Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:03

Ik vind kosten altijd ook wel een leuk argument van mensen.

Ik hou mijn pony's buiten duidelijk goedkoper dan binnen. Geen strooisel, geen gebouw, geen stallen, minder mest/strooisel afval.
Wel een straatje aangelegd, paar voerbakken er op, stuk zand en knap hek er omheen.
Kwa mesten is het ook sneller dan aparte stallen moeten mesten.

Ik heb wel een stal, kan er 2 boxen van maken, maar daar staan mijn wagens in. In geval van nood kunnen ze wel naar binnen, maar die is al ruim 2 jaar niet gebruikt (en toen ook maar 3 nachtjes).

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:04

Wiwabalia schreef:
Maar waarom dan niet inversteren in een goede paddock? Het gaat me niet om weidegang, dat is inderdaad niet te doen 's winters. Het gaat me erom waarom ze overal gemiddeld 20 uur per dag in een box worden gezet..

Wel inversteren in een dure bak met bodem (die imo ook droog blijft) maar niet in een goede paddock, wellicht overdekt in combi met groepsstalling..

Precies!!
Hier in de Betuwe ook klei grond. Maar mijn paard sta wel in een goedverzorgde paddock met een stuk verhard en 2 schuilstallen 24 uur buiten. In de buurt hier amper wat fatsoenlijks te vinden waarbij de paarden in de winter de gehele dag buiten staan, dus ik ben heel blij waar ik nu al even staat. Toch zijn er vele die niet willen ruilen hebben hun paard het liefst truttig in hun box staan :+

In de winter zou ik mijn paard geen eens in de wei willen hebben met al die blub hier. Maar een goede paddock is zeker wel te doen. Ja een investering maar dat is stallen bouwen en stro gebruik ook als je alles bij elkaar op tel

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:05

Tijd en ruimte ;-)

Allereerst hebben niet alle pensionstallen de ruimte voorhanden. Weides worden met dit weer snel stukgelopen door de paarden waardoor deze weer moeten herstellen. En bovendien is landbouwgrond erg duur, althans hier in de regio.

Het kost voor grote pensionstallen vaak een hoop tijd om alle paarden iedere dag binnen- en buiten te zetten, zeker als je met een bestand van 30+ paarden zit. Ik ben stalhulp geweest op een pensionstal met een stuk of 20 paarden die iedere ochtend buiten gingen en 's avonds weer naar binnen. Weides lagen wel op een stukje wandelen, maar ik was op een dag tijd toch 3 à 4 uur kwijt enkel en alleen met het binnen- en buitenzetten. Als het dan later licht en vroeger donker is, kan ik me voorstellen dat staleigenaars het 'de moeite' niet vinden om ze elke dag buiten te laten :-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:05

wat denk je dat een goede paddock kost?
hoe groot een paddock moet zijn voor hoeveel paarden en dan nog eens, hoe lang de paddock goed blijft voor hij opnieuw moet worden aangelegd????
En dan niet "ik denk", maar echt eens uitrekenen...
Daarbij heb je vergunning nodig om een goede grote paddock te maken... deze aanvraag kost geld en geen zekerheid of je toestemming krijgt.

Citaat:
als jullie het argument inversteren noemen, tja, in boxen moet je ook inversteren en kost denk ik meer onderhoud dan een box (aangezien er ook slopers/slaande paarden in staan).

hieruit blijkt eigenlijk wel dat je geen idee hebt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:09

Volgens mij zijn er vele factoren van invloed. Ik heb op een stal gestaan waar de meerderheid van de stalgenoten 2 uren in de paddock meer dan genoeg vonden. Tja, dan ga je als staleigenaar niet investeren in nog een paddock zodat ze langer buiten kunnen blijven staan.

Daarnaast betekend een extra paddock vaak minder weiland, wat dus en een investering is en ook een terugval in hoeveelheid land. Het is over het algemeen extra werk, want na 4 uren in de paddock wil je ze toch wel eens voeren. Dan loop je weer tegen het probleem aan dat niet alle paarden willen delen en dat eigenaren het niet grappig vinden als er ruzie ontstaat om een plukje hooi. Vraag ook weer om extra investering en kost meer tijd dan een rijtje boxen voeren.

