help, ik heb een knaagdier !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:02

Waarom geef je geen antwoord op de hooi vragen? Je kan wel gaan smeren en alles, maar ik zou liever uitzoeken waarom ze het doen en dat aanpakken

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:42

LadyMadonna schreef:
Waarom geef je geen antwoord op de hooi vragen? Je kan wel gaan smeren en alles, maar ik zou liever uitzoeken waarom ze het doen en dat aanpakken

Op de wei staat niet veel gras, dus gaat de shet iets anders uitvinden.
ze krijgen genoeg hooi maar ben ook niet van plan om ze een overschot aan hooi te geven, geld groeit ons ook niet op de rug. Maar daarom wil ik wel wilgentakken ophangen oid in de stal.

Kinke

Re: help, ik heb een knaagdier !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:53

Maar waarom dan geen hooi in een slowfeeder?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:56

Kinke schreef:
Maar waarom dan geen hooi in een slowfeeder?

Daar zat ik ook al eens aan te denken.
zal me er eens in verdiepen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:10

Het kan een teken van verveling zijn. Het kan ook een teken zijn van maagirritatie. Dat laatste komt omdat ze te lang zonder ruwvoer staan. Het advies is niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer, maar het maximum is 6 uur zonder ruwvoer. Langer dan 6 uur zonder ruwvoer is een relatief groot risico op maagirritatie en maagzweren (ongeveer 60% van de paarden heeft hier last van).

Overigens mogen zoutstenen ook niet in grote hoeveelheden gegeten worden. Dat is ook niet gezond.

Een slowfeeder is de beste oplossing voor dit probleem als ze geen (grote hoeveelheden = 0.5+kg) krachtvoer krijgen. Ik weet niet hoe veel hooi je voert?

Qua richtlijn voor de minimale hoeveelheid hooi moet je aanhouden: 1.5% lw aan ds ruwvoer.
Oftewel het lichaamsgewicht van het paard /100 * 1.5 * 1.2. (voor voordroog is het lw/100*1.5*1.5)

Dus als de shet 150kg weegt en de welsh 300kg. Dan wegen ze samen 450kg. 4.5*1.5*1.2= 8kg hooi (of 10kg voordroog).

Als ze van deze hoeveelheid te dik worden, dan is het eerst overstappen naar graszaadhooi en daarna terug naar 1% lw aan ds ruwvoer. Wat bij dit voorbeeld neerkomt op 5.5kg hooi of 7kg voordroog. Maar dan moeten ze alsnog niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staan.

Ik zou dus gaan voor een slowfeeder met mazen van 3x3cm of zelfs mazen van 2x2cm. In ieder geval niet gaan voor iets dat mazen heeft die groter zijn dan 4.5x4.5cm. Dan vertraagt het nauwelijks.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:06

Ik zal eens om me heen kijken qua slowfeeders.

maar zijn er dan mensen die de paarden midden in de nacht hooi geven op stal ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:14

23:00 laatste hooi ronde ;)
En idd slowfeeder (zijn genoeg ideeën ed hier op bokt te vinden.
Een voer bal
De lik steen zo ophangen dat ie vrij hangt.
Grote bal in de stal hangen.
Stro in de stal en of meer stro.

En of stimuleren tussen de oortjes en of de kaakjes bezig houden.
Daar komt het simpelweg op neer ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:28

hier ook, rond 11 uur/half 12.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:53

Zonet nog 2 plakken hooi gegeven, morgen vrij dus zal wel even kijken of ik iets kan verzinnen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:57

Het hoeft heus miet gelijk verveling pr een ,aanzwelt te zijn. Hier doensommie het oo weleens nu amper omdat we gelijk verf erop smeren.

En onze paarden staan zich toc echt net te vervelen of hebben iets onder de leden.nhet is goed om waakzaam te zijn hierop maar soms kan een likje verf de utkomst zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:01

Hoeveel kilo hooi voer je per dag? Want als je maar twee plakken voor een hele nacht geeft....

Ze krijgen hier bijna 18 KG per dag in een slowfeeder net, als ik het niet bij tijds zouden bijvullen zouden ze er makkelijk 24 uur van eten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:07

Hier ook de vraag hoeveel je juist voert. Je geeft namelijk aan dat ze wel genoeg hooi krijgen, maar het gedrag van de pony's toont duidelijk iets anders. Als ze echt voldoende hooi krijgen (namelijk onbeperkt) zouden ze niet gaan knagen. Maar dat is mijn conclusie :-)

Als je echt niet veel omhoog wilt gaan qua hoeveelheid (wat ik wel zou adviseren, gezien 2 plakken imo sowieso niet genoeg is om de nacht door te komen) kan je zoals al gemeld een slowfeeder aanschaffen. Deze hebben ze met heel kleine mazen waardoor ze er lang mee zoet zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:19

hielkebro schreef:
ze krijgen genoeg hooi maar ben ook niet van plan om ze een overschot aan hooi te geven, geld groeit ons ook niet op de rug.

