Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:52

Super je idee/droom en wil hem echt niet om zeep helpen maar...het financiële gedeelte al over nagedacht? Banken zijn niet zo makkelijk met het verstrekken van hypotheken tegenwoordig en ik zelf heb dat ondervonden 3 jaar geleden. Ik zat toen met ern super strak en waterdicht business plan en had niet eens zoveel nodig maar kreeg geen cent. Ze vonden het niet winstgevend genoeg.... (ik zei dat ik tevreden was met boterham met hagelslag ipv rosbief ;-) , maar zij wilde dat ik "rosbief" zou eten..

Ik hoop dat het je allemaal kan waarmaken en wens je alle succes vd wereld maar als je geen eigen financiële middelen hebt en afhankelijk bent van de bank....pffff dan wens ik je nog meer succes.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:53

Voor ventilatie vind ik het opennok systeem erg fijn, geen tocht en veel frisse lucht.

Voor de voorwanden van de stallen zou ik gaan voor een voerhek zoals ze dat ook in opfokstallen gebruiken.
Paarden eten dan van de grond voor de box en gaan dus nooit in hun voer staan en mesten er ook niet in, dat is veel zuiniger in het hooi gebruik.
Een ander voordeel van de voerhekken is dat de paarden een extra stap naar voren kunnen maken, iedere opening waar de hals door kan geeft een halslengte meer bewegingsvrijheid.

Zoiets:

Afbeelding

Of de standaard moderne variant

http://www.paardenstallensite.nl/voerhe ... en/1008184

Femmz

Re: Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:44

Alvast bedankt iedereen voor de reacties !! Ik ben ook nog op zoek naar materialen waar je het beste je stal mee bouwt, helemaal vergeten bij zetten. We zouden zelf metsen met betonsnelbouwsteen, met een 4 stalen bouw profielen, en een geisoleerd damwand platen dak met ook doorzichtige platen voor licht natuurlijk.

Dubbeldun, ik vind 3m x 2.80m voor een pony ook best klein.. Zadelkasten voor de stal kan nog zo handig zijn voor de pensionklant maar vind dat niks. Daar heb ik ook al over na gedacht over dat systeem van loopstallen naar buiten maar dan heb je een loopstal van 3m breed op 10/15m ? en dat vind ik ook zeer smal. En slordig het eerste stukje uit de stal moet dan ook verhard worden of het blijft modder. Over de paddock heb ik nog een ander idee, maar die komt bij het volgend topic. Nu enkel en alleen over de stal. Wat je zegt HIT softbedden ga ik eens opzoeken nog nooit van gehoord! In de voorkant voerrekken zie ik ook niet zitten morsen veel en ligt het gangpad altijd vies van hooi. Op welke hoogte zou jij de voerbak/drinksbak hangen? Ben al bang als je ze op een hoogte hangt van 70cm dat er eentje met zijn poot in blijft zitten.. Ja de leidingen moeten geisoleerd worden of een systeem met emmers lopen in de winter heb ik geen zin in, hihi..

Cheyenne26, Ik doe mijn best, kom op zoveel stallen en zie elk mankement wat niet goed is of fout staat. Daarom wil ik er goed over nadeken en discuseren, over echte en goede stal te zetten! Mijn systeem wat ik nu doe is paarden buiten 8-14 uur en als ze dan op stal gaan, wil ik geen verveling. Met een slowfeeder knabbelen ze heel de nacht door. En blijft het hooi ook op zijn plek geen verlies. Ja klopt de stal is dit moment te klein getekekend omdat er nog meerdere ruimtes bij moeten en zo jullie meningen vraag. Ja, klopt wat je zegt met vergunningen maar dan moet je wel een bouwplan hebben en een bestemmingsplan en bouwtekeningen en das stap 1 waar ik nu mee bezig ben.

