Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:09

Vooral dat "eigen baas" vind ik zelf een heel groot voordeel. Ben op verschillende stallen geweest en overal is er wel iets aan gezeik... stallen die "failliet" gaan onderling gezeik en getreiter door stalgenoten (ik had er nooit echt last van omdat ik mezelf er totaal niet druk om maak of mee bemoei) pensionhouders die of niet voeren of rare eisen stellen en een plakje hooi per dag en een totinjeenkelsmodderwei volkomen normaal vinden...

Nee voor mij geen pension meer heb het nu lekker in eigen hand en kan mooi zelf beslissen hoe of wat
Laatst bijgewerkt door Tamara_089 op 15-02-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:09

Wij hebben ze ook aan huis, is inderdaad veel werk. Soms wilde ik ook wel eens dat ik 'alleen maar' hoefde te rijden (en mn eigen rotzooi opruimen, doen pensionners ook nog niet eens altijd, draait de stalbaas ook weer voor op... Hier ook vaak genoeg dat ik weer dingen van anderen op sta te ruimen. Gelukkig hebben we maar kleinschalig pensionstalling.)

Maar goed, uiteindelijk ben ik toch heel blij ze thuis te hebben en alles in eigen handen te hebben.
Paarden staan hier minimaal 8 uur per dag buiten. In de winter in de (mooie droge) paddocks met gevulde hooinetten en in de zomer lekker op het land.
Zijn hier in de buurt niet veel stallen waar de paarden zoveel naar buiten kunnen en dan ook nog fatsoenlijk droog kunnen staan.
En verder ook geen last van alle bekende klachten die je wel hoort langskomen over paarden op pension.
Maar je moet er idd veel voor laten als je de paarden aan huis hebt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:23

kimmysan schreef:
Verschilt wel waar je woont, persoonlijk ken ik niet één stal waar de stalling maar €200 kost

Hier betaal je gemiddeld €150..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:24

Nou euh.. wij hebben een stukje van 1,2 ha. Daar staat het huis en de schuren op. Jij heb het over stalling.. wat met bak? en weide onderhoud? Alleen een stal red je het niet mee. Ik voer een grote ronde baal hooi per week a 40 euro. Weinig tot geen brok. Verder staan ze buiten. Dus geen stro of zo. Maar wel de bak lostrekken, water, en wei slepen en uiteraard poep scheppen. Ook hier hebben we mazzel want wij kunnen het gratis kwijt. Kost wel tijd en diesel en uren uiteraard. Mijn zadelkamer is niet verwarmd.. ook het water niet waarmee ik de paarden kan afspoelen of zo. Dus al met al, denk ik dat als je manuren rekent wordt het toch een dure hobby. Het lijkt zo goedkoop, maar smorgens en smiddags word er poep geruimd.. en dekentje wissels of aan/af doen...
Ik heb ze graag bij huis, wil zelfs niet anders, maar echt als je de uren rekent wat ik ermee bezig ben dan begrijp je dat ik niet echt aan rijden toekom. (gebrekkig lichaam )Ik ben op als ik gedaan heb wat zoal moet gebeuren.
Oh.. uiteraard wel stro en vloerbedekking op vooraad voor als er iets is
Laatst bijgewerkt door pipo op 15-02-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:24

Wij zitten rond 100/150 euro in de maand thuis per paard. In de winter wat meer dan in de zomer.
Ik heb 4 paarden staan.

Hooi hebben we van eigen land, wordt door de buurman onderhouden, dus moet worden betaald, maar veel minder. (grote balen).

Daar komt bij dat wij vlas en zaagsel mixen, wat ons goed bevalt.
We hebben zaagsel extra volume.

We voeren de sportbrok van havens en de derby brok van havens. Dat is wel weer duur.

Daarbij vindt ik het fijn dat ik zelf kan voeren, zelf kan uitmesten, zelf kan bepalen hoe lang paarden in de paddock staan en in de wei.

En je hebt geen afstand om te reizen. De deur uit en de stal weer in <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:26

Ja en nee. Het kan goedkoper uit zijn, het kan duurder uit zijn. Het hangt er ook vanaf wat je wilt. Overigens: een paard van 600 kg heeft als advieshoeveelheid minimaal 9kg ds aan ruwvoer nodig . Dat is 10.5kg hooi of 13.5kg voordroog. Meer is beter, mits het paard (zonder krachtvoer bijgevoerd) niet te dik wordt (bij wel krachtvoer en te dik, eerst krachtvoer minderen).

