Dikke/zware staart zorgt voor klonten en dreadlocks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Dikke/zware staart zorgt voor klonten en dreadlocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:54

scheren aan de zijkant heeft niet zoveel effect, vaak zijn dat relatief korte haren.

wat wel helpt en hier al vaker genoemd is plukken van binnenuit wegknippen en de staart wat korter maken.

overigens, ik heb ook alleen maar koud water te beschikking maar wassen lukt prima. Daarna goed cowboy magic erin en de boel blijft redelijk klitvrij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:21

spicegirl schreef:
vlecht en staartzak !

Precies, echt ideaal!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:46

8nnemiek schreef:
spicegirl schreef:
vlecht en staartzak !

Precies, echt ideaal!

Niet echt lijkt mij, paard kan zichzelf niet meer tegen vliegen beschermen en het lijkt me ook niet heel fijn om zo'n grote zware staart in zo'n zak te hebben heel de tijd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:49

Ik doe het al járen, de paarden vinden het prima hoor :) Ik zie voor de paarden geen verschil met of zonder zak, de staart blijft even zwaar hoor. Je schuift hem gewoon over de vlecht heen.
In de zomer doe ik hem ook af, dan kun je ook makkelijker tussendoor eens de sproeier erop zetten, maar momenteel is er nog geen vlieg te bekennen en is zo'n zak echt ideaal.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:51

Aan de achterkant van de staartwortel de onderkant weg scheren helpt behoorlijk bij jouw probleem.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:09

ze kunnen heel goed vliegen ermee verjagen, beter zelfs, ze slaan ze gelijk dood :P
en zwaarder word ie niet, zit alleen ingepakt.
mijne heeft al jaren een staartzak, en doet het prima ermee..

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:34

Dan denk ik datie een ander soort zak in mn hoofd heb, daar kunnen ze namelijk geen vliegen mee dood slaan.. Maar als paard er geen lastang heeft is het misschien wel een oplossing?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:50

een staartzak is compacter, dus i.p.v. verjagen, word ie gelijk gemept..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:05

Zo. Vandaag druk aan de slag gegaan!
Eerst gewassen met groene zeep, toen met crèmespoeling, weer zeep en weer cremespoeling. In laten trekken, uitspoelen en toen gaan strontscheppen. Gadverdamme wat een kliederboel... alles zat onder de stront!

uiteindelijk na 1,5 (!!!) Uur was hij schoon en weer voskleurig ipv zwart. 15 cm aan de onderkant er af, in 5 vlechten gedaan en staartwortel geschoren. Ze ziet er piekfijn uit. Foto's volgen!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:13

lijkt mijn oude verzorgpaard wel! patries zat er altijd onder. scheet haar staart volledig vol. 1x per maand de staart in een emmer heet water met shampoo idd of babyshampoo of cremespoeling. vond peerdlief niet leuk, maar achteraf was ze best blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:18

Ik heb er ook één met een enorm dikke staart. Ik dun wel uit. Hij neemt de staart mee tussen de achterbenen tijdens het rijden. Daardoor wordt er steeds aan zijn staartwortel getrokken en dat lijkt me niet prettig voor hem. Daarnaast kan hij zijn zware staart lastiger gebruiken door het gewicht. En ik gun hem erg dat hij de vliegen ermee weg kan slaan in de zomer.

Ik dun uit door een dikke streng aan de binnenzijde van de staartwortel te pakken. Die draai ik rond en daarna ga ik er met een snijmesje overheen. Dan ontstaan er geen happen en omdat het aan de binnenzijde zit, lijkt de staart nog even dik. Maar ik zag laatst op YouTube dit en dat leek me ook wel wat:

Maar ook dat zou ik zelf dan meer aan de binnen-onderzijde van de staartwortel gebruiken, aangezien ik zelf niet echt de behoefte heb aan een smalle staartwortel.

Nicole66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:50

Van mijn paardje zijn de manen zo lang dat ze altijd in dreadlocks draaien, maar ik spuit er gewoon wat van die ontwar-shine-spray op en kam ze dan zo uit. Wel ff opletten dat je springteugels hebt of na het rijden sprayt, anders worden je teugels te glad. Maar daar heb je bij een staart natuurlijk geen last van :D

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:50

Hier een haflingermerrie met een hele volle staart en als ik er niks aan doe is hij zwart. }:0

Ik vlecht hem in en dat gaat prima, al blijft de onderkant gelig. Ik heb hem ook wat korter dan normaal. En het wassen bijhouden anders wordt het niks.

Misschien dat ik hem ook wat ga uitdunnen, hoe doen jullie dit?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:02

wassen en cowboy magic erin.. nooit geen problemen meer met de dikke staart

stephanie_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:39

De staart van mijn bijrijdpaard was ook vreselijk smerig. Nu heb ik hem een paar weken geleden 1 keer gewassen (ook zowat een uur mee bezig geweest) en sindsdien blijft die ook schoon. Ze tilde hem ook niet genoeg op, maar door alle mest was die natuurlijk ook veel zwaarder en was het misschien ook wel onmogelijk geworden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:57

Mijn merrie (een zweetvos :roll: ) heeft ook zo'n enorm zware, dikke staart.

Ik heb de schaar er in gezet :Y) Staart komt nu tot halverwege het pijpbeen. Géén porum voor een shet maar het helpt wel. Ze kan 'm nu al een stuk makkelijker optillen, zit nu daardoor ook minder mest in. De plukken waar toch nog mest aan zit knip ik er uit. Aan de binnenkant (wat tegen haar kont/muts zit dus) van haar staart. Zie je helemaal niks van wanneer de staart gewoon naar beneden hangt.

