Weide vs. pension: ervaringen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: Weide vs. pension: ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:27

Ziet er mooi uit

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:41

Snap dat je beide paarden graag op 1 locatie wil hebben. Dat scheelt enorm veel tijd maar als alles in je eentje moet doen zonder iemand te hebben op terug te vallen lijkt me dat wel lastig. Vakanties zijn misschien nog wel te plannen maar ziekte? En daarnaast gaat het echt tijd opleveren als je ook de weide en stallen zelf moet mesten etc. Kan je je paard niet naar stal 1 verhuizen? Kan je daar niet plekje reserveren voor als er iemand weggaat.
Als je weide hebt zonder binnenbak dan betekend het meestal dat je in de winter aantal weken tot misschien maanden (ligt aan het weer en kwaliteit/onderhoud van de bak) niet kan rijden.
Ik zou het niet ideaal vinden hoe graag ik ook alles zelf zou bepalen voor mijn eigen paard...zolang ik hem niet in de achtertuin kan zetten met minstens drie vriendjes moet hij gewoon op pension staan. (En dan hoef ik niet eens een binnenbak)

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:57

Ik zou voor de wei gaan aangezien je zelf uitmaakt wat ze te eten krijgen en hoe de rest van de verzorging gaat. En er zit een rijbak bij dat is ook fijn die mistte ik wel toen onze 2 paarden op een wei met inloopstal stonden. Misschien als je in die omgeving gaat rijden dat je vanzelf mensen tegenkomt om samen te rijden. Dat heb ik op de stalling waar ik nu sta ook gedaan gewoon mensen die ik te paard tegenkwam aangesproken je merkt vanzelf of ze het leuk vinden. En ik heb een bijrijdster voor 1 van de paarden dat is ook wel fijn (als je een goede hebt) dan kun je samen rijden. Plus die gaat ook weleens zelf kijken, in de vakantie zorgt zij voor ze en als er iets is laat ze het weten. Nu staan ze op een pensionstal waar ik zelf de stal moet doen maar dat vind ik niet zo erg. En een binnenbak erbij dat is wel fijn als het regent enz. maar laten we eerlijk zijn hoe lang per jaar is het in de winterperiode niet mogelijk om buiten te rijden? Dat is maar een paar weken hoogstens en een goede lange regenjas doet wonderen ;) Ik heb nu ook al gehad dat de pensioneigenaar vond dat mijn tinker te dun werd en hij heeft hem 2 kilo brok gegeven wat hij nog nooit heeft gehad met flink jeuk tot gevolg. Het was goed bedoeld en we hebben het uitgepraat en nu afgesproken hoe we het gaan doen maar toch dat zijn de lastige dingen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:42

En wat heb je nu gedaan ik zit met een soort gelijk dillema.
Heb ze pension staan zelfverzorger en doe alles zelf.

Kan echter bij mij in de straat een wei pachten waar dus ook 3 boxen op gezet worden of in ieder geval een schuilstal waar se alle 3 appart kunnen eten schuilen en ect.
De boer verzorgt de nestafvoer en dergelijke alsook de verzorging van het hooi en stro.

Maar goed ik lever dan in op de rijhal.

De sociale contacten vind ik niet zo belangrijk.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:25

Ik heb mijn 2shetlanders altijd op een wei gehad. Eerst achter mijn huis , maar ze moesten daar weg van verhuurder, door jaloerse buren , daar stond mijn 1ste d pony ook. Dan ging mijn d-pony naar de manege. Dat was veel te druk voor zowel pony als voor mij. We moesten altijd rekening houden met manege lessen en dergelijke en je bent nooit alleennop je gemak. De shetlandponys gingen dan 10min van mijn huis op weide met schuilstal. Daar hebben ze een jaar gestaan, ik kreeg daar hooi en wat stro maar alle verzorging van ponys en weide was voor mij. Na dat jaar kocht de verhuurder van de weide
een hoeve met grote koeienstallen in binnenstal met grote gang, 4stallen van 4 op 5 en 1 van 5 op 8. En 5grote stallen achteraan buiten. En met 2ha weide.
Daar gingen mijn 3 ponys naar toe en staan daar super ondertussen d pony verkocht en 2jaarse welsh cob gekocht.
de verhuurder heeft zelf ook 4 paarden en 30schapen maar heb daar geen last van. Ik zou nooit meer op een stalling willen staan. Moet nu zelf niet voor hooi en stro kijken, want dat kan ik daar gebruiken maar onderhoud zelf weer alles. Ik mag het hele domein gebruiken . Heb zelf zadelkamer gemaakt en heb grote overdekte opslagplaats voor mijn koetsen en kan altijd remorquen daar kwijt.

Ik heb dus geen stalgenootjes maar zie regelmatig de verhuurder en zijn zoon(woont in huis die bij hovr hoort).
Er is wel wat toezicht en is ik ziek ben ofzo, wil verhuurder altijd mijn ponys eten gevrn en dergelijke.
een echte droomplaats, wil nooit meer weg :) , en dat alles voor een heel democratischebprijs zodat hij uit de onkosten is van het eten en een kleine overschot.
Ik mis totaal geen stalgenootjes want ben het liefst alleen met mijn ponys en je hebt geen last van betweters die denken jou paard beter te kennen dan jezelf.

Het enige minpuntje is dat ik geen piste heb. Maar met de ponys men ik altijd op baan of gaan we op verplaatsing en mijn d pony mag nu nog lekker genieten van veulen zijn. Volgend jaar kunnen we ook op verplaatsing gaan 15min van de stal kqn ik naar mijn lesgeefster gaan.Ik mag er dan ook mijn 2de thuis tegen zeggen :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:34

Onley, knoop is doorgehakt, ik ga het gewoon proberen. Kan er normaal vanaf 1 mei terecht.

roxy_ZharaX, klinkt als een ideale plek!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:01

Ik ook per 1 juni dan maar wat inleveren en alle paarden op 1 plek waar ze wel veel buiten komen.