Rijbak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 13:12

Op de site van onze gemeente lees ik dat er voor een paardenbak met hekwerk een vergunning nodig is, maar er staan geen afmetingen bij. Ik zal dus informeren naar een bak/paddock met een kleinere afmeting. Dat zal vermoedelijk wel toegestaan zijn.

@replay: jullie hebben dus gekozen voor een andere opbouw. Interessant, vooral die viltlaag en wormzand?! Wat is dat voor een zand?

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:19

We wilden het uiteraard ook zo goedkoop mogelijk en moesten kiezen voor worteldoek of een ander folie, aangezien je daar ook nog genoeg voor kwijt bent, ben ik naar iets anders op zoek gegaan. Kwam terecht bij de papierfabriek die, toevallig, die week (dit doen ze eens per jaar) de rollen gingen verwisselen. Kon daar 3 rollen van 9 bij 25 gratis afhalen!

Het zand is een hele fijne, hoekige, korrel, wat bijna gelijk is aan m3c maar dan een stuk goedkoper. Nu heb ik alleen zand, mocht hij minder worden, kan er altijd nog vilt doorheen, maar voor de komende jaren is het prima.

Zand kun je ook 'zonder bon' vragen bij een groot bedrijf, dit scheelt een hoop!

Rebbocop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:11

Ah, handig. Ik was zelf ook op zoek hoe dat moet :)

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:46

Ik heb helaas niet de ruimte voor en een paddock en een rijbak. Dus de bak moet gewoon een dubbel functie krijgen. We hebben namelijk ook niet veel weide dus dat kunnen ze in de winter niet helemaal kapot lopen.
De afmeting van de bak maakt in veel gemeentes niet uit voor wat betreft de vergunning. Ik kies voor 18 x 38 meter puur uit ruimtegebrek. Groter past niet op die plek.

Het is voor ons nog even afhankelijk van de opbouw van de bak of we een omgevingsvergunning nodig hebben. Op zich hebben we voor de bak zelf geen vergunning nodig omdat we hem op ons erf aanleggen. Wij hebben een boerenbedrij met ruimte op het erf. Zou hij op het land komen is wel vergunning nodig en die is lastig te krjjgen. Maar mogelijk heb ik wel een aanlegvergunning nodig voor het aanbrengen van zand. Dit is afhankelijk van het aantal kuub wat moet worden aangebracht.

De loonwerker die ervaring heeft met bakken gaf vandaag aan dat het met onze ondergrond ook een optie is de grond 1meter diep te keren en dan om de twee meter drainage buizen. In de toekomst kon ik dan altijd nog een leemzand top laag erop doen als de kwaliteit van de bak minder werd.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:12

Als je genoeg ruimte om het erf hebt is die vergunning waarschijnlijk geen probleem. Wij grenzen aan een woonwijk en dan moet de dichtstbijzijnde gevel 50 m van de bak zijn. Bij ons is dat in één hoek niet meer dan 10 meter dus dat ging hem niet worden. Paddock mag 'gewoon' en de definitie van Paddock is: een omheinde buitenplaats voor dieren.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 20:24

Vandaag heb ik de offerte van de loonwerker binnen gekregen en het komt op een bedrag van een kleine 9000 euro excl. btw.

Het gaat dan om een rijbak van 15x30m
Drain en doek
40 cm zand
1400 kg zachte tapijtsnippers
Dijkje rond bak
Pomp, put en nivoregelaar voor in- en uitvoer water

Wat denken jullie hiervan?