Meestal zie je dus of stallen met een goed duidelijk systeem vanaf het begin, maar weinig stallen die het beleid helemaal omgooien, want dat kost veel meer dan dat je er voor terug krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:11

weiland oppervlakte idd en dus ook hooi van eigen land moet je doorberekenen in de kosten.
drinkbakken aanleggen -( vrieskou-sloopgevoeligheid).
probleem met voeren - ook gezien hooi en paddock samen de levensduur snel verkorten.

m1992

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:16

Ik snap dat ook niet.. Investeer in een goede paddock en ze kunnen het hele jaar rond naar buiten. Ook toen het hier zeiknat was stonden ze echt niet tot de enkels in de modder, enkel bij het hooinet zakken ze er dieper in. Altijd een droog plekje om te staan. :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:23

Jullie denken allemaal (bijna dan)veelste moeilijk na mijn idee.

Binnen en buiten zetten waarom? Kan gewoon 24 uur buiten staan hoor die paarden. Als ze maar kunnen schuilen. Voeren ook geen enkel probleem mijn paard sta met 16 andere paarden en komen allemaal niks te kort. Tuurlijk doen ze weleens zuur tegen elkaar maar dat doen ze ook in de wei.

In de zomer maanden staan ze bij ons ook in de wei. Nu moet ik wel zeggen dat er gelukkig veel ruimte is. Dat is ook wel een luxe.

Ik zeg heel eerlijk als ik mijn paard zou moeten ophokken dan verkoop ik haar nog liever aan iemand die haar wel het beste kan geven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:25

Mijn paarden staan het hele jaar door 's nachts op stal.
Ik heb gelukkig de beschikking over een droge buitenbak waar ze nu in staan en straks wordt de paddock ook zo als de wei het toelaat om er met zware machines over heen te gaan.
Reden voor mij om de paarden 's nachts binnen te hebben is dat ik beter kan controleren hoeveel ze eten, plus dat onze ruin een vreselijke klier kan zijn en zo heeft de oude merrie ook wat rust.
Ik vind het prettig om hier een ritme in te hebben, de paarden gaan naar buiten tegen 07.30 uur en naar binnen als het donker wordt. Dus staan ze in de zomer automatisch langer buiten. 's ochtends de paddock in met onbeperkt hooi en in de loop van de middag de wei op tot het donker wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:26

Dennis, een pony aan huis is wel beetje anders dan 200 x 200 meter droge paddock met deels overkapping moeten aanleggen voor 20 pension paarden waarvan wellicht ook enkele gravers.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:26

Ik heb 3 weitjes, die wil ik graag heel houden voor de zomermaanden. Paddock vinden ze een paar uur leuk en dan zijn ze er wel op uitgekeken. Heb geen ruimte voor een super grote luxe paddock.
Dus bij mij staan ze overdag nu in de stalgang, vinden ze prachtig zijn de hele dag rond aan het banjeren en ze hebben een baal hooi tot hun beschikking. Paarden blij dus ik blij. :))

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:27

Wat lost een paddock op voor mensen met bv weinig wei? Heb toch liever wei dan paddock hoor (wij hadden vorig jaar echt totaal geen gras en hebben duizende euros in hooi en voer kunnen steken, liever gras hoor!). En gehuurde stukken mag je ook niet zomaar gaan verbouwen. Huurbaas verhuurt z'n wei erna liever met gras. Want een boer met koeien heeft aan een paddock niets.

En dan nog dat niet alle paarden bij elkaar op wei kunnen, sommige paarden kunnen weer niet tegen stof, en zo blijf je maar bezig he.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:28

Als je een pensionstal hebt met heel veel paarden, moet je ook veel bestraten, waterbakken vullen, mestvrij houden enz. Een paddock met zand, hooi en poep wordt bagger. Een paddock houdt voor mij ook in dat ze in groepsverband staan, dus minimaal 10x10meter. Ik mest sneller de stallen af dan de paddocks.

Niet elke ondergrond is goed droog te houden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:29

De onze hebben we van de week uit de wei gehaald. Door de natte bende waren ze de wei aan het kapot trappen, en ik wil wel graag in de zomer een goede wei.
Aan de overkant van de weg staat ook een wei, waar ze elke dag een paar uurtjes in staan. Rest van de dag in de paddock met hooi.

Ayasha
Blogger

10*10 voor meerdere paarden......?
Dat is vragen om problemen.

Santos_05

@Chimello, wordt je wei niet kapot gelopen als je een kleine wei hebt? Of kies je dan juist bewust voor langere tijd op stal?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:30

In de stalgang? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:32

Ayasha schreef:

Meer dat je voor een paard met 3x3 nog niet klaar bent.... maar onze paddock is voor 2 paarden/3 ponies 30x16, dat is ruim genoeg, vandaar dat ik de oppervlakte kleiner heb gezet. Natuurlijk wil iedereen alles graag zo groot mogelijk, maar als je veel pensionpaarden hebt (waar de TS mee begon) moet het wel realistisch zijn.

