hij is nog niet getest op cushing. heb de dierenarts gebeld deze komt vrijdag namiddag. zijn pels ziet er nu zo vies er raar eruit door erin te bijten. toen hij juist bij ons aankwam had hij een mooie pels. nu de twee laatste weken is hij er zo beginnen uitzien en beginnen schuren en bijten.
Es_ther
Geplaatst: 24-03-15 21:18
Heeft hij geen luis? Omdat hij ook krabt enzo?
Als hij echt luis heeft, is het wel handiger om hem te scheren en dan een dekentje op te doen. Dan kan je hem beter wassen enzo.
Luis kan idd ook. Daar hoef je niet persé voor te wassen trouwens. Zijn ook andere middelen die goed helpen.
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 21:22
@ess ramona. dank u. het is nen hele lieve pony zeker voor de kids. hij mag alleen niet in het voederkot komen. dan krijg je hem er met geen stokken meer uit. hihi. kan je luis zo zien zitten? heb het nog nooit bij mijn andere paarden gehad. schimmel is het zeker niet denk ik. hij heeft nergens wondjes of korstjes of rode vlekken. juist de pels die kort wordt geschuurd en je kan op de fotos zien dat hij overal bijt. de plekken die nat gebeten zijn.
Casarell
Geplaatst: 24-03-15 21:23
Krijgt je pony wel de juiste voedingsstoffen binnen voor de vachtwissel? Je DA kan je precies vertellen welke vitamines/mineralen daarvoor nodig zijn..
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 21:24
ik zal is opzoeken over luis. en zo ja als hij dit moest hebben welke andere middelen zijn daar goed voor. dan weet ik dat ineens. ik zal morgen is in zijn pels kijken. zijn er speciale plekken waar je je het beste kijkt?
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 21:31
van voeding krijgt hij twee keer per dag een halve schep pony strucomix van cavalor en een handje spelt.. heel de dag hooi beschikbaar, wortelen en lijnzaad. en af en toe een appel. en om de dag gaan ze nu een halve dag op de wei. en ze hebben een liksteen ter beschikking. vermoed dat hij hiermee alles binnenkrijgt dat hij nodig heeft.
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 21:51
[img] [/img]
deze foto is van een kleine drie weken terug
Es_ther
Geplaatst: 24-03-15 22:00
Lijnzaad helpt niet voor het verharen (kloppende zin?)
Dat is meer om de vacht glanzend te houden.
snorkel1986
Geplaatst: 24-03-15 22:56
Tyrcanol schreef:
Luis kan idd ook. Daar hoef je niet persé voor te wassen trouwens. Zijn ook andere middelen die goed helpen.
Wat dan anders als wassen ??? Heb er hiereen oudje met luis....
dingogirl
Geplaatst: 24-03-15 23:01
We hebben al 26 paarden en dit jaar had ik de eerste pony die luizen had. Hij heeft een super dikke wintervacht en daar kwamen dunne en kale plekken in door het schuren. Het bleek luis te zijn. Slecht te zien overigens. ik heb een middel gekregen tegen parasieten en luizen van de veearts. 3 keer het hele paard wassen en nu heeft hij geen jeuk meer en begint zijn zomervacht door te komen. dus dat kan een oorzaak zijn dat zijn vacht er zo uit ziet.
@ dingogirl ging dat wassen gemakkelijk met zon dikke vacht? Ik begin zo een beetje schrik te krijgen dat het luis is. Wij staan op een wei en hebben niet echt de mogelijkheid om te wassen met stromend water of hem droog te krijgen buiten tijdelijk op stal te zetten. En het probleem is dat er nog drie paarden staan waarvan een 25 jaar. Moeten deze dan ook behandelt worden? Hoewel de ander paarden geen symptomen vertonen van jeuk of kale plekken
Ik heb wel eens een shet behandeld tegen luis met pipetjes voor grote honden. Was toen een tip van de veearts. Heeft goed gewerkt toen! Misschien dat je eens kunt overleggen met je dierenarts vrijdag?
Harley had ook luis. Ik heb biokill gebruiky. Is tevens ook tegen teken, luizen, vlooien en ander ongedierte als spinnen, mieren muggen, wespen, bijen etc.
