Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:16

Maralyn in een pp heb je meer vierkante meters per paard constant in gebruik dan BV een stalgebouw met 10 boxen en een paddock die deeltijds gebruikt wordt, of zoals je ook zoveel ziet ( helaas ) elk paard op een privé (postzegel) paddock . Dus minder paarden op meer meters en dat kost geld , zeker in noord Holland

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:33

knollentuin schreef:
Maralyn in een pp heb je meer vierkante meters per paard constant in gebruik dan BV een stalgebouw met 10 boxen en een paddock die deeltijds gebruikt wordt, of zoals je ook zoveel ziet ( helaas ) elk paard op een privé (postzegel) paddock . Dus minder paarden op meer meters en dat kost geld , zeker in noord Holland

Okeey, kijk hier in deze omgeving is dat toch een beetje anders.
Ook niet op alle plekke hoor!! Maar het meeste wel.

Hier hebben we weilanden van 150 bij 700 meter, wat voor 10 paarden gebruikt wordt.

TS:

Ok. Dat wist ik inderdaad niet. Nee, dan is 150- tot 200, wat we hier betalen voor een normale stalling, niet haalbaar.
Trainingsstallen staan hier op ongeveer 500 euro in de maand.

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:15

@ Knollentuin: de hoeveelheid paarden moet idd in verhouding zijn met de ruimte. Ruimte hebben we genoeg :). De uitdaging is om het winterklaar te maken zodat de paarden het hele jaar rond droog zonder modder en beschut kunnen staan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:17

maralyn schreef:
Wendy schreef:
@maralyn: en de extra tijd die men kwijt is met het onderhoud, poep scheppen etc? Dat kost niks wilde je zeggen?

@TS: mooi plan, ik woon niet in de regio, maar vind het altijd fijn om te merken dat steeds meer mensen zoeken naar manieren om paarden in natuurlijker omstandigheden te laten leven!

Hooow, ook daar is een misvatting.

Als stal hoor je dit ook te doen met je weilanden. Dus.. Dat vind ik persoonlijk een beetje een kulle uitspraak.

En waarom zoveel meters bestrating dan?

Misschien zie ik het verkeerd in hoor.
Kan best!

Dat pp duurder is dan een reguliere stalling.

My bad.

Maar ik weet zeker, dat als TS 50 tot 100 euro, per klant, boven de reguliere stallingen gaat zitten, ze daar niet snel klanten mee trekt.
Beter is, om gewoon op dezelfde lijn te gaan zitten.

De eerste pensionstaleigenaar die de weilanden met de hand van mest ontdoet moet ik nog tegenkomen :+ Zoals knollentuin ook al schreef, dat is een kwestie van slepen met de tractor en klaar. Met een pp ontkom je er niet aan om de track met de hand uit te mesten, (bijna) iedere dag.
Bestrating omdat noord holland nu niet echt de meest droge plek op aarde is, de paarden moeten ook in een pp een droge plek hebben. En een droge plek vereist (flinke) investeringen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:22

Ik ga er van uit dat hier zeker interesse voor is! Ik sta op een hele leuke stal in Assendelft, ook een Paddock Paradise systeem. Nu is het wel zo dat de winter de paddock echt geen goed doet, vandaar dat wij nu door de hele ''track'' een verhard pad hebben van grastegels, anders zak je heel diep weg (lange leven de beschermde veengrond waar je niets mee mag). Ook dingen als een waterpoel en heuvels zijn heel lastig te realiseren op deze grond. De plaats rond de hooiruif en de schuilstal is dan ook helemaal verhard, zodat alle paarden met droge voeten kunnen staan en dus met droge voeten bij het ruwvoer kunnen, de schuilstal in kunnen en naar de drinkplaats kunnen lopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:27

knollentuin schreef:
Is geen mening, is realiteit, een stal met 12 - 20 boxen en een paar kleine paddockjes kost minder grond, mesten is zo klaar, de kostenpost zit in aanschaf van grond- omheining , wordt heel makkelijk over gedacht . Het is niet voor niks dat er niet zoveel ruim opgezette paddock paradijsjes zijn..
Om nou te zeggen dat het de eigenaar minder kost en hij dan dus maar minder stalling vragen mag.. Vind ik erg simpel gedacht , dat was mijn punt

En er zit meer tijd in om het schoon te houden en dat moet natuurlijk ook in de stallingskosten doorberekend worden.

Meestal zit men op ongeveer zelfde kosten als aan gewone pensionstallen met stallen. Soms zelfs meer, want er zijn flinke investeringen gedaan om de paarden buiten te kunnen houden het hele jaar rond.......

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:10

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:13

Ook voor mestrapen op een track (mits vlak) heb je machines. Het is een soort tractortje met een soort sleepnet er achter waar alle drolletjes mooi in terecht komen als de tractor er over heen rijdt.

