Kosten houden van handelspaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:49

Rondbellen is het makkelijkste, ik ben voor mest voor 2 paarden minder dan 100 EU kwijt per jaar omdat ik het ook op eigen land uitspreidt.

Hooi: 50 eu voor baal 450 kilo incl brengen, doen 2 paarden net geen maand mee. Dus voor het gemak 28 dagen kosten 50 euro. In de zomer eten ze alleen gras dus geen extra kosten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:50

Tsjah niets mis met af en toe proberen iets op de koop te tikken, beetje op te knappen en door te rijden en te verkopen, maar echt veel 'winst' zal je er denk ik niet uit halen. Wellicht zit er nog wat winst op onbeleerd kopen, half jaartje doorrijden en verkopen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:57

Collie2008 schreef:
Tsjah niets mis met af en toe proberen iets op de koop te tikken, beetje op te knappen en door te rijden en te verkopen, maar echt veel 'winst' zal je er denk ik niet uit halen. Wellicht zit er nog wat winst op onbeleerd kopen, half jaartje doorrijden en verkopen?

Maar dan kun je het met 1 paard beter hobbymatig doen en op pension zetten.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:57

Collie2008 schreef:

Ik zat meer te denken aan kopen, enkele weken beleren/doorrijden en weer te koop aanbieden. Dit is wat we bij mijn vorige werk ook deden en dat ging vaak goed en snel. Enkele paarden bleven wat langer staan (lees: totaal, vanaf aankoop, 5/6 weken).

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:59

belle_boef schreef:
Collie2008 schreef:

Maar dan kun je het met 1 paard beter hobbymatig doen en op pension zetten.

Ik zou het ook niet echt een bedrijf durven noemen, idd hobbymatig. (En als het wel goed loopt kan ik er altijd nog een bedrijf van maken) Waarom zou ik 1/2 paarden beter op pension kunnen zetten à 200/250 euro per maand, dan in de achtertuin? (Ik ben van plan om bij mijn grootouders te gaan wonen, er staat een 2e huisje op het erf)

iSaBeLL

Re: Kosten houden van handelspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:02

Als je er naast gaat werken nog partime of fulltime, heb je er dan ook over nagedacht
wie er 's ochtends en 's avonds voert. Wie de paarden buiten en binnen zet?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:03

Kun je niet om te starten en naam op te bouwen beginnen met zadelmak maken voor anderen? Heb dat vroeger ook een tijdje naast mijn werk gedan en dan inderdaad de paarden hier bij mij geplaatst en dan dorrijden en evt. Begeleiden tot de eigenaar het paard mee wilde nemen. Heb je niet de zorgen van blessures en kun je wel al wat verdienen..

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:04

Mest zou je op een aanhanger kunnen afvoeren naar een boer, kosten ongeveer 10,- per aanhanger. Als je de paarden op stro hebt en je kunt goed stapelen dan kun je 5 stallen waar van een week mest in zit kwijt op de aanhanger.

Wij betalen voor een grote baal stro 50,- en doen daar met 5 paarden een kleine week mee, wij strooien zeer ruim.

Voor een rechthoekige baal voordroog (aantal kilo's geen idee) betalen wij 37,50, onze 5 paarden krijgen onbeperkt hooi en verbruiken zo'n 2 balen per week.

Ik denk dat je minstens op 150, kosten per maand moet rekenen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:06

Je mag de bak van de overburen gebruiken, maar weten zij wat jij wil?
Mijn buurvrouw zou hier altijd mogen komen rijden, maar ik wil hier niet Jan en alleman rond hebben lopen omdat zij zonodig paarden wil verkopen en zelf geen bak heeft.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:08

iSaBeLL schreef:
Als je er naast gaat werken nog partime of fulltime, heb je er dan ook over nagedacht
wie er 's ochtends en 's avonds voert. Wie de paarden buiten en binnen zet?

's Ochtends hoeft niet gevoerd te worden, op brok na. (Gaan om 8 uur de wei al in. Eerder kan ook als ik eerder wakker ben/weg moet.) Paarden hebben 's winters onbeperkt hooi in de wei, 's zomers genoeg gras. 's Avonds om 10 uur verwacht ik wel weer thuis te zijn van m'n werk en kan ik voeren. Binnen en buitenzetten kan voor en na m'n werk.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:09

Zammie schreef:
Kun je niet om te starten en naam op te bouwen beginnen met zadelmak maken voor anderen? Heb dat vroeger ook een tijdje naast mijn werk gedan en dan inderdaad de paarden hier bij mij geplaatst en dan dorrijden en evt. Begeleiden tot de eigenaar het paard mee wilde nemen. Heb je niet de zorgen van blessures en kun je wel al wat verdienen..

Dat is ook een optie ja. Ga er over nadenken!

GMekkes, bedankt voor je reactie!

kamsel schreef:
Je mag de bak van de overburen gebruiken, maar weten zij wat jij wil?
Mijn buurvrouw zou hier altijd mogen komen rijden, maar ik wil hier niet Jan en alleman rond hebben lopen omdat zij zonodig paarden wil verkopen en zelf geen bak heeft.

Ja.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:10

Om gericht antwoord te geven en niet te verwijzen naar andere topics:
Het klopt inderdaad dat soms het aantal paarden anders is. Genoemde bedragen zijn incl. btw

Kosten mestafvoer:
tussen de 120 en 180 euro per jaar voor 4 paarden en een shet. Wanneer ons boertje met pensioen gaat en ik iemand anders moet vragen, verwacht ik hier het dubbele voor te moeten betalen.

Kosten stro bodembedekking:
Niets, heb inloopstal. Die paar verdwaalde stro balen, vlas voor oud en nieuw e.d. verwaarloos ik altijd.

