Dilemma; paard meenemen of thuislaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:01

Hmm lastig!!

Ik zou een paar dingen in de beslissing meenemen:

'wat' rijd je? Ben je een wedstrijd of een buitenruiter?
Als buitenruiter zou ik lekker laten staan en dan de zaterdag en zondag gebruiken voor lekkere lange bosritten. Na stage is dat vaak met invallende schemer enzo toch wel wat lastiger.

Hij is nog jong, het is 5 maandjes maar 3x in de week wat doen kan die wel hebben, is miss zelfs wel goed voor hem.

Zwolle - Molkwerum is overigens ook weer niet zo'n overdreven grote afstand, je kan ook nog wel een keer doordeweeks savonds gaan? Vroeger stond mijn paard standaard 50 minuten rijden van me vandaan en dat reed ik ook 4x per week. Het is maar tijdelijk....

Misschien is er op beide stallen te regelen dat je hem elk weekend mee naar huis neemt? En op beide stallen dan dus met evenredige korting staat? Vroeger op de agrarische hogeschool deden heel veel meiden dat, maar goed, die hadden de paarden normaal dan ook wel aan ouderlijk huis staan. Dus die stonden doordeweeks op de schoolstal en sweekends weer thuis.

Aan de ene kant snap ik de argumenten voor meenemen heel goed, maar ik denk niet dat ik het zou doen.

BigOne

Re: Dilemma; paard meenemen of thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:07

Laten staan war hij staat, als je bij de politie stage loopt heb je ook met onregelmatige tijden te maken toch. En daarnaast maakt het wat uit of je wedstrijd of recreatieruiter bent. In geval van het laatste, al helemaal niet verhuizen, paard is jong en krijgt even een langere pauze en in het weekend lekker er op uit. Je moet alleen iemand voor het mesten vinden.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:13

Ik denk persoonlijk dat het voor je paard het meest prettig is als je hem thuis laat, op zijn vertrouwde plekje met zijn eigen vriendjes. 5 maanden vliegen om en het is voor een paard echt niet zo erg om een klein half jaartje bijv. 2x per week gereden te worden. Je zou evt iemand kunnen zoeken die hem in het midden van de week nog even wil longeren. :)
Het is maar tijdelijk he. Maak er niet een te groot ding van. Zie het maar als een soort sabbatical voor je paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:20

bigone schreef:
En daarnaast maakt het wat uit of je wedstrijd of recreatieruiter bent.

Ja ik denk wel dat dat uitmaakt.

Als je een buitenruiter bent en je werkt elke dag tot 6; dan is het nu iig allang donker als je thuiskomt. Kan je dus niet buitenrijden.

En in 't weekend; als je overdag alle tijd van de wereld hebt om lekker buiten te rijden, staat je paard dus niet in de buurt. Dat pleit dus voor thuis laten ;-)

Maar als je toch een bak-train-ruiter bent, dat kan je net zo goed s'avonds doen; en dan is dat dus geen argument om hem thuis te laten, maar dan is het argument miss juist, ik zou hem meenemen; lekker door trainen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:23

Ik denk dat ik hem zou laten staan en lekker vakantie zou geven doordeweeks en de weekenden lekker recreatief hobbelen. is voor hem niet verkeerd kan hij de tijd en energie gebruiken om nog lekker uit te groeien.

Je gaat stage lopen voor een flink aantal uren. ik vraag me af of je daarnaast altijd wel de puf hebt om nog te rijden. Je gaat zelf tijdelijk in een andere woonplaats wonen, starten op een nieuwe plek en dat nog fulltime ook. Verkijk je daar niet op hoeveel energie dat jou gaat kosten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:40

ikke schreef:
Anoli schreef:
Ik zou hem lekker thuis laten staan. Een verhuizing is niet niks en dat maakt hij dan in vijf maanden tijd twee keer mee.

Je zegt nu in de planning te hebben om na je stagedag nog naar je paard te gaan, maar wie weet werkt dat in de praktijk wel heel anders. Heb je misschien daar weer stress om en krijgt je paard alsnog weinig beweging.

