Jaar rond in uitloopstal met paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is fijner voor een paard:

box
15 (12%)
inloopstal
105 (87%)

Totaal aantal stemmen: 120

sallandval

Re: Jaar rond in uitloopstal met paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:06

Het valt me op dat niemand het sociale aspect benoemt (een van de punten waar vriendin en ik juist veel over vielen ivm op stal staan). Zelfs als je paard van 8 tot 6 buiten staat is dat maar 10u en staat hij dus 14 uur apart/alleen. Elkaar zien is toch wat anders dan samenkroelen. Wat vinden jullie daarvan?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:21

Ik weet niet hoeveel jouw paarden daadwerkelijk kroelen als ze samen staan? Die van mij zijn vooral aan het eten de hele dag en misschien 2x 5 minuutjes kroelen op een dag. En dat is dan al veel.. Meestal vinden ze het genoeg als hun vriendjes gewoon in de buurt zijn. En dat is op stal ook zo. Dichte wanden en ze flippen compleet, maar met open stallen (of tralies) gaat het prima.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:28

KoudbloedKim schreef:
Optie 2, maar dan zou ik wel de paarden in de zomer 1 of 2 maandjes naar een zomerwei brengen als ze verder helemaal geen gras krijgen.

Dit dus! :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:30

Optie 1 omdat ze dan overdag goed de benen kunnen strekken en gras kunnen eten. Die van ons zouden doodongelukkig zijn van jaarrond op een klein stukje staan zonder afleiding of even goed lang kunnen rennen. Dan maar s nachts op stal, daar is niets mis mee mits de uren buiten meer dan voldoende zijn en ook iedere dag weer of geen weer.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:41

Lastig. Eigenlijk is het allebei niet ideaal.

Ik denk dat ik dan toch voor optie 1 ga. Heb een voorkeur voor weiland ipv paddock.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:59

Allebei prima. 's Nachts op stal is niet heel erg.

Ik heb nu optie twee met 's zomers, of als het keihard gevroren heeft, weiland. Zit aan het paddock vast. Paardlief is er blij mee.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:37

Ik heb mijn paard op optie 2. Voor haar is het sowieso de hemel op aarde, omdat ze bij de vorige eigenaren 24/7 op stal stond. Wij hebben wel een klein stuk weiland, maar daar kunnen ze maar een paar uur per dag op en alleen als de grond droog is. Dus dat tel ik eigenlijk niet mee als weidegang.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 06:56

Optie twee, absoluut. Ik zie niet in hoe een weiland fijner voor ze is dan op zand met genoeg ruwvoer (ik merk geen verschil). Dan heeft optie 1 enkel maar nadelen.

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:26

Voor mijn paard zou ik sowieso optie 1 kiezen. Die maak ik in de winter niet gelukkig met dag en nacht buiten staan, en het is er zo eentje die bij regen etc. niet gaat schuilen onder de bomen, maar steigerend voor het hek gaat staan tot ze er uit mag.

In de zomer vind ze het echter heerlijk om buiten te staan. Ideaal zou dus een combi mogelijkheid zijn: in de winter s nachts op stal en in de zomer dag en nacht uitloopstal. Maar dat is hier in de omgeving niet te vinden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:12

Ik heb 2 van mijn paarden in de 1e situatie gehad (al was er wel een mogelijkheid tot schuilen) en ik moet zeggen dat ik ze liever dag/nacht rond laat scharrelen.Het heeft ze zichtbaar goed gedaan nu we verhuisd zijn er we in optie 2 zitten.

Daarbij moet ik wel zeggen dat de uitloop stukken groter is dan het aangegeven voorbeeld en er is zeker mogelijkheid tot benen strekken.

Waarom eigenlijk niet de paarden een uitloop/schuilstal en een paar uur op het land? Of is dat qua locatie niet te doen?

Hier gaan ze na het ontbijt met hun neus eerst gezellig in de gezamelijke slowfeeder met z'n 3en en daarna lekker ravotten met elkaar.Tukje doen en in de middag gaan ze een paar uur op het land beetje scharrelen.
(Ah...wat een leven :D )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:37

Als de uitloop het formaat normaal weiland zou zijn dan was ik ook snel klaar met kiezen. Die van ons staan ook jaarrond buiten maar dan wel op gras, en nu het gras bijna op is eten ze wel voornamelijk hooi. Maar toch onze oude tinker heeft een tijd gestaan op een plek waar de wei een stuk kleiner was en je merkt toch dat hij behoefte heeft aan een flink stuk rechtuit sprinten. En niet alleen een klein stukje rond kunnen lopen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:41

Liever optie 1. Zou mijn pony nooit t weiland willen ontnemen.