Stalmatten/staltegels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Stalmatten/staltegels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:07

Ik heb rubberen matten van 0.5x0.5m van 4.5cm. Komen bij een speelpleinenaanlegbedrijf vandaan die de tegels die ze moeten verwijderen/vervangen particulier verkopen als paardentegels. Er wordt duidelijk aangegeven dat er geen garantie meer op zit en dat ze niet voor onder speeltoestellen gebruikt mogen worden meer, maar dat is een verzekeringskwestie. Ik heb er maar 10€/m2 voor betaald.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:08

Ik heb transportbanden liggen als stalmatten en dat gaat ook prima :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:19

Ingrid_92 schreef:
Ik heb transportbanden liggen als stalmatten en dat gaat ook prima :)

Hoe moet ik me dit voorstellen?
Heb je een foto?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:04

Als je bij google transportband intikt dan zie je ze. Het zijn de zwarte banden die rond draaien en waar spullen opliggen. Net als bij een kassa maar dan groter. Ik heb wel een foto van hoe het er in de stal uit ziet. Zal hem morgenmiddag plaatsen ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:43

Ingrid_92 schreef:
Als je bij google transportband intikt dan zie je ze. Het zijn de zwarte banden die rond draaien en waar spullen opliggen. Net als bij een kassa maar dan groter. Ik heb wel een foto van hoe het er in de stal uit ziet. Zal hem morgenmiddag plaatsen ;)

Jemig wat appart.
nog nooit gezien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:26

Ik heb in de ene stal 1x1 matten met houtkrul en het paard krijgt nog kale hakken van het liggen. In de andere stal ligt een HIT-softbed en die is pas echt zacht om op te liggen.
Ik baal nog steeds dat ik er 10 jaar terug niet meteen 2 gekocht heb.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:38

Ik heb ook de speeltuin tegels in de stallen laten leggen, heb er geen bodem onder maar gewoon op het zand liggen zeg maar.
Ik strooi de stallen wel gewoon op met vlas, lijkt me toch wat lekkerder liggen.
Ik merk wel dat ik veel minder vlas gebruik en de stallen droger zijn dan voorheen.
Bij mij gaat ook nog niet stinken oid.
Ze staan hier snachts op stal en overdag staan alle stallen open als inloop stal.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:41

mijn paarden staan op dikke rubber matten!
Ideaal!
Er ligt onder een goot, zodat de urine direct naar buiten kan lopen. De goot komt
buiten uit, op een put.
De stallen blijven dus altijd droog!
Ik veeg ze aan, schep ze leeg en spuit ze daarna schoon. Scheutje citronella dr in. Zo klaar!
Dus het water, loopt ook de goten in, dus geen natte bedoeling....

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:40

Hier de paarden ook op rubber speeltuin matten, ik vind het ideaal!
Boven de goot hardhouten planken en de matten lopen ligt af richting de goot, zelfs met dit weer zijn de matten zo weer droog.
De goot in het midden vind ik het enige nadeel maar paarden gaan altijd op de matten liggen.
Mest kunnen we bij een tuinder kwijt omdat het pure mest is zonder strooisel.

Ik heb niet het idee dat de paarden de viezer zijn of meer mestplekken hebben dan toen ze nog op vlas stonden. Wel word in de avond de mest er nog een keer uit gehaald voor we gaan slapen.
Afbeelding
Foto vertekend wel iets kwa breedte van de planken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:43

Geweldig!! Wij hebbe ze erin liggen, in de avond handje zaagsel erover, naar buiten in de ochtend ff mesten de natte plekken, en poepjes en dan is het met een half uur helemaal droog :) ik wil niet meer anders!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:08

Ik heb in vier stallen de speciale paardenstal matten (50 x 50 cm vocht door latende) van 4 cm. dik. In één stal heb ik de oude speeltuin matten (50 x 50 cm vocht door latende) van 5 cm. dik.

Ik vind de speeltuin matten toch fijner, omdat ze sneller droog zijn en ze zijn sterker. De paardenstal matten heb ik nu 3 jaar en deze zijn nu al aan het slijten. Ik heb er al een paar moeten vervangen er kwamen gewoon gaten in. Bij de oude speeltuinmatten, die ik nu 2 jaar heb, is nog geen slijtage plek te vinden.

De speeltuin matten heb ik gebruikt gekocht voor ongeveer 12 euro per vierkante meter. De originele stal matten heb ik nieuw gekocht voor ongeveer 40 euro per vierkante meter. Als ik weer een stal opnieuw moet bedekken neem ik zeker de goedkopere gebruikte speeltuin matten.

