Onbeperkt hooi voeren..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:32

Tja netten zijn nu eenmaal niet handig te vullen maar vind het wel ideaal tijdverdrijf voor ze (en voor jezelf :'))
Ik heb zon 1 van de EJ maar zit te overwegen er zelf 1 te maken met aanhangernetten. Ik schud gewoon een boel hooi los zodat ik het makkelijk kan pakken en prop het vervolgens in het hooinet. Zo ben ik er wel zeker van dat ze én niet alles versmeerd én alles opvreet en de hele nacht ermee bezig is ;)

Ayla

Re: Onbeperkt hooi voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:40

Die van mij gaat nog redelijk makkelijk, als ik licht heb tenminste :P die van mij is er wel even zoet mee maar ik denk dat hij het er niet de hele nacht mee red. Nou heeft hij ook geen krachtvoer gehad dus zal ook wel honger hebben en bezig blijven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:16

Ayla schreef:
max66 schreef:
gewoon een hooiruif?!
Heb je überhaupt de moeite genomen om de OP te lezen? Ik voer ze in een hooiruif, maar dat is zo weer op.

Sorry voor het meedenken hoor! Mag wel iets vriendelijker dame....

Dan doe je er toch meer in? Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn .... :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:21

Wel altijd eerst ruwvoer voeren en dan pas krachtvoer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:25

Citaat:
Dan doe je er toch meer in? Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn .... :P

Ja..dat is te simpel gedacht. Want meer voeren is meer eten, is dikker worden. Sobere paarden/pony's worden van gewoon hooi al dik. Dus dan moet je iets verzinnen waardoor ze wel lang beschikking hebben over ruwvoer, zónder dat je meer hoeft te voeren.

Een alternatief is meer voeren van zeer schraal hooi ( graszaadhooi/overjarig hooi), maar daar moet je dan ook net de beschikking over hebben. Een slowfeeder is dan toch het makkelijkst..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:30

Punz schreef:
Ayla: ik heb ook een stelletje slopers, maar mijn netten ( hangende 'zakken' in de stal, en een groot, tussen palen gespannen, net buiten) houden het toch al een paar jaar vol.

Maar punt daarbij is mogelijk wel dat de netten die ik gebruik níet goedkoop zijn. Kijk: hooinetten zijn best goedkoop te krijgen, en sommige worden ook slowfeeder net genoemd. Maar als je dan naar de kwaliteit van de mazen kijkt, dan kun je ook zien waarom het goedkoper is ( en waarom het snel kapot gaat...)

Via oa deze site zijn goede netten te koop:
http://www.equiculinair.nl/index.php/cPath/111_103

Al onze netten komen hier ook vandaan :j in zijn totaliteit gebruiken bij ons alle paarden op stal slowfeeders. Mijn merrie en een oudere merrie op stal hebben netten van 4x4 omdat ze het niet uit de 3x3 krijgen :+ De andere paarden hebben allemaal netten van 3x3.

dat zijn 8 paarden/ponys in totaal

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:34

Een stalgenoot van mij heeft zelf een slowfeeders bedacht, speciekuip gevuld met hooi, daarom heen een groot hooinet wat je aan de onderkant vastknoopt en dan om de kuip heen een spanband. Ik vind het mooi bedacht. Het is weL even een kunstje om ze zonder al teveel getob te vullen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 20:35

Max: ik heb in de OP duidelijk beschreven staan dat een hooiruif niet voldoet en ik daarom op zoek ben naar iets anders. Meer in doen is niet de oplossing waar ik naar op zoek ben. Ik wil ze wel meer voeren, maar wel op een manier dat ze er ook echt lang mee doen.

Johanna: dat is lastig.. Ik voer eerst krachtvoer en terwijl ze dat eten vul ik de slowfeeder en daarna kom ik de volgende dag pas weer..

Punz: dankjewel voor je reactie, ander hooi is idd niet echt een optie ennik heb op dit moment toch mijn slowfeeder weer hangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:17

Ik voer zelfs een volle (aangestampte) voerschep luzerne bij het krachtvoer, hierdoor wordt de voeropname vertraagd, er beter op gekauwd en meer speeksel geproduceerd. Al deze factoren zorgen voor een betere vertering van het voer en het is een vriendelijkere manier van aanbieden voor het maagdarmkanaal.

Dit is misschien nog een mogelijkheid voor het eerst krachtvoer voeren en dan pas het ruwvoer.

Voor de slowfeeders heb ik geen suggesties.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:19

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:34

Mmmmm... Deze optie werkt bij ons alleen met schraal graszaadhooi. Met gewoon weidehooi onbeperkt aanbieden redt ik het op deze manier niet (jaar geprobeerd; moddervette paarden...)
Voor sobere rassen zit er vrees ik niets anders op dan toch gebruik te maken van een slowfeeder

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:37

Zo:

Afbeelding

de rotzooi eromheen is toen ik nog zonder net erop voerde. Paarden hebben inmiddels wel een paar gaten in het net gemaakt, dus slowfeeden is het niet meer. Maar het helpt iig tegen de ergste rommel.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:47

Ik heb een slowfeeder net van barefoot hangen. Volgens mij zijn de maten 2x2 cm, gaat ongeveer één baal hooi in (25 kg), al moet ik daarvoor wel echt proppen. Mijn 2 kleine paarden doen daar ongeveer 24 uur mee. Op het moment hebben ze de mogelijkheid om ook bij de hooi voorraad te komen (niet echt handig, maar het is even zo), ze combineren nu de slowfeeder met een gewoon hooinet en wat ze tussen de zeilen door te pakken kunnen krijgen. De oudste was eerst erg aggressief als het om eten (zowel krachtvoer als ruwvoer) ging. Bij haar vorige eigenaar stond ze 5 jaar apart omdat ze alles en iedereen wegsloeg als ze eten kreeg. Nu na 2 maanden op onbeperkt hooi is dit helemaal weg. Ze eten nu gezellig samen hun hooi en soms zelfs uit één krachtvoer bak (heel soms).

Mijn jongste is echt een slopert maar het net doet het nog goed. Ze hebben er één klein gat in gemaakt, maar die heb ik kunnen repareren, wat het goed heeft gehouden. Het net hang aan de onderkant los, waardoor ze er weinig kracht op kunnen zetten. Ze zwaaien hem alleen wel heel hard heen en weer en vinden het erg leuk om er vaak onderdoor te lopen, maar goed, het net kan er tegen :). Het vullen gaat ook best makkelijk, heb de bovenkant dicht zitten met karabijnhaken. Makkelijk open te maken en te vullen.

Citaat:
dat is lastig.. Ik voer eerst krachtvoer en terwijl ze dat eten vul ik de slowfeeder en daarna kom ik de volgende dag pas weer..

Heb je geen mogelijkheid om ze ervoor een beetje ruwvoer te geven? Terwijl je uitmest ofzo?

Ik heb wel gemerkt dat de speeksel productie van beide paarden enorm vermeerderd is. Dacht eerst dat er wat mis was, maar gelukkig is dat niet zo ;). Bij alles wat ze eten (zelfs een worteltje) staan ze lekker te slobberen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:56

Heb geen stro oid in de stal liggen (grote uitloopstal) dus nee.. Kan ze wel wat geven terwijl ik hun voer 'klaarmaak' maar ik kan het niet helemaal omdraaien helaas.

Mizora: bedankt voor de tip, zal er eens wat meer over opzoeken!