waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:54

Selka schreef:
Nies_ schreef:
Ik zet ze bijna altijd los in die dingen :+ Maar dan nog blijft het voordeel dat ze gewoon in dat hok blijven staan en niet alle kanten op gaan als de kop maar aan een touw vast zit (ook niet als ze op jouw commando om gaan). Bij Angel zijn er twee mogelijkheden als ik haar vast zet met één touw. Of ze hangt zichzelf op, of ze krijgt de musketon los.

Je vergeet de optie, halster stuk!

Meneer denkt ik wil los NU en tadaa kapot halster...

Dat zijn leuke dingen inderdaad haha.
Maar nogmaals, opvoeden. Iets wat niet zelden vergeten wordt.

Mijn paard heeft zich laatst in het bos 2 keer achter elkaar losgetrokken. Echt niet dat ze weg liep.

Vorige paard was een enorme drentelkont. Op poetsplaats aan 1 touw was hij constant aan het draaien omdat hij heel erg nieuwsgierig was en kon absoluut niet stil staan.
Na 2 maanden oefenen van zowel ik als mijn bijrijdster stond beestje stil en kon ik hem helemaal los laten staan bij poetsen en opzadelen.
Even om aan te geven dat ieder paard het kan, kost alleen eventjes wat moeite en geduld. :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:56

wendyenbram schreef:
Is dat niet gewoon wat van deze tijd? eerder werd dit niet of veel minder gedaan. Paard werd alleen aan twee kanten vastgezet, wanneer het een paard betrof dat "wilder" was, of bij bepaalde handelingen.
Lijkt wel of we tegenwoordig zoveel controle willen uitvoeren op onze dieren, dat ze gewoon helemaal geen paardengedrag mogen laten zien. Nee vooral keurig recht staan, niet bewegen, en geen millimeter opschuiven. Waar is de tijd gebleven dat we de paarden gewoon stil lieten staan? (en nee dan heb ik het niet over speciale probleem paarden, want dat antwoord gaat vast komen) Maar gewoon over de normale huis tuin keuken paarden...)

Mijn huis-tuin-keuken paard staat altijd gewoon los in zijn stal als ik hem poets en opzadel. Dan vragen mensen zich ook af 'kan hij niet weglopen'. Ja, dat kan hij, in zijn hokje van 4x4. Dus heel ver komt hij niet.
Desalniettemin zie ik ook wel de voordelen van zo'n systeem. De stal waar ik gewerkt heb had dit ook, en voor het wassen van de paarden vond ik het ideaal. Je kunt er heel makkelijk omheen lopen om overal bij te kunnen. En je hoeft niet zo bang te zijn dat het paard gaat hangen.

mvdbijl

Ik vind het veel fijner en veiliger tussen twee touwen in.

Zo gaat mijn merrie altijd lopen klooien aan 1 touwtje en staat ze gewoon rustig tussen twee, kans op hangen etc ook kleiner en je gaat draaien etc tegen.

AmyJamess

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:58

Beter Nies_ Die van mij zet gewoon brute kracht in haha. Die van mij staat los achter een dun touwtje ook een stuk beter dan vast aan 1 touw.

@PowerReiner, dan moet ik mijn paard dus aanleren dat hij muisstil moet staan en zijn hoofd niet mag bewegen? Hij wil gewoon snuffen en raakt dan vast in zijn touw. Aangezien het een kerel van 950 kg betreft geeft hij een ruk en is hij los. Geloof mij aan de wandel gaat hij niet alleen zijn halster is wel kapot. Ik durf te beweren dat hij keurig netjes is opgevoed. Ik kan hem aan een klein kind meegeven.

Edit: Ik kan hem dus wel los parkeren alleen aan 1 touw komt hij standaard vast in het touw. Hij mag namelijk van mij als hij los is ook aan de grond snuffen, alleen niet aan de wandel gaan.
Laatst bijgewerkt door Selka op 01-04-15 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:58

Dit is (voor mij) een kleine poetsplaats. :=

Bij ons op stal heb je 2 palen in de grond waar je ze tussen zet en je kan daar ruim omheen lopen. Dus ook geen gehannes dat je onder kettingen door moet om erbij te komen en ze kunnen je nooit pletten.

Overigens denk ik dat wij wel 1.5 meter ruimte per kant over hebben om om het paard heen te komen.

