1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:25

HorseTopShop schreef:
Ik vind, als je geen tijd hebt om je paard minimaal 2 keer per dag te voeren, je in volpension moet gaan staan.
1 Keer per dag hooi is alleen acceptabel als het onbeperkt hooi is.

Mee eens, en anders zelf een oplossing voor gaan bedenken zonder dat je een ander ermee opzadelt.

Goed dat je ervan bewust bent dat je een ander niet ermee lastig wilt vallen en het zelf regelt en andere oplossingen hier proberen te gaan vinden.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:27

Ik ken wel plakken waar niet gevoerd wordt, paarden staan op grote weides met veel gras.
Maar ken er ook die maar 1 x per dag voeren en dan beperkt met gras.

Al deze paarden zien er prima uit.

Bij ons voeren we de winter maanden 2 x en de zomermaanden 1 x en als er heel veel gras staan wordt er geen hooi bijgevoerd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:28

Bij mij staan ze aan huis en voer ik 2X per dag ruwvoer, maar als je zeker weet wat ze ongeveer moeten/kunnen/mogen hebben aan ruwvoer en niet alles in het eerste paar uur ophebben (vergt dus in het begin tijd, veel hooi en inzicht) is het helemaal geen probleem. Mits ze het dus niet allemaal onderschijten en dergelijke. Ik geef pas als alles op is. En ze mogen heus wel een poosje met lange tanden eten hoor. Net als met kinderen en brood.. korstjes zijn ook betaald. Maar t moet wel eetbaar zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:23

Als de hoeveelheid zo veel is dat de paarden er de gehele dag voldoende aan hebben en het schoon kan blijven, anders zou ik het niet acceptabel vinden.

Sappos

Re: 1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:27

In principe voer ik altijd 2x per dag maar soms moet ik om 9 uur beginnen met werken en heb ik geen zin om 's ochtends eerst nog naar de pony's te gaan. Dan voer ik ze 's avonds rond 9 uur en ben ik er pas de volgende dag rond 5-6 uur weer. Ze hebben ALTIJD nog hooi over. Ik voer uit een grote slowfeeder van 4 meter en heb een grote plastic bak van 1 meter bij 1.20 bij 75 cm. 's avonds voer ik dus royaal en ze hebben de volgende dag gewoon nog hooi over. Decadent als ze zijn zijn ze blij als ik er weer ben om ze "vers" hooi te voeren maar ze hebben gewoon de mogelijkheid om te eten :) Gaat hier om 6 pony's die dag en nacht op een zandpaddock staan.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:28

Je zou 1 x per dag de benodigde hooihoeveelheid kunnen geven in een slowfeeder, en daarnaast onbeperkt stro. Hebben ze toch wat te doen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:57

Wij willen overgaan op 1x per dag voeren. Gewoon onbeperkt hooi in de loopstal. Ben zelf erg benieuw hoe lang het duurt voordat ze niet meer zoveel eten.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:59

Mijn paarden staan 24/7 buiten en wij voeren ook 1x per dag. Maar wij voeren dusdanig veel dat ze eigenlijk niet zonder kunnen komen te staan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:00

Zolang ze niet langer dan 3 uur achter elkaar zonder ruwvoer staan, zie ik geen probleem.

Maar vaak is er ook wel wat mogelijk in overleg als er alleen maar even een hooinet opgehangen hoeft te worden als deze al gevuld klaarstaat (ik heb ze zelf incl. karabijnhaak klaarstaan, dus dan hoef je hem alleen maar aan de ring te klikken. Geen knopen of wat dan ook)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:10

eline_di schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten en wij voeren ook 1x per dag. Maar wij voeren dusdanig veel dat ze eigenlijk niet zonder kunnen komen te staan.

Hoeveel voer je dan ongeveer? 10kg per paard?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:12

Wij voeren met de trekker en wegen niet af (dus geen idee hoeveel KG). We voeren een overvolle voorlader vol hooi.
Soms als we de dag erna voeren is alles zo goed als op, maar soms zitten de bakken ook nog half vol.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:19

Splinterz schreef:
eline_di schreef:

Hoeveel voer je dan ongeveer? 10kg per paard?

Om ze op onbeperkt te krijgen eten ze zo'n 2,5% eigen gewicht, als ze eenmaal gewend zijn tussen de 1,5 en 2 procent van het eigen gewicht.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:21

10 kg voor een pony van 500kg vind ik veel te weinig. Mijn arabs eten gemiddeld 3/4 tot ene hele baal hooi per paard per dag. Dus rond de 25 kg.
Mijn dieren voer ik meestal 1 keer per dag ruwvoer, dan gaat de baal in een fijnmazig net en doen ze er 24 uur mee.
Ik zou dus vooral iets beter een inschatting maken hoeveel hooi een paard nodig heeft.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:26

Wij zijn sowieso nog zoekende. Ze kregen eerder voordroog en toen deden ze (2 paarden) 2 dagen met 1 baal. Nu zijn we overgestapt naar hooi en willen dit onbeperkt gaan voeren dus moeten even kijken wat echt genoeg is.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:30

