Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gebruik jij bij het staluitmesten?

Mestboy
55 (12%)
Schep
34 (7%)
Hooivork
57 (12%)
Mestvork
261 (57%)
Iets anders
44 (9%)

Totaal aantal stemmen: 451

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:56

ik gebruik zowel een mestvork als een mestbooi. de vork voor grove vieze plakaten stro en dan de rest met de mestboy :j

Anoniem

Re: Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:01

Bij mij staan de paarden op houtkrullen. Ik mest bij mijn paard en pony uit met een mestvork met veel tanden, zoals eerder in dit topic stond, maar dan met ijzeren tanden. Ik haal daarmee de mest en natte plekken weg. Bij mijn pony is het nooit zo veel dus ben je in een paar minuten klaar. Mijn paard mest echter overal door de stal dus dat kost wat meer tijd.

Bij mijn tinker gebruik ik een schep. Ze mest en plast op dezelfde plek, dus ik hark alles bij elkaar en schep het weg in de kruiwagen. Bij haar gebruik ik geen mestvork omdat haar mest veel zwaarder is dan die van mijn andere paarden.
Daarna alles weer opstrooien zodat ze een lekkere laag hebben voor de nacht.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:13

Rubber matten, onder stal een septic tank, hogedruk erop, via afvoer in septic tank. Klaar!

Alleen maar stro als het minimaal -10 is en dan eten ze het op.....

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:15

Mijn haflinger staat op zaagsel met daarover een plakje stro uitgestrooid waar ze heerlijk aan kan knabbelen. Ik strooi de stal maar half misschien 3kwart op. Achter in de stal laat ik leeg. Ze poept meestal alleen maar achterin de hoek van haar stal. Als ze plast in haar stal dan word dat goed door het zaagsel opgenomen. Waterbak staat in de andere achterste hoek van de stal en heb er nog nooit poep in gevonden. Stal uitmesten doe ik meestal met een aardappelvork. Ben meestal binnen 5 minuten klaar. Stal eigenaresse zegt ook vaak ze wou ook wel meer van zulke schone paarden op stal hebben staan :D scheelt flink in gebruik van strooisel. Nu staan ze overdag ook altijd buiten en s nachts weer steeds korter op stal.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:17

Schep en hooivork. Als ik snel wil, ben ik in 10 minuutjes klaar, maar dan komt er ook best veel schoon stro mee. Doe ik wat uitgebreider kan ik gerust 20 minuutjes bezig zijn, maar dan is alleen het allervieste er uit en het iets minder vieze ligt dan op de bodem. Ben niet anders (meer) gewend dan met een schep (grote) en hoorvork uit te mesten. Heb wel een tijdje een vlasbodem met mestboy gedaan, maar dat is wel een pokkewerk :Y)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:18

Mijn paarden staan inmiddels weer een paar jaar in volpension, maar toen ik zelf uitmestte deed ik de vlasstal met zo'n speciale vork of een mestboy om de drollen te verwijderen (2x per dag) en de strostallen / natte plekken deed ik met een mestvork (1x per week). Soms het laatste beetje van de natte plekken of een paar eigenwijze drollen met een mestboy of schep. Per box was ik met een paar minuten klaar.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:19

Mijn paard staat op stro en is echt verschrikkelijk. Heb vlas met stro geprobeerd, vlas, zaagsel en nu toch maar op stro want ze blijft bij alles even vies. Ze maakt er echt een bende van en de onderlaag is altijd helemaal doorweekt. Wat ik doe is al het schone stro met de mestboy in 1 hoek gooien, dan de poep eruit halen met de mestboy en dan met de hooivork heel de natte onderlaag eruit. Dan aanvegen dus ik haal eigenlijk heel de stal leeg want iets anders is gewoon geen optie :')

Het schone stro uit de hoek gooi ik achterin de stal en dan aanvullen.
Laatst bijgewerkt door AnnevM op 26-03-15 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:20

Mijne staan 24-7 buiten en gebruiken de stal alleen om te schuilen en te eten.
In de zomer ligt er geen bodembedekking in, in de winter vlas.

