout geeft? (wat voor functie heeft het?)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 10:37

Sonja schreef:
Niks, gewoon een goede brok en prima kwaliteit ruwvoer. Een gezond paard dat geen uitzonderlijke prestaties levert heeft verder niks nodig qua voeding.
Ik vind het zo'n onzin al die supplementen. De meeste eigenaren hebben ook geen flauw idee waarom ze allerlei troep geven. Is vaak compensatiegedrag omdat ze zelf tekort schieten in aandacht/verzorging/rijkunst/tijd/enig benul over voeding etc.

Ben ik niet helemaal met je eens Sonja. Supplementen is wat anders dan kruiden.
En dat van dat compensatie gedrag lijkt me wat overdreven maar daar heb ik me nooit echt in verdiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:02

Niets
gewoon goed voer.
En dat krijgen alle paarden op stal en ze zien er allemaal super uit.

Als je iets bij wilt geven, moet je kijken wat er allemaal in het voer zit, dus in het krachtvoer, maar ook in het ruw voer.
Daar vanuit kun je pas bereken wat een paard evt. te kort zou kunnen komen.

Maar meestal word er lukraak maar wat bij gevoerd en dat kan zelfs tot schade lijden ipv betere gezondheid.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:07

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:09

Ik sta er versteld van wat sommigen allemaal bijvoeren.
Mijn Haflinger krijgt geregeld een schepje Foenegriek, dit omdat hij nogal gevoelig is op de luchtwegen, en sinds de foenegriek het toch beter gaat.

Dan mijn andere pony. Die staat laag in het voer (heeft niet meer nodig), maar waarschijnlijk daardoor wel vorig jaar bloedarmoede opgelopen. Hij krijgt te weinig binnen, omdat hij zo weinig voer krijgt. Maar als ik de bixzak moet geloven mag hij wel erg veel. Daarom heb ik nu FerroMax staan, nog amper gevoerd. Moet zeggen dat het ook moeilijk is, want hij vind het niet echt prettig als het over het voer zit.
Ik ben ook van voersoort veranderd, dus misschien is het niet nodig. Heb nu voer waar meer vitamines en mineralen inzitten.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:23

Anna-Jelly schreef:

Suiker en Zout is voor de vacht en voor het zweten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 12:47

Ik gaf Andrew voorheen hoestkruiden en in de zomer kruiden tegen zomereczeem of Herbasan kruidenmengsel (ontgiftend i.v.m. zijn allergieën) Nu hij dag en nacht in het land staat voer ik de hoestkruiden niet meer, en het enige wat ik op dit moment bijvoer is MaxH vitaminesupplement omdat hij te dik is van het dag en nacht volop kuil kunnen eten (worden bijgevoerd met een baal kuil in het land) en ik dus bijna geen brok meer voer. Alleen een beetje voor het lekkere zodat ik daar de vitaminen doorheen kan mengen. Ik hoop dat hij daardoor straks weer wat meer energie krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 12:52

Lois krijgt een goede sportbrok, haver, muesli en paardenkuil. Daar zit alle sin wat een paard nodig heeft bij normale inspanning.
Bij extreme hitte en veel transpireren voer ik electrolyt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:08

die van mij krijgt pavo herbasan bijgevoert. werkt prima, hij ziet er beter uit en vind het lekker. op de manege krijgen ze basisbrok, maar toen ik hem een jaar geleden ging leasen zag hij er slecht uit. hij liet zijn biks staan. hij vind zijn biks ook niet lekker.. maar ik kan hem geen sportbrok voeren, voer zit bij de stalling in dus voeren hun..
nouw heb ik eindelijk wat gevonden waardoor die wel goed in zun vel zit. hij is al wat ouder, dus kan wel wat extra's gebruiken..

ons andere paard krijgt pavo nerv control. duur poedertje Haha! maar werkt wel. ze is nogal heet en neurotisch af en toe. toen ze verhuisde naar de nieuwe stal kreeg ze ook weer sportbrok waar ze mteen van aan het rennen ging... weer begonnen met dat supplememt en het werkt. gelukkig Haha!
en we krijgen van iedereen te horen dat ze mooi in der vacht zit.. dus zo slecht zal het allemaal nmie zijn Tong uitsteken ow ja ze krijgt slobber zonder haver met maismeel, omdat ze van al dat drukke gedoe magerder begon te worden..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:20

