Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:42

Maartje1990 schreef:
Hoezo ben ik kortzichtig?

Omdat je niet gelooft dat er paarden zijn die vanwege medische redenen ijzers nodig hebben...
Omdat jou visie jou daarin niet verder laat kijken en je daar naar mijn mening (en wat ik in eerdere topics heb opgemerkt) je niet openstelt voor dingen buiten jou visie :) (dit bedoel ik allemaal niet banketstaaf :) ).

Overigens, Het enige paard wat bij ons op stal 2 keer in de kliniek heeft gestaan omdat het geslagen was is geraakt door een paard... zonder ijzers :') :+.

Geloof mij, die ijzers die zijn het probleem niet... een onrustige groep, dat is het probleem... :).
Als je een stabiele groep hebt dan zal je nog wel verwondingen tegen komen, maar toch minder snel als in een onrustige groep :).

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:43

Ik heb al veel kreupelheden en andere narigheid meegemaakt ten gevolgen van 'natuurlijk' bekappen. Maar als ik een pensionstal zou beginnen zou t' mij een worst wezen wat de eigenaar met t' paard doet. Als ik iets zie wat me niet aanstaat (strakke slof of juist veel te zweverig gedoe bijvoorbeeld) zou ik mijn mening wel duidelijk maken, al is t' maar om ongelukken/kapot gereden paard te voorkomen, en iemand die z'n paard in mekaar timmert/medische hulp weigert/op een andere manier paard ernstig belemmert mag vertrekken.

Maar voor de rest? Puur omdat mijn eigen ervaringen met een bepaalde manier van paarden (onder)houden slecht is, het voor een ander maar verbieden? Nein. Heb jaren lang menpaarden gereden en verzorgd die rondom beslagen waren, werd zeer netjes gedaan en die hadden echt nooit wat, en heb paarden gezien die 6 maanden moesten herstellen van hun natuurlijke bekapping. Betekent in beide gevallen niet dat het altijd zo gaat. Ieder z'n ding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:43

Ik denk dat als je je principes duidelijk maakt je vanzelf wel mensen krijgt die zich in die situatie thuis voelen. Dat zijn de mensen die er dezelfde mening op na houden. Dus het lijkt me niet zo'n probleem.

De mensen die hun paarden wel op stal willen en op ijzers die komen gewoon niet, maar daar heb je dan weer andere stallen voor.

Ik zou wel een slag om de arm laten voor je trouwe pensionklanten die noodgedwongen wel ijzers moeten en die niet zonder pardon ineens de deur weigeren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:44

Maar ik heb ook geen regels om hoe iemand zijn paard rijd. Ik zou de regelmopstellen vanwege de veiligheid.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:46

Het is natuurlijk aan de pensionhouder zelf om te beslissen.. zijn terrein, zijn regels..

al zou ik voor al bestaande klanten die bijvoorbeeld door een medische noodzaak (ook al geloof je er niet in, geloof kun je natuurlijk moeilijk opdringen, vooral als de DA onderstreept dat een dier tijdelijk op ijzers moet) op ijzers moeten een uitzondering maken..

ik sta zelf op een kleinschalige stal waar geen plaats is voor wedstrijdruiters. Niet zozeer omdat wedstrijdruiters zo'n naar slag mensen zijn.. maar omdat zijzelf kiest voor de rust van recreatieruiters waardoor er ook meer rust op stal is (geen wisselende voerschema's geen speciale voederschema's voor specifieke paarden (ze worden voor je gevoerd, ook buiten de pensiontijd)).. De ervaring leerde dat met wedstrijdruiters met name de weekenden behoorlijk verstoord werden. Paarden die vroeg moesten starten en dus nog vroeger dan anders hun ochtend voer moesten hebben (gevolg hele stal wakker natuurlijk, want een paard dat staat te smikkelen, dan willen de anderen ook), om 7.00h al trailers op het erf.. en als je pech heb dan kwam men s avonds laat ook nog weer terug aanzeilen met het 'circus'.

op een grote stal is het wat meer een komen en gaan en is er altijd wel een wat onrustig, daar trekken ze zich niets meer van aan op een gegeven moment.. als je bij ons op stal komt om 21.00 staan ze soms allemaal al flink te dutten hihi.

voor de recreatieruiter kun je je echter geen mooier plekje kwa locatie wensen, direct aan het bos met allemaal recreanten die ook nog eens te porren zijn voor stalritten..

