Wanneer paard weer van stal halen? (haflinger merrie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou jij haar van stal halen?

Begin februari
21 (72%)
Midden februari
2 (6%)
Eind februari
1 (3%)
Begin maart
3 (10%)
Midden maart
Geen stemmen
Eind maart
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 29

Esthelle

Re: Wanneer paard weer van stal halen? (haflinger merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:10

Dankjewel, ja daarom vind ik ook lastig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:18

Is er écht geen andere stal ergens waar ze kan overwinteren, overdag buiten en in de nacht binnen eventueel? Daar moet toch wat op te vinden zijn?
Onze tinker is nu ook bijna permanent onder de overkapping te vinden maar ze kan iig buiten blijven lopen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:20

Wat kan iedereen weer overdrijven... Paard gaat niet dood aan een paar weken binnen staan.. Ik zou gaan voor midden/eind februari :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:29

Esthelle schreef:
Sorry ik doe ook alleen maar mn best -O-

Nee er zijn echt geen andere opties overdag, want dan kan ik er gewoon niet bij.

Alleen savonds, alleen niet elke avond ook ivm met werk.

Als ik er ben doe ik haar altijd naar buiten, soms rijden/ longeren ivm met natte bak. En altijd uitgebreid poetsen.

Zoek een stal voor de winter waar ze je paard wel binnen/buiten kunnen en willen zetten. Nu staat je paard dus zo goed als 24/7 op stal, en sommige dagen dus helemaal. Dat is gewoon geen fijne manier van paarden houden. Desnoods verder van je weg, dan maar minder vaak naar je paard toe, maar dat liever als de situatie nu imo.

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:38

Mijn paarden staan alleen als het heel erg slecht is op stal, maar anders gaan ze overdag gewoon naar buiten. Ook als het slecht is sowieso een uur. Ik zou haar dus zodra het weer kan haar terug halen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:44

Esthelle schreef:
Alleen savonds, alleen niet elke avond ook ivm met werk.

Als ik er ben doe ik haar altijd naar buiten, soms rijden/ longeren ivm met natte bak. En altijd uitgebreid poetsen.

Waarom is verhuizen precies geen optie? Rondom Zwolle zijn legio stallen (die vaak veel goedkoper zijn dan in de stad) die dagelijks weidegang bieden.

Als ik zelf de tijd niet had om mijn paard dagelijks de nodige beweging te geve zou ik desnoods liever wat minder vaak gaan en dan iets verder weg als ze dan beweging en verzorging krijgt.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:15

Ik lees er denk ik overheen, maar ik zie nergens staan dat TS slecht voor haar paard is. Alleen overdag niet bij je paard kunnen en/of op een andere manier eruit halen. Waar een wil is, is een weg. Misschien is door omstandigheden de wil er even niet. Zoek een oplossing, welke wel werkbaar is. Desnoods om 6u in de ochtend bed uit en even 10 min wandelen en 's avonds weer. Paard moet toch minimaal even 20 min per dag (vrije) beweging krijgen om goed herstel lichamelijk te behouden. Ik heb het niet over medische gevallen, als verplichte boxrust. Trouwens, de paarden op boxrust hebben het waarschijnlijk beter qua aandacht wellicht, want 48u plus je paard zonder medische reden ophokken is not done in kader van welzijn. Hoe je je best ook doet. Snap dat het lastig is. En glibberpartijen ook daargelaten.

TS: is er iemand anders die je kan helpen met en om je paard even buiten te zetten? Ermee te wandelen. Desnoods ff los in het gangpad te zetten dat ze wat kunnen rondscharrelen.

Hoe staat je paard verder op stal? Heeft ze vriendjes in dezelfde (loop)stal? of staat ze in een kleine box, hoeveel en hoeveel uur voer heeft ze tot haar beschikking op 24/7. Zoveel factoren die meewegen. :j

Zoals ik het nu lees staat het paard in kwestie in een vrij kleine box, sommige dagen langer dan 48u achtereen, dus ook in eigen mest en smurrie, want TS kan door omstandigheden soms niet vaker komen. Overdag is alles dicht en moet TS werken. Waar ik in kan komen. Paard kan niet verhuisd worden naar verder, staat wel op zeer korte reisafstand, kan niet verder weg geplaatst worden. TS kan alleen niet elke dag komen. Gaat om periode van toch langer dan een maand. Er is geen medische oorzaak. Wel vriendjes (en dus andere eigenaren) in de buurt. Er is een bak en losgooien kan bij redelijk weer ook. Er is een erf, dus rondjes lopen of paar meter voor en achteruit vanuit de box kan ook. Het weer is nu nog niet te glad, dus geen risico op dit moment.

-O-

TS: zo snel mogelijk met je paard weer naar buiten. Zoek een oplossing om in de tussentijd je paard wel dagelijks eruit te halen, al is het maar 20 min per dag. *\o/*

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:18

Als je komt om te voeren kan je dan niet even uurtje blijven en naar buiten doen? Of tijdens stal schoonmaken ?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:21

Zodra het weer omslaat. Heb je opzeg tijd op stal? Kan in maart al mooi weer zijn. Maar ook pas in mei dus tja,....