Guusje_h, er komen zoiezo ringen of 2 palen op de wasplaats zodat je je paard goed kan vastzetten. Ringen in de stal moet niet want daar kun je ze vastbinen aan de trails van de stal. Je moet eerst met een bouwplan afkomen voordat ze zeggen wat je mag bouwen.. 24/7 weidegang zou ik enkel zomer doen. Want dan zou er ook genoeg schuilstallen op de weide moeten hebben. En we zijn nu enkel nog maar over de stal bezig. Over de pistes het zelfde eerst de stal, De kasten zouden groot genoeg worden alleen misschien in een te kleine ruimte.. Een betonbak? Wat bedoel je daar mee dat het gangpad beter in klinkers of stenen word gelegd? Ja regels moeten er zeker zijn! Een besmettelijk virus gaat lastig zijn dan zou ik al aparte stallen ergenst anders moeten zetten ook nog.

Magda_90, wat ik ook al zei tegen guusje aparte binnenstallen ergens anders gaat hem niet worden. Ik ga wel paddocks maken met schuilstallen misschien eentje dat dan dichtkan als buitenstal. Maar eerst even de binnenstal bespreken. Wat je zegt klopt juridisch daarvoor heb ik mijn nicht die is afgestudeerd als advocaat en kent er genoeg van. Zij kan mij ook helpen bij wanbetalers. Hele goede tips van je ! ik ben nu ook al bezig met een contract te maken voor de mensen die nu al bij mij op stal komen voor hun paard zadelmak te laten maken! Als je er nog hebt laat maar horen.

Danamuts, ja heb ik al eens eerder gezien, maar zo gaan ook weer spullen slingeren beter 1 goede grote plek dan verschillende vind ik.

Jasmijn159, Dat is een hele goede! Dat ga ik nog navragen bij vakmannen dat stallen bouwen, ik wou zoiezo heel de voorkant open kunnen schuiven en elke stal een luik voor naar buiten te kijken, in het dak genoeg doorzichtige platen voor licht.

Hwn, Wat ik dan zie op stallen is als je een hooizolder hebt enorm veel stof en zand hebt en elke keer als je het naar beneden smijt ook.. Ook elke keer dat hooi en stro naar boven sleuren met kleine pakjes wat ook nog duurder is.. ja zo een uitloop zie ik ook niet zitten, en ja ik wil een goede stal maar qua budget moet het ook nog kunnen. Neen ik zou in de hoek van de stal een driehoek maken en daar een zelf gemaakt slowfeeder zetten. Ja, er is zo een regel voor shofthoogte x blala weet hem ook niet meer maar 3m x 3.5m voor een paard was voldoende volgens de regel. Ja, daar heb je ook gelijk in de urine betonvloeren is leuk maar blijft er op liggen.. zal eens overleggen met het bedrijf dat de fundering dan komt leggen. Ik denk qua ventilatie nog over na gedacht moet worden.

Jaime_andrea, ik ga geen business plan maken dan zo ik al prof ruiter moeten zijn en ben ik niet. Mijn vriend werkt en ik ook we gaan dat kopen om daar te wonen. En een stal op te zetten om zo nog extra te kunnen verdienen. Ik ben nu bezig met bouwtekeningen en offertes aan het aanvragen wat het gaat kosten. Maar ik zat met een idee wat al te klein is, dus dit moet weer aangepast worden. Maar het valt goed mee, omdat we alles (bijna) zelf gaan doen. In de familie en mijn vriend zelf kunnen metsen we gaan de stal zelf metsen dit scheelt enorm in prijs.

Tiwi1969, daar heb ik ook al van gehoord een opennok systeem! Maar moet laten berekenen of dit voldoende is voor de oppervlakte qua stal het gaat worden. Het voerhek zie ik niet zitten, vind dat niks. Lees mijn vorige uitleg maar waarom, wel bedankt voor je info!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:46

Femmz schreef:
[ [url=m/De9OxV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Louka69, dat is ook nog een idee, maar dan zou de ene kant 3m op 3.5m zijn en de andere kant 3.5 op 3.5? want 3m op 3m vind ik vrij klein.