Dat betekent dat een paard een halve baal hooi of voordroog eet. Hooi is 5€/baal, voordroog is 7€/kleine baal en je hebt ook balen van 100-120kg (middelgrote balen), die zijn vaak 20€, maar daar heb je al 2 paarden voor nodig om hem op tijd op te hebben of je paard moet er heel veel van eten (in de winter lukt het ook beter, 5+ dagen bewaren). De bedragen zijn dan dus 2.50€ (hooi), 3.50€ (voordroog klein) of 3.30€ (voordroog middel) per dag, per paard.

Ik betaal voor vlas 5€/baal, voor zaagsel 10€/baal. Het grote paard staat op zaagsel en gebruikt 1-1.5 baal zaagsel per week (2-3x een halve), de shetten gebruiken samen een baal vlas per 2 weken. Op de pensionstalling waar we het vlas kopen, gebruiken ze een baal vlas per 5 dagen. Ze halen het elke 13 weken (laten makkelijk rekenen, 100 dagen) leeg en starten met 6 balen vlas. Dat betekent per 100 dagen dat je 125€ kwijt bent (1€/dag, +30€ starten - 5€ van de eerste 5 dagen). Dus 1.25€/dag. Bij zaagsel ben ik per 100 dagen 200€ kwijt, dus 2€/dag (elke 2-3 dagen een halve baal, beginnen met 1 baal, dan 2x na 2 dagen bijstrooien, dan 1x na 3 dagen en dan 2-3x na 4 dagen gemiddeld en nog een aantal keer na 3 dagen. Daarna wisselend tussen 2 en 3 dagen).

Krachtvoer zal ik voor het gemak ook even behandelen. Ik heb een voorkeur voor Marstall en ik voer niet meer dan 1.5kg per dag aan krachtvoer (behalve bij een volledig aangepast voerschema i.v.m. een mager paard). Dit vul ik aan met een halve tot hele portie vitaminekorrel (afhankelijk van de hoeveelheid krachtvoer). De basismuesli's van marstall kosten ongeveer 0.70€/kg, dus 1.05€/dag bij 1.5kg. Daarnaast dan nog 50g Marstall Force (3.00€/kg bij 4kg) dus nog 0.15€/dag. Of bij alleen Force (geen krachtvoer), 100g Force (2.10€/kg bij 10kg) dus 0.21€/dag. Ik wil met een vitaminekorrel niet langer doen dan 3 (hooguit 4) maanden. Vandaar de verschillende kg-prijzen bij de Force.

1.25-2.00€/dag aan strooisel
2.50-3.50€/dag aan ruwvoer
0.21-1.20€/dag aan krachtvoer/vitamines
Er is geen mestafvoer berekend bij deze getallen (bij ons tussen de 80-100€/maand)

Bij elkaar ben je dus tussen de 3.96€ en de 6.70€ per dag kwijt, dus per maand (*365/12=) tussen de 120.45€ en 203.79€ per maand. Stalling ligt in onze omgeving rond de 300€/maand.

Het grote verschil met een stalling is dat er nu zelf besloten kan worden waar de paarden op staan qua strooisel, wat voor ruwvoer er gevoerd wordt, wat de kwaliteit van dat ruwvoer is en hoeveel er van gevoerd wordt, hoeveel krachtvoer het paard krijgt en wat voor krachtvoer het krijgt.

Ons paard wordt 2x per dag gemest, krijgt vrijwel onbeperkt hooi (18-20kg uit een 4.5x4.5cm slowfeeder), heeft een verhardde paddock met zachte ligplek van 3x5 met daarop dik zaagsel (20+ cm) onder een afdak van 4x6. Daarnaast krijgt hij 2x per dag krachtvoer, bestaande uit water, muesli (freizeit), vitaminekorrel, biotinepoeder, luzerne en zonnebloemolie. De shetten staan ernaast en hebben een vergelijk luxe situatie (ze staan nog niet samen). Vind dat maar eens op een pensionstalling.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:29

Wij hebben zelf een stuk laten maaien, balen kosten ruimgerekend 25€ per baal (450kg). Per maand kost het hier een 100 euro aan ruwvoer, gok dat er een 2 balen stro aan weg gaan a 85 euro per maand, voer voor de pony s komt op 30€ per maand. Dan komt er nog wat brok voor de jonge paarden bij. Ruimgerekend 250€ per maand voor 5 jonge paarden en 6 welsh a pony s, dus veeeel goedkoper dan pensionstal hier. Grote hoeveelheden kosten minder als voor een paard