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:50

@ galaxyfizzy: wat fijn om te horen! Het welzijn en de kwaliteit heb ik hoog in het vaandel. Als ik besluit dat er een pp komt, zal dit idd een behoorlijke investering zijn om het kwalitatief goed op te zetten. Vandaar ook dat ik eerst wil peilen of er interesse is.
@ dubbeldun: bedankt voor de tip. Handig en dat was nog niet bekend bij me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:07

Ik had al gezocht maar kon hem zo snel niet vinden, zal nog eens verder zoeken :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:11

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:13

Die ik ken is wel kleiner en werkt alleen met een sleepje en niet met een 'bezem' :) Maar het systeem is gelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:14

Het heet een Terra Vac

Geen idee wat ze moeten kosten.
Heb ze wel vaker gezien op grotere stallen. (Denk aan 80+ paarden)
Worden soms ook met vegen van het terrein gebruikt :D
Erg praktisch :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:17

Ohhh ik wil ook ooit zo'n ding.... Als je er een neemt mag ik er dan eens een rondje op komen rijden?

Ik schep nu elke dag een kruiwagen vol, met t handje. Vandaag moest ik ze zelfs eerst losbikken. Kan geen drol meer zien. %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:19

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:29

Dat ziet er handig uit!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:44

Mijn pensionstalhouder mest de wei meerdere keren per dag uit met de hand, sinds kort met een quad en aanhanger.
Dit is ook in Noord-Holland. Er is een grote inloopstal met daarin rubber matten en een klein deel stro erop. Buitenom is het meeste bestraat en een stukje puin met rubber erop. Dit is geen echte ppaddock paradise maar wel een stal waar paarden in een groep staan en vrij in en uit kunnen lopEn.

Ik denk dat er best vraag naar zo een stal is. Het hangt natuurlijk wel af van je prijs, voerbeleid etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:06

knollentuin schreef:
Maar dan nog heb je meer ruimte per paard nodig op een op dan op traditionele stal en dus meer investering in land nodig.dus of je een stalgebouw bouwt of een hek met een wei er moet een bedrag per paard per maand binnen komen om lasten te dekken.
Ik denk dat er best mensen bereid zijn meer te betalen voor een plek in pp dan op een traditionele stal eigenlijk

Ik in elk geval wel! :j
De Beemster is voor mij helaas te ver weg, (vanuit Amstelveen met fiets of OV) maar ik zou heel graag op zo'n stal staan en liefst met goede uitrijmogelijkheden. Ik ben zeker bereid daar randstadprijzen voor te betalen (die betaal ik nl nu ook voor veel meer op stal voor mijn paard).
Voor mij zou het belangrijkste zijn dat er genoeg ruimte, schuilmogelijkheden en hooi voor alle paarden is. Ik heb nl zo'n underdogje die niet samen met een ander paard uit één slowfeeder gaat eten, maar netjes wacht tot er iets vrij is, en zich direct weer laat wegsturen als er iemand anders aankomt. Ook gaat ze echt niet lijf aan lijf in een schuilstal staan bijvoorbeeld.
Verder zou ik liever gedraineerd zand zien dan (veel) verharding en lekker veel gras. *\o/*
Ik merk dat bij de wat meer NH achtige stallen (als ik het zo mag noemen) veel type paarden staan met aanleg voor hoefbevangenheid en dat er daarom vaak meer paddock is dan gras. Heel goed voor die paarden natuurlijk, maar ik heb er zo eentje die het liefst altijd op gras wil en dat ook kan zonder dik/ziek te worden.

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:15

Geweldig idee dat paarden altijd buiten en binnen kunnen staan. Ik heb dit zelf ervaren met mijn paard bij een paardenrusthuis. Voor mij NOOIT meer. Dit sowieso omdat ze met veel te veel paarden stonden (lees; 35) ondanks de grote inloop stallen en uitloop naar weiland. Dus als ik weer voor zoiets zou kiezen dan echt heel kleinschalig (lees: max 4-5 paarden)
Gaat denk ik dan wel een "dure" paddock paradise worden. Nogmaals het idee is goed!

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 23:05

@Nikass: bij groepshuisvesting is het idd erg belangrijk om rekening te houden met de lager in rang staande paarden. Die zijn de maatstaaf of er voldoende voerpunten, ruimte en schuilmogelijkheid is.
@Lacoos: Begrijp ik uit je post dat je het idee geweldig vind maar dat de uitvoering bij jou paard in de praktijk niet goed werkte door de hoeveelheid paarden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:23

Daar heb ik wel vaker verhalen over gehoord, PP systemen die veel te vol stonden.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:50

Leuk! Ik wil ook een paddock paradise (klein voor ongeveer 4 paarden) gaan opstarten aande rand van enschede.
Misschien leuk om contact te houden TS?
Ik heb al veel uitzoek werk gedaan, en er is een handige site met tips.

Qua tracks wil ik het eerst gaan proberen met extra drainage in de grond en het zaaien van 'paarden gras zaad' (dit schijnt sterker te zijn, en de grond beter bij elkaar te houden). Mocht dit niet lukken moet ik ook opzoek naar iets anders... en ben benieuwd wat anderen hiervoor gebruiken.