De kleine stallen de lengte gewoon 3,5 en de breedte 3 meter, zoals je al bedacht hebt.
Als je dan bij de ''grote'' stallen de breedte 3,5 meter maakt komt er al een heel stuk bij.
Stel je voor, de bovenste rij allemaal ''groot'' en de onderste rij allemaal ''klein''. Dan heb je linksonder nog 3 meter meer breedte voor de opslag, wat 10,5 m2 meer opslagplek maakt!

Edit: die afbeelding is dus de afbeelding van je ontwerp! ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:06

Juist stallen met buitenluiken die lijken veel frisse lucht te geven, maar zorgen in de praktijk voor weinig/geen luchtverversing in de stal zelf. Denk ook aan de wind! Van welke kant komt de wind: want wind recht op je luik betekent groot deel van de winter dus luik dicht.

Heel goed dat je geen hooizolder wilt :)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:53

Nogmaals...ik support zeker je ambities maar heb er ook erg in dat 12 stallen (paarden) niet meer onder hobbymatig valt. Mij maakt het niet uit maar oh wee als er iemand in de buurt gaat klagen dan ben je flink zuur. En dat zou zonde zijn van al je tijd energie en niet te vergeten al je geld wat je erin stopt. Nogmaals...ik wens je veel succes

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:11

jaime_andrea schreef:
Nogmaals...ik support zeker je ambities maar heb er ook erg in dat 12 stallen (paarden) niet meer onder hobbymatig valt. Mij maakt het niet uit maar oh wee als er iemand in de buurt gaat klagen dan ben je flink zuur. En dat zou zonde zijn van al je tijd energie en niet te vergeten al je geld wat je erin stopt. Nogmaals...ik wens je veel succes

Dit plus een bedrijf zonder businessplan is alleen verstandig als je dermate veel geld hebt dat je dit alles kunt realiseren zonder 1 klant nodig te hebben. Als je afhankelijk bent van inkomsten in de toekomst zou ik toch maar eens alles netjes op papier gaan zetten.

3x3,5 vind ik te klein. Ik heb een paard van 1,81 en 1,74 en dat zijn echt geen uitzonderingen qua maat. Hooiruif zou ik nooit willen vanwege stof in de longen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:56

Stallen van 3 x 3,5 vind ik echt te klein voor een paard. Jammer als je nieuwe stallen nog zo klein zou maken.

Femmz schreef:
Mijn systeem wat ik nu doe is paarden buiten 8-14 uur en als ze dan op stal gaan, wil ik geen verveling.

Bedoel je dat je de paarden om 14u weer op stal zet? Waarom?

Femmz schreef:
Daar heb ik ook al over na gedacht over dat systeem van loopstallen naar buiten maar dan heb je een loopstal van 3m breed op 10/15m ? en dat vind ik ook zeer smal.

Dus voor een uitloop vind je 3m breed zeer smal, maar voor een stal niet :? ?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:57

Mooi, 3 hectare dus...denk je niet aan het ontwerpen van een meer paardvriendelijke huisvesting? Zoals b.v. een paddock paradise, met een looptrack en een grote inloopstal? Daar is ook heel veel belangstelling voor.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:09

Jongens ze vraagt jullie om tips, het moet wel realistisch gehouden worden. Ik denk dat Femmz wel weet waar ze het over heeft.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:12

Als ik een paard zou hebben zou ik inderdaad super blij zijn met iets van een paddock paradise, of gewoon een weiland/ paddock met een schuilstal die groot genoeg is voor alle paarden. Dan nog wel een paar stallen voor een ziek dier, of eentje die stalrust moet of een merrie met veulen bijvoorbeeld. Dat is maar weinig te vinden, maar ik denk dat er steeds meer mensen komen die daar belang bij hebben.
Hier hebben ze aan één kant van de stallen van dat groene doek hangen, kun je zo omhoog halen als een rolgordijn. Dit is wel aan de kant van het gangpad. Het is ideaal wat betreft frisse lucht.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:19

Mijn enige tip is:zet het eens op papier.. het lijkt allemaal hartstikke leuk en "makkelijk "geld verdienen omdat je "toch de ruimte en tijd" (en geld? ) hebt, maar oh wee als je alles op papier ziet en je evt je uurloon gaat berekenen. Joh dan zal je zien dat je voor een appel en een ei bezig bent.

