Met nat paard gaan rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Met nat paard gaan rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:31

Nat vind ik niet erg, als het maar wat weg heeft van schoon.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:33

Toydoll schreef:
Dus jullie stappen ook allemaal af als hij gaat zweten? ;-)

Kan je gewoon een zadel opleggen hoor, zolang ze maar niet onder het zand zitten, want dat schuurt wel en een nat paard kan je niet van zand ontdoen door te borstelen.

Wat ik in de zomer nog wel eens deed, als ze in de modder hadden gelegen en het regende; zadelplek schoonspuiten met water ;-)

zo deed ik het ook. ook in de winter gewoon een zachte straal water om het zand er af te spoelen en hup rijden maar. Hoe denk je dat het in de enurance gaat, de paarden worden regelmatig gekoeld en in de pauzes (vetgate) ook, dan moet er daarna echt weer een zadel op en vaak zijn ze of nat van zweet of nat van water. met een goed passend zadel krijg je geen problemen.

gauri3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:43

Ik rijd zelf niet als de rug / buik van mijn paardje nat is . Gaat schuren en ligt niet fijn .

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:48

Nee ik rijd niet als mn paard nat is. En ook ik vind zweet totaal iets anders dan nat geregend. Ik ga gewoon lekker grondwerken dan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:59

Hier gaat op een natte pony een 100% vacht sjabrak op met vacht singel.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:07

Mijn bijrijdpaard vindt het echt niet leuk als je er een zadel op legt als ze nat is. Dan gaat ze bokken, terwijl ze dat nooit doet, dus dat geeft al aan dat ze het niet fijn vindt. Wel fijn dat ze het aangeeft, want dan ga ik er dus inderdaad niet op.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:09

KoudbloedKim schreef:
Ik zie hier de tip voorbij komen om je natte paard te poetsen; dat is niet slim.
Je poetst dan het water in de onderlagen van de vacht.

Dat is precies wat ik ook heb geleerd.

De vacht maakt zelf een soort dakpannetje aan als het regent waardoor de huid niet nat wordt. Ga je poetsen of leg je een zadel erop, dan wordt de huid wel nat.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:09

OneAndOnlyx schreef:
Nee dan rijd ik niet, of ik droog hem volledig voordat ik erop ga. Poetsen doe ik ook niet als ze nat zijn, mij is verteld dat de beschermingslaag van de huid hierdoor word aangetast.

Waarom zou je hem dan wel afdrogen ? :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:13

SindyKaya schreef:
OneAndOnlyx schreef:
Nee dan rijd ik niet, of ik droog hem volledig voordat ik erop ga. Poetsen doe ik ook niet als ze nat zijn, mij is verteld dat de beschermingslaag van de huid hierdoor word aangetast.

Waarom zou je hem dan wel afdrogen ? :Y)

En dan hop de regen weer in om te rijden :+

Nee hoor gewoon rijden. Zoals al eerder aangegeven geen modder onder het zadel, singel en hoofdstel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:17

Ik ben van mening dat paardlief niet van suiker is en leg dus gewoon mijn zadel op mijn natte (maar wel schone!) paard.

Als je goed aan t werk gaat en hij gaat zweten, dan wordt ie toch ook nat? Dat zou dan ook niet comfortabel zijn? Stapt iedereen die niet op een nat paard rijdt dan ook af als het paard gaat zweten? :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:19

Ik vind trouwens zweten en regen geen goede vergelijking, zweet komt uit het lichaam regen ligt alleen op de vacht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:20

Nou ik kan we wel voorstellen dat een zadel op die natte rug een beetje een,.euh,..jakkie gevoel heeft voor het paard. Zoals dat je met je kont op een nat zadel gaat zitten ofzo.

Maar das maar effetjes :D

Het is geen pijn, het is geen echt ongemak.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:21

Goh SindyKaya, en door je zadel erop te leggen duw je het regenwater op de huid van paardlief, en is het ineens hetzelfde als zweet :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:23

Jasmijn159 schreef:
Goh SindyKaya, en door je zadel erop te leggen duw je het regenwater op de huid van paardlief, en is het ineens hetzelfde als zweet :D

Zweet is er om het lichaam af te koelen als het te warm wordt. Regen water niet en kan het er voor zorgen dat het paard het koud krijgt als het op de huid komt, dus is het zeker niet hetzelfde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:24

Jasmijn159 schreef:

Lekker lauwwarm... :')

vuurneon

Ik gerbuik het zweetmes dan; als paard onder de modder zit ga ik niet rijden maar is paard gewoon schoon dan zweetmes erover en zadel erop.

NatasjavE

Cinnepin schreef:
Jasmijn159 schreef:

Zweet is er om het lichaam af te koelen als het te warm wordt. Regen water niet en kan het er voor zorgen dat het paard het koud krijgt als het op de huid komt, dus is het zeker niet hetzelfde.

Als het zadel erop ligt en je met hem/haar aan het werk gaat?

Ik geloof niet dat een paard het dan koud krijgt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:25

Ik zou niet weten waarom niet. Soms regent het in de zomer hele dagen en dan is m'n paard ook zeiknat. Moet ik dan maar de hele week niet gaan rijden, alleen omdat hij wat nat is? Paardje droogt snel genoeg op en gewoon even op de plek van het zadel goed droogwrijven/schoonmaken. Heb hem nog nooit horen klagen en hij is nogal een pietlut.

In dit land waar het altijd regent, kun je bijna nooit rijden als je niet rijdt wanneer hij nat is :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:26

Even afdrogen en gaan met die banaan.. (als er echt zand in de vacht zit is het een ander verhaal)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:26

NatasjavE schreef:
Jasmijn159 schreef:

Als het zadel erop ligt en je met hem/haar aan het werk gaat?

Ik geloof niet dat een paard het dan koud krijgt.

Dat zeg ik ook niet zozeer, ik wilde alleen aangeven dat regenwater dat op de huid komt niet hetzelfde is als zweet ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:29

Cinnepin schreef:
Dat zeg ik ook niet zozeer, ik wilde alleen aangeven dat regenwater dat op de huid komt niet hetzelfde is als zweet ;)

klopt helemaal.

Alleen het effect wel hetzelfde. Je zweet om af te koelen. Zweet op de huid zorgt voor afkoeling.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:31

Alleen wordt regenwater niet aangemaakt om af te koelen, als het paard het niet warm heeft hoeft het niet afgekoeld te worden, en dan zou het paard het koud kunnen krijgen.

Maar gelukkig hebben paarden een prima vacht en kunnen ze wel tegen regen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:37

Cinnepin schreef:
Alleen wordt regenwater niet aangemaakt om af te koelen, als het paard het niet warm heeft hoeft het niet afgekoeld te worden, en dan zou het paard het koud kunnen krijgen.

En kan je er gewoon een zadel opleggen als ie nat is. :)

Wel een dekje eronder want het is minder goed voor de kussens van je zadel. :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:43

NatasjavE schreef:
Cinnepin schreef:

En kan je er gewoon een zadel opleggen als ie nat is. :)

Wel een dekje eronder want het is minder goed voor de kussens van je zadel. :D

Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen ik doe het niet. Mn haf is een varken en rolt graag, dus rekenmaar dat er dan zand op zn rug is en dat kan ik dan niet weghalen ;)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:44

Hier rijden wij ook gewoon. Als ze modderig zijn pak ik een emmertje en spons en maak de plekken van het zadel en de singel schoon. Borstels blijven dan in de kist. Nooit geen problemen mee gehad.