Maar als je het normale rantsoen al niet eens kan betalen, waarom dan pony's houden ;-)

En ja ik voer echt wel zoveel savonds dat er sochtends nog restjes liggen en de pony's geen honger meer hebben ;-) Juist snachts eten ze veel; op stal kunnen ze immers niet echt veel meer dan eten....

Overigens stop ik het dan wel in slowfeeder netten (heel fijn mazig), laat ze er wel voor 'werken'.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:53

Toydoll schreef:
hielkebro schreef:
ze krijgen genoeg hooi maar ben ook niet van plan om ze een overschot aan hooi te geven, geld groeit ons ook niet op de rug.

Maar als je het normale rantsoen al niet eens kan betalen, waarom dan pony's houden ;-)

En ja ik voer echt wel zoveel savonds dat er sochtends nog restjes liggen en de pony's geen honger meer hebben ;-) Juist snachts eten ze veel; op stal kunnen ze immers niet echt veel meer dan eten....

Overigens stop ik het dan wel in slowfeeder netten (heel fijn mazig), laat ze er wel voor 'werken'.

ik heb liever niet dat ze het hooi verknoeien ;)

imo heb je ze dan een overschot gegeven.

en waarom staan alle paarden op manege's etc. dan zonder een boomstam of bal oid ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:08

Omdat er mensen zijn die van een brug afspringen, doe jij het dan ook?

Hier inderdaad om 22.00 op zijn vroegst de laatste voer beurt, maar ze krijgen onbeperkt dus eten vaak het niet op. Als je in zakken voert verknoeien ze niet zo veel.
Ik heb hier 2 paarden staan, 1.55 en 1.65 en die komen samen niet aan de 20 kilo hooi als ze onbeperkt krijgen. Dat is zo'n 1.65% en daarmee voer ik onbeperkt, waarschijnlijk krijgen jou pony's over een te korte tijd voer. Koop zeer arm hooi en ga onbeperkt voeren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:04

hielkebro schreef:
Ik zal eens om me heen kijken qua slowfeeders.

maar zijn er dan mensen die de paarden midden in de nacht hooi geven op stal ?

Ik niet in ieder geval. Ik geef maar 1 keer hooi per dag, maar wel zóveel dat ze er zeker 24u mee doen. Omdat ik niet wil dat ze zich het ongans eten zit het altijd in netten. Slowfeeder-netten welteverstaan, openingen van zo'n 3x3 cm dus.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:11

je paarden knoeien met hooi omdat je waarschijnlijk een fout voersysteem hebt of ze vinden het hooi niet te eten. Dan morsen ze ook aanzienlijk meer.

Want je hebt hooi en hooi, ik heb bijvoorbeeld een hele goede kwaliteit hooi, maar daar betaal ik dan ook €4,- per baal voor. Terwijl ik het twee deuren verder voor €2,50 kan krijgen, maar dat zie je weer terug in kwaliteit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:16

Zelfs mijn minshetlander alleen krijgt al meer dan twee plakken per nacht. Hij krijgt een vol normaal hooinet s avonds als het donker wordt en heeft het s ochtends leeg. Dan krijgt hij weer een vol hooinet voor de dag en dat is dan niet helemaal leeg. Door een net te gebruiken voorkom je geknoei en wordt er dus niks verspild.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:21

Ik voer hooi in een ruif bij de shetlanders en dit krijgen ze gedurende de nacht niet op. Ze houden altijd over. Knoeien gebeurt bijna niet. Echt ideaal.

Maar hout knagen doen paarden sowieso graag. Enige wat echt werkt is carboleum, dan komen ze er echt niet meer aan. Anders inderdaad een plaat op de deur zetten.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:36

Mijn paarden krijgen 3x daags (7-12-22u) een volle hooizak, en 'smorgens vul ik voor elk een slowfeeder met 2-3x de hoeveelheid die ze in de zakken krijgen. Hebben dus ook (nagenoeg) de gehele dag (voordroog) te eten, en doen het daar prima op.
Door de zakken en slowfeeders knoeien ze ook amper. Een van de paarden trok het hooi wat los in de stal werd gegeven altijd naar het midden, ging erop mesten, en moest het dan niet meer. sukkel... 8)7 Nu met slowfeeders gaat het prima, (bijna) geen geknoei meer in de stal, en happy paardjes.

Heb mijn slowfeeders hier vandaan trouwens:
http://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooinet ... klein.html