Genderose kreeg altijd knoflook, zeewier en lijnzaadolie doro haar voer heen (muesli zonder haver kreeg ze).
Zo nu en dan slobber met lijnmeel, en om de dag een grote emmer brandnetelthee (ook een paar keer rozebottel, maar dat vond ze niet zo lekker).
En ook soms i.p.v. de brandnetelthee, gewone gedroogde brandnetelen door haar voer (versnipperd).

De laatste weken kreeg ze ook honing en appelmoes, maar dat zijn geen kruiden Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:11

Ik geef Parouscha

1 kg Kruiden Melange
1 Kg Sport brok
Een schepje foenegriek
En lijnzaad olie

Ik geen Annabel en Shiwabel altijd een Schepje Mineralen door het voer.
1 kg Basis brok krijgen ze per paard.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:04

Claudina krijgt: Pavo sportbrok en kuil/hooi
Daarnaast een schep slobber, met compleet supplement van de paardendrogist en lijnzaadolie.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:46

Atleet krijgt bix en kuilgras en na het rijden meusli en heel soms slobber

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:11

Citaat:
Sonja schreef:
Niks, gewoon een goede brok en prima kwaliteit ruwvoer. Een gezond paard dat geen uitzonderlijke prestaties levert heeft verder niks nodig qua voeding.
Ik vind het zo'n onzin al die supplementen. De meeste eigenaren hebben ook geen flauw idee waarom ze allerlei troep geven. Is vaak compensatiegedrag omdat ze zelf tekort schieten in aandacht/verzorging/rijkunst/tijd/enig benul over voeding etc.

Mee eens.

Vroeger gaf ik ook nog wel eens het een en ander bij, maar meestal veranderde niks, was het een kwestie van gezellig meedoen met de anderen en omdat je na het lezen van de paardedrogist weer het idee kreeg dat je het niet goed deed Verward Boos!

Tegenwoordig voer ik niks meer bij, gewoon een basissportbrok van Havens en als er wortels zijn een paar wortels erbij.
Felix doet het hier super op nu ik weer rijd.
Verder hebben ze allebei de beschikking om de hele dag hooi te eten, dus beter kan eigenlijk niet.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:21

door een emmer brokken een halve kilo meusli, sommige krijgen 5 granenmix, en 1 keer per dag een scheutje zonnebloemolie..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:34

Max-H voor 'r weerstand, o.a. omdat ze nog steeds een geringe hoeveelheid hoestpoeder krijgt, en ook omdat ze heel snel ziek is als ze het niet krijgt...

Daarnaast krijgt ze elke dag 2 schepjes Foene Knof, ook voor haar luchtwegen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:40

chantal_cs"]
[quote="Anna-Jelly schreef:

Suiker en Zout is voor de vacht en voor het zweten.
[/quote]

zout houdt vocht vast dus zweet een paard minder?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:53

runningkawa schreef:
Niets
gewoon goed voer.

Als je iets bij wilt geven, moet je kijken wat er allemaal in het voer zit, dus in het krachtvoer, maar ook in het ruw voer.

Ben ik het helemaal mee eens...daarom krijgt Lars Pavo Vitaal erbij. Hij krijgt te weinig krachtvoer/ruwvoer om al zijn vitamines en elementen binnen te krijgen. Zou ik hem wel gewoon voldoende kunnen voeren zonder dat hij gelijk de pan uitgroeid dan zou ik hem ook niets bijvoeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:39

runningkawa schreef:
Niets
gewoon goed voer.

Maar meestal word er lukraak maar wat bij gevoerd en dat kan zelfs tot schade lijden ipv betere gezondheid.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Zomers voer ik echter Pavo Vital bij omdat ze dan dag&nacht op het land staan en bijna geen brok krijgen.
Aan een klein bekertje hebben ze dan genoeg om alles binnen te krijgen.
s'Winters krijgen ze echter volop brok en voer ik geen supplementen bij.