Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer gebruik jij beenbescherming en hoe?

Enkel bij het losgooien: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
17 (6%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
16 (6%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan springschoenen
4 (1%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers én springschoenen
6 (2%)
Enkel op de weide: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan springschoenen
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers én springschoenen
Geen stemmen
Bij beide: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
8 (3%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan springschoenen
5 (2%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
4 (1%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan springschoenen én beenbeschermers
4 (1%)
Ik gebruik nooit beenbeschermers bij het losgooien/op de weide.
181 (73%)

Totaal aantal stemmen: 245

iiSunshine

Re: Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:58

Ik heb peesbeschermers voor mijn shetlander, ik gooi haar dan los in de weide en bouw een sprong voor haar, dan springt ze er overheen en dan vind ik het wat veiliger omdat ze soms wat raar springt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:03

Ik gebruik alleen beenbescherming bij het rijden. Mijn oude paard tikt zichzelf behoorlijk aan, dus die heeft met rijden peesbeschermers (Voor en achter) en springschoenen (voor) om, ook toen er een nieuw paard in de kudde kwam heb ik haar even in de bescherming gezet. Mijn tinker rijd ik zonder bescherming en de mini ook.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:08

Als ze de wei op gaan hebben ze niks om omdat ze voordien al in beweging geweest zijn bv door rijden of longeren of los gooien. Bij actie vaak wel beschermers. Als we een rustig rondje met het span maken krijgen ze vaak ook niks om ....

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:10

Mijn paard staat nogal veel op weide :') de hele dag door ook :j dus om daar nu beenbeschermers voo aan te doen? Nee dat niet.

Maar een tijdje geleden is mijn paard (waarschijnlijk) uitgegleden en had zijn rechter achterbeen 'verstuikt' Toen heeft hij een week op stal moeten staan. Toen hij terug naar buiten mocht heb ik in de stal voor- en achter peesbeschermers aangedaan voor de zekerheid en heb hem in de piste losgegooid.Hij heeft toen ( natuurlijk :roll: ) ook enorm gek gedaan.

Onlangs met de zon en toch koude temperturen in combinatie met 1dag op stal en 2 dagen niets gedaan was hij ook heel gek en heb ik vooraan peesbeschermers aangedaan en hem op een andere weide gegooid. Was toen toch ook wel blij dat ik dat gedaan had :P

En dan dit weekend door de bevroren piste en sneeuw 4-5 dagen niet kunnen rijden en paard ook op stal offcourse. Natuurljk ook lekker fris en heb hem zo zonder peesbeschermers losgegooid in de piste. Heeft wat gek gedaan maar nu ook weer niet overdreven.

mijn punt is dus :') ( sorry voor de lange uitleg _O- ) dat ik ze alleen gebruik als ik weet dat hij waarschijnlijk echt gek gaat doen en ik gebruik er bijna altijd in het rijden :j Dan komen er soms ook springschoenen bij.

Mijn paard heeft vooraan hoefijzers :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:12

Mijn dressuurpaard (nu verkocht) stond 4kant op ijzers en als ik die op de weide gooide moest ik die dus echt wel rondom in de bescherming zetten (voor peesbeschermers en springschoenen, achter alleen peesbeschermers) omdat meneer zelfs na 2u buiten staan mega gek kon doen en zich zo kon buigen dat hij zichzelf heel goed had kunnen bezeren!

Nadat hij een blessure opgelopen heeft op de weide (dus door zn gek doenerij!) in het begin dat ik m had (en hij dus gewoon zonder bescherming los ging) heeft hij 3 maanden niet los gemogen. Toen hij weer los mocht is hij eerst in de paddock gegaan met achter peesjes en voor bandages met onderlappen en springschoenen.

Voor mij geen paard meer die de weide opgaat zonder bescherming!

Nu moet ik zeggen dat de mijne nooit de hele dag op de wei gestaan hebben en ook niet los gaan samen met andere paarden! Ze hebben neus contact etc maar ze worden niet samen losgegooid!

Paard dat ik nu heb is nog niet los geweest ivm al het ijs en de sneeuw hier (woon in de VS) en ook die gaat niet los zonder bescherming! Niet rondom want dat heeft ze niet nodig maar wel voor bescherming en springschoenen want ik zit niet te wachten op een paard die zichzelf bezeerd (staat ook op ijzers) en daardoor een blessure oploopt!

Met rijden gebruik ik altijd bescherming! Mijn vorige paard rondom, mijn huidige alleen voor (incl springschoenen) maar mijn huidige paard is een Paint die reining gereden is en bij de vorige eigenaar ook alleen met voorbescherming gereden werd. Dit heb ik dus maar braaf overgenomen en ach, ben gewend om bescherming om te doen dus dit is n eitje ;)

Denk dat iedereen daar anders over denkt en iedereen doet natuurlijk wat het beste is voor zijn/haar paard! Als ik een paard heb die volledig op de weide zou staan (en die heb ik 1 in NL, 4 jarige hengst) krijgt die GEEN bescherming om want die zijn er aan gewend en zullen zich lang niet zo snel bezeren als paarden die maar 'even' buiten komen....

