Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knollentuin schreef:Maralyn in een pp heb je meer vierkante meters per paard constant in gebruik dan BV een stalgebouw met 10 boxen en een paddock die deeltijds gebruikt wordt, of zoals je ook zoveel ziet ( helaas ) elk paard op een privé (postzegel) paddock . Dus minder paarden op meer meters en dat kost geld , zeker in noord Holland
maralyn schreef:Wendy schreef:@maralyn: en de extra tijd die men kwijt is met het onderhoud, poep scheppen etc? Dat kost niks wilde je zeggen?
@TS: mooi plan, ik woon niet in de regio, maar vind het altijd fijn om te merken dat steeds meer mensen zoeken naar manieren om paarden in natuurlijker omstandigheden te laten leven!
Hooow, ook daar is een misvatting.
Als stal hoor je dit ook te doen met je weilanden. Dus.. Dat vind ik persoonlijk een beetje een kulle uitspraak.
En waarom zoveel meters bestrating dan?
Misschien zie ik het verkeerd in hoor.
Kan best!
Dat pp duurder is dan een reguliere stalling.
My bad.
Maar ik weet zeker, dat als TS 50 tot 100 euro, per klant, boven de reguliere stallingen gaat zitten, ze daar niet snel klanten mee trekt.
Beter is, om gewoon op dezelfde lijn te gaan zitten.
knollentuin schreef:Is geen mening, is realiteit, een stal met 12 - 20 boxen en een paar kleine paddockjes kost minder grond, mesten is zo klaar, de kostenpost zit in aanschaf van grond- omheining , wordt heel makkelijk over gedacht . Het is niet voor niks dat er niet zoveel ruim opgezette paddock paradijsjes zijn..
Om nou te zeggen dat het de eigenaar minder kost en hij dan dus maar minder stalling vragen mag.. Vind ik erg simpel gedacht , dat was mijn punt
knollentuin schreef:Maar dan nog heb je meer ruimte per paard nodig op een op dan op traditionele stal en dus meer investering in land nodig.dus of je een stalgebouw bouwt of een hek met een wei er moet een bedrag per paard per maand binnen komen om lasten te dekken.
Ik denk dat er best mensen bereid zijn meer te betalen voor een plek in pp dan op een traditionele stal eigenlijk
knollentuin schreef:Marilyn, jij denkt er echt heel simpel over hoor, ik verkondig hier geen mening maar praat uit ervaring, ik heb namelijk een eigen stal. Aankoop van grond aanleg van omheining verharding sloten onderhoud, verzekeringen ga zo maar even door zijn behoorlijk, maar worden merk ik vaak genoeg niet meegenomen, jij hebt het hier alleen maar over strooisel, sorry maar stalbedekking is zo een grote kostenpost helemaal niet .
Arbeid en investering heb ik het over uit ervaring, en geen mening. 15 boxen op rij uitmesten kost minder tijd dan een Paradise nalopen,op een grote wei rij je met je trekker de mest uitelkaar met een sleeprek.
De bestrating is om te voorkomen dat de paarden alles kapot lopen,
Bestudeer eens een ondernemersplan zou ik zeggen!
Ik heb geen idee wat jouw eigen ervaringen zijn met het runnen van een eigen stal, en het inkopen van je eigen spullen- voer, stro , hooi en hoe het op te slaan. Maar ik vermoed dat je werkelijk weinig ervaring hierin hebt
knollentuin schreef:Maar dan nog heb je meer ruimte per paard nodig op een op dan op traditionele stal en dus meer investering in land nodig.dus of je een stalgebouw bouwt of een hek met een wei er moet een bedrag per paard per maand binnen komen om lasten te dekken.
Ik denk dat er best mensen bereid zijn meer te betalen voor een plek in pp dan op een traditionele stal eigenlijk