BarbaraNova

Re: Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:38

Ik weet t niet, ik zou nooit meer in pension willen, huur nu stal met weitje. Heb twee arabieren en een shet en doe alles zelf. Drie x per dag heen en weer, mesten, vegen, verven, mesthoop opsteken, paddock gemaakt waar elk jaar houtsnippers in gestort worden. T is heel erg veel werk en alsnog behoorlijk geld maar zoals ik al zei ik zou niet anders willen. Ze komen erg veel buiten en daarnaast onbeperkt hooi. Net als vandaag met dat mooie weer bijna nergens een paard buiten...zo jammer. Mijne dus lekker wel in de zon....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:46

Ik heb per jaar rond de 550,00 aan hooikosten
75,00 aan stro en 100,00 aan zaagsel

Ik heb ongeveer 1 hectare land deels van me zelf het grootste deel gepacht kost me 85,00 per jaar
Mest wordt gratis opgehaald of ik betaal brandstof rond de 20,00 per jaar
Omheining/onderhoud ongeveer 300,00

Kom ik op 1130,00 uit op jaarbasis voor 2 e pony's en een shet
Stalgeld in NL toen 6 jaar geleden bij een boer (zonder luxe) was 225,00 voor 1 e pony

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:49

goedkoper *dan

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:53

In ons geval vermoed ik dat het goedkoper is om de paarden op een pensionstalling te stallen.
Ik wil dit jaar alle kosten gaan bijhouden, dan weet ik het zeker.
Reden waarom ze dan toch thuis staan? Wij vinden het heerlijk om alles zelf te bepalen.
Ik ken geen pensionstalling waar ze het zo goed zouden hebben.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:57

Vergeet niet dat je ook nog de kosten van mestafvoer erbij krijgt als je ze aan huis zou stallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:11

Ik denk dat veel mensen zich inderdaad verkijken en denken dat het zoveel goedkoper is dan een pension stal. Ik betaal alleen aan hooi en stro al € 220,-/maand. Dat is voor 1 paard en een mini pony + schaap. (en ja, die krijgen dus volop hooi en stro) Dan komt er nog voer bij, gelukkig hebben die van mij niet zo veel nodig.

Wat mensen vaak vergeten zijn de onderhouds- en aanschafkosten. Ik heb in 2013 mijn paddock bodem vernieuwd, een paar jaar doorvoor een nieuw dak op de stallen, zaai elk jaar mijn weiland in en bemest deze. Ik heb houten hekwerken aangeschaft, maar ook steeds het schrikdraad, palen, etc. vernieuwd. Dit jaar buitenbak verlichting genomen en ga zo maar door. Elke keer komt er wel weer wat dat vervangen moet worden of andere dingetjes die ik kan realiseren. Maar ook de maandelijkse hypotheek kosten, water en licht vergeet men vaak te rekenen.

Maar ik zou niet anders willen! (ben ook niet anders gewend)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:21

Ik heb twee paarden en een shet. Ik heb een schuilstal aan de bak en nog een box. De paarden lopen bij mij meestal in de nacht in de bak + schuilstal. In de schuilstal ligt gewoon zand. De box wordt alleen gebruikt met heel koud/nat weer voor het paard dat ik het fanatiekst rijd of met ziekte/blessure. Ik denk dat die mij per jaar niet meer dan 15 balen vlas kost als ik al mijn best doe.
Wij hooien 1 a 2x per jaar van eigen land. Omgerekend kost mij dat nu maximaal 45 euro per maand in de winter voor alle drie. In de zomer nog minder. Nu moet ik wel zeggen dat de paarden overdag op de wei lopen. En op de weide staat ook nog gras doordat het najaar zo gunstig is geweest. De weides waar zij nu op lopen zijn gebruikt om te hooien en op sommige hebben een korte periode na het hooien pinken op gelopen van de buurman. Daarna hebben ze nog de tijd gekregen om bij te trekken. En door het zachte najaar is het gras daarna nog aangegroeid en hebben zij hier eigenlijk de hele winterperiode van kunnen eten overdag. Dat scheelt natuurlijk wel aan hooi. Ik voer alle drie samen nu ongeveer een half klein baaltje per dag. Maar zeker nu het niet meer vriest hebben zij dat eigenlijk nooit op. En veel krachtvoer krijgen zij ook niet, maximaal één kilo per dag (de paarden dan, shet natuurlijk bijna niks)
Hoe ik de paarden thuis houd kost het mij niet zoveel. Ik wil graag een stal met 3 boxen en ik ben mij wel van bewust dat de kosten van strooisel dan wel omhoog zal gaan als ik ze vaker wel dan niet 's nachts in de boxen heb. Door de paarden thuis te houden kost het mij minder maar je bent natuurlijk wel tijd kwijt en geld aan onderhoud van de stal, weides, bak eventueel een trekker of iets.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:29

