Waar laat ik mijn vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teugeltje

Re: Waar laat ik mijn vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:49

Handig om te weten?
Onze paarden krijgen voldoende ruwvoer 3x verdeelt over de dag!
Stro is gewoon het aller beste voor een paard.
Vlas vindt ik echt tijdrovend als je kritisch met uitmesten bent?! In verhouding met stro stal ben ik met 1 stal in 10 á 15min klaar met uitmesten! Met vlas gaat alles door elkaar heen zitten brr moet er niet meer aan denken, en daarbij gaat het ook lekker tussen de hoeven zitten...waardoor hoefproblemen op de loer kunnen liggen.
Ook als het in je eigen kleding terecht komt? Het prikt enorm!
Ik kon er nou eenmaal geen gebruikers gemak van ondervinden?!
Denk dat het ook wél een deel persoonlijk is en gebruikers gemak van vlas.
Veel pensionstallen zweren erbij...zo voorkomen ze dat de klanten te veel kunnen pakken ivm ze kunnen het klaar zetten voor de stal en de mesthoop wordt niet zo massaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:53

Dat is dat puur jouw eigen ervaring bij mij andersom ik ben in 10 min klaar met vlasstallen alles is dan weer superschoon en netjes. Niks door elkaar geloop mest netjes achterin op een.hoop.

Stro vond ik vreselijk, vies , stinkend en een enorme mesthoop die ik thuis niet kwijt kan. Zo zie je maar ieder zn eigen ervaring ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:00

Ik doe over mijn 4 vlasstallen 5 dagen in de week 15 minuten, 2 dagen in de week 30 minuten.
Vlas blijf je een droge en vooral zachte ondergrond houden.
Verder zou ik niet willen dat ze stro eten; ze hebben onbeperkt hooi om te eten.

Hier een mesthoop zonder stro, alleen vlas mag erop. Misschien een kleine aanhanger waar je het op kan doen?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:06

Wij hebben in iedere box 4 pakken vlas met daaroverheen ½ pak stro. Ze eten zowel van het stro als van het vlas wel eens iets, daar ontkom je niet aan. Wij voeren 4 x per dag ruim hooi en 2 x beetje krachtvoer met wortelen. Ze staan nu wel van 9-12 en van 13.30 tot 16.30 buiten. Daar hebben ze alleen sneeuw. :D
Mestafvoer geeft nooit problemen, het loonbedrijf haalt alles netjes op behalve het onderste, meest verteerde, dat gaat weer over de wei.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:10

Ik vul er eerst de groene kliko mee ( doe ik al 2 jaar) en de rest gaat op de kar en die breng ik naar een paardenpension hier tegenover.
Daar gooi ik het op de mesthoop.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:13

marleen_usar schreef:
In vlas zit olie en dat mag niet op de mesthoop helaas. Strokorrels heb ik al dat wordt echt 1 dikke koek dat werkt niet.

In het vlas zelf zit geen olie maar wel in het zaad ervan. Hier is de groentenboer juist erg blij met mijn vlasmest. Hij geeft grif toe dat sinds er vlas tussen mijn stromest zit de bodems in zijn serre veel beter het water vasthouden en ook makkelijker te bewerken zijn. Het teert nl veel sneller dan het stro.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:15

Waarschijnlijk gaat de mest van de pensionstal naar een champignonkwekerij en die willen alleen maar stromest hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:21

Hier ook zeer tevreden over vlas.
3 Balen om mee te beginnen en iedere week een nieuwe baal erin.
Iedere dag de mestballen eruit en 1x per week de natte plak.

Haal het schone vlas aan de kant, natte plek eruit. Vlas wat ik eraf gehaald heb doe ik weer op de plek van de plasplek.
Ik heb wel altijd in de hoek wat vlas over op een bergje, dat strooi ik tussen door erover heen.
Nette schone box.

Hier mag het gewoon op de mesthoop. Van de 22 paarden op stal staan er maar 2 op vlas.
Mesthoop word om de week weg gehaald door een bedrijf die het gebruikt voor bij de bollen.