Nee, al met al zou ik hem lekker laten staan thuis.

Die verhuisstress zal wel meevallen en anders heb ik een heel zielig paard want die gaat zeker 3 - 4 keer per jaar mee voor een korte of langere vakantie.

Dat is anders.... dat is kortdurend, en hij komt voor een aantal dagen of desnoods 14 dagen niet in een andere groep paarden terecht.
5 maanden is iets anders dan een paar dagen. Wanneer je een paard 5 maanden lang ergens anders neerzet zul je ook moeten inscharen in een nieuwe kudde, en na 5 weer opnieuw in de oude kudde. Wat een stress.
Ik zou het alleen doen wanneer hij een vaste buddy heeft die mee verhuisd, maar dat is niet zo denk ik?

3x per week trainen is voldoende voor een paard van deze leeftijd toch? Hij is nog prachtig jong.... lekker focussen op je stage, en je paard lekker laten staan.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:49

Ik ben een bak en buitenruiter, mijn stage zal een onderzoeksstage zijn. Intensief, maar ook ik heb dan behoefte aan ontspanning, en kan deze bij mijn paard vinden in de avond uren.

In het weekend ga ik ook voornamelijk naar huis om zaterdag van 13 uur tot 18 uur te werken. Dit geld heb ik absoluut nodig om rond te komen. Ook zal ik zaterdag avond wel eens afspreken met vriendinnen om uit te gaan etc. En die zondag ga ik dan alweer naar Zwolle, echt vrij heb ik dus ook niet in het weekend.

Daarbij het punt dat mijn paard 5 weken gecastreerd is en dus niet in een kudde stond. Hij stond samen met mijn ruin, maar deze is 2 maanden geleden verhuist dus stond hij nu alleen.. Vriendjes had ie toch al niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:53

Eh, je weet toch al wat je wilt als ik dit topic lees ;-) ?
Dan zou ik doen wat je zelf wil, en geen topic openen.... succes met je stage!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:00

Toydoll schreef:
bigone schreef:
En daarnaast maakt het wat uit of je wedstrijd of recreatieruiter bent.

Ja ik denk wel dat dat uitmaakt.

Als je een buitenruiter bent en je werkt elke dag tot 6; dan is het nu iig allang donker als je thuiskomt. Kan je dus niet buitenrijden.

En in 't weekend; als je overdag alle tijd van de wereld hebt om lekker buiten te rijden, staat je paard dus niet in de buurt. Dat pleit dus voor thuis laten ;-)

Maar als je toch een bak-train-ruiter bent, dat kan je net zo goed s'avonds doen; en dan is dat dus geen argument om hem thuis te laten, maar dan is het argument miss juist, ik zou hem meenemen; lekker door trainen.

Juist als je buitenruiter bent wil je deze omgeving niet missen. En het is nu misschien nog vroeg donker maar dat gaat nu best snel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:01

Ninx schreef:
ikke schreef:
Die verhuisstress zal wel meevallen en anders heb ik een heel zielig paard want die gaat zeker 3 - 4 keer per jaar mee voor een korte of langere vakantie.

Dat is anders.... dat is kortdurend, en hij komt voor een aantal dagen of desnoods 14 dagen niet in een andere groep paarden terecht.
5 maanden is iets anders dan een paar dagen. Wanneer je een paard 5 maanden lang ergens anders neerzet zul je ook moeten inscharen in een nieuwe kudde, en na 5 weer opnieuw in de oude kudde. Wat een stress.
Ik zou het alleen doen wanneer hij een vaste buddy heeft die mee verhuisd, maar dat is niet zo denk ik?

3x per week trainen is voldoende voor een paard van deze leeftijd toch? Hij is nog prachtig jong.... lekker focussen op je stage, en je paard lekker laten staan.

Oh? Goh, ik weet niet, maar als een paard van de tien paarden in de groep er precies eentje kent dan is dat best een andere groep als ie gewend is.

