help!! paard eet stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 23:25

zal ik eens gaan proberen, ze heeft een standaard hooi ruif in de stal. deze heeft wel wat grote gaten maar we hebben ook hooi waar onze shetlander van 1.15 in verdwijnt :') dus dat trekken ze er niet zo makkelijk doorheen :) hooinet is al ingepikt door de shetlander die dr hele stal anders versiert met hooi

Rijlaarsdam

Re: help!! paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:52

Totaal niet om negatief te doen, maar ik hoor steeds vaker mensen zeggen dingen in de trant van "altijd beter dan...."of minder erg dan..."
Maar kijk niet naar of het minder erg, of minder slecht is, maar juist naar het verbeteren van punten.
( is voor iedereen deze tip)

Als je je zorgen maakt om de bodem, kijk eens naar rubber tegels, of matten op de vloer.

Meer voerbeurten, is echt onderschat welke waarde dat heeft voor een paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:05

Pacific schreef:
R12312 schreef:
Azijn verdunnen met water en dat over het stro spuiten.

Dat is symptoombestrijding. Je luistert beter naar je paard voordat het mis gaat.

Meer hooi of meer verdeeld (bvb in een slowfeedernet) aanbieden of meer naar buiten. Dat zie ik als de enige (en volgens mij simpel toe te passen) oplossingen.

Ze vraagt om symptoombestrijding.............

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:17

Ik zou liever de ochtend voorbeurt al een portie ruwvoer geven, dan bij binnenkomst op stal, en later op de avond nog eens, krachtvoer kan je beter geven na ruwvoer.
Een handje lucerne geven omdat het duur is? Dat valt wel mee? Een zak van 90 liter kost 13 euro max...
Volgens mij kan je gras genoeg hebben maar zit er aan voedingswaarde op dit moment maar heel weinig in het gras, hou je daar wel rekening mee?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:27

Ik ga met knollentuin mee, waarom voer je het paard niet vaker hooi?

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:17

Delphi2003 schreef:
Zamba schreef:
tip 2: meer hooi geven, ik denk dat ik met 10 kilo hooi van 18.00-08.00 redelijk goed zit, als ik er naast zit ook goed maar de dagelijkse richtlijn is 7/8 kilo geloof ik
[quote/]

'Ik denk'... Als je om tips vraagt en mensen zeggen: "Ik zou meer hooi geven." Moet je dat niet afwijzen, vraag dan niet om tips. >;)

Edit daarop: quote mislukt XD

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:44

tennan schreef:

Ik zal nog 1x verrellen waarom ik het paard niet vaker hooi voer. Ze staat niet aanhuis maar bij mensen thuis. Alleen moet ik wel alles zelf doen. Voor school geef ik ze krachtvoer en gaan ze naar buiten. Ik kan ze dus sochtenda geen ruwvoer bieden omdat ik zelf ook naar school moet. De rest van de dag ataan ze op het land met onbeperkt gras en als zomers er geen genoeg gras meer staat of wat dan ook een beetje hooi. Savods als ze naar binnen gaan krijgen ze krachtvoer en dan voor ik weg ga ruwvoer. Hier kan ik nou eenmaal bijna niks aan veranderen omsat ik er niet woon. En om savobds eerst krachtvoer te geven... dan hwbben ze dat nog eerder op...

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:48

knollentuin schreef:
Een handje lucerne geven omdat het duur is? Dat valt wel mee? Een zak van 90 liter kost 13 euro max...

De zak die ik op stal heb liggen is 10kg en kost 8 euro

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:52

Waarom voer je geen ruwvoer op de wei?

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:54

Doe er minder stro in de stal net genoeg dat achter in een laag is zit.
Als een paard z'n stal leeg blijft eten is de kans groot dat het paard op een dag koliek krijgt.
En idd een hooi net of een slowfeeder lost een hoop op doe er wel zo veel in waar het paard de hele nacht mee doet dat voor komt vervelingen het moeten willen eten van stro houd dan op.
Je kan ook zo'n bal nemen waar je dan krachtvoer in doet en dat in De stal leggen.
Houd ze lekker bezig op een goede manier.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:56

Ik zou kijken voor een goede dikke stalmat, als eigenlijk alleen het liggen op kale steen het probleem is!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:59

