Mijn Haflinger slaat steeds op hol!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:05

Zet er eens een tijdje een gevorderde ruiter op en laat hem eens hard werken? Dit klinkt naar een paard dat loopt te zieken en een reden zoekt om te flippen.

Wet pads make sweet horses. Iedere keer dat hij een kind eraf weet te krijgen, heeft hij weer gewonnen. Dan is het weer een punt erbij voor Wokkel....(met opzet anders geschreven) . Aan het werk zetten tot hij geen pap meer kan zeggen. Zul jij zien hoe snel dat over is.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:07

Barb schreef:
Is er iemand die zin heeft in een rodeoritje??

Breng hem maar

Mijn haf heeft eht altijd gedaan.
1x per maand (naderhand zelf vaker) deden wij standaard een rengalopje door de bak.
En ik heb echt van alles geprobeerd, maar niks hielp.
Ze had evrder ook niks, zadel paste, ze zag gewoon goed enz. enz.

Hoop dat het bij die van jou over gaat, anders breng je hem maar Knipoog

[edit] Het is dat Wjukkel een ruin is, anders begon ik spontaan te denken dat je mijn merrie had gekocht...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:16

Cassidy schreef:
Aan het werk zetten tot hij geen pap meer kan zeggen. Zul jij zien hoe snel dat over is.

Mijn ervaring met haflingers is, dat ze er nog liever dood bij neer vallen, dan dat ze op zullen geven. Dit is zowel hun beste als hun slechtste eigenschap.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:31

Tessebes"]
[quote="Cassidy schreef:
Aan het werk zetten tot hij geen pap meer kan zeggen. Zul jij zien hoe snel dat over is.

Mijn ervaring met haflingers is, dat ze er nog liever dood bij neer vallen, dan dat ze op zullen geven. Dit is zowel hun beste als hun slechtste eigenschap.
[/quote]

Mijne ook ja.
Heb ook een keer 2 uur achter elkaar erop gezeten.
En die heeft gegaloppeerd en keihard gedraafd en alles waar ze moeite mee had.
Ze was wel moe maar ze gaf niet op.
Op het einde zette ik nog even ene galopje in voor de nette orde en ja hoor! Zoef, weg Sabientje...
En de keren erna deed ze het weer net zo lüstig *LOL*

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 19:33

Nou dan mag je met Wjukkel wel 5 uur aan de slag gaan want die loopt normaal gesproken dik 2,5 uur op een dag. En waarom kijkt hij dan zo angstig als er al iemand naast hem staat om de voet in de beugel te steken???

Ik herinner me net dat hij ongeveer 2 weken geleden zijn hoofd ongelovelijk hard heeft gestoten op het punt net achter zijn oren, misschien heeft dat er wel mee te maken.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:38

Een echte Wachtmeester zoon. En dat 'angstig' kijken is waarschijnlijk gespannen kijken. Heb een tijdlang veel Wachtmeester nakomelingen gereden waar ik bij het opzadelen al van kon zien of het rodeo werd ja of te nee.

Heb een keer de instructrice gewaarschuwd toen ik een ruintje opzadelde, ik zei 'Zet hem maar op stal, dit komt niet goed.' Zij liet hem rijden, 5 minuten later lag de ruiter er naast met een gebroken sleutelbeen. Een week later zelfde verhaal maar een vrouw met haar knie aan diggelen. Let er maar eens goed op.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:43

Barb schreef:
Nou dan mag je met Wjukkel wel 5 uur aan de slag gaan want die loopt normaal gesproken dik 2,5 uur op een dag. En waarom kijkt hij dan zo angstig als er al iemand naast hem staat om de voet in de beugel te steken???

Ik herinner me net dat hij ongeveer 2 weken geleden zijn hoofd ongelovelijk hard heeft gestoten op het punt net achter zijn oren, misschien heeft dat er wel mee te maken.

Tja... je kan het natuurlijk altijd even na laten kijken als je twijfelt. Het is ook een beetje jammer als het achteraf gezien toch iets lichamelijks blijkt te zijn.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 19:52

spokey schreef:

want aan een vervelend paard heb je weinig.

jij begrijpt wat er gebeurd als hij dit blijft doen!

