Beenbescherming onderdeel standaard uitrusting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:24

Dat ik mijn vorige pony nog had, stond die altijd netjes rondom in de bandages, maar mijn tinker heeft nooit iets om behalve in de trailer! Met al dat haar zou beenbescherming meer kwaad dan goed doen! Verder zijn de haren al een natuurlijke bescherming.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:26

Ik ben het er ook zeker mee eens dan beenbescherming als onderdeel behoord van de standaard uitrusting.
Zelf rij ik altijd met vierkant beschermers om bij mijn paarden.
In de wei heeft er één altijd beschermers om, omdat die helemaal niet zuinig op zichzelf is.
De anderen hebben alleen beschermers om in de wei als ze bijvoorbeeld 2 dagen op stal hebben gestaan of als het heeft gesneeuwd ofzo!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:29

Nee, nooit beenbescherming om. Beide dravers tikken zich nooit aan, en de oudste komt nu al 17 jaar heelhuids uit land en paddock. De 5-jarige hengst heeft ook nooit wat, die heeft zelfs in de drafkoersen niks om. Alles om zijn benen irriteert hem, en dat gaat ten koste van zijn snelheid. Hij heeft in de koers geen ijzers onder, dus sowieso minder kans op peesklap.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:05

Ik heb eens een paard gezien die ze een nacht op het land hadden laten staan met beenbeschermers. En die had bloedhete opgelopen benen....
Heeft meer dan twee maanden geduurd voor die weer onder het zadel was Bloos

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:26

Tijdens het rijden/longeren altijd beenbescherming voor, achter bloot. Hij tikt zich wel eens aan achter, maar altijd op een plek waar een beschermer toch niks uithaalt.
In de wei/paddock blote benen.

Bandages reken ik niet tot de beenbescherming, die gebruik ik alleen om een coolpack op z'n plek te houden als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:33

Ik gebruik alleen in de marathon 3 in 1 beenbescherming en springschoenen en verder helemaal nooit iets.

Jans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:49

mijn paard heeft zowel tijdens hij rijden/longeren/wandelen beenbescherming om zowel voor als achter omdat hij nog wel een gekke sprongen wil maken. ik weet dan zeker dat dat zijn benen goed beschermt zijn.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:51

Bij mijn vorige pony gebruikte ik ook nooit beenbescherming, bij mijn huidige paard heb ik bij het inrijden rondom beenbescherming om gedaan en nu alleen nog bij aangespannen wedstrijden.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:58

hey

ik heb eigenlijk nooit peesbeschermers om. Wel vaak bandages. Ook omdat ik dat mooi vindt staan. We hebben wel peesbeschermers liggen, maar lady heeft ze niet nodig. Allen nu sleept ze met d'r voorbeen!!! erg kreupel, niet door het rijden. In het land gebeurt.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:00

Ik gebruik nooit wat, alleen reislaarzen in de trailer. Hij tikt zich niet aan, is best handig, en ik vind het ronduit onzin om een paard altijd en eeuwig in te pakken 'voor het geval dat'. Tja, zal wel aan mij liggen. Buiten dat feit heeft Rowan sokken en zouden peesbeschermers of wat dat ook waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. Ik geloof in het uitharden van benen, en Rowan heeft dat ook een prachtig stel koele droge pootjes.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:06

Mijn paardje stond toen ze jong was rondom in de beschermers, nu ze wat ouder is en haar balans beter heeft gevonden, gebruik ik bijna nooit meer beschermers, alleen bij springen, een dolle bui, of zware training waarbij ze moe wordt en uit haar balans kan raken.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:16

ik gebruik eigenlijk altijd bescherming, ze tikt zich heel vaak aan en achter strijkt ze best wel erg!

Soms rijd ik met bandages

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:32

Daar waar ze ijzers onder heeft, krijgt ze tijdens het rijden ook beschermers om. In de winter is dat alleen voor en in de zomer is dat rondom.
Tijdens het springen krijgt ze ook nog springschoenen erbij aan.
In de wei niet. Ze komt elke dag in de wei en doet daar nooit echt erg gek.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:39

Ik gebruik ook niks. Alleen strijklappen als Isolda op ijzers staat, aangezien ze dan aantikt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:52

Nee, alleen bij springen/longeren of een wat zwaardere buitenrit.
Ik vind het gewoon niet nodig bij mijn pony.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:11

Ik gebruik peesbeschermers eigenlijk altijd. Meestal ook nog extra sprinschoenen, maar deze zijn helaas van de week kapot gegaan, dus rijden we nu alleen met peesbeschermers. Als ik zie wat een krassen er op de binnekant van die dingen zitten, ben ik blij dat mijn paard ze om heeft. Zo is paardlief laatst ook onderuit gegaan, en had een flinke gat in zijn knie. Ook op de plaats van de peesbeschermer had het kapot geweest kunnen zijn, gelukkig zat er een beschermer. Nu zit er wel een lelijke plek op, maar dat kan me weinig schelen. gelukkig was het niet mijn paard!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:40

ik rijd altijd zonder beenbescherming... Lachen Zoals eerder vermeld denk ik dat beenbescherming (bandages) de pezen/spieren ondersteunen, waardoor ze van zichzelf minder sterk zijn/worden....
En daar komt bij... op wedstrijd mag je ook niet met bescherming rijden.... (niet dat ik wedstrijden rijd... maar het idee... Haha!)