Wij hebben een net met 3,5x3,5 gaten en een net met 2x2 gaten in gebruik voor de moment. Over die 2 netten verdeel ik 1 baaltje hooi (20 kg?) per dag en daar doen ze lang genoeg mee. We vullen die met de kleinste gaten helemaal tot de rand en wat overblijft gaat in die met de grote gaten. Ter juist was het ene net nog voor 3/4e gevuld. Ik kijk meerdere keren per dag of ze nog genoeg hebben maar wij moeten eigenlijk maar 1x per dag bijvullen. Wel lekker makkelijk want ik ben vaak vroeg weg of heel laat thuis en om dan nog met hooi te gaan liggen zeulen in de donker is het ook niet echt..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:34

Thanks voor de antwoorden tot nu toe :-) veel verschillende reacties, maar globaal kan ik dus stellen dat het in de praktijk wel te doen is, mits ze voldoende krijgen en het hooi gewoon nog netjes blijft 24u lang (wat dus op te lossen valt met een slowfeeder/hooinet)?
Die 10kg kan inderdaad een misrekening zijn van mijn kant. Is gebaseerd op een website waar stond dat ze 1,5-2kg per 100kg lichaamsgewicht nodig hebben aan ruwvoer per dag, vandaar!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:39

Onze oude tinker knaagt rustig 15 tot 20 kilo hooi per dag weg als het kouder is, zijn record staat op 35 kilo op een dag. Nu met zijn tweeen met zijn jonge tinkermaatje hebben ze over het algemeen genoeg aan een heel volle kruiwagen per dag. Ongeveer een halve hooibak, al doen ze soms ook rustig 3 dagen met een halve bak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:36

Hier krijgen ze het in hooinetten. Kom nu al twee dagen aan dat 1 hooinet zelfs amper aangeraakt is. :+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:47

Ik denk dat je vooral moet kijken naar je paard zijn eetpatroon.

Ik heb bijvoorbeeld een tinker en een tuiger.
De tuiger heeft in de opfok gestaan waar ze onbeperkt hooi kregen.
De tinker is op een manege opgegroeid waar ze porties hooi kregen.

Als ik beiden dezelfde hoeveelheid hooi geef. Doet mijn tuiger er bijvoorbeeld 2 uur over.
En mijn tinker maar net 3 kwartier.
Als ik mijn tinker 1 keer per dag hooi voor de hele dag zou moeten geven, dan is het na een uur of 3 op, want die bunkert gewoon door.
Terwijl mijn tuiger gewoon even wat anders gaat doen als hij genoeg heeft en er later weer mee verder gaat.

Dus Ja het kan, maar je moet wel kijken of je paard dat ook kan.

Ikzelf zou dus niet zo snel op een stal gaan staan waar ik 2 keer per dag zelf moet gaan voeren.
Want daar heb ik de tijd niet voor. En 1 keer per dag is gewoon niet mogelijk met mijn tinker veelvraat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:53

Maar misschien is het voor jouw tinker wel een kwestie van wennen Sabbientje. Als hij weet dat er altijd voer beschikbaar is staat hij er over een tijdje misschien wel hetzelfde voor als jouw tuiger. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:55

En voeren vanuit een slowfeeder helpt enorm. De shetten van ons hadden wel een rem met eten, maar aten toch te veel als ze onbeperkt beschikbaar hadden, of stonden ze minimaal 2x3 uur zonder hooi en dan nog was het eigenlijk te veel wat ze aten. Nu met een slowfeeder met 2x2cm mazen staan ze nooit meer zonder hooi (behalve als ze het hooinet leeg moeten eten voordat ze nieuw krijgen, eens in de week) en eten ze wel de juiste hoeveelheid.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:02

Heb ik ook twee jaar gedaan. Eigen wei gehuurd en 1x per dag hooi verdelen over 2 grote hooinetten en daar at mijn paard en een shetlander de hele dag van.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:04

Ik voer mijn paarden al een hele tijd 1x per dag, het is voor mij gewoon weg niet te doen, om 2x per dag op en neer te gaan.

Ik voer ze eigenlijk onbeperkt, de eerste twee dagen eten ze ook alles op en daarna laten ze langzaam liggen wat ze niet meer hoeven. Sommige paarden moeten wat langer wennen maar meestal gaat het op den duur probleemloos.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:12

ik voer dan wel niet zelf mijn paarden maar mijn paarden krijgen zo grote baal hooi waar ze 2/3 weken mee doen.
Dus onbeperkt, als die op is legt de staleigenaar weer zo grote baal neer voor ze en dan kunnen ze er weer tegen aan.
Mijne staan op een verhard stuk met een inloopstal.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:18

Ik voer 1x per dag.
Dit is echter zoveel dat als ze s'avonds naar binnen gaan er altijd nog hooi ligt.
Ik verdeel het hooi over 3 bakken (3 pony's) en dit is een grote kruiwagen vol.