En qua kosten... tja die zijn in iedergeval vergelijkbaar met een andere stal.. als het dan al niet hoger is, want grond kost nou eenmaal heeellll veel geld ;(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:53

Mooi plan, zeker kans van slagen.
Tips om het optimaal te kunnen gebruiken? Maak de paden erg ruim, minimaal 6 tot 10 of meer meter breed op bepaalde stukken waar je wilt dat ze kunnen uitwijken of keren. Wanneer je er een groep op wilt houden die ook af en toe wisselt van samenstelling is ruimte op de paden erg belangrijk. Op die manier minimaliseer je de kans dat de groep een paard klem zet. Maak een indeling met meerdere tussenpaden zodat het niet 1 lang stuk is zonder afslag waar paarden elkaar op kunnen sluiten of geen uitweg hebben om uit te wijken als ze gaan rennen.
Bredere paden kun je optisch versmallen door ruimte delers. Een heuveltje, een paar bomen met struiken waar ze aan alle kanten omheen kunnen, een grote voerruif, een waterpoel, rolkuil etc. De paden goed draineren en van het juiste stevige zand zodat het niet mul wordt (of roosters/puin als onderlaag met dun laagje los zand voor loopcomfort)

Ik vond mijn paden nog best ruim opgezet maar met een drukke groep van 4 a 5 gaf het toch nog problemen met klemlopen. Draaien om hun as vanuit galop leverde een flink kreupele pony op en de omheining hebben ze ook wel eens meegenomen in een ontwijk- en vluchtpoging toen er 1 klem kwam tussen voorste en achterste paard... of tegenligger en achteropkomend paard.

knollentuin schreef:
Marilyn, jij denkt er echt heel simpel over hoor, ik verkondig hier geen mening maar praat uit ervaring, ik heb namelijk een eigen stal. Aankoop van grond aanleg van omheining verharding sloten onderhoud, verzekeringen ga zo maar even door zijn behoorlijk, maar worden merk ik vaak genoeg niet meegenomen, jij hebt het hier alleen maar over strooisel, sorry maar stalbedekking is zo een grote kostenpost helemaal niet .
Arbeid en investering heb ik het over uit ervaring, en geen mening. 15 boxen op rij uitmesten kost minder tijd dan een Paradise nalopen,op een grote wei rij je met je trekker de mest uitelkaar met een sleeprek.
De bestrating is om te voorkomen dat de paarden alles kapot lopen,
Bestudeer eens een ondernemersplan zou ik zeggen!
Ik heb geen idee wat jouw eigen ervaringen zijn met het runnen van een eigen stal, en het inkopen van je eigen spullen- voer, stro , hooi en hoe het op te slaan. Maar ik vermoed dat je werkelijk weinig ervaring hierin hebt

Mijn ervaring is ook dat het meer werk is en duurder. Zeker bij grotere groepen paarden.
De kosten van strooisel bereken je door in je stallingsgeld en de meeste mensen hebben meer geld over voor individuele stalling dan groepshuisvesting.
maar als ik mijn inloopstallen opstrooi ben ik meer strooisel kwijt dan wanneer ze alleen in de nacht op stal staan en overdag in de paddock omdat de paarden hier hun inloopstal ook overdag gebruiken als toilet.
Ik heb er dus voor gekozen niet of minder op te strooien in de inloopstal. Alsnog gebruiken ze hem als toilet, vooral als de paddock nat is. En dat is ook best een natte bende dan in de stal bij het uitmesten. Maar goed, dan wordt die 3x per dag helemaal leeggeschept en wat strooisel of droog zand er op om restanten vocht op te nemen.

Verder is natte en verlopen mest van een 24/7 gebruikte paddock afschrapen echt geen licht en fijn werkje wat zo klaar is... De kwaliteit van een paddock wordt ook belangrijker omdat de paarden er meer uren in lopen ( 6uur in natte paddock en verder droog op stal is ander verhaal dan 24/7 op natte paddock) en hij wordt ook zwaarder belast door 24/7 gebruik ipv 6 tot 8 uur per dag. Eerder dichtslibben door extra vervuiling, aangetrapt worden bodem, grotere kans op gaten gravende paarden, noem maar op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:06

knollentuin schreef:
Maar dan nog heb je meer ruimte per paard nodig op een op dan op traditionele stal en dus meer investering in land nodig.dus of je een stalgebouw bouwt of een hek met een wei er moet een bedrag per paard per maand binnen komen om lasten te dekken.
Ik denk dat er best mensen bereid zijn meer te betalen voor een plek in pp dan op een traditionele stal eigenlijk

Helemaal waar! Ik ga toevallig volgende maand verhuizen naar een PP omdat ik op een zo natuurlijk mogelijke manier mijn paarden wil houden. Deze stalling is € 75 per paard duurder dan waar ik nu sta. Ook zou het goedkoper zijn om op deze stal het paard binnen te zetten. Redenatie? Ze eten meer en kosten meer werk. Vind ik alleen maar logisch :)

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:07

Zeker wel!