Ik zeg altijd. .ik heb liever 1 of 2 huurders dat je zelf uit de kosten bent dan 12 van een ander en je hobbymatig het je heeeeeel veeel tijd in gaat zitten voor heeeel weinig geld

Suc6.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:29

Waarom zulke kleine stallen? Zeker in deze tijd waarin er steeds meer kritisch wordt gekeken naar stalling van paarden denk ik dat je een goede slag slaat als je juist wat anders doet dan anderen. Niet voor zo klein mogelijk gaat.

Mooie grote en open stallen zal klanten trekken en zorgen dat je een normale tot leuke prijs kan vragen.
Persoonlijk zou ik naar 4 bij 4 of zelfs 5 bij 5 stallen kijken, lekker open, mogelijkheid tot contact met buren(muren tussen de stallen die je eruit kan halen gedeeltelijk).
Ook kijken naar andere mogelijkheden is misschien wat, een groepsstal, of stallen voor 2 paarden. Denk dat je met dat soort dingen jezelf aardig op de kaart kan zetten, in een behoefte kan voldoen.

Verder zijn de faciliteiten natuurlijk belangrijk, let erg goed op je grond buiten. Kan die de belasting van zoveel paarden wel aan, of ga je tegen minder buitentijd aanlopen omdat je het land moet sparen? Denk aan de langere termijn!
Dingen als warm water, een goede bak, een longeer/grondwerkcirkel, maar ook simpele dingen als ringen in de muur om het paard aan vast te zetten, een veilige ruimte voor zadels(afgesloten dus) en ga zo maar door.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:29

Inderdaad, als hippisch bedrijfskudige kan ik je zeggen dat je volledige inkomen halen uit max. 10 pensionklanten je niet gaat lukken. Want ik neem ook aan gezien je locatie dat je er niet de hoofdprijs voor gaat vragen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel weiland je erbij hebt en of dat het hele jaar door begaanbaar is ivm de kleigrond (heb niet alles gelezen, dus misschien dat je dat al hebt gezegd).

Verder moeten de stallen gaan voldoen aan de nieuwe welzijnsregels, m.n. de grootte van de stallen is hierbij van belang:
Voor de minimale afmeting van de ruimte die een paard nodig heeft, gelden de volgende uitgangspunten. Paarden met een schofthoogte tot 1.55 meter hebben een minimale vloeroppervlakte nodig van 9 vierkante meter. Bij een hoogte van 1.55 tot 1.64 meter geldt een minimale oppervlakte van 9,60 tot 10,75 vierkante meter, bij een hoogte van 1,64 tot 1,74 is het minimum vloeroppervlak 10,75 tot 12,11 vierkante meter en hoger dan 1,75 meter moet het vloeroppervlak minstens 12,25 vierkante meter bedragen. De handelsmaat voor boxen meet vaak 3 bij 3 meter. Dit is in de meeste gevallen te krap. (1)(2) Volgens de meest recente inzichten is een omvang van tweemaal de stokmaat/schofthoogte in het quadraat noodzakelijk (3).
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... aardenstal

Ook jouw boxen van 3 x 3,5 m zijn dan te krap voor de gemiddelde KWPN'er.

Ik zou als ik jou was eerst maar eens een bedrijfsplan schrijven en dan kijken of je ermee door wilt / kunt gaan. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:36

Mijn tip: Niet ophokken, maar inloopstal/schuilstallen en paarden 24/7 buiten laten lopen :) ook 's winters en 's nachts. Kijk bijv. eens naar het principe van paddock Paradise, zorg dat paarden dmv slowfeeders (of bijv. van die grote balen met netten) altijd beschikking hebben tot ruwvoer. Een mooi voorbeeld: http://natuurlijkpaarden.nl/buitenkijke ... nte-meter/

edit: Of wat ik ook heel mooi vind is de stalling op breidablik. Dit is een ijslanderstal, zij hebben een paddock en de merries en ruinen zijn gescheiden. Iedere kudde (1 merrie, 1 ruinen kudde dus) heeft zijn eigen paddock met daaraan dus de inloopstal waar ze hooi en water kunnen vinden. De overdekte stallen liggen aan de overdekte bak maar het geheel is open maar overdekt. Op die manier kunnen ze veel paarden houden maar ze tóch de mogelijkheid geven 24/7 buiten te lopen :) Zonder dus al te veel ruimte in te nemen en wél met de nodige faciliteiten voor de klanten (overdekte bak, niet echt binnen, maar ook niet een buitenbak) http://www.breidablik.com/