En wat zijn jullie ervaringen met tapijtsnippers of is er iets anders wat beter en of goedkoper is?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:00

Ik denk dat dat best een redelijke prijs is, misschien aan de hoge kant.
Ik heb de offerte voor mijn bak van 18 x 38 ook binnen.
De bodem wordt een meter diep omgekeerd, er komt om de drie meter drainage, boven de drainage komt drainage zand. Verder een toplaag van leemzand.
Dit alles voor rond de € 5000 euro inclusief btw.
Een hek erom heen met hoefslag plank zou nog eens ruim drie duizend euro extra kosten. Inclusief plaatsen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 14:57

Is inderdaad wel een verschil, maar door de kleigrond kan hier geen grond gekeerd worden en is een eb en vloedsysteem toch wel erg handig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:06

Kleilaag voert geen water af, ook met drainage kom je dan richting een half meertje als je er in gaat graven. Hier met leemlaag niks afgegraven, enkel sleuven waar net drainagebuis in past, daarover wegendoek met plaklaag + grondankers en dan 30cm zand (is paddock nl) alles opsluiten met spoorbielzen. Die is altijd begaanbaar en 48-50 weken/jaar bruikbaar al is dagelijks uitmesten een must en zal er elke paar jaar wat zand bij moeten want er verdwijnt altijd wat de bak uit met uitmesten en rondcrossende paarden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:51

De drainage, de pomp en de nivoregelaar zorgen juist voor het afvoeren van overtollig water en aanvoeren bij droogte. Het laatste zou er tevens voor moeten zorgen dat de bak niet te droog en te zwaar wordt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:17

Iemand nog ervaring met tapijtsnippers?

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:26

Ik heb een eb- en vloed bodem van 20 x 55 meter met een toplaag met polyvlokken. Perfecte bodem. Hier ook vol op de wind, maar doordat de bodem altijd vochtig is, geen last van stuiven. Ik heb een put met een natuurlijke overloop. Een tijdschakelaar op de pomp die ik afhankelijk van het seizoen instel. De hele winter heb ik de pomp eruit gehad. Nu draait hij 2 x per dag een half uur. Als het straks weer warmer wordt, draait hij 3 x per dag, 2 x een uur en tussendoor een half uurtje. Mijn bak is aangelegd door Out uit Zwaagdijk. De kwaliteit van een van de duurdere bodems, maar dan voor een betere prijs. Ik zweer bij eb- en vloed!

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:28

Op mijn website zijn foto's te zien van de rijbak.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:38

Goed te lezen dat jullie bak voldoende nat is en niet meer stuift!

Wat is voor jullie de reden geweest om voor polyvlokken te kiezen? Wordt er bij jullie enkel in de bak gereden/ gelongeerd of gaan de paarden er ook los in?

En wordt de pomp met de hand bediend of regelt gaat dit volledig automatisch?
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 30-03-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:43

Wat is je reden om voor deze afmeting te kiezen?
Wanneer je zo'n goede bak aan zou leggen, zou ik echt overwegen om hem groter te maken.
Het zal wat duurder zijn, maar dat is dan waarschijnlijk niet in verhouding.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:45

We hebben twee offertes ontvangen. Een voor 15x30 en een voor 20x40. Waarschijnlijk wil ik daar wat tussenin gaan zitten.

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:48

Ik gebruik de bak alleen voor rijden en longeren. Ik heb een aparte paddock voor het losgooien. Door de polyvlokken krijgt de bodem extra stevigheid, maar behoudt veerkracht. Met springen krijg je dan ook niet zo snel een kuil voor de hindernis en je hebt minder hoefslagvorming. Mocht je wel losgooien in de rijbak en staan de paarden langer, denk ik dat de vlokken lastig zijn. Met mest weghalen zal je dan ook snel de vlokken eruit halen. Neem in ieder geval geen natuurlijke materialen zoals houtsnippers of kokos. Dat vergaat uiteindelijk en daardoor slibt je bodem en drainage dicht. En altijd de mest verwijderen. Met lonngeren houd ik er wel rekening mee dat ik een beetje heen en weer loop. Anders krijg je snel een longeerhoefslag. De pomp is een dompelpomp met een tijdschakelaar. Af en toe de tijd aanpassen afhankelijk van het seizoen. Verder gaat het automatisch.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:02

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Graag zou ik ook nog willen weten hoe dik de toplaag is.

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:04

Dat zal ik even op moeten zoeken. Dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:09

Ik heb er weinig verstand van maar als mogelijkheid hebt: eb en vloed bodem met polyvlokken, mits je de bak goed onderhoud dan blijft je bodem goed droog en niet zwaar!