Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:44

Wij zoeken ook een woning waar de mogelijkheid is om de paarden aan huis te houden en kijken naar een woning met minimaal 4500/5000 meter en het liefst meer.

het gaat om 3 grote paarden. Die we stalruimte +
We willen een rijbak/paddock en de rest wei en dan stellen we amper eisen aan de achtertuin. Als er maar net een stoep is om tuinmeubels neer te zetten (kijk liever naar onze paarden dan naar bloemetjes).

Gelukkig wonen (en willen we wonen) in het zuid-oosten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:52

Halve ha per paard is mij altijd gezegd.
Dan zou je dus nog een weide bij moeten zoeken.
Bij mij in de buurt staat helaas een paard in een achtertuin van ik schat 30x20 m geen gras alleen modder. Vind het geen leuk zicht als ik met de auto er voorbij rijdt. En dan staat hij ook nog zielig alleen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-02-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:52

ingvdh schreef:
Ik snap niet waarom het wonen in het westen inhoud dat je paard overdag niet naar buiten kan. Ik woon ook in het westen en in mijn omgeving staan op bijna alle stallen de paarden overdag buiten, paddock in de winter, weiland in de zomer. Gaat prima.

Ik heb het gevoel dat dit alleen speelt rond Delft - Den Haag - Rotterdam en omgeving. Daar komen deze opmerkingen meestal vandaan, net zoals "bij ons in de randstad". Randstad is groter dan alleen die omgeving

Idd in deze omgeving maar met alle respect met randstad bedoel ik niet de meer agrarische gebieden hier in de omgeving.
Nou weet ik niet heel precies hoe de grond in bv uitgeest is maar hier op die gore klei wil jij je paard echt niet buiten hebben lopen hoor met dit weer, en met gore klei bedoel ik niet dat het vies is maar gewoon gevaarlijk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:53

ingvdh schreef:
Ik snap niet waarom het wonen in het westen inhoud dat je paard overdag niet naar buiten kan. Ik woon ook in het westen en in mijn omgeving staan op bijna alle stallen de paarden overdag buiten, paddock in de winter, weiland in de zomer. Gaat prima.

Ik heb het gevoel dat dit alleen speelt rond Delft - Den Haag - Rotterdam en omgeving. Daar komen deze opmerkingen meestal vandaan, net zoals "bij ons in de randstad". Randstad is groter dan alleen die omgeving

In bepaalde delen van het noorden kunnen ze ook niet het hele jaar door naar buiten. Bij een beetje regen is het weiland al zeiknat. Als het wat harder regent is de hele bak ook niet meer te doen ondanks dat het goed gedraineerd is.

Angel236

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:53

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik waardeer het dat jullie mee denken. Aan de hand van de reacties ga ik zelf bekijken hoe en wat ik nou echt nodig vind bij me paarden voor als stuk grond.
Zelf denk ik er nog steeds hetzelfde over. In de winter overdag in de paddock (inloopstallen). En in de zomer overdag in de wei (ook inloopstallen). Zo kunnen ze zelf kiezen waar ze zin in hebben. S' nachts gaan ze dan ook naar binnen. En de paddock en rijbaan in 1 te doen zodat ik gwn kan rijden in de winter dagen (als ik hiervoor natuurlijk de vergunning krijg).
Ik ben nog steeds van mening als ik er voor zou kiezen ze in de winter heel de dag op stal te laten, is dat nog steeds mijn keuze. Ze hebben dat nu ook en hun stallen blijven gwn schoon als je het zelf goed schoon houdt. Als ik ze nu in de winter er genoeg mee doe is er niks aan de hand. De paarden zijn dolgelukkig!
Deze mening is dan ook wel genoeg voor deze topic, ik blijf hierbij. Ook al kies voor de inloop stallen. Hoe ze nu staan, staan ze prima!
Alsnog bedankt voor de reacties en hiermee ben ik wel verder gekomen met de keuzes erin .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:56

Als je ze in de bak kan zetten zolang je niet rijdt, is dat in principe voldoende. Gras is leuk maar onbeperkt ruwvoer is eigenlijk belangrijker (onbeperkt is niet gelijk aan onbelemmerd), of dit nu gras of hooi of voordroog is maakt dan niet uit.

Overigens vind ik 24/7 op stal niet kunnen. Ook niet als je er voldoende (minimaal 4 uur van stal) mee doet. Maar met een paddock is dat probleem op te lossen. Een paddock hoeft maar 10x10 te zijn als de paarden fijn zijn samen. Dan nog hebben ze er een veel natuurlijker gedrag in dan wat ze op stal hebben. Wel is het belangrijk dat deze paddock dan goed gedraineerd is of bestraat.