Ik betaal 170 inclusief binnenbak,buitenbak,zomers weidegang,4x per dag kuil(winters) en 2 of 1 x brok dat weet ik even niet zeker meer
en ze worden binnen en buiten gezet winters en zomers

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:39

Wij hebben het ook eens uitgerekend. Gebaseerd op pony's van shet tot 1,40. Inmiddels hebben we ook 2 grote rijpaarden ipv kleine pony's. Dus ons verbruik gaat wel wat omhoog.

€480 vlas 96 balen
€700 kuil 20 balen
€417,50 biks 48 zakken
€2400 landhuur

Totaal jaar basis €3997,-
Totaal p maand € 334,-
Totaal paard vanaf 6 paarden € 55,50

Wij hebben dus totaal 6 paarden, waarvan 2 grote 1,60 hoog en de rest is van shet tot 1,40 hoog.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:48

sloffiee schreef:
Ik betaal 170 inclusief binnenbak,buitenbak,zomers weidegang,4x per dag kuil(winters) en 2 of 1 x brok dat weet ik even niet zeker meer
en ze worden binnen en buiten gezet winters en zomers

In het midden van het land is dat onvindbaar :P ...
Nu mag ik ook niet klagen ik betaal ook 170 alleen geen binnen bak (wel een bak die vrijwel altijd te rijden is) en de paarden staat in een kudde van 15 paarden 24 uur buiten. In de winter paddock met schuilstallen. Heb er weinig omkijken naar. In de wintermaanden 1x in de week de buitenplaats mesten en dit doe je met zijn twee.

Paarden aan huis lijkt een droom voor mij dan niet. Ondanks ik dit nooit zelf heb ervaren vind ik het gewoon voor mezelf niks. Werk 40 uur in de week en daarnaast moet je dan nog de zorg van de paarden bijhouden.. Vaak schiet het trainen er dan bij in. Ook vind ik sociaal contact ook wel leuk zodat je weleens met iemand of een clubje buiten kan rijden. Bij mij op stal is het nooit echt druk precies goed en ieder doet zijn ding :) over het algemeen altijd makkelijke mensen onderling, mensen die zich te veel bezighouden met een ander en kletspraatjes vertoon en ongemakken daar zijn de meeste zo klaar mee haha
Laatst bijgewerkt door doemaar op 17-02-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:02

Ik heb het geluk dat ik een pension stal heb kunnen vinden voor 280 permaand dit vol pension
Paard word elkedag binnen en buiten gezet krijgt een flinke bult hooi en brok naar behoefte van het paard.
En er word 3 x perweek gemest.
En dat in de omgeving amersfoort vind ik dit goedkoop.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:11

Ik heb ze aan huis staan en qua maandelijkse kosten is het veel goedkoper dan op pension. Ik kan er 3 houden voor zo'n €300-350 per maand all in (ook nieuwe spullen, alleen instructie zit er niet in), maar met paarden aan huis komen er altijd kosten bij wanneer je een nieuwe omheining moet plaatsen, een bak moet aanleggen, huis met grond moet kopen... Die investeringen zijn altijd groot en daar moet apart voor worden gespaard.

Qua kosten zit ik uiteindelijk dus niet goedkoper denk ik dan op pension als je alles in rekening neemt, maar het is een keuze die je maakt en waar je uiteindelijk tijd voor wil en kan maken. Er zijn maanden dat ik niet rij en dat mis ik soms wel, maar ik kan het niet missen om ze elke dag zelf te verzorgen en de absolute controle over hen te houden :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:46

Ik heb eentje in vol pension gehad, heb ze aan huis gehad en door verhuis zijn ze op een eigen weide gegaan. Met weer uitzicht op aan huis hebben.
Ik zou niet meer op pensiob willen. Manlief zegt vaker 'zet Sam dan op pension' (wedstrijdpaard) ivm binnenbak maar nee... Dan nog liever buiten in de regen rijden. :) aan huis vond ik tot nu toe het leukst.
Ik houd ze thuis trouwens beduidend goedkoper dan pensionstallen vragen. :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:00

Kletskousz schreef:
Wij hebben het ook eens uitgerekend. Gebaseerd op pony's van shet tot 1,40. Inmiddels hebben we ook 2 grote rijpaarden ipv kleine pony's. Dus ons verbruik gaat wel wat omhoog.

