De gouden tip? Paddock uitmesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: De gouden tip? Paddock uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:36

Een aardappelriek (met bolletjes op de tanden) duur maar sterk en schept goed zelfs in gras.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:59

Morrie schreef:
marionblo schreef:
Rubber handschoenen aan, emmers in de hand en drollen rapen.
Voor mij de enige manier om het secuur te doen, en ik denk dat het net zo snel gaat als met een vork oid.

hoe groot is jullie paddock dan?
Ik heb een zandbak van 45 x 20 meter en een paard die enorme hopen draait, dan ben ik een uur bezig 2 x per dag..... als ik die tijd zou hebben, zou ik die graag anders besteden :Y)

En dan denk ik ook aan mijn rug... mijn armen zijn helaas niet zo lang.... :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:30

OneAndOnlyx schreef:
[ Afbeelding ]

Dit gebruik wij in de paddock, en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind! Heb een beperking aan mijn linkerarm waardoor ik hem niet goed draaien kan en hiermee ondervind ik totaal geen last. En voor het zand(of modder) gewoon een beetje schudden dan gaat het vanzelf door die 'spijltjes' heen zeg maar. Ik gebruik deze ook in de inloopstal(die ze helemaal volpoepen en dit vervolgens aangeschoven gooi ik zo in de kruiwagen) en in de weide(ideaal! je schuift het zo op de vork)

Deze dus. Gebruik ik nu een jaar of 8 en heb in die tijd maar 1 gesloopt (omdat de grond/drollen toen keihard bevroren was en ik het toch los wilde bikken :D ) Maar….het blijft oliebol, drollen rapen in de modder :D

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:57

Ik gebuik een metalen riek met heel veel punten die dicht bij elkaar staan, die volgens mij voor mais gebruikt wordt. Je hebt ze ook met bolletjes zoals friesam gebruikt, maar deze is scherp. Wel zwaar maar het werkt wel goed...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:01

Bij natte paddock is de mestboy het beste en bij droog rul zand de ijzeren vlasmestvork.

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:06

Wij gebruiken een mestboy met een kinderhark ipv de gebruikelijke hark die erbij zit, werkt stukken fijner!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:10

Wij doen het met een aardappelriek en dan met de auto/quad + kar de paddock in. 10 minuten. Als het mooi weer is zet mijn vriend vaak de buurkinderen op de quad in de eerste versnellen. Hij loopt er dan naast. Zo klaar en nog gezellig ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:28

tinaaz schreef:
Wij doen het met een aardappelriek en dan met de auto/quad + kar de paddock in. 10 minuten. Als het mooi weer is zet mijn vriend vaak de buurkinderen op de quad in de eerste versnellen. Hij loopt er dan naast. Zo klaar en nog gezellig ook.

Ik snap echt niet hoe je dat zo snel voor elkaar krijgt. Ik was de afgelopen dagen iedere dag ruim een half uur bezig met de 20x60 bak met kruiwagen en mestboy...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:48

Ik wou net zeggen, als wij 2x daags onze modderige paddock (+/- 250 m2) met 5 paarden (die gelukkig niet allemaal daar mesten) uitmesten zijn wij toch zeker 2x 45-60 min. bezig. En de kruiwagen is dan echt niet de ophoudende factor...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:55

Riddershow schreef:
Ik vraag me af hoe handig de mestkever is bij losse drollen? De drollen uit het filmpje liggen er wel erg mooi bij en de ondergrond is ook wel erg mooi vlak. Onze paddock is een gatenkaas en 80% van de drollen liggen midden in het kratergedeelte of is nog eerst 3x doorheen gewalst...

Uiteraard is bij mij een 400 l. kruiwagen nooit ver weg :P (alleen wordt deze niet te vol geladen omdat ik hem anders niet weg krijg :o )

Helaas is het zand niet geschikt voor een vlasvork (toenmalig verkeerde type zand geleverd) Het zand is daarvoor te plakkerig.

Ik heb de mestkever aangeschaft en het is een klote ding! Veel te zwaar als je er een paar hopen in schept en niet meer te tillen. Als je een mooie ondergrond hebt dus op de stoep of in een super strakke wei of bak dan gaat het erin schuiven prima maar dan het optillen... en nee gebruiken in een natte blubberige paddock werkte bij ons dus ook niet en daar heb ik het dus wel voor aangeschaft -O-
De mestboy met een gewoon harkje blijft hier ook het beste werken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:55

Ik heb 2 hele grote paddocks/paddockparadijs-achtige stukken. Eén van 2900 m2 en één van 1700 m2, met samen 26 paarden momenteel. Dus ja, daar zijn we een aantal uren per dag aan het uitmesten. Maar we doen het met z'n vieren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:11

Ik gebruik een mest kever in combi met een plastic bladhark. Hij is inderdaad niet heel licht, maar wel fijner dan een mestboy. Je hebt hem nu ook in aluminium.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:24

Bak van een mestboy, met een kinderharkje. :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:39

Wij hebben een paddock die grotendeels uit beton bestaat. Ideaal. Rond de paddock hebben we zand(nu modder). Ik gebruik voor mesten kruiwagen bezem en de mest boy werkt hartstikke goed!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:40

Afbeelding + Afbeelding
En natuurlijk een kruiwagen om het in te gooien.