Edit: het gaat niet om droog, het gaat erom dat ze nauwelijks meer dan een rondje om hun eigen as kunnen draaien. Vaak zijn de stallen ook nog eens te klein (een stal van 3x3m is voor een paard van maximaal 1.50m qua maat, bij een vierkante box is de minimale maat 2x stokmaat. Dus bij een paard van 1.65 moet de box minimaal 3.30x3.30 zijn).

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:58

Ik heb een grote E-pony en een KWPN-er op 3500m2.
Daarvan is iets meer dan 3000m2 wei, ruim 300m2 paddock en de rest stal en ruimte voor de trailer en dat soort dingen.
Bak heb ik niet, ik mag bij de buren rijden.
De paarden redden zich hier prima mee, kan ze in de zomer ook nog een periode dag en nacht op de wei houden zonder hooi bij te hoeven geven.

Ik zou me voor kunnen stellen om nog minder ruimte te hebben....dan zouden ze gewoon minder op het gras staan en dus meer bij voeren.
Op ruimte voor een paddock zou ik niet "bezuinigen" aangezien daar de hele winter overdag doorbrengen.

Angel236

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:03

Ze krijgen ook de hele dag door eten. Niet alleen maar gras in de zomer. Ik blijf t patroon houden wat ze nu al hebben. Ochtend middag en avond eten.

fokfanaat

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:15

Ik heb bijna 9000m2 en dat is imo goed voor 2 a 3 paarden.

meer kan wel, maar dan moet je in de zomer ook echt nog goed hooi bijvoeren

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:31

Gypsy schreef:
70 m2 is echt niet genoeg om in los te gaan, das 10 bij 7, daarop komt mijn paard niet eens in galop. Dat zijn 6 stallen bij elkaar, zoiets.

Ik ga het nog eens vertellen. Ik woon in zeeland, op kleigrond. Waar je tot je knieën in weg kunt zakken. Of niet, als je wat geld uitgeeft. Mijn paarden staan op een zandpaddock. Wat nou ze kunnen niet naar buiten.

Oh lol ik was in de war met 700m2 :') Die van mij staan in een paddock/kleine bak van ca 600m2 dus ik vergeleek het daarmee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:41

700 m2 is erg mooi ja!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:34

700m2 is gelijk aan 7 are. Veel te weinig als je het mij vraagt. Dan zou ik mijn paard ook aan huis kunnen zetten als ik dit zo lees, denk dat de dierenbescherming snel thuis zal staan als een buur hen belt. Sorry hoor ik blijf erbij halve ha per paard of toch tenminste een kwart ha.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:12

De dierenbescherming? _O- Heb je ook een reden waarom dat veel te weinig zou zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:21

Als je zo'n klein stukje heb moet je uiteraard er wel extra voor zorgen dat het goed gedraineerd is en dat ze hun eten er niet van hoeven te halen. Het is dan een paddock. Een paddock van 20x20 i.c.m. een box van 3x3 wordt als schappelijk gezien, waarom zou een stukje (goed gedraineerd) land van 20x35 dat dan niet zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:30

Ik zou het wel heel erg sneu vinden als een dier zonder reden nooit zomer en winter op het gras komt, en het is ook wel krap om echt de benen te strekken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:24

fokfanaat schreef:
Ik zou het wel heel erg sneu vinden als een dier zonder reden nooit zomer en winter op het gras komt, en het is ook wel krap om echt de benen te strekken.

hierom dus.
OVERAL staat beschreven dat een paard het beste gehouden wordt op land van ten minste 0.5 HA per paard.
Gras is een natuurlijke behoefte van het paard. En een paard op een weiland zetten komt het dichtst in de buurt van zijn natuurlijk gedrag: Grazen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:36