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:02

Barb schreef:

Zou hem eerst lichamelijk door de dierenarts laten nakijken.
Misschien heeft hij wel ergens last van en is dat de reden dat hij zo doet...

Succes ermee, hoop dat hij snel de oude weer is..

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 20:03

Morgen komt de VA naar hem kijken en ik hoop dat hij hem even binnenstebuiten keert!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:07

nou.. heb je hem gekocht van een handelaar ofzo.. van wie maakt niet uit maar vraag aan diegene wat de verleden van hem was.. misschien helpt het

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:46

Sjeetje das niet zo'n beste situatie als je je haf voor de lessen gebruikt Het lijkt me moeilijk uit te vinden wat er precies aan de hand is. Doet hij het bij jou ook? Volgens mij zijn het twee dingen tegelijk: misschien dat het hoofd stoten te maken heeft met zijn "schrikacties" met zwaaiende jassen en armen. En volgens mij staat dit los van zijn vlieg-acties. Misschien is dit idd zijn uitprobeer fase? Het is allemaal maar gokken, hopelijk dat je meer zekerheid hebt na een bezoekje van de DA. Veel succes en ik hoop dat er iets uit het DA-onderzoek komt waar je wat mee kunt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:53

Barb schreef:
Morgen komt de VA naar hem kijken en ik hoop dat hij hem even binnenstebuiten keert!

Denk dat je echt even moet vragen goed naar zn ogen te kijken..... hij gaat rennen als gevolg van iets dat hoog achter hem gebeurd.......

Dat soort dingen vind ik altijd vreemd. Zou die gewoon vervelend zijn dat groeit dat er in en dat is dan niet plotseling zo.

Ik ben benieuwd, laat je het even weten

(edit) lees net hoofdstoot...... laat daar goed naar kijken en zeg het zeker.... misschien druk op het hoofd van een bloeduitstorting die niet weg kan (edit)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:58

vervelend barb, maar is hij ook zo angstig onder het zadel als jij erop zit?!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:45

Wij hebben eens een haflinger op stal gehad, die was door de eigenaar in training gezet, want die was van het ene op het andere moment ook niet meer te houden. Bij ons werd hij in de les gebruikt (volwassenen) en na een paar dagen had ik de twijfelachtige eer om op dat beestje te rijden. Opzadelen geen probleem. Toen ik opstapte, sloeg hij enorm met zijn hoofd (omhoog). De eerste vijf minuten ging het nog wel, maar daarna begon hij te vluchten. Echt, er was geen huis mee te houden. Keihard galopperen, bokken... niet grappig. Toen is een van de instructeurs erop gaan zitten en die heeft hem flink aangepakt. Na een kwartiertje bond hij in en leek het braaf. Ik ben er niet meer op gaan zitten trouwens, ik had m'n zakken wel vol... Haha! Een dag later hoorde ik wat de oorzaak was van dit gevaarlijke gedrag: het zadel (western) was van voren veel te nauw. Dus bij het opstappen drukte de voorkant al behoorlijk in zijn schouders. Dat verklaarde ook meteen dat slaan met zijn hoofd. Het beest kon dat kennelijk een paar minuten verdragen, voor het hem teveel werd en hij voor de pijn op de loop ging.

Dit zadel was ook al langere tijd op dit paard gebruikt, zoals het leek zonder problemen. Maar kennelijk ging het op de lange duur toch ergens niet goed. Ze hebben er een ander zadel opgelegd en het werd meteen de braafste Haf van de hele wereld... Knipoog

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:40

Zo zie je maar dat "aanvatten" niet altijd de oplossing is...

Als er echt niks te vinden eens, misschien een tijdje freestylen en grondwerk totdat je daar echt het vertrouwen hebt, en dan er pas weer op?