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:51

Femmz schreef:
Jaime_andrea, ik ga geen business plan maken dan zo ik al prof ruiter moeten zijn en ben ik niet. Mijn vriend werkt en ik ook we gaan dat kopen om daar te wonen. En een stal op te zetten om zo nog extra te kunnen verdienen. Ik ben nu bezig met bouwtekeningen en offertes aan het aanvragen wat het gaat kosten. Maar ik zat met een idee wat al te klein is, dus dit moet weer aangepast worden. Maar het valt goed mee, omdat we alles (bijna) zelf gaan doen. In de familie en mijn vriend zelf kunnen metsen we gaan de stal zelf metsen dit scheelt enorm in prijs.

TS: ik denk dat hier het grootste probleem zit....... Jullie werken allebei en je ziet dit voor iets als 'erbij'. Dat zal tegenvallen met zo'n 10 pensionklanten (er is altijd wel wat). Bovendien: is er dan helemaal geen toezicht als jullie allebei weg zijn?

Bovendien blijkt uit je reacties dat je nog nooit een stal hebt gerund (of hebt geassisteerd daarbij). Binnenlopen en signaleren wat er mis is, is nogal wat anders dan het zelf moeten opzetten en in stand houden. Ik denk dat vooral het sociale aspect (omgang met de eigenaren: zoveel mensen, zoveel wensen) nogal eens onderschat wordt.

Lijkt het je niet verstandiger om te mikken op iets kleiners (stalling voor je eigen paarden en max 3 pensionklanten)?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:00

Stallen formaat voor mijn pony is prima. Voor het paard zou ik toch graag nog die halve meter erbij. Ben wel voor een iets lagere lagere voerbakken. Merk dat voor mijn D-pony dat de bakken vaak toch wat aan de hoge kant hangen en voor het paard is lager ook geen ramp. Vind automatische voerbakken wel handig, zeker als ze niet kunnen bevriezen. Ben ook enorm voor de slowfeeder in de hoek.

Vind alleen strooisel in de stallen wel een probleem. Mijn pony mag vanwege de luchtwegen niet meer op stro staan. Zaagsel van lage kwaliteit dus ook niet. Dus dat zou voor mij geen optie zijn. Daarnaast moet het voor de pony goed geventileerd worden en voldoende buiten komen vanwege de longen. Hooi en Stro op afstand opgeslagen is dan ook erg fijn.

Vind het erg fijn als de paarden een kijk luik hebben of iets waardoor ze hun hoofd lekker naar buiten kunnen steken om te kijken. Trapbescherming in de stallen vind ik trouwens ook erg makkelijk, je hebt af en toe van die timmeraars.

Genoeg zadelkast ruimte vind ik ook belangrijk. Ik haal het op een prive stal echt niet met een 3 deurs kast, een diepvries, paar volle standaards en een paar bakken voor alle spullen die ik voor de 2 nodig heb. Dus veel ruimte is echt wel een must in de zadelkamer. In een zo'n voorgestelde kast kan ik niet eens mijn mentuig kwijt. Laat staan dan ook nog een zadel, hoofdstel en de overige spullen.