Gydja
Geplaatst: 25-03-15 11:03
Ik zou ook scheren. Mijn shetlander had een gelijk soort vacht en tijdens het scheren kwamen we er achter dat ze ook luis had. Tijdens het scheren kwamen we er ook achter hoeveel wondjes ze eigenlijk heeft omdat dat bijna niet te zien is door de wintervacht. Gisteren avond dus gewassen. Het is makkelijker om een pony met een geschoren vacht te wassen dan met een wintervacht. Dat is echt een heel gedoe. Daarnaast zitten luizen graag op lekkere warme plekken en als je de vacht scheert zal het ook niet zo warm meer zijn.
Luizen spul hebben we bij de dierenarts opgehaald. Die middeltjes mogen blijkbaar niet meer in de winkel verkocht worden
Edit; door dit koude weer willen we ook niet met water wassen met de tuinslang. Dus we hebben emmers met warm water opgehaald en met een spons en blikjes water over de pony heen gegooid. Tuinslang is makkelijker maar dit is ook zeker goed te doen. Helaas moesten beide paarden gewassen worden op advies van de dierenarts. Dus de grote pony met een dikke wintervacht was echt een rotklus.
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-15 13:41
juist de vacht gecheckt van de pony en je ziet allemaal kleine zwarte stipjes zitten. en een kleine luis gevonden na lang zoeken. yep we hebben het zitten. nu een vraagje. is het echt wassen en afspoelen dat je moet doen of ze insmeren met het product? want daar heb ik geen ervaring mee.
Vervelend om te horen Luis heeft als het goed is witte eitjes en ze zijn zelf bruin. Ze zitten het liefst bij de voorpluk, manen, schoft en ruggengraat.
Wat ik wij hebben mee gekregen van de dierenarts is een klein potje met spul er in. 10 ml moet verdund worden met 10 l water. Daar zou je 2 paarden mee kunnen wassen. Als eerste moet het paard voor gewassen worden met gewoon louw water en daarna wassen met verdunde spul. Het is niet zeep achtig. Het spul word wit in de emmer maar het is zo vloeibaar als water. Dat moet je over het paard doen en goed in masseren. Wel met handschoenen doen want het kan ook schadelijk voor je zelf zijn. Bij dit is het echt 10x makkelijker als je het paard geschoren hebt. Met zeep wil het nog wel om een flinke vacht te wassen maar dit goedje ziet er niet uit als zeep en gedraagt zich er ook niet na. Ik zal thuis kijken hoe het heet. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je dierenarts wat anders mee geeft
dingogirl
Geplaatst: 25-03-15 16:00
je moet je pony echt helemaal wassen. dat gaat ook met wintervacht hoor. goed natmaken en in de haren wrijven. dan met een zweetmes het ergste nat eraf doen. we hebben ook geen warm water aan de wei, maar hebben warm water in een jerrycan meegenomen. we hadden 3 liter water nodig met 3ml luizenspul erin. daarna een zweetdeken opgedaan tot hij redelijk droog was. na 3 keer wassen is er geen beestje meer te zien.
Mercikes voor de tips. Dus die zwarte stippeltjes die ik heb gezien zijn dus niet de eitjes . Nu de Da komt vrijdag dus hopen dat hij het met zekerheid kan zeggen wat het is. En het wassen valt blijkbaar goed mee. Alvast mercikes
Gydja
Geplaatst: 25-03-15 16:36
Als ik vanavond bij de pony kom zal ik kijken of ik een foto kan maken van de eitjes. Ik heb de luizen ontdekt omdat ik het zo raar vond dat die witte dingetjes in de voorpluk zaten. Het leken helemaal niet op schilfers. Het was zo perfect ovaal. Mijn vader zei dat het gewoon schilfers waren tot ik een luis zag lopen en toen verklaarde het die rare witte dingen. Zwarte spikkeltjes kan ook gewoon zand zijn tussen de vacht. Wintervacht houd veel zand vast, je moest eens weten Geen idee of er ook zwarte luizeneitjes bestaan. En op een witte pony zijn witte eitjes natuurlijk nog lastiger te vinden.
Voorbeeld van luizeneitjes. (google foto) De luizeneitjes bij mijn pony zaten dichter op elkaar en minder verspreid maar het zag er kwa vorm wel het zelfde uit.
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-15 21:08
zal morgen er is naar kijken of hij dat ook heeft. heb er nog niet op gelet. nog is een vraagje. als het effectief luizen zijn. kan een pony daar futloos en wat zuur van worden. want de laatste weken is zijn gedrag ook wat verandert. vooral naar de andere paarden toe.