Kosten kuil/hooi
Ik heb grote hooi (bijna kuil)balen. Koop er 30 a 32 per jaar in. Ik schat in dat ze 400-500 kg stuks wegen. Dus op jaarbasis ligt dat gewicht tussen 12 en 16 ton. Ik koop dat in voor circa 1.300 a 1.500 euro in. Verbruik voor 2 paarden.

Kosten Brok
Ik schat in zon 100-150 euro per jaar. Maar omdat ik veel ruwvoer voer, beperk ik brok zoveel mogelijk.
Ivm twenter voer ik idd nog podo grow. Straks wil ik dit weer afbouwen.

Kosten omheiding, bijhouden land, kunstmest,..vervangen van spullen
Geschat op 100-300 per jaar.

uitgaven paardenspulletjes.
Eeeuh te veel. Niet om hier op te schrijven. :Y)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:19

Het grote verschil tussen bij een handelaar werkennen het zelf doen is dat je nu de verantwoordelijkheid en het contact met de klanten hebt. Dat betekend dat je ook geld moet reserveren voor een paard wat afgekeurd word, onbetrouwbaar blijkt te zijn of zijn been breekt tijdens de training. En dat is nog het gunstige geval, want dan gebeurd het bij jou thuis ;) . Bereid je voor op telefoontjes waarbij mensen 'm terug willen brengen( al dan niet gegrond) terwijl
jij geen plek heb bijv.

Handelspaarden rijden is leuk, echt paarden verhandelen niet altijd :o

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:32

Waarom bewaar je de mest niet en laat het composteren. Van 1 of 2 paarden is dit heel goed te doen en als je het lang genoeg bewaart heb je gratis voeding voor je gras. Compost halen mensen ook gratis voor je op voor hun tuintjes. Verder denk ik niet dat je op kleine schaal iets kunt verdienen. Het goed houden van paarden is prijzig. Elk paard dat je koopt zou je voor de zekerheid al rongeologisch moeten keuren om het risico te beperken met een onverkoopbare te blijven zitten. Daarnaast moet je jezelf goed verzekeren dus dan moet je topprijzen gaan vragen voor een paard want je bent er elke dag wel wat uurtjes mee zoet om paarden een goede basisopleiding te geven.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:50

Denk ook na over hulp met zadelmak maken.
Dit kun je ook niet alleen.
Handelen is een hoop gezeur met mensen,het paarden gedeelte is het leukste.
Op een handelsstal staan meerdere paarden.Dat verkoopt altijd makkelijker dan een 1 paard.
Hier mogen particulieren voor een klein bedrag mest brengen bij de manege.
Dan moet je natuurlijk wel weer een aanhangertje hebben.
Composteren gaat goed,dan zou ik voor vlas kiezen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:51

Stro gaat ook prima hoor!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 11:53

Bedankt voor jullie reacties.
Composteren is een goede, ga ik over nadenken, evenals het laten ophalen door mensen van tuintjes.
Röntgenologisch keuren ga ik nog niet doen bij de prijsklasse waar ik in wil beginnen, paarden inkopen voor €1000,- max €1500,- p.p.

Waarom zou je voor vlas kiezen bij composteren ambre? Ik dacht dat stro meer geliefd was.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:02

Dat zijn wel hele goedkope paarden, ga je afgekeurde dravers opkopen ofzo :=

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:10

Nee hoor, geen dravers voor mij. ;)
Onbeleerde paarden hoeven niet veel te kosten. Ik koop ze niet bij fokstallen of andere handelsstallen. Daar betaal je inderdaad de hoofdprijs.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:22

Vlas geeft minder mest,dus een minder grote hoop.
Stro kan ook,composteerd makkelijk.Mesthoop moet je soms wel even omleggen.

In die goedkope prijsklasse is het echt geluk hebben.
En als je er echt geld bovenop wilt leggen dan willen mensen vaak foto's laten maken.
Wil je snelle handel doen met minder winst dan kun je het misschien zonder foto's af.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:26

Voor particulieren is dat een lage inkoopprijs, voor handelaren onderling gaat de prijs nog lager.

TS, ik was even bang dat je de paarden maanden in training wilde hebben, maar lees al dat dat niet het geval is. Om er een leuk bedrag uit te kunnen halen zullen ze idd zo snel mogelijk weer weg moeten zijn.
Ik heb vorig jaar ook wat pony's voor de handel gehad, deze stonden 24/7 buiten, dus geen kosten voor bodembedekking. De mest lieten we gewoon op de wei liggen. We probeerde ze binnen een maand klaar te hebben om weer te koop te kunnen zetten. (lukt in de zomer met de langere avonden natuurlijk beter als in de winter zonder licht)
Wij moesten helaas weg van het weiland, maar mocht ik weer een eigen plekje vinden zou ik het zo weer doen. Het is leuk om te doen, en als je het goed doet houd je er ook een leuk bedragje aan over.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:33

[url][/url]
piezze schreef:
Dat zijn wel hele goedkope paarden, ga je afgekeurde dravers opkopen ofzo :=

Hey, breng haar niet op ideeen :')

Succes, kosten van keuren kan je inderdaad ook in een potje bewaren zodat als er wat is je er eentje terug kunt nemen o.i.d.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:40

:+ sorry ruitje

succes ts, wel een leuk plan!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:24

Mest op basis van vlas is sneller gecomposteerd, geeft een minder mestafval dus het duurt langer voordat je mestput vol is en het slaat makkelijker op en geeft minder rommel op je erf, groot nadeel vind ik dat de paarden niet zo lekker kunnen knabbelen als bij stro

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:31

Met vlas heb ik vrij weinig ervaring, hoeveel pakken gebruik je daar per paard per week/maand voor ongeveer?