Herman97

Re: waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:05

Wij hebben dit ook op stal. Alleen hebben we de touwen ook erg hoog vast gemaakt. Op ruim twee meter. De paarden staan bij ons aan de halsters tussen de touwen ( natuurlijk ) maar dan niet aan de ring bij de neus, links en rechts. Maar aan de ring bij de kaken. Zo hangen de touwen mooi hoog en kun je er makkelijk met tuig onder door lopen. En wanneer de paarden om bv hengstengedrag naar je willen happen lukt dat niet omdat het touw ervoor hangt. Ik zou niet anders willen als zo verzorgen, op en afzadelen, wassen, vlechten, op tuigen etc etc. Het is veilig en super handig. Geen gedraai.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:10

Selka schreef:
@PowerReiner, dan moet ik mijn paard dus aanleren dat hij muisstil moet staan en zijn hoofd niet mag bewegen? Hij wil gewoon snuffen en raakt dan vast in zijn touw. Aangezien het een kerel van 950 kg betreft geeft hij een ruk en is hij los. Geloof mij aan de wandel gaat hij niet alleen zijn halster is wel kapot. Ik durf te beweren dat hij keurig netjes is opgevoed. Ik kan hem aan een klein kind meegeven.

Edit: Ik kan hem dus wel los parkeren alleen aan 1 touw komt hij standaard vast in het touw. Hij mag namelijk van mij als hij los is ook aan de grond snuffen, alleen niet aan de wandel gaan.

Nee gewoon geen touw, of knopen om de hals als je toch iets beet wilt pakken als er iets gebeurt of je een aanwijzing wilt geven.

Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:13

Mijn paard vindt het vreselijk, maar dat we deze mogelijkheid hadden op een vorige stal was wel belangrijk in zijn opvoeding omdat dit, gecombineerd met twee halsters over elkaar en onbreekbare clips, een relatief veilige manier was om het hangen af te leren. Want wat hij ook deed, hij kon zichzelf niet beschadigen op de wasplaats. Tegenwoordig staat hij gewoon stil aan een relatief los touwtje aan een ring in de muur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:13

Ik vind twee touwen vooral handig om te vlechten, voor de hoefsmid (dan staat hij niet met zijn hoofd tegen een muur te werken) of nog niet zo opgevoedde jonge dieren, danwel sommige hengsten die het gewoon echt niet kunnen laten om hun touw af te kauwen. Maar gewoon aan 1 ring werkt voor een normaal rustig dier ook.
Het is maar net waar je beter plek voor hebt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-04-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:14

Het voordeel is dat je paard geen kant op kan en jij er aan alle kanten bij kan zonder dat je je paard steeds een stapje om moet zetten.

Mijn paarden staan eigenlijk altijd los, maar ik heb ze het vaststaan wel geleerd, zowel aan één als twee touwen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:51

het grote voordeel vind ik dat de paarden niet tegen een kale muur aan staan te kijken maar alles kunnen zien zonder zich helemaal om te draaien.

Ik merk dat mijn paard rustiger is als hij overzicht heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:59

Ik voedt mijn paard gewoon op. Hij staat gewoon los met touw om de hals geknoopt.
Hij loopt niet weg.Dit is hem gewoon aangeleerd....en in mijn ogen hoort dat bij de basis opvoeding van een paard.

Meestal poets ik hem echter gewoon in de box
Daarbij...ik vind het bloed irritant al die beesten in de gang......waar je langs moet met je kruiwagen of paard.... ze draaien alle kanten op, meppen, dreigen.... pffff net een slalom.... en eentje zet hm zelfsvast met 2 touwen in de gang. Lekker als je erlangs moet..... haha...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 01-04-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:00

Wat ik vooral een voordeel vind van vastzetten aan twee halstertouwen is dat je veel makkelijker kunt vlechten. Het paard kan minder met zijn hoofd draaien en zijn hoofd omhoog of omlaag bewegen. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:01

ElCamino schreef:
Ik voedt mijn paard gewoon op.
Hij staat gewoon los met touw om de hals geknoopt.
Hij loopt niet weg.
Dit is hem gewoon aangeleerd....en in mijn ogen hoort dat bij de basis opvoeding van een paard.

Vaststaan imo ook....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:02

Heb je ook weer gelijk in.... maar de meeste staan niet meer "gewoon"vast.... die schrapen.... stampen....zeuren.... draaien.... netjes vaststaan is ook opvoeding...
Veel paarden hebben geen geduld meer, dat komt door de baasjes.
We zetten ze altijd vast in de training. En ook ná de training..... geduldig leren vaststaan en wachten.... ook op de trailer... gewoon netjes wachten.... niet d trailer verbouwen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:06

Ik vind met 1 touw fijner, omdat op veel plaatsen de poetsplaatsen best krap zijn en je dan onder het touw door moet kruipen met een zadel.
Kun je niet aan een steigerpijp komen ipv de houten balk??