het is dus echt wat je als pensionhouder wilt.. niet alleen qua paarden en ponies en hun onderhoud, maar qua type eigenaars.

wel denk ik dat je met het verbieden van ijzers je potentiële klanten kring wel erg klein maakt.. Niet zozeer vanwege de ijzers, maar het verbieden ervan.. Je kunt wel aankaarten dat je ze liever niet op ijzers ziet en dat jij vanwege schade aan andere paarden, paarden met ijzers bij elkaar plaatst of alleen op een weide zet (als je er maar 1 op ijzers hebt). Wellicht laat je ze dan nadenken over of ijzers echt van belang zijn voor het paard, of dat ze misschien toch zonder kunnen.. Als ze toch op ijzers blijven, dan heb jij er geen gevolgen van.

----

die van mij heb ik met ijzers aangekocht.. Heb hem laten wennen en de ijzers daarna laten verwijderen (nadat de hoefsmid aangegeven had dat zijn hoeven prima in orde waren om blootsvoets te gaan). Bij hem was de hoofdreden dat hij smorgens nogal haast had om van stal te komen en de vonken af en toe in het rond vlogen. Het risico van een glijpartij door zijn gedrag ging boven het niet aanwezig zijnde voordeel van op ijzers staan

----

regels tot daaraan toe, maar regels hoe je je paard moet voeren, borstelen, bekappen, of welke deken je erop mikt, zijn eigenlijk een inbreuk op het eigenaarschap..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:46

Ongeacht of je een voor- of tegenstander hiervan bent. Ik zou sowieso gillend wegrennen bij een pensionstal die mij gaat vertellen wat ik wel en niet met mijn paard mag doen :+.
Sorry, maar mijn mening is dat het absurd is dergelijke dingen te verbieden.
What's next? Bepaalde bitten verbieden? Of bepaalde dekens? Of een bepaalde manier van rijden?
Zo komt het over.
Maar als jij graag zo'n stal wilt beginnen, moet je dat toch gewoon doen. Er zal vast wel animo voor zijn, maar een breed publiek ga je nooit trekken.. als je al genoeg publiek ermee trekt. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:49

Ik vind idd een onstabiele groep een veel groter risico dan achter ijzers. Een pensionhouder moet een geode visie hebben op de groep paarden en wie bij wie gezet wordt. Hierdoor verlaag je het risico zo ver dat ik het geen probleem zou vinden als er paarden met ijzers staan. Veel ongelukken gebeuren juist in een onstabiele groep ipv een paard dat ijzers heeft. Ik zou het dan ook niet verbieden, maar wel aangeven dat jij graag paarden zonder ijzers ziet en dat als mensen hun paarden van ijzers willen halen je ze kunt verwijzen naar een hoefsmid die hier verstand van heeft en die bij jou visie past.

Een regel voor dit soort dingen gaat mij eigenlijk te ver. En ook een paard met alleen voor ijzers of zonder ijzers is een risico al is dat misschien net wat lager. Natuurlijk moet je op een stal bepaalde regels hebben, maar je kunt ook te ver gaan daarmee. Eigenaren hebben een eigen verantwoordelijkheid wat ze met hun paarden doen, want ze zijn de eigenaar.

Ik denk dat als je een stal hebt waar paarden 24/7 buiten staan en aangeeft (op de website oid) wat jou visie is op je stal, dan denk ik dat je ook mensen aantrekt die die visie delen, waardoor het een regel maken eigenlijk redelijk onnodig is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:50

Wat jij wilt is jouw keuze en daarmee krijg je alleen gelijkgestemden op stal. Of je daarmee je stal vol krijgt is de vraag. Dat zal de praktijk uitwijzen.

Ik zou er niet voor kiezen. Een paard met alleen voor ijzers, daar ben ik juist tegen. Of niet, of rondom. Paard moet werken vanuit de achterhand, ijzers alleen voor voegen volgens mij niets toe.

In de eventing en de springsport en ook de dressuursport kan je niet zonder ijzers als het op gras is en wat glad is. Wil je echt serieus de sport in dan heb je ijzers nodig. Rij je puur recreatief, dan kan je kijken of je op die dag gaat werken of niet.

Zou nooit op een stal gaan staan die dat soort eisen stelt maar dat is persoonlijk.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:51

Paarden trappen eerder dan maaien? Ik zie ze bij een kennis making nog altijd eerder met de voorbenen slaan. Voor paarden echt daadwerkelijk hard gaan slaan dat ze elkaar verwonden zijn er al zoveel signalen aan vooraf gegaan. Kwestie van goed observeren en een stabiele kudde creëren, maar dat is wel moeilijk voor een pensionstal.