De zakken van havens zijn 20 kilo en kosten rond de 12 euro,
Op houw dagindeling zou ik proberen om toch te vragen aan de mensen om er smorgens voor jou hooi in de stal te gooien, dat kan je klaar zetten in een bakje, dan kan je later je paard buiten zetten..?
Dan bij binnenkomst weer hooi geven en dan als je er bent kan je krachtvoer geven en later nog een keer hooi.
Ik blijf erbij dat meerdere voerbeurten heel belangrijk is en er vaak meer mogelijk is dan je zelf voor stelt.
Je zal even uit je eigen aangeleerde routine moeten stappen.
Dan nog een vraag, hoe weet je dat je 10 kilo hooi voert? Weeg je? Ik weeg nl wel m'n hooi en iedereen die hier op stal komt schrikt van de hoeveelheden, er is bijna niemand die weet hoeveel 5 kilo voordroog of hooi daadwerkelijk aan massa heeft.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:00

Dan vind ik dat je of moet zoeken naar een mogelijkheid om wel aan de behoeften van je paard toe te komen, bijvoorbeeld met iemand anders die hem voor je voert of voeren op de wei, of je verhuist hem naar een stal waar hij wel genoeg eten krijgt. Anders zit je straks met maagzweren, koliek en meer enge dingen.

Het liggen op beton is niet het grootste probleem: denk om de algehele gezondheid van je paard!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:01

Rubbermatten op je stalvloer leggen en minder stro strooien. Dan staat ze in ieder geval niet op beton.
Daarbij wel meer hooi voeren, savonds zoveel geven dat het smorgens nog niet allemaal op is en overdag hooi in de wei bij geven.

Ik ben geen voorstander van slowfeeders omdat ze dan in een niet natuurlijke houding staan te eten, bovendien kan het paard er ook voor kiezen om het makkelijk te verkrijgen stro van zijn stalbodem te eten ipv het hooi waar hij meer moeite voor moet doen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:06

Zamba schreef:
tennan schreef:

Ik zal nog 1x verrellen waarom ik het paard niet vaker hooi voer. Ze staat niet aanhuis maar bij mensen thuis. Alleen moet ik wel alles zelf doen. Voor school geef ik ze krachtvoer en gaan ze naar buiten. Ik kan ze dus sochtenda geen ruwvoer bieden omdat ik zelf ook naar school moet. De rest van de dag ataan ze op het land met onbeperkt gras en als zomers er geen genoeg gras meer staat of wat dan ook een beetje hooi. Savods als ze naar binnen gaan krijgen ze krachtvoer en dan voor ik weg ga ruwvoer. Hier kan ik nou eenmaal bijna niks aan veranderen omsat ik er niet woon. En om savobds eerst krachtvoer te geven... dan hwbben ze dat nog eerder op...

Wat ik niet helemaal snap, waar komt in de avond dat ruwvoer dan vandaan? Dat ligt dan toch wel al ergens bij stal neem ik aan? Dus lijkt het me dat je ook in de ochtend dit al kan geven? Of red je dat qua tijd niet voor het buiten zetten?
Zou iig geen krachtvoer geven op de lege maag, maargoed, jouw da ziet dat niet als probleem. Wat zegt hij/zij over het stro eten? Want wat stro eten is niet erg, maar als ze dagelijks haar box leeg eet is echt niet goed en kan idd koliek veroorzaken.

Mijn 4,5 jarige draver van ong 450kg kreeg toen hij net op stal ging zon 15kg hooi over 3 voerbeurten en at ook al het schone stro op. Nu krijgt hij 4x daags hooi in slowfeeders op de grond (hij heeft geen ijzers) en nog zon 8kg. Dit omdat hij nu in balans is qua voeding, en niet meer nodig heeft (trof regelmatig een niet leeg gegeten slowfeeder die in begin toch echt leeg gingen). Box blijft netter, eet veel minder stro en paardlief heeft wat te doen hele dag. Staat ook van 9:30-16:30 buiten met slowfeeder. Gras heeft in de winter echt te weinig voedingswaarde helaas.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:11

en een andere onder grond proberen? inderdaad rubber matten als je niet van stro afwilt, of ga eens kijken naar gehakseld stro, zaagsel of vlas?
misschien dat dit ook wel helpt?
en inderdaad als het kan, meer voerbeurten aan hooi geven, sochtens, savonds en het liefst bijvoeren buiten, dan halen ze er meer voedingsstoffen uit! eventueel in een slowfeeder!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:26

Wat is er mis met hooi in de wei voeren ? Als ze het niet opeten dan hebben ze genoeg aan het gras. Als ze het wel opeten dan hebben ze het blijkbaar nodig. Mijn paarden eten hun hooi in de wei alleen op als ze uit uit het gras niet genoeg halen en dit is vooral in de winter. In de zomer heb ik ook altijd hooi beschikbaar voor ze in het land maar dit eten ze meestal niet op dan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:29

:)* duussss, naar buiten met een berg hooi.. Was ik weer niet 1.2 opgekomen, zo zie je maar- verder denken dan je eigen cirkeltje..