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:09

Op al onze vorige stallen stond gewoon zo een metalen "hek" met buis en stonden ze dus met 1 touw aan de buis vast, soms met meerderen naast elkaar en dat ging prima (met genoeg ruimte er tussen uiteraard). Nu we sinds deze winter op een andere stal staan staat hij tussen twee touwen in de gang. Dus niet in zo een hokje. Er is geen poetsplaats waar hij vast kan, dus de paarden moeten in de box gepoetst worden of in de gang tussen twee touwen. Er zijn altijd mensen die hun paard aan 1 touw aan de boxdeur vast maken, maar dan neem je onnodig veel plek in als er meerdere mensen willen poetsen (de gang is al niet zo lang, plek voor ca. 5 paarden achter elkaar). Dus ik zet hem meer tussen twee touwen omdat ik dat netter vind voor andere mensen die ook hun paard in de gang willen poetsen. :) Maar kan hem even lief los laten staan, misschien loopt hij een meter of twee om ergens aan te ruiken, maar echt weg lopen doet hij eigenlijk nooit.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:13

Ik vind het een vreselijk systeem. Vind het ook niet veiliger of handiger en mijn merrie geraakt er net zo gemakkelijk uit als met 1ring.
Heb thans ook geen geduldige merrie, maar door haar altijd terug vast te zetten is ze het ondertussen wel gewend om vast te staan aan 1 ring en trekt ze zich ook niet meer los terwijl ik bang was dat ze nooit meer vast ging kunnen staan door het lostrek trucje die ze gevonden had (heeft ze zichzelf aangeleerd toen ze tussen 2 ringen stond).
Ook mijn ruin durft zich lostrekken, maar blijft in het algemeen aan 1 ring netjes staan.

Om het terug aan te leren zonder brokken draai ik het touw 3-4x rond de balk zonder knoop zodat ze zich kunnen lostrekken zonder iets af te breken. Door ze steeds terug op dezelfde plek te parkeren zonder gedoe hebben ze het wel geleerd en geen kapotte halsters meer sinds 2013 *\o/*

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:17

Ideaal aan 2 touwen vast.
Hier 1 die zich altijd los weet te krijgen aan 1 touw, die haalt zo zelf de knoop eruit, niet te vergeten dat ie niet stil kan staan tijdens het benen wassen en je dus van rechts naar links mee loopt, en tussen 2 touwen lukt dat bijna niet, al helemaal niet als ie wat meer ingesloten staat.

Verder met bijv optuigen en uitspannen voor het mennen kunnen ze hier allemaal los stil blijven staan, dus prima opgevoed.
Gebruik het hier alleen voor het wassen en vind t ideaal.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:41

Ik vind het altijd heel fijn om mijn paard tussen twee touwen vast te zetten. Ze is goed opgevoed en blijft keurig staan maar toch vind ik het fijn. Geen risico dat ze het haar hoofd onder de een touw komt en ik heb er een hekel aan om haar erg kort vast te moeten zetten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:22

Bij mij heeft het ook helemaal niets met opvoeding te maken. Ik ga regelmatig alleen met mijn paard weg met trailer en dan staat ze altijd netjes los naast de trailer met opzadelen, afzadelen, laarzen aantrekken, als ik iets even niet kan vinden, als ik de trailer open of dicht doe, zo gek je het maar kunt bedenken en op de meest drukke locaties. Mijn paard blijft in de bak staan wachten op dezelfde plek als ik drie hekken dicht doe, blijft op de plek staan als er gevoerd wordt etc. Aan opvoeding niets te kort dus, maar toch zet ik dat beest niet vast met maar een touw.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 17:26

jesito schreef:
Ik vind met 1 touw fijner, omdat op veel plaatsen de poetsplaatsen best krap zijn en je dan onder het touw door moet kruipen met een zadel.
Kun je niet aan een steigerpijp komen ipv de houten balk??

heb ik nu ook. Ik had op mijn oude poetsplek hout en nu steigerbuis gekoppeld dmv 90graden koppeling. Maar bij bedenken wat ik ging maken zag ik ook overal 2 touwen vandaar dat ik mij dat afvroeg

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:27

Je kunt ze op zo'n poetsplaats niet aan de voorkant vastzetten. Dus kan je ze maar aan één kant vastzetten aan de zijkant. Ik zet mijn paardje lang niet altijd vast, maar als er veel paarden staan vind ik het toch wel veiliger. Mensen die steeds op-en neer lopen enzo. Als ik hem dan aan één touw zet en mijn paardje wil weglopen dan loopt hij de volgende poetsplaats in en staat hij dus verkeerd om. Dus dat is niet handig haha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:44

Precies wat mijn voorganger zegt, het verschil zit hem er ook in of je een paard van voor vast kunt zetten of van opzij. Wij hebben een plek binnen om vast te zetten, dat is inderdaad links en rechts, aan 2 touwen vastzetten. Buiten hebben we een grote balk waar we ze aan kunnen zetten, balk is breed genoeg dat ze er niet omheen kunnen draaien. Daar kun je ze gewoon van voren aan vast zetten met een enkel touw, en je paard staat niet ineens achterstevoren.