En een stalhouder die zulke regels op legt word ik niet happy van, wat zullen de volgende regels zijn???

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:52

Sommige mensen lezen echt niet. Nee, hoe mensen willen rijden moet iedereen zelf weten, met bit, zonder bit, van mijn part rijden ze achterstevoren in hun blote kont.

Het enige dat ik zou zeggen is geen achterijzers vanwege die risico's die dat met zich meebrengt naar andere paarden.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:54

Ik denk dat een pensionstal met dergelijke regels juist de mensen aantrekt met dezelfde 'visie' (op in dit geval ijzerloos). Waar je je dan wel van bewust moet zijn is dat je een specifiek (klein) publiek aantrekt en wel moet kijken of dat publiek in jouw omgeving groot genoeg is om je pensionplekken mee te vullen. Ik zou persoonlijk geen problemen hebben met zo'n regel, omdat ik mijn paarden toch ijzerloos heb en wil houden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:55

Bij mij staan de paarden ook 24/7 in een kudde buiten,hier mogen nieuwe paarden in de groep geen achter ijzers hebben.Of iemand ijzers wil of niet is zijn eigen keuze.Maar ik wil geen nieuw paard met een paar achter ijzers op, die de paarden in gort trapt.
Als de paarden al wat langer staan en ik zie dat het rustig in de kudde is dan heb ik er geen probleem mee.Wie daar niet mee kan leven is vrij naar een andere stalling te kijken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:56

Ik zie daar de risico's echt niet van in. Heb al meer dan 40 jaar paarden en heb nog nooit meegemaakt dat ze elkaar met achterijzers verwond hebben. Zie wel paarden in jouw profiel verschrikkelijk op de hoeven staan. Ben daar serieus echt van verschoten maar als dat jouw ding is dan is dat maar zo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:57

Maar er is nu al meerdere malen aangegeven dat dat risico maar heel minimaal is en eigenlijk afhankelijk is van hele andere factoren (stabiele groep en het negeren van de eerdere signalen ) en als ze echt zo hard gaan trappen dat ze elkaar gaan verwonden zouden ze dat zonder ijzers ook gedaan hebben :)

Ze zullen juist eerder maaien of bijten dat trappen...

Maar, wat doe je nou als een van je Trouwe klanten een paard heeft wat vanwege medische omstandigheden de rest van zijn leven op ijzers moet? (Ja dat bestaat). Moet die ook een nieuwe stal zoeken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:57

beatje schreef:
Bij mij staan de paarden ook 24/7 in een kudde buiten,hier mogen nieuwe paarden in de groep geen achter ijzers hebben.Of iemand ijzers wil of niet is zijn eigen keuze.Maar ik wil geen nieuw paard met een paar achter ijzers op, die de paarden in gort trapt.
Als de paarden al wat langer staan en ik zie dat het rustig in de kudde is dan heb ik er geen probleem mee.Wie daar niet mee kan leven is vrij naar een andere stalling te kijken.

Oh dat vind ik eigenlijk ook wel een mooie :) iets om over na te denken.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:01

Maartje1990 schreef:
Sommige mensen lezen echt niet. Nee, hoe mensen willen rijden moet iedereen zelf weten, met bit, zonder bit, van mijn part rijden ze achterstevoren in hun blote kont.

Het enige dat ik zou zeggen is geen achterijzers vanwege die risico's die dat met zich meebrengt naar andere paarden.

Zo, je laat je wel weer van je beste kant zien he :'). Lekker pinnig!
Waar ik op doelde, is mijn gevoel wat hierbij opspeelt. Dat is dus het gevoel dat je ook andere dingen uiteindelijk gaat verbieden. Ik vind het namelijk niet gebruikelijk dat een staleigenaar zulke dingen dingen verbiedt.
Lezen is natuurlijk een vak apart, uit mijn bericht is in ieder geval duidelijk te halen dat dat is waar ik bang voor zou zijn. Plus dat ik niet vind dat iemand mag bepalen wat ik wel en niet met mijn paard zou doen.

Maartje1990

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:02

Maar ik bepaal dat niet, jij gaat zelf met die regel akkoord als je bij mij op stal zou komen te staan en je kiest daar dan dus zelf voor.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:04

Annem84 schreef:
Mijn paard staat ook blootvoets.. maar op het moment dat een stalhouder mij beperkingen op gaat leggen zou ik verder gaan kijken.

