Ik ben sowieso niet van het oppotten... Toen ik nog op stallen stond waar ze stro/zaagsel/vlas hadden, maakte ik het elke dag helemaal schoon. En ja, mijn merrie is ook een varkentje!
Ik sta nu op een stal, 3x3 box met rubberen matten waaraan 3x9 uitloop zit. (Zie mijn profiel) En die rubberen matten zijn een hele fijne uitkomst. Schoon, stinkt niet, en het scheelt je zoveel werk met uitmesten. Sommige stalgenoten doen er als nog stro in, en zelfs dan is het nog een wereld van verschil met die vieze gore oppot-stallen.
Ik hoor net nog een tip... of het werkt, geen idee. (klinkt voor mij als een fabeltje maar wie weet werkt het)
Leg een hoop mest van een ander paard in de hoek van je stal. Als het goed is gaat je paard alleen daar dan nog overheen poepen en plassen.
MiesWen
Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-15 11:44
Oh daar ga ik eens kijken! Alleen jammer genoeg mogen wij alleen bodembedekking op stal kopen. Maar tips zijn altijd handig
Ja dat heb ik ook gehoord. Maar om nou van een ander paard mest erin te leggen haha.
Tancreda4
Geplaatst: 07-02-15 09:35
Ik heb het idee dat zaagsel minder opneemt dan zaagsel..... Ik zou voor Vlas gaan, en dan oppotten. En ik weet niet hoe groot je stal is, maar proberen zindelijk te maken, als dat op een latere leeftijd nog kan. Mijn paard was vroeger enorm smerig, en gooide ik enkele dagen de poep in een hoek, en voor schoon opstrooien. Dat deden we altijd zo met de kleintjes. De achterste strook in stal was kaal, daar gooide we de mest. En dat lijkt bij de meeste te hebben gewerkt, ik heb nooit een paard gehad daar op stal dat niet achterin scheet uiteindelijk. Op een enkele ongelukskeutel in het midden na dan... Maar dat gebeurde op jonge leeftijd, en misschien hadden we gewoon geluk En grote stallen (4x5) waardoor een achterste strook vrij kan. Ik ken gelukkig het probleem niet meer. Als jonkie was ze enorm smerig, nu is ze super schoon. Ze mest op 2 plekken, en dat is achterin. En achterin heb ik een strookje kaal. Plas haal ik er 1x in de week uit, eventueel laat ik het langer liggen. Op vlas dus Mijne staat echter wel alleen snachts binnen en niet hele dagen. Wel beginnen met een goede laag!! En ik raak niet in de stress om verdwaalde keutels die ik vergeet, die worden toch gepaneerd door het vlas
Paarden zijn dieren die graag bewegen. Zo raakt de stal versmeerd. Misschien staat hij rustiger als hij vaker naar buiten mag? Of elke dag naast het rijden even in de stapmolen?
Bedankt voor jullie reacties. Het mest in de hoek gooien helpt jammer genoeg niet:(. Gister heb ik na bijna een week t natte eruit gehaald. En dat was vrij weinig. Daarna weer een baal overheen gegooid. Tot nu toe valt t reuze mee!
Ik probeer m zo veel mogelijk buiten te zetten. Op het land is geen optie in de winter. Wel staat hij veel in de paddock en in de molen. Het ligt er maar net aan hoelaat ik naar school moet. Als t even kan ga ik voor school snel even langs.
Ik leef met je mee TS, maar heb dé supertip nog niet gevonden.
Heb ook zo'n smeerkees. Een forse (ca. 1.75m) ruin, die vooral erg veel plast. Hij plast bij voorkeur niet buiten (op de één of andere manier vindt 'ie dat vies/vervelend?), dus als hij om 18u zijn stal in komt, stromen er meteen liters en liters urine zijn schone stal in... Soms lukt het me om er op tijd een emmertje onder te houden! Wanneer hij zomers dag en nacht buiten staat, plast hij overigens wel gewoon op de wei hoor, maar nu hij in de winter geen hele dagen buiten kan zijn, houdt hij het echt op tot hij weer binnen is.
Mijn ruin staat op stro. Oppotten is niet te doen, omdat er te veel vocht in de stal blijft staan. Slechte afvoer helaas, dat is hier de kern van het probleem. Mogelijk zit daar voor jou nog een aandachtspunt: de afvoer/afwatering?
Mijn paard draait ook erg veel, hij lijkt wel een centrifuge, zoals hij alles in z'n stal door elkaar heen weet te prakken. Daardoor werkte vlas ook niet. Vel te veel nodig (denk: 6-8 pakken per week en dan echt iedere week!), juist omdat hij alles door elkaar maait. Drollen rapen was geen optie, alle mest lag verspreid in hele kleine stukjes door alle hoeken van de stal.
Het enige wat nu werkt is flink mesten, iedere dag gaan er 2 grote kruiwagens nat en vies stro uit en een flinke halve plak (van een grote baal) schoon stro erin. Relatief veel werk en kost relatief veel stro, maar 't is niet anders.
0091
Geplaatst: 09-02-15 12:36
Hier ook een smeerkees.. En ook nog schimmel..
Mijn enige oplossing is poetsen, heel veel poetsen. Elke dag alle vieze plekken weg halen, elke geel plekje net zo lang poetsen tot het weer redelijk wit is.
En dan douche ik haar 2x in de winter om het laatste vuil weg te halen. Dus dat is ongeveer eens in de 3 maanden.
In de zomer douche ik haar elke dag, vooral ook omdat ze het lekker vind.
MiesWen
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-15 14:50
6 tot 8 pakken is inderdaad erg veel! Hoe het zit met de afvoer, ik heb werkelijk geen idee. Ik denk dat daar niet aan gedacht is tijdens het maken van de stallen. Ik was met stro ook rustig een half uur tot uur bezig met z'n stal, en een reuze kruiwagen verder. Daarna moest er vaak algauw een halve baal in (kleine balen), en de volgende dag gewoon weer smerig.
Op zaagsel gaat het nog steeds goed nu. Heb nog geen platte hoop mest gevonden gelukkig, op stro was alles geplet. Op een of andere manier staat ie er nu niet meer op. Daarnaast ziet ie de dag erna nog steeds vrij schoon uit.
Haha gelukkig heb ik een bijna zwart paard in de winter. Dus geen last van een vies paard, wel vieze dekens. Maar ach die zijn makkelijk te wassen.
xLeoniee
Geplaatst: 09-02-15 14:53
Mest van een ander paard in de stal leggen heeft bij mijn inderdaad geholpen.. Die van mij lag altijd in de stront en smeerde echt alles eronder.. Doordat er geur aan de mest van het andere paard zit gaan ze erover heen poepen..
Edit: Wij potten wel op.. We halen 2x per jaar de hele stallen leeg en dan staan ze eerst 2 week op vlas en daarna komt er stro op.. Doordat er vlas onder ligt wordt het vocht wel beter opgenomen.. Elke dag worden drollen en natte plekken eruit gehaald en komt er nieuw stro op..