Het is belangrijker om je af te vragen of en zo ja in wat voor groep het paard terecht komt! De groep waarin ik mijn paard zet zijn allemaal paarden die elkaar niet of nauwelijks kennen EN geen enkel paard staat op "eigen grond" Dat is een wezenlijk verschil!

Als je dan argumenten wil gebruiken, gebruik dan wel graag echte argumenten, die relevant zijn voor het paard.
In die context zou ik wel willen weten waar TS wil gaan staan. Niet alle stallen in die omgeving zijn even aanbevelenswaardig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:04

Jennyj01 schreef:
Juist als je buitenruiter bent wil je deze omgeving niet missen. En het is nu misschien nog vroeg donker maar dat gaat nu best snel.

Euhm... niet om het een of ander... maar dat gaat altijd even snel.

Namelijk ongeveer 10 minuten per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:04

Je gaat aanstaande zondag weg en heb nu nog niks geregeld? :\
Of wist je het pas heel kort van tevoren?

Ik denk dat ik in jouw situatie (zelf mesten, nog geen bijrijder waar je de eerste paar keer toch wel bij wil zijn) en met jouw wensen mijn paard mee zou nemen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:05

NZ92 schreef:
Ik ben een bak en buitenruiter, mijn stage zal een onderzoeksstage zijn. Intensief, maar ook ik heb dan behoefte aan ontspanning, en kan deze bij mijn paard vinden in de avond uren.

In het weekend ga ik ook voornamelijk naar huis om zaterdag van 13 uur tot 18 uur te werken. Dit geld heb ik absoluut nodig om rond te komen. Ook zal ik zaterdag avond wel eens afspreken met vriendinnen om uit te gaan etc. En die zondag ga ik dan alweer naar Zwolle, echt vrij heb ik dus ook niet in het weekend.

Daarbij het punt dat mijn paard 5 weken gecastreerd is en dus niet in een kudde stond. Hij stond samen met mijn ruin, maar deze is 2 maanden geleden verhuist dus stond hij nu alleen.. Vriendjes had ie toch al niet.

Prima toch? dan neem je hem toch mee?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:06

Ik zou hem ook meenemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:09

ikke schreef:
Oh? Goh, ik weet niet, maar als een paard van de tien paarden in de groep er precies eentje kent dan is dat best een andere groep als ie gewend is.

Het is belangrijker om je af te vragen of en zo ja in wat voor groep het paard terecht komt! De groep waarin ik mijn paard zet zijn allemaal paarden die elkaar niet of nauwelijks kennen EN geen enkel paard staat op "eigen grond" Dat is een wezenlijk verschil!

Als je dan argumenten wil gebruiken, gebruik dan wel graag echte argumenten, die relevant zijn voor het paard.
In die context zou ik wel willen weten waar TS wil gaan staan. Niet alle stallen in die omgeving zijn even aanbevelenswaardig.

Wanneer je 2 paarden hebt kunt je ze op een eigen stuk zetten. Dit had ik wellicht duidelijker moeten verwoorden. Ik heb destijds een tweede gekocht om die reden :+ Ze zijn dan een stuk flexibeler en hebben steun aan elkaar.

Ik schaar mijn paarden niet voor 5 maanden in, in een nieuwe groep. Het staat iedereen vrij te doen wat hij/ zij wil, maar dat wij geen stress zien betekent niet dat zij dit niet zo ervaren. Ts vraagt om input, die geef ik vanuit eigen ervaring.
Dat mijn argumenten geen relevantie zouden hebben is op z'n minst laatdunkend te noemen ;-)

Maar naar ik begrijp is ts er wel uit, en is het paard niet gehouden in een sociale context (hengst) en is dat voorlopig ook niet de bedoeling. Dus rest ons verder niets dan ts een fijne stage te wensen en het paard een fijne 5 maanden :-)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:18

Mijn paard zou pas volgende week meegaan. Iemand die uitmest heb ik in overvloed..