Hoe snel moet een geopend pak voordroog op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Hoe snel moet een geopend pak voordroog op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:17

Je wilt onbeperkt voordroog voeren? Dat is vrijwel onmogelijk, 9 van de 10 paarden gaat dat niet lukken.
Een grote baal doe je eigenlijk te lang over. Het moet binnen 3 a 4 weken op. Ondanks dat je dan nog geen schimmel ziet kunnen er wel schimmeldraden in komen die voor koliek kunnen zorgen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:23

Hier gaat er met 4 paarden 2 balen van 250 kilo per week door heen en nog geen problemen gehad. Gelukkig gaan de balen zo snel op dat ik geen last van schimmel heb maar heb er nog niet over nagedacht hoe ik dit in de zomer ga doen. Wil ze dan ook wat hooi bijvoeren maar dan gaat een baal echt niet binnen een week op... en geen mogelijkheid om het binnen open te leggen. En dichte balen in de volle zon gaat dat dan wel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:24

Paard blijft hoesten ondanks het weken van het hooi?? Welke vloerbedekking heb je ze op staan??
Midibalen van 150 kilo is ook nog een optie, zijn vaak rond en kun je rollen.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:55

Wij halen het plastic er express af zodat het niet kan gaan broeien. Met plastic erom heen hebben we de ervaring dat het juist eerder gaat schimmelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:58

Wij voeren grote ronde balen in 2 weken op aan 3 paarden winters. Eind van de zomer zijn we gestart bij deze leverancier en hadden toen een slagje kleinere balen voor het bijvoeren op het land. Daar deden we dan gerust 4 weken mee. Maar het is mooi droog spul. Omdat ze rond zijn gaat het volledige plastic eraf en een zeil losjes erover tegen het inregenen onder het afdak.

We hebben wel eens nattere pakken gehad en dan kan je na enkele dagen het kuil al weer weg gooien. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar betere kwaliteit.

Zou dus even rond kijken naar iets grotere kleine balen als ik jou was TS. Wij voerden die eind van de zomer en dat beviel nog net iets beter dan die enorme balen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:06

Is het geen optie om gewoon met 1 pak te proberen en dan kun je zelf ervaren. De kwaliteit is overal verschillend. Denk dat je daar toch het beste aan doet om het gewoon zelf te proberen. Kost het je ook niet zoveel mocht het niet goed zijn. Er zit zoveel verschil in de kwaliteit die je hebt en helaas kun je die aan de buiten kant niet zien. Dus ook al zegt de verkoper dat je het lang kunt bewaren zou ik daar niet zo gauw op vertrouwen.
Iemand zei het hier ook al als je het langer bewaart en alles open gooit droogt het wel meer en zal het ook stoffiger worden. De paarden hier zijn daar niet gevoelig voor denk dat je het echt zelf zal moeten onder vinden of het werkt voor jouw paarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:02

ik haal ook gelijk bij het open maken het heel plastic eraf

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:21

ik heb vrij droge balen, maar toch is mijn voersnelheid met 4 paarden in de zomer te laag met de warmere temperaturen. Als ze echt droog zijn gaat het vrij lang goed maar krijg je eerder stof. Zijn ze te vochtig of zat er al iets van schimmel in dan gaan ze binnen een paar dagen al broeien en daarna schimmelen. Ik zou voor kleinere pakjes of minirollen gaan. Ik laat mijn gras meestal 4 of 5 dagen drogen voor het ingepakt wordt. Door weersomstandigheden wel eens een dag korter of langer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 23:02

Ik heb vandaag meerdere oplossingen aangereikt gekregen. Ben ik dan ook ontzettend blij mee.