Ik haal dan alleen de drollen eruit en als het erg vies is alles. Ze staan er niet echt in dus hoef het niet dagelijks leeg te halen.
In de zomer haal ik alleen de drolletjes er uit, en een paar x per jaar ga ik er met een hogedrukspuit doorheen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:21

Paarden staan momenteel op stro. Ik mest altijd uit met een hooivork. Schone stro naar de kant, natte en vuile plekken eruit. Redelijk schone stro op de bodem en daaroverheen een plak schoon stro.

ik ben hooguit 5 minuten met een stal bezig.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:22

Mestboy een een tuinhark :Y)
Staan bij ons op vlas en kost me 15/20 minuten voor 4 boxen, voeren en vegen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:23

Ik haal dagelijks alle mest eruit met de mestboy. Daarnaast om de dag de natte plek, gewoon met een mestvork/riek. Mijn paard staat op een (dikke) laag stro, dagelijks gaat daar een schone laag bovenop, al is de onderlaag eigenlijk ook zo goed als schoon door het vaak uitmesten. Hierdoor blijft de hoeveelheid stro wel altijd mooi op pijl, waardoor hij altijd een goede laag heeft. Kost me ongeveer 15 minuten per dag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:25

Ik werk met mestboy en zaagselvork. Ons paard gaat op rubber matten met dik zaagsel, anders gaat hij niet liggen of plassen en dat laatste doet hij rustig 48 uur niet. Nu plast hij gewoon bij aandrang.

Mest door het bed wordt er met zaagselvork uitgevist en de rest, op de straat en los op de rubber matten haal ik met de mestboy weg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:49

original_ schreef:
Mestboy een een tuinhark :Y)
Staan bij ons op vlas en kost me 15/20 minuten voor 4 boxen, voeren en vegen :)

Grinnik ik ook. En ik gebruik daarnaast een bezem erbij. Ik heb ze alleen op stro staan ipv vlas. Heb er rubbermatten onder en ik strooi ook niet de hele stal in (Box is 4.16 m. diep). Daarbij is miss Draak Heidi, die maakt alleen maar bergen helemaal achterin, dus daar ben ik zo mee klaar :D Ik ben met 3 stallen in 15 minuten klaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:31

Met de merrie ben ik altijd zo klaar (hopen drollen eruit, pisplek eruit). Met mijn ruin ben ik helaas drukker, die loopt echt alles door elkaar. Dat red ik soms niet binnen het half uur.
Als de nieuwe stal er is, komen er echt rubber matten oid in, met het systeem van spatter :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:32

Dan hoop je dat je paard er én op gaat liggen, en op wil plassen. Die van mij vertikt beide (de matten zijn 45mm dik). Dat doet hij alleen als er veel zaagsel op ligt (zijn standaard zaagselbed is ruim 20cm).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:47

Ik mest al jaren uit met een sneeuwschuiver/schep

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:35

Ik mest met een mestvork en de laatste beetjes doe ik met de schep. Staan hier gewoon op stro. Hoelang ik ermee bezig ben verschilt helaas, ligt er aan hoe netjes paardlief is. Soms ben ik in nog geen 10 minuten klaar, soms ben ik er 20 minuten mee bezig.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:15

Bij ons op stal wordt er eigenlijk doordeweeks gemest door de stal, in het weekend doe je het dan zelf. Maar toen mijn paard een zware blessure niet van stal af mocht ben ik begonnen met alle dagen zelf te mesten.
Hij is een viespeuk op stal, hij is heel nat (en ook nog eens extreem gevoelig voor rotstraal) en verstopt zijn drollen. Hij heeft nu een rubber mat in zijn stal liggen (de oude trailer mat), met een bodem van tien cm hennepstrooisel of koolzaadvezel en daarover stro gestrooid. De achterste meter van de stal ligt bedekt met zaagsel, waar ik een tijdje steeds een drol op heb gegooid in de hoop dat hij daar ging mesten. Hij is wel meer achterin gaan mesten, maar het is niet zindelijk te noemen.
Twee keer daags schep ik de drollen eruit met een mestvork en schep. S'ochtend strooi ik daarna de stal op met ruim een halve plak van zo'n grote stro baal en s'avonds trek ik na het mestscheppen de stal weer recht. Eén keer in de week schep ik de natte bodem eruit en vul ik dit weer aan.
Na het mesten van de stal krijgt mijn paard nog een hand hooi en een papje van geweekte grasbrok, anders valt hij meteen aan op zijn stro en is de stal zo leeg.
Stalgenoten zijn jaloers op mijn stal, omdat ik er echt een bodem in heb liggen. Maar ze vergeten wel dat ik zelf mest en de stal mooi houd door zelf koolzaad of hennep strooisel te kopen en erin te doen. Een stalgenoot ging dat ook proberen, met strooisel eronder. Na twee dagen schepte ze de helft er weer uit het was immer vochtig/nat

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:06

Onze paarden (4 stuks) staan op hennepstrooisel, meerdere keren (in de ochtend, 's middags en 's avonds vlak voordat ik naar bed ga) per dag haal ik de drollen uit de stal. Totaal ben ik ongeveer 2.5 uur per dag met alle stallen bezig... dus uitmesten, hooi geven, brok geven enzovoort. De aantal keren is natuurlijk ook afhankelijk of ze op stal staan of buiten in de paddock/weide).

