Indoor slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:52

Misschien kan je -als je met hout etc. aan de slag wilt- voor een losstaand ontwerp gaan (als je op een of andere manier het zwaar kan maken zodat je paard het niet om gooit?). Of het aan de muur bevestigen zonder te boren (al weet ik even niet hoe :+ ). Ik zal morgen wel foto's maken van de slowfeeder van mijn pony; wellicht doe je er wat ideeën van op. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 17:59

Mizora.....dat ziet er wel erg goed uit.
Alleen zie ik mijn mannetje daar alweer met zijn benen in staan.....om uit te proberen hoe dat voelt.
Knettergek is dat dier :')
Hij zal ook de randen kapot willen bijten gewoon voor de lol.
Daarom vind ik dingen die op de grond staan een beetje eng......zeker gezien zijn ijzers voor.
Helaas komen we niet onder die ijzers uit.
Zonder ijzer is hij meer dan gewoon kreupel en hij moet goed blijven bewegen voor zijn buik.
Dus haal ik ze er onderuit dan beweegt hij niet genoeg of verkeerd en heeft hij zijn kolieken in no time weer terug.
Dat is ook gelijk de reden waarom hij gedoseerd moet eten......en het is een schrokop :=

Ik ben benieuwd naar de foto`s mairead :j

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:03

Wij hebben een slowfeeder gemaakt voor ons paard omdat we echt duidelijk wouden zien hoeveel ze daadwerkelijk binnen krijgt ipv door de stal heen gooit.

We hebben gewoon een vierkante box gemaakt, een rek gekocht met van die vierkantjes erin, hier ijzeren strips omheen gezet voor stevigheid / veiligheid. In die vierkante box rechts boven een gleuf gemaakt zodat je het rek daar zo in kan schuiven en nog voor de zekerheid 2 ijzeren latjes (weet even niet hoe anders moet zeggen) boven op gemaakt zodat ze rek er niet uit kan trekken.

Voor dat het niet gaat verschuiven een grote tegel gepakt en onderin gedaan en gaat super !! Natuurlijke houding en verveelt zich niet!
Succes ermee, zelf maken is niet moeilijk!

Misschien nog handig om aan te geven, we hebben rubber langs de kanten van de stal en traanplaat bij de dakpannen zo tekeer kan ze gaan. Ook voor ijzers en alles blijft heel en goed! Nergens problemen mee en ja... De mijne is echt niet makkelijk...

mang

Re: Indoor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:12

Ik zou erg uitkijken met een laaghangend net, zeker met ijzers en wat je zegt 'boos worden op het net'. Daar kunnen ze echt gevaarlijk in blijven hangen, dat zou ik eerlijk gezegd niet aandurven..

Ik had zelf voor mijn vorige paard zo'n hooizak. deze:

Afbeelding

Die hing ik aan één touw op ongeveer borsthoogte aan de bovenkant van de stal vast. Daardoor word het een stuk moeilijker voor ze gemaakt om te eten omdat het slingert en de zak ook maar aan een kant open is.

Enige nadeel is dat als ze een beetje fanatiek worden het wel een kabaal kan worden met die zak die de hele tijd tegen de stal klettert :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:05

@quartel: niet zo moeilijk hoor. Gewoon een tonnetje en daar boor je met een grote-gatenboor diverse gaten in.
Nadeel van dit ding is alleen dat het hooi niet naar beneden gedrukt wordt, zodat het laatste er voor het paard moeilijk uit te krijgen is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:10

Daar heb je een punt inderdaad.....maar misschien als ik toch aan de knutsel ga dat ik daar gelijk ook een oplossing voor verzin.
Ik heb hier oude postzakken liggen waar ik denk ik wel wat mee kan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:31

Ik ben benieuwd! Maar ik denk dat je dit inderdaad vrij makkelijk zelf kunt maken.

De onderkant kun je eventueel Van hetzelfde spul maken als waar springkussens van zijn gemaakt.

Ik ga het denk ik ook eens proberen want 130 Euro en er kan maar 7 kilo in...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:33

Ik verwacht over 2 dagen het eerste proefexemplaar klaar te hebben.
Het materiaal is er inmiddels....als dit gaat lukken scheelt me dat echt veel geld......
De tekeningen van de hooitoy staan gewoon online.....dat maakt het leven dan weer aangenaam makkelijk :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:35

quartel schreef:
Ik verwacht over 2 dagen het eerste proefexemplaar klaar te hebben.
Het materiaal is er inmiddels....als dit gaat lukken scheelt me dat echt veel geld......
De tekeningen van de hooitoy staan gewoon online.....dat maakt het leven dan weer aangenaam makkelijk :D

Ik wilde het net schrijven dat de handleiding online staat! :+ Wat heb jij als 'buis' gebruikt?