Ik heb gelezen dat sommige het vervelend vinden dat de paarden vies worden omdat ze de matten gebruiken zonder strooisel en de paarden dan vies worden. Als de paarden nl. plassen loopt de urine door de matten weg, alleen de bovenlaag blijft nog lang wat vochtig. Ik gooi er daarom altijd een dun laagje zaagsel op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:23

Ik heb ook stalmatten in mijn box. Ik doe er tot de helft stro over heen, de rest laat ik zo. Ik merk dat mijn pony vooral mest en plast op het deel met stro. Liggen heb ik hem op beide zien doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:30

Bij mijn ouders stonden de paarden op stalmatten. Voor: mesten is zo gedaan. Tegen: een paard met dunne huid krijgt kale plekken als ze veel liggen. Eens per jaar werden ze bij ons omgekeerd. Ik vond schoonmaken vreselijk. De maden hingen aan de onderkant. En inderdaad stinkt je paard meer naar ammoniac. Mijn paard is dol op stro. Dus ik heb ze op stro staan. Zstinkt veel minder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:42

Mijn paard heeft een tegelbed van 3.5x5.5 met daarop een zaagselbed van (aangeveegd) 2.5x2.5 van pak hem beet 20cm. Alleen 's ochtends ligt het vaak over het gehele tegelbed verspreid, dan heeft hij er weer in liggen rollen. Door de tegels houdt hij zijn benen beter heel en durft hij altijd te gaan liggen, terwijl hij met alleen zaagsel dat soms niet durft omdat de laag dan niet altijd dik genoeg is (dan heeft hij toch wel 30cm zaagsel nodig voor vergelijkbaar comfort). En het scheelt toch behoorlijk wat in het zaagsel, doordat het vocht er doorheen kan voor een deel en we nu met 1-1.5 baal zaagsel per week afkunnen in plaats van 2-2.5 baal.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:56

Ik zoek ook matten omdat mijn stal zo ontzettend glad is.

Het zou dan gaan om een stal zonder gootje of put eronder. Wat is dan aan te raden?

merrxd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:02

Bij ons op stal hebben we grote rubberen platen ! Goed voor de boefjes en makkelijk schoon te maken!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:57

Hebben jullie ervaring met rubber tegels 1 x 1 die normaal als bestratingstegels gebruikt worden?
Misschien zijn het wel die speeltuintegels hoor, waar veel bokkers het over hebben.

Ik kan er 2e hands kopen, maar ze zien er redelijk ruw uit en ik vraag me af of ze makkelijk te reinigen/vegen zijn, of ze er wel op gaan liggen en of het dan ook wel helpt tegen hoefslijtage.
Ze zijn wel waterdoorlatend.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:14

Tulandro schreef:
Ik zoek ook matten omdat mijn stal zo ontzettend glad is.

Het zou dan gaan om een stal zonder gootje of put eronder. Wat is dan aan te raden?

daarvoor heb ik ze dus ook ooit gekocht.
Ik heb ook geen goot of putje, maar gewoon gladde beton eronder.
Dat wordt dus heel nat en modderig onder rubber matten.
Je ruikt de urine ook meer als in een strostal; daar ruik je het pas als je de boel uitmest.
En als je de matten een keer uit de stallen haalt om ze schoon te spuiten en de drab die eronder ligt uit de stallen te scheppen, dan is dat een vies, heel erg stinkend en zwaar werkje -O- .

Gewone rubber matten zou ik dus niet aanraden op een betonnen vloer zonder afvoer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:52

Wij hebben meer matten op stal liggen.. Wat wij doen is bij het randje waar de urine heen loopt een randje vlas. Voor de rest komt er gewoon een flinke laag stro op. Maar het is idd een vieze klus hoor. Maar beter dan een gladde betonvloer.

Mijn stalgenoten hebben geen ijzers dus ik was nieuwsgierig naar meer ervaringen en welke merken geschikt zijn.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:56

Wij hebben een aantal van die dunne matten, maar ik vind het meer een last dan een lust.. gaat constant mest/stro onder zitten, ik blijf er met de hooivork in haken en ik breek er zowat m'n nek over soms. Je tilt m' ook niet zo 1 2 3 op om de troep er onder vandaan te halen. Die tegels zijn wel fijn..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:07

Hier ook matten met stro erover. Bevalt op zich wel. Hij ligt lekker warm als het goed is aangezien hij al z'n stro altijd naar de zijkant gooit. Nadeel is dat ik geen afvoer eronder heb zitten. Op den duur wordt het dus wel een ranzige bedoeling en gaan de mappen een beetje ''sompen'' en stinken. Tegen die tijd maak ik ze schoon, wat overigens ook een rot klus en vreselijk smerig is.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:50

In onze stal ligt een 'dubbele' stalmat. De onderste laag is zo'n 4cm dik, gemaakt van oude vliegtuigbanden en heeft een open structuur. Het is erg zacht en veert. Over deze laag ligt een volledige dichte afdeklaag van dun rubber. Alle randen zijn afgekit en het vocht dringt niet door naar de dikke onderste laag.

Ik ben erg tevreden over onze matten. Het is makkelijk schoon te houden, de ondergrond voelt veel minder koud dan een harde vloer en de paarden staan in verhouding veel meer binnen (ze kunnen 24/7 hun paddock in). Omdat de bovenste laag de af-dicht laag is, blijft de urine (als ze eens binnen plassen, wat ze niet vaak doen) staan, maar dit veeg ik eenvoudig naar buiten.