Ik beslis graag zelf over wat ik met mijn paard doe.

Dit hier. Mijn paard staat ook blootvoets en dat houd ik ook zo.. Maar alleen het idee al dat iemand mij beperkingen wil opleggen over mijn paard, echt niet. Op zo'n stal zou ik niet willen staan. Ik beslis ten allen tijde zelf over mijn paard. Daarom is dat beest van mij :P Ik wil zelf die zeggenschap houden en zou dus niet met zo'n regel akkoord gaan en dus niet voor zo'n stal kiezen :).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:05

Klopt, dat heb jij van tevoren bepaald. Ik zou dus al niet bij jou komen te staan. Ook niet als ik die regel geen probleem vind hoor, omdat ik er nare onderbuikgevoelens bij krijg :).
Maar nogmaals, je moet er gewoon voor gaan en dan ontdek je of het wel of niet aanslaat. Uiteraard hoop ik voor je dat het een succes wordt!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:05

Maartje1990 zou je nog even mijn vraag kunnen beantwoorden? :o

Wat doe je trouwens als blijkt dat er te weinig animo voor dit idee is? (Dat is de tweede vraag die nu in mij opkomt :) )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:10

Vooralsnog zijn het vooral dingen waar ik over na denk, wat wil ik wel en niet, als ik het überhaupt ga doen. Alle mogelijkheden zijn er (nu al). Maar of ik dat daadwerkelijk ooit ga verwezenlijken geen idee. Maar is iets om over na te denken, vandaar ook dit topic.

Je vraag wellicht al beantwoord? Het idee van in het begin geen ijzers vind ik wel iets om over na te denken. Dus om zo te zeggen voor medische redenen, dan ga maar weg. Nee. Misschien dat ik het wel gewoon prima vind, misschien alleen in het begin niet. En misschien vind ik voor medisch alleen goed als het eerst is geprobeerd (op alle mogelijke manieren) het blootsvoets op te lossen. Ik kan daar geen eenduidig antwoord op geven. Dot beantwoord je tweede vraag wellicht ook al?

ElineS

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:12

Maarja met misschien, daar hebben pensionklanten niets aan. Dan is het van te voren niet duidelijk op de stal wat wel en niet mag.. En wie bepaald wanneer alles is geprobeerd om het blootsvoets op te lossen en wanneer die grens is bereikt. De één gaat verder dan de ander. Bepaal jij dan of de eigenaar? Dat zijn toch dingen waar je voorzichtig mee moet zijn. Ik zou met zulke dingen absoluut niet akkoord gaan als pensionklant. Ik denk heel veel mensen niet.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:12

Hoi,
Ik begrijp je mening. En als je dit op voorhand duidelijk maakt, en je klanten gaan ermee akkoord, lijkt me dat geen probleem.

Persoonlijk zou ik het zelf niet verbieden.
Mijn oudste merrie kan bvb echt niet zonder ijzers. Jammer genoeg. Meerdere keren over langere periode geprobeerd. Haar hoeven brokkelen zodanig af dat ze amper wat overhoudt en vervolgens daar kreupel op gaat lopen.

Verder moet ik zeggen dat zij nog nooit een verwonding heeft veroorzaakt door te trappen (met ijzers aan dus)
Moet je eens komen kijken hoe onze hengst en ruin eruit zien... Zij doen niet anders dan spelen en elkaar dus ook trappen en bijten. Zij staan blootsvoets.
De merries hebben geen schram hoor..
Denk zoals hierboven aangehaald, dat een stabiele kudde meer doet, dan ijzers verbieden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:14

Met misschien bedoel ik dat ik het op dit moment nog niet weet. Ik weet niet wat ik wel pf niet goed zou vinden als ik over een aantal jaar dat daadwerkelijk zou opstarten. Maar als het zo ver komt zal ik daar tegen die tijd wel een antwoord op hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:19

Maartje1990 schreef:
En misschien vind ik voor medisch alleen goed als het eerst is geprobeerd (op alle mogelijke manieren) het blootsvoets op te lossen.

Dus jij wilt je pensionklanten op alle mogelijke manieren flink op kosten jagen voor (in een aantal gevallen, niet alle) iets wat door een goede hoefsmid voor relatief weinig goed op te lossen is?

Ik vraag mij af hoeveel toekomstige klanten dit leuk vinden.....