€480 vlas 96 balen
€700 kuil 20 balen
€417,50 biks 48 zakken
€2400 landhuur

Totaal jaar basis €3997,-
Totaal p maand € 334,-
Totaal paard vanaf 6 paarden € 55,50

Wij hebben dus totaal 6 paarden, waarvan 2 grote 1,60 hoog en de rest is van shet tot 1,40 hoog.

2400 aan landhuur
Hoeveel land krijg je daarvoor?

Pacht per hectare ligt hier op ongeveer 100,00/ 125,00 per jaar

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:31

Hier betaal je per hectare minimaal 100€/maand. En vaak wel meer.

(jaloers op jouw prijzen hotchocolat)

Valentino87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:34

Nou ik kan je vertellen dat de mijne vanaf september dit jaar weer op stalling gaan.
Ze staan nu bij mijn ouders thuis.

Hooi €200 per maand (600 kg balen gaat er 1 in de week door a € 50.00 )
Stro €150 per maand (kleine pakjes stro 15 stuks in de week a €2.50 per baaltje )
Biks €40 per maand
Huur land/stallen €450 per maand
E/W €150 per maand

Totaal per maand € 990 per maand

Dit zijn de maandelijkse kosten voor 6 paarden (5 groten en 1 kleintje)
Omgerekend per paard €165 per maand

Dan heb je je manuren er nog niet eens bij in, onderhoud van het de weides (slepen/mesten/maaien)

Nou zijn van de 6 er 3 van mij (2 groten en de kleine) Mijn vader heeft er nog 1 en 2 zijn pensionpaarden. Maar ik zet ze wel allemaal buiten, haal ze naar binnen, strooi ze op, voer ze en mest 5 boxen uit samen met mijn vader.

Vanaf 180 euro per maand heb je hier in de buurt al stalling wat overeenkomt met wat ik bij me ouders heb. Wat dus inhoud voor €15 euro per paard per maand meer heb ik al het werk er niet meer van.

Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben stapelgek met mijn paarden maar de motivatie om te rijden is wel weg geëbd sinds ik ze bij mijn ouders heb staan. Er is altijd wel iets wat er tussen komt om te gaan rijden. Van de zomer gaan ze nog lekker dag en nacht het land op bij mijn ouders maar op het moment dat ze weer nachts op stal gaan zet ik ze lekker op stalling bij ander. Heerlijk gewoon mijn paard uit de stal te halen en te gaan rijden.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:41

Eerst had ik twee veulens op een weide staan, waar ik voer,vlas en hooi zelf betaalde + weide jaarlijks ongeveer 130 per maand kwijt was, moest dan ook alles zelf doen. Hooi geven, brok, stal....

Nu is de situatie veranderd en heb ik een jaarling en shetlander volpension staan (wel bij een 'boertje' thuis , dus hij regelt het eten, de weidegang, binnen en buiten zetten, stal en weide schoonmaken, onbeperkt hooi, wortel, brood, brok,melasse en bietenpulp) voor 125 euro per maand.
Ben er dus zeker op vooruit gegaan want ik heb minder werk (moet niets meer zelf doen mits ik dit niet wil/kan) en betaal er minder voor :)

erg afhankelijk van de situatie dus. Alles zelf doen kost veel tijd, zeker als je twee keer per dag moet langsgaan, zelf hooi en vlas moet regelen, en met water moet zeulen.
Ergens is het dus wel makkelijk dat het "boertje" plezier beleefd aan het verzorgen van de beestjes, ze staan nu zelfs NOG dichterbij, einde van de straat :) dus benzinekosten ook nog eens gespaard! Ideaal, en met mijn gat in de boter gevallen dus :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:14

Hier omgeving Brabant kost het ook rond de 200,- per maand voor pensionstalling. Met stro/hooi/kuil, buitenbak, longeercircel, binnen en buiten zetten en voeren maar exclusief brok/krachtvoer en geen binnenbak.