De koeienboer van 2 deuren verder voert zijn koeien ook kuilgras/ voordroog. Weet nog steeds niet wat het is. Het ruikt heerlijk, voelt droog aan en het ziet er best smakelijk uit. Het is absoluut niet van dat vieze natte stink troep. Bij hem mag ik elke dag een kruiwagentje halen voor een leuk prijsje.
Maar het komt uit zo'n grote bult met plastic eroverheen. En hij voert het aan zijn koeien. Bij mij beginnen dus de alarmbellen te rinkelen en durf dat niet zo goed aan.

Ik sta bij hele lieve mensen op stal en die boden net ook aan om mij te helpen met een hooistomer te bouwen van een kliko en een behangafstomer. Laten hun nu net nog een kliko hebben staan die we kunnen gebruiken.

Ben dus helemaal blij. Van het weekend de kliko ombouwen. En ik ben ook uit de brand geholpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:23

Ik zou naar die boer gaan, ruik dat spul even goed, als dat fris ruikt (niet zuur) en niet te nat voelt zou ik dat aanbod zeker aannemen.

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:31

Wij hebben een D pony en 1 paard en dat gaat prima met een grote baal .
Wij halen hem helemaal open en uit elkaar (wel binnen ) en doen er 2 weken mee ong.
Paarden hoesten niet meer en ik hoef niet meer hooi nat te maken

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 08:03

Spul van de koeienboer is absoluut droog en ruikt wel lekker.

Ik kan me van vroeger nog herineren dat koeienkuil. Echt gigantisch meurde en als je dan thuis kwam je nog helemaal stonk. Vreselijk. Was ook altijd heel donker van kleur en nat.

Dit is echt heel anders.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:10

Niet elke boer geeft zijn koeien slechte kuil ;) Zou het dus gewoon een paar keer proberen. Is het hoesten dan over, weet je zeker dat het van je hooi komt.

Die van mijn eten ook mee met de koeien, en helaas zit er wel eens een pak tussen die natter is. Maar zolang het geen stinkende koeienkuil is hebben de paarden er weinig last van.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:10

Met echt droge balen gaat het prima. Maar dan is het net hooi.
Wat vochtiger balen moeten echt in een week op. Die gaan broeien en dan krijg je schimmel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:20

Als je bij de boer mooi droog voordroog kan krijgen zal ik dat zeker doen.

Ik heb het toen uitgerekend nav het gewicht van mij paard, en die zou dan ca 25 dagen met een pak van 350 kg moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:31

Wat voor stalbedekking gebruik je, had het al eerder gevraagd maar waarschijnlijk heb je dat net niet gezien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:28

midi balen zouden waarschijnlijk net kunnen bij jou. Dat zijn iets kleinere ronde balen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:43

@Bigone, Sorry ik heb je vraag gemist.
Ze staan s'nachts op stal op vlas.
Ze gaan van rond half 8 tot 7 a half 8 naar buiten.

Ik weet zeker dat het nu van het hooi komt. Zodra ik der droog hooi geef staat ze te kuchten en te pompen. Ik doe het hooi nu voor de weken en mengen met het voordroog van de koeienboer en dat gaat gewoon goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:56

Oke, vlas kan inderdaad prima.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:38

Ik heb zojuist iemand gevonden die kleinere pakken kan leveren.
Super oplossing,dat moet ik wel kunnen redden.
Gelukkig geen ronde baal.
Je kunt natuurlijk ook deze zomer ergens kleinere balen bestellen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:47

Wij vonden ook moeilijk mooie voordroog en toen we bieten gingen halen bij de koeienboer zagen we dat hij zulke mooie,droge pakken voordroog had,we hebben er toen van hem afgekocht,ook voor volgend jaar. (hij verkoopt normaal niet voor derden)
Het ruikt heerlijk en is niet te nat,mooi van kleur ook.
Die koeien daar boffen maar! :j

Wij doen het pak aan 1 kant open,het ligt wel droog in de stal. En zo snij ik het steeds verder open,we doen er 2-3 weken mee in de winter.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:32

Probeer eens bij blom fourage. Die heeft midi balen en bezorgt ook