voeing a pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: voeing a pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 15:13

heb bij de veevoeder zaak geweest en ze gingen is kijken of ze de balancer kunnen bestellen voor mij. of eventueel uitzoeken naar een gelijkaardige mengel.

@ gypsy. bij mij staan ze zomer en winter buiten. ze hebben grote inloopstallen die altijd open staan.in de wintermaanden blijven ze op de paddock en af en toe de winterwei en vanaf april tot eind november de grote weien op. vroeger stond ik op een manege en had ik een lopende rekening bij de dierenarts. mijn grote merrie had constant iets. nu staat ze elf jaar op de wei en de dierenarts komt een keer per jaar voor de inentingen . nu de laatste twee jaar komt hij iets meer omdat de merrie wat ouderdoms kwaaltjes krijgt. maar voordien kwam hij meestal alleen voor de inentingen. en nu deze zomer wordt ze 25 jaar. dus super op een wei staan. voor mij geen manege meer of de paarden opgesloten in stallen. lekker buiten zelfs als het vriest of slecht weer is. ze kunnen zelf kiezen in de stal gaan staan of lekker buiten. en ja aan hooi gaat er wel wat geld door. per maand gaan er denk ik drie grote balen van 450 kg elks voor 40 euro per stuk door. eigenlijk valt dit goed mee voor twee paarden en twee pony's. als ze maar gelukkig zijn e.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:10

Neonlight schreef:
Jasmijn159 schreef:
Een kilo wortelen :wow: Das veel!

Wortelen zit niet zoveel in, is voornamelijk water. Bij ons krijgen ze nu 2 keer 2 kilo per dag, voorheen kregen ze 2 keer een 10 liter emmer vol met wortelschillen en kontjes, dat was zeker ook 10 kilo aan wortelen per keer. Helaas is de groentefabriek verhuisd en krijgen we geen gratis wortelen meer, dus krijgen ze nu wat minder. Wij voeren echt al jaren zoveel, zonder enig probleem.

10 kilo aan wortelen komt neer op minimaal een halve kilo aan suikers!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:26

In 1 kilo haver zit 413 gram suikers en zetmeel. ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:43

In 10kg waspeen zit ongeveer een halve kg suiker, dat klopt (490g volgens de voedingswaardetabel), en ook nog iets zetmeel (zetmeel+suiker is 520g).

1 kg pavo condition bevat 280g zetmeel+suiker, dus het staat ongeveer gelijk aan 2kg (basis)krachtvoer of 6kg hooi, want hooi bevat ook ongeveer 10% suiker.

Nu zou ik niet zo snel 10kg peen voeren, maar het zet het wel in verhouding.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:05

Neonlight schreef:

Wat is je punt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:25

Jasmijn159 schreef:
Neonlight schreef:

Wat is je punt?

Je roept wel hard tegen mij (met 3 uitroeptekens) dat er zoveel suikers in zitten, maar dat valt wel mee, want bijvoorbeeld in 1 kilo haver zit al ongeveer hetzelfde. Veel mensen voeren zonder dat ze het weten aan krachtvoer ook zoveel suikers en zetmeel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:39

Nu kan je suikers en zetmeel niet helemaal op één hoop gooien (hoewel dat voor het gemak over het algemeen wel gedaan wordt, ook door mij), maar er gaat mij mijn paard ook geen kg haver in per dag. We zijn nu zelfs bezig met een overgang naar 500g light krachtvoer (2.6Z+5.9S).

Maar de uitroeptekens zijn overdreven. Het staat gelijk aan 2 kg basisbrok, of een ruime kg haver.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:39

Onze pony staat overdag op de wei en krijgt 's avonds een halve Pavo koek.
In de box ligt tarwestro (gewoon grof).
Voor we naar bed gaan krijgt ze nog een klein handje kuil of hooi

Ik ben heel erg te spreken over die koeken van Pavo, ze zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen, ze worden er niet druk van en ze vinden het heerlijk.
In 1 koek schijnt evenveel vit./mineralen te zitten als in 2 kg brok.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:20

Neonlight schreef:
Jasmijn159 schreef:
Wat is je punt?

Je roept wel hard tegen mij (met 3 uitroeptekens) dat er zoveel suikers in zitten, maar dat valt wel mee, want bijvoorbeeld in 1 kilo haver zit al ongeveer hetzelfde. Veel mensen voeren zonder dat ze het weten aan krachtvoer ook zoveel suikers en zetmeel.

Oke, als we toch gaan mieren dan zijn t twee uitroeptekens ;)

En daarbij, vind ik 1 kilo haver op een dag voor een paard wat niet volop in zware training staat ook behoorlijk veel! Gewoon goed onbeperkt hooi en een aanvullende korrel zonder al te veel suikers doet 99% van de paarden het prima op.

Daarnaast zit in wortelen behalve water en suiker bijna niets, in tegenstelling tot haver. Ik was dus echt oprecht verbaasd dat mensen zo veel peen voeren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:54

Nu scheelt het dat ze wel volop in training staan, had al eerder in het topic vermeldt dat deze pony's op nationaal nivo wedstrijden lopen, 2 tot 3 wedstrijden per week en meerdere rubrieken per wedstrijd. :) Daar wordt een stuk meer van gevergd dan een paard wat in de basissport dressuur of springen loopt.