Ik hoor ook veel 'dat is te zwaar voor mijn rug' , maar mij gaat bukken beter af dan met een mestvork aan een steel een zware hoop optillen. Mijn rug vindt dat beduidend minder leuk.
Je schuift het mandje onder de hoop en duwt hem met je hand er verder op.
Voordeel is dat je alles in 1x meeneemt zonder al te veel zand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:27

mestboy en hark,werkt tot nu toe het fijnste, die harkjes die erbij horen zijn lomp

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:38

Lynn_Nikita schreef:
mestboy en hark,werkt tot nu toe het fijnste, die harkjes die erbij horen zijn lomp
Wij gebruiken ook de mestboy met een gewone hark (die in de mestboy past en dan de steel wat ingekort). Die harkjes die bij mestboy horen zijn echt waardeloos.

Als het erg modderig is, dan met een lichte riek. Maar voordeel van de mestboy is dat dat ik niet voor elke hoop naar de kruiwagen hoef.

Het uitmesten van de uitloop is zo gedaan, dat is het leuke gedeelte. Het schoonvegen van de loopstal en stoep vind ik erger.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:15

Grote hopen met een mest vork de rest met een mestboy en bladhark.
Nu tijdelijk niets alles vriest vast. Dus wachten tot de sneeuw weg is en de mest zacht.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:20

Dinopino schreef:
mestboy met kinderhark. Kan ik goed de keutels mee uit de modder halen.

Ik ook !

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:30

Ik geloof dat ik hier de enige ben die zweert bij een mestboy met het orginele harkje :P
Wel enkel de grote maat want die kleintjes zijn ondingen.

Ik heb nooit last van iets, gebruik ik het anders?
Ik zet mijn schep voor de hoop tussen mijn voeten en hark met 2 handen hem vol.
Harkje onder de voet en in een grote boog de mestboy in de kruiwagen.
Heerlijk en alles raakt weg!

Met een schup en hark zit ik in de knoop voor er 1 mestbal op ligt... :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:37

_PatriciaH schreef:
Riddershow schreef:
Ik vraag me af hoe handig de mestkever is bij losse drollen? De drollen uit het filmpje liggen er wel erg mooi bij en de ondergrond is ook wel erg mooi vlak. Onze paddock is een gatenkaas en 80% van de drollen liggen midden in het kratergedeelte of is nog eerst 3x doorheen gewalst...

Uiteraard is bij mij een 400 l. kruiwagen nooit ver weg :P (alleen wordt deze niet te vol geladen omdat ik hem anders niet weg krijg :o )

Helaas is het zand niet geschikt voor een vlasvork (toenmalig verkeerde type zand geleverd) Het zand is daarvoor te plakkerig.

Ik heb de mestkever aangeschaft en het is een klote ding! Veel te zwaar als je er een paar hopen in schept en niet meer te tillen. Als je een mooie ondergrond hebt dus op de stoep of in een super strakke wei of bak dan gaat het erin schuiven prima maar dan het optillen... en nee gebruiken in een natte blubberige paddock werkte bij ons dus ook niet en daar heb ik het dus wel voor aangeschaft -O-
De mestboy met een gewoon harkje blijft hier ook het beste werken.

Heb jij de nieuwste versie van aluminium ?
Zo ja ? Wil ik hem wel over nemen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:38

tessyke schreef:
Ik heb nooit last van iets, gebruik ik het anders?
Ik zet mijn schep voor de hoop tussen mijn voeten en hark met 2 handen hem vol.
Ik wil met een hand harken en met de andere hand de mestboy vasthouden en leegkieperen. Ik wil een beetje de vaart erin houden :Y)
En zelfs met twee handen vind ik de mestboyhark een onding.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:25

tessyke schreef:
Ik geloof dat ik hier de enige ben die zweert bij een mestboy met het orginele harkje :P
Wel enkel de grote maat want die kleintjes zijn ondingen.

zijn er verschillende maten dan? ik loop voornamelijk tegen de dunne steel aan...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:44

Dinopino schreef:
mestboy met kinderhark. Kan ik goed de keutels mee uit de modder halen.

Hier ook een gewone mestboy waarvan het bijbehorende harkje vervangen wordt door een kinderharkje.
Werk prima zowel in een natte als droge paddock. Ook op kort gras werkt het prima, als het gras wat langer is dan is het behelpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:01

Wij hebben verschillende mestboy-varianten en de Mestkever staan, laatste nog nooit gebruikt zelfs :o

Stalgenootje zweert bij mestboy met kinderharkje, ik vind dat echt niks want dan blijven er allemaal nog kakvezeltjes in het zand achter -O-

Mijn favoriet is een klein Gardena hand-bladhakje. Moet je wel dieper bukken, maar is toch minder vervelend voor rug / armen / polsen / handen omdat je veel directer werkt en zonder allerlei gewring op je lijf dat je met een lange steel wel hebt :)

Met handschoenen keutels rapen wat toch nog best wat mensen doen (juist die met rugklachten kiezen hier vaak voor omdat die het als minder vervelend ervaren) daarbij moet je een stuk dieper bukken dus ik vind het bladharkje een mooie comfortabelere tussenweg :j

Ik gebruik nu dus al jaren de Equine Speed Skip: grotere bak dan de mestboy, ook fijner vormgegeven en blijft beter uit zichzelf staan, èn heeft een hapje er uit waar je het harkje in kan hangen zodat dat handig bij elkaar blijft en je het harkje zo voor het pakken hebt i.p.v. dat irritante mestboy harkje dat altijd omvalt +:)+

http://www.heunetz.de/mistboy-bollensam ... -1066.html

Maargoed het originele harkje is al jaren geleden stuk gegaan dus nu een Gardena bladharkje ervoor in de plaats :P