Wij hebben paarden ook achter het huis, zijn er normaliter twee (momenteel 3, maar blijkt wat te veel). Wij hebben een perceel van bijna een hectare (9500 m2), maar daar staat ook een grote schuur op (werk van mijn vader) en er is ruimte nodig voor aanhangers en auto's voor het bedrijf van mijn vader. Wij hebben een rijbaan van 40 x 20, een klein weiland van 18 x 40 en twee weides van 20 x 75 meter. Het is niet heel groot, maar de paarden kunnen de benen strekken, ze kunnen gras eten, een sprintje trekken als ze dat willen. Het overige is gras wat als reserveparkeerplaats (voor m'n vaders bedrijf dus) wordt gebruikt. Wel zet ik regelmatig prikpaaltjes zodat ze paarden ook daar kunnen eten. In de winter probeer ik ze voornamelijk in de bak te zetten met hooinetten, omdat anders mijn gras te veel kapot wordt gelopen. In de zomer staan ze 24/7 buiten (van eind mei t/m begin oktober ongeveer) maar dan is in oktober het gras wel écht op. Dan voeren we vaak bij en meestal moet na een slechte winter (zoals nu met veel regen) alsnog de weide op bepaalde plekken opnieuw ingezaaid worden. Het kost een beetje extra geld en tijd, maar zo zijn mijn paarden wel 365 dagen per jaar buiten.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:41

Ik ben ook aan het uitzien voor als mijn ouders binnenkort verhuizen. Nu staan mijn 2 paarden op 6 hectare, een luxesituatie die tegen juni gedaan zou zijn. Aan mijn eigen huis zou ik twee stallen + een paddock van een halve hectare kunnen maken. Paarden gaan snachts op stal. Daarbij zoek ik een wei om in de zomer bij te huren. Zouden jullie de paddock nog opsplitsen? Draineren mag niet, ik woon in natuurgebied, wel zou het stuk van de stallen + 2m ervoor verhard worden. Spijtig genoeg is het hier wel een heel natte regio.

Iemand ideetjes?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:48

Mizora schreef:
Als je zo'n klein stukje heb moet je uiteraard er wel extra voor zorgen dat het goed gedraineerd is en dat ze hun eten er niet van hoeven te halen. Het is dan een paddock. Een paddock van 20x20 i.c.m. een box van 3x3 wordt als schappelijk gezien, waarom zou een stukje (goed gedraineerd) land van 20x35 dat dan niet zijn?

Het kan natuurlijk allemaal wel. Maar persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat ze goed de benen kunnen strekken en bij een lengte van 35 meter vindt ik het onvoldoende. Ieder z'n ding ik wil me paard er niet op kwijt. Althans niet voor lange tijd. Tijdelijk kan het nog wel.
Daarnaast wil ik toch nog even wat zeggen. Hoe goed je je stal ook schoon houdt je paard blijft in z'n eigen uitwerpselen staan. Neem aan dat je er niet de hele dag bij staat met je mestvork.? Dat is gewoon een feit als je daar als eigenaar geen probleem mee hebt zeg dat dan gewoon. Maar ga niet zeggen dat het niet zo is.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:55

Ik zou gaan voor minstens 1000m2 per paard. Dat kun je uiteraard opdelen in zand, gras en inloopstal.
Een lange, brede track over de gehele lengte van je perceel geeft je paarden de ruimte een lekkere sprint te trekken, de rest kun je naar wens indelen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:11

700m2 mooi? Ik heb hier de helft als tuin en vind dat zelfs krap als de honden er lopen te spelen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:19

Rofah schreef:
700m2 mooi? Ik heb hier de helft als tuin en vind dat zelfs krap als de honden er lopen te spelen.

Een 20x40 bak is 800 m2. Weet je wel zeker dat je tuin zo groot is?

Mijn paarden staan in de winter in een paddock van 500 m2, en in de zomer is daar overdag ook weidegang bij.

Dus een paddock van 700 m2 vind ik een mooie afmeting ja. Ik heb ook aangegeven dat je minimaal een halve hectare nodig hebt, dus een paard met zo'n paddock en dan in de zomer nog gras heeft een prima leventje imo. Persoonlijk zou ik dan een stuk van 50 bij 100 mooi vinden, en dan een pad van 100 meter maken waar ze altijd een sprintje kunnen trekken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:26

Een paddock van 700m² is mooi, als het niet het enige is wat het paard heeft... Als ze daarnaast nog een paar uur per dag op de weide kunnen om de benen te strekken en gras te eten, is het prima. Maar 24/7 en dan winter en zomer op zo'n stuk, nee, liever niet hoor...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:28

tess_84 schreef:
Een paddock van 700m² is mooi, als het niet het enige is wat het paard heeft... Als ze daarnaast nog een paar uur per dag op de weide kunnen om de benen te strekken en gras te eten, is het prima. Maar 24/7 en dan winter en zomer op zo'n stuk, nee, liever niet hoor...

Helemaal mee eens. :j

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:31

Ik las je post even als totale oppervlak, vandaar mijn reactie :)
En ja mijn tuin is echt zo groot :)