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:21

Bij ons op stal staan ze allemaal zonder beenbescherming, op 1 merrie na, die heeft enkel springschoenen om haar voorbenen omdat ze anders haar ijzers er af tikt op de weide.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

Oh, ik zag 'losgooien' als uit laten stuiteren aan de longe :P Dan pak ik hem rondom in omdat ie soms echt maf doet. In de wei en paddock doet ie nooit gek, dus dan ook niks om.

LinseyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:33

Voor bij het losgooien/vrijspringen wel, maar voor gewoon in de wei niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:38

Als hij net op de ijzers staat en deze ruim eronder gelegd zijn gaat er een springschoen om tegen het aftrappen van de ijzers. In de winter geen ijzer en dus ook geen bescherming om.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:39

Ik gebruik springschoentjes bij het losgooien en binnenkort heb ik hoefschoenen voor het buitenrijden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:59

Gewoon op de weide niet, lopen hier dag en nacht buiten met schuilmogelijkheden. Losgooien doe ik niet aan omdat ze al de hele dag buiten lopen.
Enkel als er een nieuwe op de wei komt of er wordt een nieuwe in de kudde geplaatst gaat er de eerste keer beenbescherming om, zodra ze rustig zijn gaat het gelijk weer af.

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:10

Wij hebben hier helaas niet het geluk dat onze paarden zomer en winter op de wei kunnen (lang leve de klei grond!) Dus als de paarden hier in het voorjaar voor het eerst de wei opgaan gaat die van mij voor en achter in de beschermers en van voren ook springschoenen i.v.m. de ijzers. De eerste keer gaan ze maar een uurtje om hey langzaam op te bouwen dus dit kan geen kwaad. Meestal doe ik op dag 3 geen beschermers meer om.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:35

mijn paard gaat altijd op de wei zonder bescherming, vind ik een beetje absurt tenzij je een sportpaard van 200000 euro hebt, maar die komen overigens niet buiten.
Wij hebben grote paddks maar niet helemaal toe dus daar gaat ze zeker niet in. (onmogelijk :D)
wel is er een longeerbak (rond), hier zet ik ze soms in maar dan gaat ze alleen uit d'r dak als ik haar wat opjut.
En dan is er een ovale bak en als ze al even niet buiten is geweest (regenachtige dag, na maandag want dan is de stalling gesloten) dan laat ik haar daar wat in rennen en durft ze ook wild te doen, enkel dan doe ik beschermers om (getten).
En ook bij het springen getten, altijd.
Hiervoor ook dressuur, maar ik probeer ze minder en minder om te doen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 09:58

Ik denk dat jij een beetje in de tijd bent blijven hangen nanoukkie... Tegenwoordig is weidegang of vrije beweging niet meer weg te denken uit het dagschema van topsportpaarden. Ik neem maar enkele voorbeelden als Parzival, Valegro, ... Die komen gewoon lekker buiten, mét beenbeschermers uiteraard. En die zijn nog wel wat meer waard als 200000 euro ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:43

Ja kan er nog een hele rits opnoemen... De meeste topsportpaarden staan gewoon buiten. Het enige verschil is dat ze meestal niet in een groep staan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:46

Hier wordt geen enkel paard op stal losgegooid met beenbeschermers of in de wei gezet met beenbeschermers. Sta op een stal van ongeveer 35 a 40 paarden en pony's.

En er zijn hier echt een aantal die compleet uit hun dak gaan buiten, wat een ontzettend leuk gezicht is. Maar ze staan nooit met beschermers. In training zijn er wel een paar die met beschermers rijden.
Ik zelf niet al heb ik ze wel.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:48

In de bak voor en achter 3 in 1 beschermers ivm risico (kan ik in pb vertellen) en buiten alleen voor peeskappen, springschoenen alleen als zn ijzers loszitten en hoefsmid eraan komt! Op de weide of stal helemaal niks, onzin.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:49

Mijne staat veel op t land (8-16). Smorgens stiefelt ze als een bezetene de wei in, rent zich een gat in de rondte, bokt en steigert een aantal keren en gaat staan grazen. Op het moment dat de eersten weer naar binnen gaan (haar weide als laatste met dank aan d'r eigen maffe gedrag), gaat de traditie van smorgens weer voort en komt ze lichtelijk buiten adem d'r stal in. zonder enige bescherming EN zonder beschadiging
Eerder wel s peesjes om gehad. Geen succes: kreeg ze er zelf wel af met de nodige lichamelijke beschadigingen

Mijn idee is dat ze zich meestal (net als in de natuur zelf) wel redden

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:55

Bij de stal waar ik werkte waren het allemaal top springpaarden. Deze gingen sochtends met speciale peesbeschermers rondom en neopreen springschoenen het land op. Je wilt niet dat een paard van 80.000 euro zich bezeerd tijdens een rondje bokken en gek doen!