De paarden staan bij ons op beton met een bodem van 10 cm hennepstrooisel, de drollen haal ik eruit met handschoenen en een emmer en wekelijks bij het verwijderen van de natte plek en dergelijke gebruik ik een mestschep. Doordat de drollen er meerdere keren per dag eruit worden gehaald hou ik de stallen veel schoner en droger. Een bodem van 10 cm vind ik wel belangrijk, bij het ene paard vul ik alleen maar bij en haal ik (bijna) nooit de stal meer leeg. Afhankelijk van het type paard moet ik wekelijks bijvullen met 1 of 2 balen en in de winter is het verbruik hoger dan in de winter

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:14

Ik haal eerst de mest eruit met een mestboy en daarna de natte plekken met de riek.
Paarden staan op volledig vlas, over mijn 2 paardjes doe ik incl legen, voer voor de hele dag klaarzetten uitmesten ect ect zo'n kwartier a 20 minuten.
Ook heb ik maar een half kruiwagentje per dag (binnen dan.. buiten is ander verhaal).

Een half uur voor 1 box klaar maken vind ik dus ook wel erg lang, maar houtkrullen en stro vind ik ook heel rot in stal omdat het veel minder opneemt dan vlas.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:17

Mestvork en schep. Met de mestvork sorteer ik het schone van het vieze. En het vieze schep ik er met een schep uit.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:19

felicity schreef:
Ik die van mij staan sinds een maand op vlas.
Maar phoeee wat een ellende. Ik was altijd stro gewend. En dan iedere dag drollen eruit en natte plek en dan weer dik opsrooien.

Ik heb een ontzettende smeerkees. En mijn vlas stal ziet er al zo snel zoo smerig uit. Haal iedere dag de mestballen eruit. En 1x in de week de ergste natte plek. Maar ik vind dit niet echt lekker werken.

Hoe mesten jullie jullie vlas stallen? En ziet het er bij jullie ook al snel helemaal bruin?

Ik heb precies andersom; er zat een verkeerd pak (stro) tussen de balen hooi en die was al open dus ik dacht: kom laat ik eens proberen. Stro over het vlas heen. Pfoeh wat een drama om het eruit te halen zeg! En dan al dat afval! Maar wel een fijn idee dat ze kunnen knabbelen mocht het hooi op zijn.

Ben zelf dus vlas gewend :o

Overigens gebruik ik (met vlas) eerst een mestvork en daarna de vlasvork, elke dag drollen eruit (voor twee stallen 5 min?) en een halve kruiwagen aan poep. 1 a 2 keer per week de natte plekken eruit en dan heb ik 1 a 2 kruiwagens nattigheid per stal dus twee a drie in totaal (kwartiertje werk denk ik).

Nu met de stro is de stal veel viezer en heb ik elke dag een kruiwagen vol en 2 keer per week 2 per stal... mesthoop groeide nog nooit zo snel hier. Al kan dat best aan mijn onkunde tav stro mesten liggen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:23

Mijn pony is niet heel schoon en mest op verschillende plekken in haar stal. Ik ben ongeveer een kwartiertje bezig met uitmesten en haal dagelijks de drollen en natte plekken (de meestal op dezelfde plek liggen) er uit. Ik haal er meestal 1 kruiwagentje 'viezigheid' uit en altijd zo min mogelijk schoon stro/stro wat nog even mee kan.
Ik gebruik zowel mestvork als schep. :)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 17:14

Ik heb bij mij even op de klok gelet en ik was met uitmesten, stal opstrooien, vegen, en kuil geven een kleine 20 minuten bezig, het valt dus eigenlijk wel mee.. :Y)

Mij is verteld dat vlas niet gezond voor paarden is, ik weet de reden niet precies meer, maar het was of te stoffig of het was gevaarlijk als ze het opeten..

Wat hebben er trouwens veel mensen de poll ingevuld! :wow:

Ik heb vorige week ook even de mestvork met ijzeren pinnen gebruikt, het was toch handiger dan ik dacht eigenlijk. Ik gebruik voor de grote bulten poep en nat stro/zaagsel nu gewoon de mestvork en het scheelt toch best veel tijd :D

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:23

Vlas is niet goed als ze het opeten en wat ik ervan zie is het best stoffig. Ik snap niet dat hoestende paarden bij ons op advies van de dierenarts op vlas worden gezet ivm stof.