bak op kleigrond: drama?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Re: bak op kleigrond: drama?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:41

Wat een prachtige bak faline! Jaloers!!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:15

Afbeelding

Voorbeeldje dat het ook zonder drainage kan! Wij zitten ook op zware klei hier.
We hebben de klei af laten graven, en het gele zand wat er onder zat naar boven laten komen. Bak is altijd te rijden, wanneer er plassen in liggen zijn ze zo weer verdwenen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:45

Wow!! dat ziet er netjes uit! mag ik vragen wat jullie kosten waren voor het afgraven?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:58

Ik lees even mee... Hier ook op klei (leem).

Dniekje, hebben jullie de grond alleen omgezet? Zo ja, op welke diepte zat bij jullie het gele zand en hoe dik is die laag?

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:59

Een bak op kleigrond is helemaal geen drama mits je maar draineert. Verder van belang dat je goed en voldoende zand erop gooit. eventueel je kleigrond en zandlaag afscheiden met doek of een laag puin. Belangrijk is wel dat je je paard er niet los in laat en niet longeert.
Daarbij is met regelmaat slepen erg belangrijk met steeds andere figuren en richtingen.

Ik heb hier ook een bak op kleigrond en is prima te doen voor privé gebruik. Denk dan aan max 3 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:02

Mijn zus zit ook op klei en heeft destijds de grond om laten zetten
Er zat zand onder
Prima bak, eens in de zoveel jaar nieuw zand erbij

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:29

@vereentjex en @_lorette_ afgraven koste geloof ik 1100 euro. We hebben ruim 2,5 meter laten afgraven, en het gele zand van onder naar boven laten komen. Ligt verder geen drainage oid in.
Rijden er met 2 per dag in. Ze staan er momenteel overdag ook los in omdat de weilanden te nat/glad zijn. Met regelmatig slepen is het super te doen :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:36

nitouche schreef:
Een bak op kleigrond is helemaal geen drama mits je maar draineert. Verder van belang dat je goed en voldoende zand erop gooit. eventueel je kleigrond en zandlaag afscheiden met doek of een laag puin. Belangrijk is wel dat je je paard er niet los in laat en niet longeert.
Daarbij is met regelmaat slepen erg belangrijk met steeds andere figuren en richtingen.

Ik heb hier ook een bak op kleigrond en is prima te doen voor privé gebruik. Denk dan aan max 3 paarden.

In onze vroegere bak hebben wij (heel diep) onderin ook puin gehad, maar op een gegeven moment komt dat weer boven en blijf je stenen uit de bak zoeken
We hadden daar ook een soort zeezand oid in, wat beter water door moest laten, maar altijd een natte bende. -O-

We hebben flink werk gehad om al dat puin weer op te graven en af te voeren. Nu liggen onze paddocks op die plek, gewoon afgegraven en drainage erin. Blijft nog redelijk te doen.
Wel natter dan de bak. Maar goed de paarden staan ook hele dagen in die paddocks.
We houden t wel goed bij, altijd mest er uit en regelmatig lostrekken en slepen.
Denk dat het als bak ook wel zou werken als er niet constant paarden in zouden staan. (Zou dan droger blijven vermoed ik)