Bij mijn eigen (verzorg) paarden doe ik ze lekker bloot het land op en met bescherming om longeren of loslaten. Dit ook met de reden dat ze dan vaak gekke dingen doen.

Daarnaast krijgt 1 van mn verzorgpaardjes speciaal beslag om haar pezen te ontlasten (oude peesblessure) en dan krijgt ze zeker wel springschoenen om op het land!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:06

Nog nooit een paard in vrijheid beschermers omgedaan. (en ook nog nooit een paard belast met ijzers)

Enige waar ik beenbescherming bij gebruik is springen (ivm met landing en afzet en mogelijkheid tot peesklap) en werk voor de koets (ivm korte keringen en dat ze daarbij moeten overstappen)
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 29-01-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:07

Mijn paard komt dagelijks in een vast groepje buiten, zowel zomer als winter.
Hij staat rondom op ijzers, ik gebruik geen beenbescherming.
Ik zou hem dolgraag helemaal willen inpakken om hem heel te houden.
Reden voor mij om het niet te doen is omdat ik bang ben dat het gaat irriteren, broeien, schuren en bovendien is het meer werk. Dan denk ik niet alleen aan het om- en afdoen, maar ook aan het schoonmaken. Vieze beenbeschermers zullen immers nog eerder irritatie veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:08

Mijne staat dagelijks in de wei, nog nooit bescherming om gehad, denk dat mijn paard daar meer schade aan krijgt als zonder, lijkt mij nooit goed voor de benen om de hele dag bescherming om de benen te hebben.

Ook als er een nieuw paard bij komt geen bescherming, losgooien ook niet, ze staat op ijzers en is altijd goed gegaan.

Met rijden enkele keer peesbeschermers als ik ga springen of soms met buitenrit, maar dat is omdat mevrouw alles eng vind en dan wel eens behoorlijk buigzame sprongen kan maken ;)

Maar lijkt steeds meer in de mode te komen paarden geheel in te pakken, maar wat ik ook behoorlijk apart vind op het losrij terrein (dressuur wedstrijd heb ik het dan over) vrijwel iedereen de benen van hun paard compleet hebben ingepakt, dan denk ik waarom? Durf je überhaupt je proef nog wel te rijden omdat alles dan af moet, ik snap dat echt niet?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:11

Ook mijn paardje staat dagelijks de hele dag in de wei. Losgooien in een paddock is daardoor niet nodig én geen "Ik ben fris want ik heb drie kwart van de dag binnen gestaan"- gespring, dat scheelt al best veel.

En hoewel hij best weet te feesten in de wei heeft hij tijdens de weidegang geen beenbescherming. Vrees dat het middel dan erger gaat zijn dan de kwaal, wil echt geen hele dag peesbeschermers om zijn benen!

Tijdens het werk overigens wel peesbeschermers en strijklappen, maar verder dus niets.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:14

Die van mij staat op de weide met alleen voor springschoenen. Dit omdat ze zichzelf vaak bij haar hoefballen opentrapt.

En tijdens het rijden voor springschoenen, en voor en achter bescherming. Dit omdat ik altijd buitenrij..
Als ik de bak in ga voor te rijden ook alleen voor springschoenen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:18

Mijn paard staat dagelijks op de wei en krijgt dan geen bescherming om.
Naar mijn mening doen paarden die elke dag op de wei komen niet zo gek dat ze bescherming nodig hebben...

Voorheen gebruikte ik alleen bescherming bij het springen en bij de cross.
De pony had sokken dus meer bescherming was niet nodig...

Echter heb ik de sokken af moeten scheren vanwege mok en heb ik nu een paard zonder sokken.
Nadat hij in oktober flink kreupel was, omdat zijne keizerlijke hoogheid bij een overgang besloot maf te gaan doen en zichzelf te schoppen, heb ik besloten alleen nog maar te rijden, te longeren en los te gooien met bescherming om.
De pony heeft nogal een temperament en heeft graag explosieve uitspattingen tijdens het rijden en het losgooien.
Wel maak ik afhankelijk van zijn bui een keuze wat voor een bescherming.

Hij krijgt sowieso voor dressuur en losgooien voor peesbeschermers en springschoenen om en met springen rondom peesbeschermers en springschoenen voor om.
Vaak kan ik wel inschatten of hij echt extreem explosief wordt die dag (enthousiaste uitpuilende oogjes :') ) en dan krijgt hij ook bij dressuur of losgooien rondom peesbeschermers en springschoenen voor om.

De pony staat in het outdoor seizoen rondom op ijzers, in het indoor seizoen staat hij ijzerloos.