Ik heb nog zo'n kleine blauwe ton staan, ik denk dat ik het daarmee ga proberen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:43

Ik heb plastic platen....onbreekbare......daar gaan we de "buis" mee maken.
De onderkant maken we van oude rubberen matten.....maken we stroken van.
Touw moet ik nog even gaan halen ergens maar dat komt vast wel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:44

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:48

Op http://www.equiculinair.nl staan écht goede en stevige hooinetten in veel verschillende mazen en maten. Moet wel zeggen dat ze aardig aan de prijs zijn, zeker ook door de verzendkosten..

Ik gebruik het witte 'hooikussen' wat op agradi te koop staat met maas 3x3. Leg deze in een palletbox en vanuit de bodem van de box komen 4 touwtjes met musketon haken en deze klik ik vast aan het net. Super simpel en goedkoop. Maaar.. zo'n box is leuk voor buiten en als ik het zo hoor zie ik die van jou wel met een been in de bak, tussen de touwtjes onder het net komen := Dus geen strak plan haha.

Zo'n ton met gaten aan een touw ziet er idd ook handig uit! Zou wel in de gaten houden of het niet een rot kabaal maakt als die ton telkens tegen de wand aan knalt.
Wij hebben ook meerdere slowfeeder fabricaties gemaakt en het grootste probleem was vaak de herrie :roll:

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:53

ik ook. :+

We hebben voor het plastic gekozen in de hoop dat het hooi goed naar onder zakt.
Maar het is ook de bedoeling dat het paard het ding beweegt zodat het hooi vanzelf ook zakken wil.
Ook komt er een soort deksel op die naar onder zakt en zo het hooi helpt zakken.....dit word van ijzer gemaakt met een ketting er aan om het weer makkelijk omhoog te kunnen trekken voordat er bijgevult word.

De gaten in de plastic buis gaan we er in smelten zodat er geen scherpe randen over blijven.
Op die manier kan ik ook zelf bepalen hoe groot ik de gaten hebben wil.......niet zo groot dus maar welke maat precies daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Als het gaat bevallen ga ik er meer maken....altijd handig om reserve te hebben of een ander er mee te helpen.

In mijn stal zal het geluid wel mee vallen denk ik .
In mijn stal zit op alle muren rubber......dan zal het geluid wel wat dempen denk ik.
Het lijkt mij dat als je geen rubber op de muren hebt, dat je wel een rubber randje op het hooiding zou kunnen maken wat het geluid dan weer dempt.......soort stootrand zeg maar......moet op te lossen zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:58

Maak in een stuk karton oid verschillende maten gaten en kijk welke je wat lijkt. Beter te klein beginnen en later wat groter maken..andersom gaat niet :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:03

We gaan inderaad te klein beginnen....dat was wel de opzet.
Als ik 3 fijnmazige netten over elkaar heen doe en dat geef heeft hij dat nog in no time leeg!!
Terwijl ik dacht dat dat geen doen zou zijn voor hem :')
Ze zijn vindingrijk genoeg om veel te kunnen.
De gaten zoals ze bij de hooitoy gebruiken zijn voor die van mij echt veel te groot.......dus dat gaan we aanpassen }>

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:06

Klinkt goed! Ik blijf even volgen, want ben benieuwd naar het eindresultaat :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 10:09

Hij is bijna af *\o/* *\o/* Y)(^)
Hij is iets hoger en smaller geworden, dat komt door de maat van de plastic plaat.
Touw hebben we ook al gehaald, nu alleen de gaatjes om het touw aan de hooitoy te bevestigen nog en dan zal ik foto`s maken. :j
En dan word het even afwachten of hij ook hufterproof blijkt te zijn. :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:16

Afbeelding

De gaten zijn nu afgerond....nu nog even de bevestiging maken en dan kan hij opgehangen worden.
Later zal ik meer details laten zien....eerst maar eens zien of het ook daadwerkelijk werken gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:20

@quartel: zóó, dat ziet er heel professioneel uit :) Ik hoop idd voor je dat het gaat werken :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:21

Ziet er kinky uit ~~}>

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:21

Leuk model!
Ben benieuwd hoe dit bevalt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:24

Inderdaad Kinky, het kon zo in vijftig tinten voorkomen. *\%/*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:26

:') wie weet wat hij er mee gaat doen :')

De gaten zijn met een gatenboor er in geboord.
Liet wat scherpe randen achter dus die moesten er wel uit.
Omdat ik te beroerd was om naar de schuur te lopen en een stuk schuurpapier te zoeken en de nagelveil gewoon voor mijn neus lag...........
Heb ik dus de hele ochtend met de nagelveil de gaten glad gemaakt :')
Dag nagelveil :evaw: ....hallo perfect ronde gaten :wave:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:28

De vijl is vervangbaar, maar ik denk dat schuurpapier wel sneller gegaan was :)