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:14

kvika schreef:
Totaal niet om negatief te doen, maar ik hoor steeds vaker mensen zeggen dingen in de trant van "altijd beter dan...."of minder erg dan..."
Maar kijk niet naar of het minder erg, of minder slecht is, maar juist naar het verbeteren van punten.
( is voor iedereen deze tip)

Als je je zorgen maakt om de bodem, kijk eens naar rubber tegels, of matten op de vloer.

Meer voerbeurten, is echt onderschat welke waarde dat heeft voor een paard.

mee eens :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:05

je lan toch buiten in de weide een kuubskist neerzetten met hooi erin , desnoods in van die grote fijnmazige netten .
Dan hebben ze in elk geval minder trek als ze binnen komen en minder de behoefte te eten als een bootwerker want het duur weer zo lang voor we ruwvoer krijgen .
een paard hoort minimaal 18 uur per dag te kunnen fourageren , ik vindt het logisch dat je paard het stro gaat eten .
hoeveel tro ligt er in die stal ?
want op beton komen staan betekend dat er niet genoeg gestrooid is .
mijn paard krijgt 2/3 keer per week stro bij in de stal indien nodig vaker en doen er echt minimaal 3 plakken van een grote baal in .

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:08

Meer hooi, heel simpel.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:23

Misschien lees ik er overheen, maar is je paard op dit moment te dik, te dun of precies goed? Begrijp ik het goed dat jullie nog steeds volop gras hebben? Daar zit niet veel voedingswaarde meer in, maar het vult wel. Het is nog steeds ruwvoer ;) Hier merk ik dat sommige paarden in het najaar als het gras wateriger is als een soort compensatie meer stro gaan knabbelen. En die paarden krijgen top kwaliteit voordroog ad lib.

Krijgt je paard nog een vitaminekorrel? Anders kan een tekort daarin ook meespelen. De hoeveelheid brok en muesli is te weinig om in de vitaminebehoefte te voorzien en in gras en hooi zit dat nu ook niet meer.

De ochtendmaaltijd van je paard vind ik niet zo fijn. Kun je echt niet eerst een pluk hooi geven, zodat er even een bodempje in de maag komt? Die paar minuutjes zullen het ook niet doen en wat je paard niet op krijgt ligt er 's middags nog. Een andere optie is om meer luzerne door je krachtvoer te mengen. Vind je dat te duur doe er dan haksel doorheen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 22:18

Dat klopt. Dat er in gras nu minder zit weet ik, maar het vult inderdaad wel. En het gaat niet zozeer om de voedingswaarde maar ook veel om het feit de kaken in bewegi g te houden.

in gezondheid komen ze niks tekort. Dit is laatst nog bekeken door de da

Zoals ik al veelvuldig heb gezecht kan ik aan de voertijden NIKS veranderen.
ik heb mijn instructeur gesproken en die denkt dat het meer een aanwensel is. Ik heb vanavond een deel van het hooi in het ruif gedaan dus we zullen zien. Morgen avond wil ik azijn over het stro sprayen proveren en anders overgaan op vlas....
maar blijven kijken naar opties

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:25

Is het een fijnmazige ruif? Zo nee, dan zal het waarschijnlijk niets toevoegen. Groter dan 4.5x4.5cm mazen vertraagt vrijwel niet. Jammer.

Wat een instructeur ziet vind ik maar beperkt interessant, niet zelden (eigenlijk andersom, zelden niet) heb ik adviezen gehoord waar ik voedingstechnisch echt niet bij kon met mijn hoofd. In dezelfde categorie als luchtzuigen komt door verveling en kijken ze af (buiten veulens om van hun moeders. Dat is nog twijfelachtig).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:25

Zinzi_jewel schreef:
je lan toch buiten in de weide een kuubskist neerzetten met hooi erin , desnoods in van die grote fijnmazige netten .
Dan hebben ze in elk geval minder trek als ze binnen komen en minder de behoefte te eten als een bootwerker want het duur weer zo lang voor we ruwvoer krijgen .
een paard hoort minimaal 18 uur per dag te kunnen fourageren , ik vindt het logisch dat je paard het stro gaat eten .
hoeveel tro ligt er in die stal ?
want op beton komen staan betekend dat er niet genoeg gestrooid is .
mijn paard krijgt 2/3 keer per week stro bij in de stal indien nodig vaker en doen er echt minimaal 3 plakken van een grote baal in .

Als een paard gras kan eten heeft dat niet zo veel zin. Die heeft de buik echt wel vol.

Vragen of de stalhouder in de ochtend bij de eerste overbuurman nog even 2 plakken hooi naar binnen gooit. Dat zet je klaar voor de box. Dan staat ze de uurtjes voor je in de wei gaat zich niet te vervelen.
En als je het klaar zet is het minder dan geen werk.