Ook een stalgang is subjectief, bij de een is dat de halve deel, de andere 2x3 meter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:33

Citaat:

Afbeelding

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:34

chimello schreef:
Wat lost een paddock op voor mensen met bv weinig wei? Heb toch liever wei dan paddock hoor (wij hadden vorig jaar echt totaal geen gras en hebben duizende euros in hooi en voer kunnen steken, liever gras hoor!). En gehuurde stukken mag je ook niet zomaar gaan verbouwen. Huurbaas verhuurt z'n wei erna liever met gras. Want een boer met koeien heeft aan een paddock niets.

En dan nog dat niet alle paarden bij elkaar op wei kunnen, sommige paarden kunnen weer niet tegen stof, en zo blijf je maar bezig he.

En in de stal kost het minder voer?

De vraagstelling is waarom paarden op stal worden gehouden. Daarnaast moeten paarden die in de winter op de weide staan ook gewoon bijgevoerd worden. Alleen in de zomer is de weide goedkoper qua ruwvoer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:34

Santos_05 schreef:
Ayasha schreef:

Meer dat je voor een paard met 3x3 nog niet klaar bent.... maar onze paddock is voor 2 paarden/3 ponies 30x16, dat is ruim genoeg, vandaar dat ik de oppervlakte kleiner heb gezet. Natuurlijk wil iedereen alles graag zo groot mogelijk, maar als je veel pensionpaarden hebt (waar de TS mee begon) moet het wel realistisch zijn.

Ook een stalgang is subjectief, bij de een is dat de halve deel, de andere 2x3 meter.

Nee, dat is niet de tendens die ik zie... Ik zie juist dat mensen vaker en vaker 20 paarden op postzegelstukjes houden. "want de stal is ook maar 3*3"... :n
IMO een erg slechte ontwikkeling.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:36

mirjamalvaro schreef:
Citaat:

[ [url=m/xZd6sN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha dat is grappig zeg. Maar zie ik wel als hetzelfde principe als buiten, maw, de ruimte hebben om rond te lopen. Dat hebben ze bij jou ook.

Maar even offtopic, puur nieuwsgierig, komen jouw paarden niet ernstig vitamine D tekort gezien ze dus niet buiten komen? Of los je dat anders op?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:37

Wij hebben kleigrond en daar kun je s winters niets op (ja benen breken ;)). Vorig voorjaar hebben we een paddock aangelegd, die het grootste deel van het jaar goed is, behalve nu de laatste paar weken door de vele regen. Grote kosten hebben wij niet willen maken ivm dat we dit huren. s zomers loopt alles 24/7 buiten. Wel staat zo goed als alles in groepsboxen, dus ze kunnen wel sociaal zijn, en hebben lekker de ruimte.
Onze paddock is 15x15, hier gaan ze per 3 grote paarden in, de kleine pony's met zn 5. Dat is gewoon goed te doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:41

PowerReiner schreef:
mirjamalvaro schreef:

[ [url=m/xZd6sN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha dat is grappig zeg. Maar zie ik wel als hetzelfde principe als buiten, maw, de ruimte hebben om rond te lopen. Dat hebben ze bij jou ook.

Maar even offtopic, puur nieuwsgierig, komen jouw paarden niet ernstig vitamine D tekort gezien ze dus niet buiten komen? Of los je dat anders op?

Ze komen wel een aantal uur in de paddock bij mooi weer. Alleen bij stortregen, ernstige mist of met die sneeuwval blijven ze de gehele dag in de stalgang. Dus in principe krijgen ze wel hun vitamientjes. :j

Stallen gaan we trouwens nog verbouwen, dus de ruimte die ze straks hebben is dan veel groter. *\o/*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:44

chimello schreef:

Juist als je weinig weide hebt zal je met een paddock moeten gaan werken wil je de weide goed houden en er gras op hebben staan. Ik heb maar 4000m2 voor 2 paarden met gras, dan een stuk paddock en de buitenbak van 20x40. Door ze niet onbeperkt op de weide te hebben en het te combineren met paddock en daarop hooi bijvoeren houd ik mijn weide super en er staat altijd genoeg gras op. Ik zie het bij onze buren, die willen de paarden zo natuurlijk mogelijk houden, zij hebben 5000m2 weide voor 2 paarden verdeeld in 2 stukken, de stukken weide worden zeer intensief gebruikt door die 2 paarden, ze heeft ze nu op 1 van de 2 weides staan en daar is na 1½ maand geen grasspriet meer te bekennen, volledig omgelopen, die wei kan ze afschrijven. Had zij een stukje opgeofferd voor een paddock was dit niet gebeurd.