En eens in de zoveel tijd gaat de staart in het sop. Ik gebruik Guhl zilver en vitaliteit B-) Oudedametjesshampoo dus. Dat past precies bij d'r: volgende maand wordt ze 25.

Vlecht heb ik ook geprobeerd. Daar werd de staart alleen maar geel van. En aan mijn pony hing een strontvlecht.

Komend najaar wil ik eens een staartzak proberen. Maar de komende maanden blijft de staart lekker los.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:12

Scheren langs de staartwortel hoeft echt niet lelijk te zijn hoor. Ik knip het altijd, heel kort wel. Scheren vindt mn paard nog spannend. Vind het er juist veel netter uit zien, als ze dan de staart dragen zie je niet die lelijke plukken.

Niet een hele voordelige foto :') maar vind het juist wel mooi dat het nu echt een pluim is, billen komen ook mooier uit. Moet zeggen dat scheren ook wel erg kaal oogt, ben met het schaartje echt pietje precies dus dan kan je wel zorgen dat het niet te kaal wordt zonder dat de geknipte haartjes in zn billen prikken.

Afbeelding

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:02

Giolli schreef:
Zo. Vandaag druk aan de slag gegaan!
Eerst gewassen met groene zeep, toen met crèmespoeling, weer zeep en weer cremespoeling. In laten trekken, uitspoelen en toen gaan strontscheppen. Gadverdamme wat een kliederboel... alles zat onder de stront!

uiteindelijk na 1,5 (!!!) Uur was hij schoon en weer voskleurig ipv zwart. 15 cm aan de onderkant er af, in 5 vlechten gedaan en staartwortel geschoren. Ze ziet er piekfijn uit. Foto's volgen!

Had je paard nu ook dreadlocks of was het alleen stront? Want 1,5 uur bezig om dreadlocks eruit te halen kan ik in komen, maar om een staart stront vrij te krijgen? Misschien kan je dan deze overwegen: http://www.horsegroomingsolutions.com/c ... ash-system scheelt een hele hoop werk!
Mijn eigen paard is ook een smeerlap in hart en nieren en dr staart zit van tijd tot tijd helemaal onder. Een zware winterdeken met staartflap helpt dan zeker niet, hierdoor kunnen ze de staart niet zo lekker omhoog krijgen. Het enige wat een klein beetje helpt met mijn varken is een goede antiklit die een vettig laagje om het haar aanbrengt, dit stoot het vuil een beetje af, en verder gewoon zo regelmatig door borstelen, als je een grote gore strotpluk ziet ontstaan meteen goed proberen uit te borstelen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:06

Geloof me, dreadlocks met stront is niet makkelijk. :')

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:37

ik zou gaan voor uit dunnen :j
maar wel uit kijken dat je niet
de halve staart af knipt is gebuurd
bij een vriendin van mij zag er echt
niet mooi uit :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:31

Even een gewetensvraag: het zijn wij mensen die paarden fokken met zulke volle staarten dat ze hem soms zelfs niet meer goed op kunnen tillen bij het mesten. Of om een vlieg mee weg te slaan.

Zijn het dan ook niet wij mensen die de staart moeten uitdunnen, zodat het paard zijn staart weer normaal kan gebruiken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:21

Scheren / uitdunnen aan de zijkant van de staart zou ik nooit doen, want die haren hebben namelijk een belangrijke functie; ze zorgen ervoor dat de vulva / bilnaad droogt blijft.

Mijn Tinkermerrie heeft thank god een zwarte staart. Ze mest er gelukkig niet in maar ze plast hem wel nat. Zij neemt trouwens ook haar staart mee tussen de benen tijdens het rijden, komt dat omdat hij te zwaar is?

Ik dun de staart niet uit maar hij zit wel altijd in een vlecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:49

dorientjuh schreef:
Zij neemt trouwens ook haar staart mee tussen de benen tijdens het rijden, komt dat omdat hij te zwaar is?

Als ik heb bij onze pony niet uitdun, kan hij tijdens het rijden de staartwortel niet optillen. En dan neemt hij hem mee tussen de achterbenen. Als ik dan weer uitdun, dan is dat over. Dan draagt hij zijn staart weer.

Ik vind het trouwens ook geen gezicht, zo'n staart die plat tegen de kont blijft zitten en wordt meegenomen tussen de achterbenen. Heb de indruk dat een zware staart die meegetrokken wordt toch enigszins van invloed is op ontspanning van de rug en impuls. (Volgens mijn instructeur in ieder geval wel. Zij was degene die me er destijds attent op maakte dat we echt iets aan die staart moesten doen.... En toen ik er naar keek dacht ik: verdomd, ik zie het, ze heeft helemaal gelijk! :o )

Het is misschien stoer en indrukwekkend, zo'n volle staart. Maar voor mij gaat het gezond kunnen gebruiken van dat lichaamsdeel toch echt voor schoonheid. En als je dan bedenkt dat hij na het uitdunnen nog steeds een prachtige volle staart heeft, alleen wat minder gewicht....dan ga ik toch liever voor wat het meest prettig is voor mijn dier. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:19

Hm. nooit eerder beseft dat dat zou kunnen komen omdat haar staart te zwaar is. Dan ga ik denk ik ook maar eens uitdunnen.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:10

Ik heb geen ervaring met koudbloeden, maar mijn forest heeft een hele dikke staart.
Vooral in de winter wordt het vaak 1 grote knoop door de regen en modder (terwijl er altijd een deken op ligt).

De gouden tip vanuit hier is om anti klit shampoo voor kinderen te gebruiken of conditioner voor mensen.
Ik was de staart dan alleen wanneer het echt begint te knopen en zonder te hoeven borstelen is de staart weer helemaal klit vrij.

Wellicht is dat een optie om de klitten er in elk geval uit te halen.