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:21

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:22

Ik draai nu je kamer op slot, maar wees niet bang, er is iemand die je af en toe een schoon bed geeft en je krijgt gewoon eten.

En je bent niet alleen want in de kamer naast je is ook iemand opgesloten.

Vanavond kom ik langs en dan mag je er even uit, maar dat kan ook morgen avond worden, want het is druk op m'n werk.

Het is maar voor een maandje ofzo hoor, daarna is het vast beter weer en mag je weer naar buiten :)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:27

Heel hard sparen voor een schuil mogelijkheid bij je paddock. Kan heel simpel en hoeft niet duur te zijn! Zo hoef je de volgend jaar niet weer de keuze te makrn om je paard op stal te zetten! Voor nu je paard zo veel als mogelijk laten bewegen en zodra je paddock het toe laat je paard zsm weer naar huis halen!

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:06

Willekes schreef:
Ik lees er denk ik overheen, maar ik zie nergens staan dat TS slecht voor haar paard is. Alleen overdag niet bij je paard kunnen en/of op een andere manier eruit halen. Waar een wil is, is een weg. Misschien is door omstandigheden de wil er even niet. Zoek een oplossing, welke wel werkbaar is. Desnoods om 6u in de ochtend bed uit en even 10 min wandelen en 's avonds weer. Paard moet toch minimaal even 20 min per dag (vrije) beweging krijgen om goed herstel lichamelijk te behouden. Ik heb het niet over medische gevallen, als verplichte boxrust. Trouwens, de paarden op boxrust hebben het waarschijnlijk beter qua aandacht wellicht, want 48u plus je paard zonder medische reden ophokken is not done in kader van welzijn. Hoe je je best ook doet. Snap dat het lastig is. En glibberpartijen ook daargelaten.

TS: is er iemand anders die je kan helpen met en om je paard even buiten te zetten? Ermee te wandelen. Desnoods ff los in het gangpad te zetten dat ze wat kunnen rondscharrelen.

Hoe staat je paard verder op stal? Heeft ze vriendjes in dezelfde (loop)stal? of staat ze in een kleine box, hoeveel en hoeveel uur voer heeft ze tot haar beschikking op 24/7. Zoveel factoren die meewegen. :j

Zoals ik het nu lees staat het paard in kwestie in een vrij kleine box, sommige dagen langer dan 48u achtereen, dus ook in eigen mest en smurrie, want TS kan door omstandigheden soms niet vaker komen. Overdag is alles dicht en moet TS werken. Waar ik in kan komen. Paard kan niet verhuisd worden naar verder, staat wel op zeer korte reisafstand, kan niet verder weg geplaatst worden. TS kan alleen niet elke dag komen. Gaat om periode van toch langer dan een maand. Er is geen medische oorzaak. Wel vriendjes (en dus andere eigenaren) in de buurt. Er is een bak en losgooien kan bij redelijk weer ook. Er is een erf, dus rondjes lopen of paar meter voor en achteruit vanuit de box kan ook. Het weer is nu nog niet te glad, dus geen risico op dit moment.

-O-

TS: zo snel mogelijk met je paard weer naar buiten. Zoek een oplossing om in de tussentijd je paard wel dagelijks eruit te halen, al is het maar 20 min per dag. *\o/*

Ze staat echt in een hele grote stal, waar normaal sportpaarden staan :o Ze word elke dag gemest en gevoerd meerdere keren per dag.

Nee ook smorgens kan ik er helaas niet bij.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:07

LBLGypsyCobs schreef:
Ik draai nu je kamer op slot, maar wees niet bang, er is iemand die je af en toe een schoon bed geeft en je krijgt gewoon eten.

Vanavond kom ik langs en dan mag je er even uit, maar dat kan ook morgen avond worden, want het is druk op m'n werk.

Het is maar voor een maandje ofzo hoor, daarna is het vast beter weer en mag je weer naar buiten :)

:')

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:13

LBLGypsyCobs schreef:

:') _/-\o_

Dat dus

Ongelofelijk dat dit door de dierenbescherming niet wordt aangepakt. Als ik mijn hond maaanden lang opsluit in een bench waar die zich net kan omdraaien en hem 3x per week 20 minuten buiten de bench neem om te borstelen en dan weer opsluit XD moet je kijken hoe snel de dierenbescherming hier is.

Maar met een paard, kan het ineens wel.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:37

Ja, en dan nog... in mijn ogen zijn dus een aantal basic dingen welke ontbreken bij je paard op welzijnsgebied. Sociaal contact, vrije beweging, 48 opgehokt staan. Wat is nu een grote paardensport box? 3x5? Het is mij wat. En in je ene topic heb je het over een maand, anders weer 2-3 maanden en er wordt ook 4-5 maanden aangehouden.

