Tips en tricks rond stalgebouw.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Tips en tricks rond stalgebouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:13

Daar heb je uiteraard wel een punt..
Werken jullie dan met kleine pakjes of hebben jullie een tractor ofzo?

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:20

Misschien al achterhaald, maar je eerste tekening is niet praktisch, je kunt nooit aan beide kanten de bovenluiken opendoen omdat het dan enorm doorwaait in de stallen. Zoals je tweede tekening heb ik de stallen ook, mijn uitloop is 3x4 per paard, gaat prima. Wel bestraat anders wordt het een bende.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:48

Als je hooi/stro hoog opslaat moet je het elke keer omhoog doen bij binnenkomst en weer naar beneden doen als je het nodig hebt. Dat zag ik niet zitten. Ik denk dan aan het ouder worden en het niet simpel kunnen doen dan meer. Ik dacht zelf maak een afdak en dan een platte kar waar het hooi op gaat en er onder rijdt. Klaar. 1x opladen en dan afhalen wat ik nodig heb. En ventilatie om hooi is altijd handig als je niet wil dat het gaat schimmelen. Ook hooi opslag boven je paarden zou ik ook niet willen in verband met broei van het hooi wat altijd kan bij warme zomers. Brand gevaar en staan meteen je paarden ook in het brand gevaar en lastig blussen is het ook nog.

Kirr; Ik snap je met je stallen:) Bij mij kan een noodbox gemaakt worden in deze constructie:)

Blad zal ik morgen even kijken of ik ingescannend kan krijgen thuis.

Ook ik maak me druk om door tochten van stallen met 2 kanten luiken. Maar wil eigenljk van die kiep/kantel ramen die in de zomer open kunnen. Maar omdat je stallen maakt wil je dat ze wel hun hoofd buiten kunnen doen:)

En bestraten zeker doen:) In uitloop wordt altijd bende zeker met al het water van dit jaar..daar sta ik nu in..en wil dat niet nog een winter. Maar volgens mij weet Kirr dat ook.

Bij je paard moet je je stokmaat pakken voor afmeting. stokmaat vanaf 160 mag 2x 15m2 gerekend worden 15m2 stal en 15m2 opslag. Pony 2x 10m2 en mini 2x 5m2. En inderdaad wat jij zegt is het 4 paarden per hectare (grote paarden) gerekend. Maar moet dan wel echt beschrijven zijn als agarische/weidegrond anders halen ze andere benamingen zoals bosperceel, hooiland er nog af.

Je bouwplaats wordt bepaald door je bouwkavel. Je moet bouwen op je bouwkavel en binnen een straal van 30 meter van je woning bouwen. Je mag niet te dicht bij je huis bouwen. Moet geloof ik ook weer zoveel meter uit de woning blijven (weet even niet meer hoeveel) En 3 meter van je perceel grens om overlast tot buur te voorkomen.

Dit is landelijk hetzelfde geworden begreep ik van overheid. Onze tekening gaat nog extra door naar Brussel omdat we zone vreemd wonen. maar als de gemeente er weinig problemen in ziet keuren ze het vaak...goed. Dat moeten we nog zien als ze naar binnen gaan. Ik ben ook nog aan het stoeien thuis met tekening en plaats bepaling. Wij moesten wel architect gebruiken omdat we zone vreemd wonen. Dan is dat weer verplicht.

Schuilstal is vergunningsvrij in Belgie maar wel meldingsplicht bij Gemeente dat hij er staat en dat mag dan 1x 20m2 voor een verder afgelegen weiland van je woning af. Dus niet naast je woning. Schuilstal is verplicht te bieden aan paarden in Belgie geworden al een tijdje.

Schuilstal mag je op je afgelegen weide verder van je woning af nog zetten voor 1x 20m2 en niet meerdere of voor elk veld een want dan krijg je ook weer vergunning aanvraag. Mag ook niet dichtbij je woning zijn. (vaak doen ze er niets mee als je meer zet. maar dit is de regel)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 06:29

Kirrr schreef:
Daar heb je uiteraard wel een punt..
Werken jullie dan met kleine pakjes of hebben jullie een tractor ofzo?

We hebben inderdaad kleine pakjes. Wel ietsje duurder, maar die vinden we zoveel handiger.
1x per dag de zolder op om een aantal baaltjes te pakken voor die dag. En de rest van de tijd geen los slingerend stro!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 07:04

Wij hebben van een huisje wat bij ons in de tuin stond een stal gemaakt.
3 boxen en gangpad.
Ik kan de paarden via gangpad naar binnen doen maar ook buiten om.
Buiten zitten deuren met ramen.
De binnenmuren hebben we betegeld met plavuizen, erg makkelijk met schoonmaken en ze zijn erg sterk.
voorbeeldje:
Afbeelding

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:51

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... omzstallen

Meer informatie rond stallen en vergunningen in Belgie. Staat ook meer over piste aanleg enz;) En het is inderdaad zo dat het per schofthoogte van je paard gaat. Ze kijken niet ras gebonden enz. Dus komt het er op neer als je een quater hebt van 147 je toch maar 10m2 stal mag rekenen en 10m2 opslag. Voor een paard vanaf 165 mag je pas naar 15m2 stal en 15m2 opslag.

Onze aanvraag gaat deze week weg en mag met 2 mini's en pony 147 en 1 paard 168 naar 70m2 bouw meer mag niet...