Apart voerbeleid per paard zou ik ook waarderen. Mijn pony wil ik door de cushing niet meer op elk soort brok of muesli hebben staan. Daarnaast krijgt ze ook een aantal supplementen/medicijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:05

Wat is de reden dat je zulke kleine stallen wil? Het gemiddelde sportpaard heeft tegenwoordig toch een schofthoogte van rond de 1.70-1.75m en die stop je niet in een stal van 3 x 3,5m. Ik zou bijvoorbeeld alleen om die maat stal geen klant van je worden. Je wil toch dat de dieren ruimte hebben als ze op stal moeten staan?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:19

Weet je al wat het bouwen van zo'n schuur ongeveer kost?
Jaren geleden hebben wij ook diverse offertes laten maken en het viel ons zwaar tegen.
Jullie willen veel zelf doen, maar dan heb je natuurlijk nog steeds de kosten van het materiaal.
Omdat het om een enorm oppervlakte gaat lopen deze kosten heel hoog op.

Het idee is leuk, een bijverdienste naast je baan.
Maar ik denk dat je uiteindelijk voor ongeveer een euro in het uur aan het werk bent.
Misschien is het verstandiger om eerst te kijken wat je te besteden hebt en aan de hand daarvan te bekijken wat en hoe je wilt bouwen?

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:36

eiber schreef:
Misschien kun je je beter druk maken over het oppervlak dat je nodig zult hebben om 12 paarden buiten te kunnen laten lopen...... :o

Dat zou ook mijn eerste eis zijn als pensionklant.Hoevaak en hoelang kunnen ze buiten lopen?Ik eis iedere dag weidegang en minstens 6-8 uur per dag.Hoe de stallen er uit zien boeit me niet zo,zolang het droog en ruim is vind ik het prima.

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:37

GMekkes schreef:
Weet je al wat het bouwen van zo'n schuur ongeveer kost?
Jaren geleden hebben wij ook diverse offertes laten maken en het viel ons zwaar tegen.

Ik heb wel eens bedragen van 100.000 euro gehoord.Maar al zou het de helft zijn dan moet je dat wel kunnen ophoesten en eer je die kosten weer terug hebt verdient...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:46

Een bedrijf zonder businessplan?
Dan heb je geen idee waar je aan begint en al helemaal niet waar het stopt.
Alsook geen enkele financiële veiligheid bij faillissement. En de tijd van het 'int zwart doen' is voorbij.
Let op met de BTW regelingen.

Ik veronderstel dat je toch wel gaat moeten lenen voor het bouwen van de stal? Je zal misschien al moeten lenen voor het kopen van de grond en je huis. Hoe ga je dit dan verkopen aan de bank? Plus hoe zit het met de wetgeving (omtrent milieu, mest, oppervlaktes etc). Niet zomaar overal mag je een manege/pensionstalling beginnen. Laat staan dat je zomaar stallen mag bouwen of pistes mag aanleggen.
Ik ken alleen de regels in BE, dus zeg misschien dingen die niet van belang zijn in NL.

Extra verdienen ga je hier echt niet mee.. je gaat er eerder geld aan moeten toegeven.
Jammer maar zo is de realiteit. Ga met een boekhouder om tafel die maneges/stallingen (kleinschalig) in de buurt in zijn portefeuille heeft zitten en die zal je graag de jaarrekeningen doorsturen. Dan kan je met eigen ogen zien hoe verlieslatend de sector is. De uitzonderingen daar gelaten.

Ga rekenen hoeveel hooi/stro/korrel je nodig hebt. Kijk naar prijzen stallingen in de buurt en kijk hoeveel je nog overhoud na betaling BTW, RSZ, milieuvergunning, ophaling mest, herstellingen,.
Dat is meestal 0euro of nog minder.
Wie gaat stallen doen, wie past op de paarden als jullie een hele dag werken zijn
Mensen mogen gewoon een hele dag op je terrein lopen als jullie er niet zijn?
Wat met mensen die hun stalgeld niet betalen?

Ik zou kleinschaliger beginnen, zoals meerdere mensen hier aanhalen.

Als je nu nog zoiets wil opstarten dan kan je dat enkel doen vanuit de passie en niet vanuit 'extra verdienen'. Want zo werkt de paardensector niet (meer).