Ik ken een ijs die een ongeluk heeft meegemaakt waarbij zijn beste ijsvriendje frontaal op een vrachtwagen klapte en overleed. Na een paar maanden (!) was dat paard opeen totaal geflipt, en werd onbereikbaar. Hij staat nu in een natuurgebied ne komt langzaamaan bij en wordt weer vrolijk, maar dat heeft weken geduurd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:41

Ik ben normaal gesproken ook wel van de aanpakkerige......... maar hier heb ik een ander idee bij........ Kijk maar naar wat ik de laatste twee jaren geschreven heb en het is eigenlijk altijd van pak m eens aan........ maar mijn gevoel zegt dat dit anders is

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:19

mijn gevoel ook...een haflinger heeft op de duur een beetje 'de opinie' tegen zich, omdat er wel meer eigenzinnige typjes tussenzitten. maar zoals het hier beschreven wordt lijkt het beestje écht ergens last van te hebben, en het is niet omdat wij dat niet onmiddellijk kunnen vinden dat er dan ook niets is. je zal daar maar staan als paard met een ellendig gevoel, maar niemand die het begrijpt. en vooral barb wat je zegt over dat angstig kijken: nu moet er toch al wat gebeuren voordat een haf angstig kijkt, en zeker niet ééntje die voordien tevreden was met de hele wereld. en ik denk dat jij toch goed in kan schatten of het een angstige of 'dwarse' mimiek is.
hopelijk wordt er wat gevonden!

prisje_marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:56

ik denk ook dat hij ergens last van heeft
hij was vooreen echt mak
ik merkte wel met de laatste les dat hij uit gelop viel terwijl hij dat vooreen nooit had Verward

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:08

misschien heeft hij gewoon wel een vervelende bui en is het nix medisch!
Waar woon je? ik wil hem wel eens proberen Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Nee maar, haflingers kunnen gewoon enorm vervelend zijn zoals ook al eerder gezegd is, dus het hoeft echt nix medisch te zijn!

wel vervelend natuurlijk... heel veel succes!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:28

Gijsenkim, ik denk dat je gelijk gaat krijgen, ik vind dit wel erg plotseling.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:41

Ik denk aan hetzelfde als Gijsenkim. Eerst zijn hoofd gestoten en daarna wegrennen voor onverwachte bewegingen (schuin) achter hem. Misschien een beperkt gezichtsvermogen? Als hij er vandoor gaat met een leerling, heeft die dan soms net een onverwachte beweging gemaakt. Hand opzij gebracht of iets dergelijks? Dat zou ook verklaren waarom hij aan de longe niets doet, dat ziet hij dan namelijk wel allemaal.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 14:33

Nou VA is net geweest, ik tref het wel weer. Dit was een nieuwe VA die ik nog niet ken, hij gaf ook toe dat hij niet helemaal een paardenman was.
Hij heeft eerst zijn ogen gecheckt en hij zei dat die helemaal in orde waren, hij heeft Wjukkel zijn nek laten draaien (richting zijn flank) en dat ging met moeite. Wjukkel vond het ook niet prettig om te doen.
Daarna ging hij met een pen langs zijn buik vanaf zijn ruggewervels, daar reageerde hij goed op.

We stonden daarna te praten want ik zag wel dat hij het ook niet wist, hij zei tegen me dat ik maar naar de kliniek moest komen want er was iets nieuws ontwikkeld waarmee ze een vloeistof inspuiten en aan de hand daarvan kunnen ze zien waar het bot over actief is. En dan kon Knoop 'de paardenman' er even verder naar kijken Rolleyes

Ik begon toen over het zadel want ik herinnerde mij plots dat Wjukkel de laatste tijd wel een beetje singelnijd begint te tonen. Dus de VA begint heel hard op zijn ruggegraat te drukken en Wjukkel vond het helemaal niks, hij probeerde te vluchten en naar de VA te trappen, toen probeerde de VA ook te hangen en dat vond hij ook niks.
de VA had Knoop de andere VA gebeld en die zegt dat ik volgende week even moet bellen om te vragen wanneer Rodinde langs komt zodat ik hem even kan laten nakijken door haar.

Lekker hoor heb ik weer, 2 paarden met rugproblemen en 1 pony met schimmel (straks waarschijnlijk 5 Huilen ) Lekker uiteinde hoor.......vooral blijven lachen Scheve mond

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:39

Das niet zo mooi, maar nou weet je in ieder geval waar het (waarschijnlijk) aan ligt en kun je er wat aan doen! Ik hoop dat het weer goed komt! Veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:40

Gelukkig niks met de ogen, ruggetjes zijn vaak makkelijker beter te maken........ ben benieuwd en sterkte........... Ach gut