En met springen... ook zonder... Banjer moet haar benen maar optillen... (we springen niet hoger dan 70 cm ofzo... en Banjer springt erg ruim over... Haha!)

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:02

Vroeger dachten wij ook, dat de beenbescherming een must was, maar daar zijn wij op teruggekomen. In een endurance wedstrijd hadden we peeskappen op tegen het aantikken op ongelijke bodem...na 35km konden we stoppen en 6 maanden wandelen met hem, vanwege een "blast"= peesscheuring in het centrum van de pees. De temperatuur was teveel opgelopen. Sindsdien geen bandages meer, geen peesbeschermers en zelfs geen transportbeschermers meer. Met als resultaat :geen pees- en beenproblemen. (laat ik dit afkloppen!!)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:29

Ik gebruik standaard beenbescherming, sterker nog, dat is het eerste onderdeel van de hele uitrusting die ik om het paard hang. Haha!
Het ligt er wel een beetje aan hoe, wat, wanneer, hoeveel. Bij mijn werk op proffesionele dressuurstallen gingen er altijd rondom bandages om bij het rijden of longeren. Bij het stappen, molen, weiland kregen ze rondom pijpkousen en vaak ook springschoenen.
Op de spring/handelsstal gingen er altijd romdom peesbeschermers omheen en af en toe springschoenen.
Bij de stal waar ik voor dit alles reed gingen er ook altijd peesbeschermers om bij het rijden, bandages op wedstrijden en evt. ook thuis bij het springen. In het weiland liepen ze zonder iets. Zo doe ik het nu ook ongeveer. Het paard dat ik nu rijd krijgt voor altijd pijpkousen en achter eventueel bandages.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 17:25

ArwenLune schreef:
Ik geloof in het uitharden van benen, en Rowan heeft dat ook een prachtig stel koele droge pootjes.

Daar zit wel wat in natuurlijk ,maar het wil niet zeggen dat paarden die altijd in de beschermers staan, en dan een keer zonder lopen, dat ze zich meteen aantikken. Kreeg laatst nog een complimentje van de hoefsmid dat m'n 21 jarige nog zulke nette,droge benen had. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Wat doe jij b.v. als je weet dat hij van te voren gek gaat doen (denk aan een week verplicht stappen o.i.d) ?

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:35

Okay erg leuk topic! Haha! Met rijden gaan bij allemaal de peesbeschermers voor om en achter de strijklappen. Als Metel en Armanda in de paddock staan hebben ze 9 van de 10 x niets om. Metel doe ik weleens springschoenen om omdat hij nog wel eens gek wil doen en dan je ijzers om je oren vliegen met alle gevolgend van dien. Als Sandro de paddock in gaat heeft hij ook van die 3 in 1 dingen om en strijklappen en springsschoenen. Aangezien hij altijd achterlijk moet loop ik het risico liever niet. Hij trapt dan nog wel eens de ballen van zijn voeten stuk enz enz. In de wei hebben Metel en Armanda niets om en Sandro net zoals in de paddock. Maar Sandro staat maar een paar uurtjes aangezien hij het gauw zat word en dan heen en weer gaat lopen omdat hij naar binnen wil Verward Maf paard!

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:40

Ik doe altijd peesbeschermers om en ook strijklapen terwijl die ze eigenlijkniet nodig heeft. Maar ik ben gewoon veel te zuinig op me paardje. Haha! Ook op de trailer heeft die transport beschermers om enz.
Om andwoord te geven op je vraag ja beenberschermers zijn bij mij een standaard uitrusing

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:51

Paduc schreef:
Vroeger dachten wij ook, dat de beenbescherming een must was, maar daar zijn wij op teruggekomen. In een endurance wedstrijd hadden we peeskappen op tegen het aantikken op ongelijke bodem...na 35km konden we stoppen en 6 maanden wandelen met hem, vanwege een "blast"= peesscheuring in het centrum van de pees. De temperatuur was teveel opgelopen.

.....precies dat wat er op de lezing werd gezegd.
Ben ook een keer op een cursus EHBO bij ruiter en paard geweest en heb een foto gezien van een helemaal doorgescheurde pees (paard had op het strand in het mulle zand gegaloppeerd met beenbescherming en temperatuur was zo hoog geworden dat de eiwitten stolden. Paard moest ter plekke worden ingeslapen.)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:52

Bij mij wel Haha!
Geen bandages, ik heb ze wel maar die bewaar ik voor die ene keer dat we solliciteren voor de Boktsnob titel Haha!

3 in 1 beenbeschermers zijn zo'n beetje standaard, en als ze los rond rent door de bak heeft ze springschoenen aan en soms zelfs ook tijdens het rijden.
Ze tikt behoorlijk aan en er zijn dan ook al een paar hapjes uit de springschoenen, voor mij voldoende bewijs dat ze ze toch nog nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:56

"vroegah" gebruikte ik standaard peesbeschermers.
Dit omdat er altijd hindernissen in de bak stonden ik regelmatig tussen de dressuur eens een paar in-uitjes mee pakte, of wat balkjes of ander gymnastiseerende oefeningetjes.

Nu moet ik echt speciaal hindernissen neerzetten, dus doe dan ook alleen maar peesbeschermers om.
In het bos ook, omdat hij daar wel eens springt zonder hindernissen.

In de wei nooit, omdat hij ze dan veel te lang omheeft.