Je moet al met een uniek concept komen voordat het wil werken.
En dat zijn niet 3x3 stallen met 4uurtjes weidegang.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:54

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien zijn sommige dingen al gezegd. Wij hebben thuis zelf een stal met 14 pony's, én een fulltime job erbij, dus heb wel wat ervaring :)

-Ten eerste : jullie opslag voor hooi en stro is veel te klein. Wij werken met een systeem dat de loonwerker van in de buurt om de 4 dagen een groot pak komt brengen. Hij heeft een sleutel van het hek, en het pak komt in een kunststof 'kioskje' op de wei. Paarden kunnen onbeperkt voordroog eten op de wei. Voordeel hiervan is dat je geen hooi in de stallen moet voorzien (komen enkel 's nachts naar binnen).
Pakken vlaslemen worden bij ons opgeslagen tussen de omheining en de achterkant van de stallen. Het dak van de stal komt erover, dus ze liggen droog. We hebben elke maand een volle pallet vlas nodig.Als je dit allemaal binnen wilt leggen, heb je een enorme schuur nodig.
-Ten tweede : de opslagplaats voor spullen van de eigenaren is eveneens veel te klein. Mijn ervaring is dat eigenaren een enorme berg spul meezeulen, die ergens kwijt moet. Ook zelf heb je waarschijnlijk veel spullen. De ruimte die je daar nodig hebt moet zeker dubbel zo groot. Verder is het handig om een wasmachine, koelkast en koffieapparaat te voorzien. Eveneens een wastafel en een toilet. Denk daar dus ook al aan, net als aan dekenrekken en rekken om natte dekjes op te hangen. Zadelophangers aan de stal zijn ook handig.
-Voorzie ook voldoende ruimte om voer te leggen. Voer koop je goedkoper per pallet, maar niet elk paard krijgt hetzelfde voer. Wij bestellen twee soorten voer, telkens per pallet. Op een pallet ligt 1000 kg voer, dus dat is een hele hoop om ergens te stockeren.
- Voorzie een voerkar. Bespaart je enorm veel werk bij het voeren.
- Wij hebben een blok gemetste stallen en een blok prefab (Westland, govaplast, Bedaf Stallenbouw). De govaplast stallen zijn zeker even degelijk, zoniet beter, vragen veel minder onderhoud, en zijn koeler in de zomer en warmer in de winter. Moest ik mijn zaak herbeginnen, ik zou alleen nog govaplast stallen willen. Nadeel is de prijs. Je vindt ook kunststof stallen van een ander merk, ik weet bij een collega dergelijke stal staan, prijs is veel lager, maar de kwaliteit niet te vergelijken.
- Ik weet niet wat voor paarden je verwacht, maar wij hebben quarters en onze stallen zijn 3.5 op 3.5, wat ruim genoeg is, want ze gaan elke dag van 8-18 u op de wei. (in de zomer 24/7).Stallen van 3-3.5 vind ik voor bv een warmbloed erg klein.
- Een automatisch watersysteem is handig. Wij werken met een hoogdebiet dompelpomp. In de winter, bij erg vriesweer, wordt het systeem afgesloten en kunnen we water nemen met de kruiwagen en een H2O bag aan een verwarmd kraantje. Denk eraan dat je pomp in een verwarmde ruimte moet staan, want een dompelpomp die bevriest is kapot !
- Voorzie een reglementaire mesthoop die ruim genoeg is. 12 boxen is heel veel mest per dag.
- Een tractor is ook noodzakelijk, om weides en pistes te onderhouden.
- Wij hebben een wasbox met warm en koud water, en ook een solarium. Een beetje pensionklant wil wat luxe.

En het allerbelangrijkste : maak dat je in orde bent met je vergunningen. (mestbank, agrarisch loket, btw nr, ...)
En leg je erbij neer dat je er niks, maar dan ook helemaal niks, aan overhoudt.

veel succes !

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:18

Wat ik ook mis is een kleine keuken of kantine.
Even iets warms kunnen drinken op een koude dag, of juist een koud colaatje op een warme dag.
Hoeft niet groot te zijn, maar even kunnen zitten na het rijden is wel prettig.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:37

Ik hoop niet dat ik TS tegen het zere been geschopt heb. We lezen niks meer van TS en de plannen/uitvoering van de stal.