Wat kan je er meer aan doen dan nu om je paard er NU vaker uit te halen? En te voldoen aan de basis behoefte van je paard... ?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:57

meggiemeg schreef:
Ik denk dat ze weer de wei op kan wanneer deze dat weer toe laat, daar is lastig een maand aan vast te knopen.
Mensen ik ben er ook geen voorstander van om een paard volledig op stal te houden, maar we zijn nou niet allemaal in de luxe positie om de paarden het hele jaar door op de wei te laten. Om dan nu direct te zeggen dat TS dan slecht is voor haar pony....
Onze buren hebben de paarden 24/7 op de wei, daar staat nu geen spriet gras meer op en is 1 grote blubber bende, worden zeer slecht bijgevoerd en gaan dus vanwege de honger op pad, onlangs 1km over de weg (een 80km weg!) gelopen op zoek naar eten. Dan zie ik liever een paardje goed verzorgt een korte tijd binnen dan zo!

Maanden binnen opgesloten noem ik niet goed verzorgd hoor.. TS kan haar paard toch ook gewoon buiten zetten met genoeg eten, het is toch niet of of?

TS: staat je paard als ze bij jou in de paddock/wei staat wel samen met ander paard? Naar wat ik begrijp staat ze dan alleen? En ook in de winter kun en wil je haar geen goede plek bieden?
Tip: verkopen dat paard! Dit is toch geen leven voor zo'n dier?

Er zijn zoveel opties... Maar als je dat allemaal niet wilt..
Je kan je paard idd verder weg zetten, dan maar niet zovaak erheen.
Of je betegelt een deel van je paddock thuis en haalt je paard gewoon naar huis. Kan ze iig met droge voeten staan, beter in de regen dan op stal.
En er zijn heel veel simpele manieren om een kleine beschutting te maken; waterdicht schaduwnet, strobalen opstapelen waarachter ze kan schuilen, winddoek spannen.. Enz.. Beetje je fantasie gebruiken hoor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:58

Esthelle schreef:
Ze staat echt in een hele grote stal, waar normaal sportpaarden staan :o Ze word elke dag gemest en gevoerd meerdere keren per dag.

Nee ook smorgens kan ik er helaas niet bij.

Echt heel groot? O, dus je paard kan daar rustig een sprintje in trekken? Even de benen strekken als ze wilt?

Nee, een stal is een stal. Dat is in vergelijking tot je eigen beweegruimte een wc-hokje. Misschien een luxe wc, maar nog steeds: een wc.

Zoek aub een andere stallingsmogelijkheid. Eentje waar je paard niet alleen voer en een schone stal heeft, maar eentje waar je paard ook meerdere uren per dag buiten wordt gezet. En die zijn er echt wel te vinden, als je de tijd er maar in wilt steken. En dan maar iets verder weg.

Waar denk je dat je paard meer op zit te wachten?
1) hele dagen op stal, en "het baasje" je daar af en toe, zo eens in de paar dagen een uurtje, vanaf haalt voor het eigen plezier
2) een stal waar je door iemand dagelijks met vriendjes buiten wordt gezet, waar je paard even de benen kan strekken, en je paard kan spelen als het wilt in eigen vrije tijd, maar "het baasje" maar heel af en toe langs komt.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:10

Welzijnstechnisch is dit echt niet goed voor je paard..
Zet haar zo snel mogelijk weer buiten en daarmee bedoel ik: als de grond goed genoeg is. Ik vind dat het weer er weinig mee te maken heeft, mijn paard staat 24/7 buiten omdat de grond het toelaat en hij is zo veel gelukkiger dan hij eerder was op stal, waar hij een paar uur per dag buiten kwam.
Ik zou je ook willen meegeven dat het handig is om alvast te gaan oriënteren op hoe je dit volgend jaar aan gaat pakken. Misschien dat je haar dan wel ergens anders kwijt kunt?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:25

_suus19_ schreef:
TS: staat je paard als ze bij jou in de paddock/wei staat wel samen met ander paard? Naar wat ik begrijp staat ze dan alleen? En ook in de winter kun en wil je haar geen goede plek bieden?
Tip: verkopen dat paard! Dit is toch geen leven voor zo'n dier?

Er zijn zoveel opties... Maar als je dat allemaal niet wilt..
Je kan je paard idd verder weg zetten, dan maar niet zovaak erheen.
Of je betegelt een deel van je paddock thuis en haalt je paard gewoon naar huis. Kan ze iig met droge voeten staan, beter in de regen dan op stal.
En er zijn heel veel simpele manieren om een kleine beschutting te maken; waterdicht schaduwnet, strobalen opstapelen waarachter ze kan schuilen, winddoek spannen.. Enz.. Beetje je fantasie gebruiken hoor.

Ik ga mee met de post van suus.

Ik krijg bij de situatie van TS het gevoel dat het vooral niet teveel gedoe moet zijn.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:36

Esthelle schreef:
Dus echt de keuze nu 2-3 maand op stal of niet.

Hier kan ik echt geen enkel goed woord op zeggen, dus zeg ik maar niks! :n

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:38

LBLGypsyCobs schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:42

Esthelle schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Tsja je grijnst wel, maar hier komt het dus wel op neer he. Maar goed antwoord er maar niet op, ontkennen is makkelijker.
Ik snap echt niet dat je gewoon niet inziet dat dit geen manier van doen is.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:47

LBLGypsyCobs schreef: