Makkelijke manier voor stal uitmesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Makkelijke manier voor stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:26

Vlas onder het stro. En anders meer stro

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:59

Maar dan is de dikke laag stro toch te zwaar om met de hand weg te kruien?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:57

Ik lees ook even mee.
Mijn paarden staan sinds een anderhalve week op vlas. En ik heb nog niet de ideale manier gevonden van mesten.
Ik heb er meteen 4 pakken ingegooid (3x3) En haal elke dag de mestballen eruit.
Mijn merrie is de eerste paar dagen heel ongerust geweest en heeft veel omgeploegd in haar stal. Haar stal ziet er dan ook donkerbruin uit en vies. Het is nog niet zompig.
Mijn hengst daar en tegen is de rust zelfe. En zijn stal ziet er dan ook echt super uit. Mooi droog en schoon.
Wat nu te doen? Bij mijn merrie er vlas opgooien of eerst het ergste natte eruit en dan er wat op gooien?
Ik wilde vandaag de natste plek eruit halen. Maar dat was geen doen. Er kwam onder de viezigheid nog een hoop schoon uit.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:09

Hetzelfde hier. Ik sta in in volpension, maar vind het prettig om af en toe zelf mijn stal bij te houden, helemaal nu ze wat meer binnen staan. Meestal is dat even drollen scheppen en rechttrekken. Als ik meer tijd heb haal ik natte plekken weg, maar net als bij Felicity komt er onder het vieze vaak mooi schoon vlas uit.

Bij ons wordt niet gepot trouwens.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:41

Ik zou er vlas bijgooien bij je merrie

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:01

Ik haal 2x per dag de drollen eruit en wekelijk de natte plek. Staan de paarden langer/vaker op stal (slecht weer enzovoort) dan kan het zijn dat de natte plek er eerder uitgehaald moet worden. De paarden hebben wel een dikke laag hennepstrooisel in hun stallen liggen, zeker wel 10 cm...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:09

Wij halen elke dag de drollen uit onze vlas met stro stallen, en als je dan een natte plek die er bovenuit komt zeg maar ziet haal ik die zelf ook altijd weg.
Dan in het weekend halen we al het natte er uit en natuurlijk ook drollen.
Door de weeks krijgen ze alleen stro erbij (zoveel als nodig voor een lekker bedje) en in het weekend dan een heele baal vlas, werkt een stuk beter dan alleen het stro wat we eerst hadden.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:32

felicity schreef:
Ik lees ook even mee.
Mijn paarden staan sinds een anderhalve week op vlas. En ik heb nog niet de ideale manier gevonden van mesten.
Ik heb er meteen 4 pakken ingegooid (3x3) En haal elke dag de mestballen eruit.
Mijn merrie is de eerste paar dagen heel ongerust geweest en heeft veel omgeploegd in haar stal. Haar stal ziet er dan ook donkerbruin uit en vies. Het is nog niet zompig.
Mijn hengst daar en tegen is de rust zelfe. En zijn stal ziet er dan ook echt super uit. Mooi droog en schoon.
Wat nu te doen? Bij mijn merrie er vlas opgooien of eerst het ergste natte eruit en dan er wat op gooien?
Ik wilde vandaag de natste plek eruit halen. Maar dat was geen doen. Er kwam onder de viezigheid nog een hoop schoon uit.

Ik zou hier het erge natte eruit halen... soms is het gewoon lastig, het ene paard is het andere niet. Op het moment dat ze de natte plek open hebben gemaakt, dan is het hek van de dam en moet je hem eruit halen. Ik doe een nieuwe baal op de plak waar ik de natte plek eruit heb gehaald en dan verdeel ik het oude/droge materiaal weer netjes door de hele stal

IceCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:23

Die van mijn verzorgmerrie pot ik op. Dit werkt echt supergoed!

& bij de ruin werk ik met strokorrels. Wegens hevige mijt & mok kan je de pies er beter niet in laten liggen en de strokorrel neemt het in zich op waardoor je niet elke dag kruiwagens vol uit de stal moet scheppen. :P

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:13

Ik vond de stal van mijn merrie er nu toch aardig goed uitzien vandaan.
Hij ligt mooi gelijk en je ziet nu dat er een bodem begint te ontstaan.
Ik denk dus dat ik er nu mooi vanaf blijf (op de mest eruit halen na) en dat ik morgen een nieuw pak erin gooi.
Mijn hengst staat nog steeds super. Ik heb er meteen 4 pakken ingegooid. En nu anderhalve week later nog niks erbij gedaan. Hij ziet er nog mooi schoon uit. Ik wacht bij hem tot daar ook een goede stevige bodem ontstaat voor ik er wat bij ga gooien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:18

Hoe werkt het oppotten bij stro?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:24

Ik, persoonlijk, vond een stro stal maar drama, ze sleepten de helft mee naar buiten en het werd altijd een bende. Uitmesten vond ik in vergelijking tot vlas veel werk.

Later overgegaan op vlas, ik geloof 3 pakken er in gegooid.. Bijna geen werk van, af en toe wat drollen er uit en heeeel af en toe een nat plek.

Heb het dan wel over een inloopstal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:30

Speciekuip leeggooien en even rechtharken. Minuutje werk. Pony doet altijd achterin de hoek netjes torentjes bouwen. Daar staat nu dus een kuip. Vaak plast ze er ook wel in.
Mijn paard is helaas wel een varken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:39

Vlas moet je correct opbouwen:
Gooi een paar emmers water over de bodem van de stal, niet te karig, de hele vloer moet nat zijn (een cm of 2 is genoeg)
Begin met minimaal 6 pakken vlas, of meer bij een grotere stal. Je moet een laag hebben van 10-15cm en bij een paard wat onrustig is op stal een dikkere laag maken.
Het water op de vloer klinkt de onderste laag vlas in, heb je dat niet gedaan dan loopt je paard het door elkaar en krijg je snel een vies ogende stal maar belangrijker; de ingeklonken laag geeft stevigheid, zonder water heb je nu een vreselijk gladde stal!
Nu minimaal eenmaal daags de drollen eruit scheppen, bij een vies paard liever 2x.
Eenmaal daags de natte plekken eruit halen, dat werkt als volgt; je schuift de losse bovenlaag opzij, tot je op de ingeklinkte onderlaag komt. Waar geplast is is die laag oranjebruin, op de andere plekken is het gewoon een stevige laag vlas. Als je de bovenlaag er goed af hebt geschoven kun je die natte plek er zo uit scheppen, bovenlaag terugschuiven en klaar.
Het vraagt wat oefening en in de eerste dagen zoek je de hele stal door naar de natte plekken, maar de meeste paarden plassen op één of twee vaste plekken, als je eenmaal weet waar die zijn, ben je in 10 minuten klaar met drollen en natte plekken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:06

@anneliesdj Dankjewel voor je duidelijke uitleg.
Ik heb er dus geen water overheen gegooid toen ik de vlas erin deed. Denk dat het daarom langer duurt voor ik een goede stevige bodem heb.
Mijn paarden staan alleen s'nachts opzij. Ik begrijp dat je de natte plek er pas uithaalt als hij rood/oranje verkleurt? Is dan iedere dag de plashoek eruit halen niet te veel?
Ik begin nu pas een goede stevige bodem te krijgen. Maar dan heb ik er ook nog geen plashoek uitgehaald. Mij leek nu het handigst om er een pak bij te gooien. Of raad je me aan toch eerst de plashoek eruit? Maar dan zit ik weer in de stevige bodem te prikken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:32

Natte plekken hoeven er pas uit als het rood is, dan is het pas verzadigd. Anders gooi je vlas weg wat nog gebruikt kan worden.

Mijn paard eet schoon vlas, dus ik meng ook nog. Ooit begonnen met 5 pakken in 3x3 stal. Elke dag drollen eruit. 1x in de week nat. Ik heb een onderlaag waar ik niet aan kom en een losse bovenlaag. Als ik het natte eruit haal, verdeel ik eerst de losse bovenlaag in 3 hopen in de hoek. Wat rood is (en meer niet), gaat eruit. 1 vd hopen verspreid ik dan op de lege plekken waar t rode lag zodat de bodem egaal is. Dan meng ik een nieuw pak met de overgebleven twee hopen, die verdeel ik dan weer over de hele stal als losse bovenlaag.
In de winter doe ik 1x in de maand grondig en dan 2 pakken vlas. Dat komt omdat ik nooit de hele stal leeg haal, als ik dat wel zou doen zit ik met teveel schoon vlas wat mn paard eet.
In de wintermaanden heb ik dan 5 pakken vlas per maand nodig. In de zomer waarschijnlijk wel minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:33

felicity schreef:
@anneliesdj Dankjewel voor je duidelijke uitleg.
Ik heb er dus geen water overheen gegooid toen ik de vlas erin deed. Denk dat het daarom langer duurt voor ik een goede stevige bodem heb.
Mijn paarden staan alleen s'nachts opzij. Ik begrijp dat je de natte plek er pas uithaalt als hij rood/oranje verkleurt? Is dan iedere dag de plashoek eruit halen niet te veel?
Ik begin nu pas een goede stevige bodem te krijgen. Maar dan heb ik er ook nog geen plashoek uitgehaald. Mij leek nu het handigst om er een pak bij te gooien. Of raad je me aan toch eerst de plashoek eruit? Maar dan zit ik weer in de stevige bodem te prikken?

Het ligt eraan hoeveel ze op stal staan en hoeveel ze plassen natuurlijk.
Ik heb altijd dagelijks gecontroleerd en plekken uitgehaald, kleine plekken kun je laten liggen natuurlijk, maar doorgaans haal je toch dagelijks minimaal één plek per stal uit. Zo'n natte plek is ook maar een halve schep, als je er 3/4 keer voor moet scheppen gaat er iets niet goed.
Dagelijks uithalen scheelt je werk, je kunt het ook eens in de week doen maar dan heb je veel meer werk en dan moet je idd de halve bodem eruit halen.

Ik weet niet hoe jouw stal er nu uitziet? Is het los tot op de vloer?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:06

Ik heb vanmorgen maar even mijn eigen gevoel gevolgd.

Ik had het idee drollen rapen en de natte plek eruit en een pak erboven op te gooien.

Wat bleek de bovenste laag was bruinig verkleurd en daar onder zat dus nog mooi schoon vlas. Ik heb dus heel de box onderste boven gekeerd. Drollen gewipt en de plasplek eruit. En toen alles omgedraaid.
Stal ziet er nu weer heel netjes uit en er ligt nog een dikke laag in. Heb er dan ook geen pak meer bijgegooid.
Maar ik geloof dat dit niet helemaal de bedoeling is je wilt toch een stevige bodem creeeren?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:08

Eerst alle mest eruit halen, dan met een hooivork het omgooien zodat de natte plekken boven komen te liggen, dan met een hark egaliseren en op de natte plekken nieuw vlas zodat dat het water opzuigt. Binnen 10 min klaar, soms nog sneller

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:02

felicity schreef:
Ik heb vanmorgen maar even mijn eigen gevoel gevolgd.

Ik had het idee drollen rapen en de natte plek eruit en een pak erboven op te gooien.

Wat bleek de bovenste laag was bruinig verkleurd en daar onder zat dus nog mooi schoon vlas. Ik heb dus heel de box onderste boven gekeerd. Drollen gewipt en de plasplek eruit. En toen alles omgedraaid.
Stal ziet er nu weer heel netjes uit en er ligt nog een dikke laag in. Heb er dan ook geen pak meer bijgegooid.
Maar ik geloof dat dit niet helemaal de bedoeling is je wilt toch een stevige bodem creeeren?

Nee want de onderlaag lag er juist stevig in, als het goed is tenminste.
Als je een paard hebt wat vuil is, onrustig is op stal, dan krijg je sneller een vieze bovenlaag. Daar is helaas niet zoveel aan te doen, behalve zovaak mogelijk de drollen eruit scheppen.
Als je nog geen goede onderlaag hebt kun je er ook een emmer water bijin gooien door een deel van de bodem leeg de scheppen, water erop en meteen vlas erop en op die manier dan de hele stal te doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:16

Klopt. Ik sta hier nu anderhalve week. En de eerste drie dagen was ze heel onrustig. Drollen scheppen ging toen ook niet echt want ze had alles door mekaar gelopen.

Het leek dus dat ik een goede onderlaag had tot dat ik de bovenste laag eraf schepte en daar onder al het schone vlas te voorschijn kwam.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:04

Oppotten met stro: alleen drollen eruit en genoeg schoon stro erbij en dit elke dag en 1 x per mnd of 6 wkn alles eruit. Sommige potten nog langer op.