Veilige omheining, zucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suggie

Re: Veilige omheining, zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:22

Heb al jaren 3 rijen dik staaldraad, met aan de uiteinden draadspanners nooit problemen gehad. Zeer goede constante stroomgeleiding en de paarden zijn er nog nooit ingevlogen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:34

[***] schreef:
Besita welk merk koord heb jij?

gewoon bij Agradi , de dikste neem ik dan ivm zichtbaarheid voor de veulens

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:51

als je nou zo'n palen
Afbeelding

om de 3 meter zet heb je er ongeveer 175 nodig ..kosten ongeveer 3 €

en dan koord
Afbeelding
+/-50 € per 200 meter en je hebt dan 8 rollen nodig = 400 € ( je kan goedkoper denk ik als je de promoties wat in de gaten gaat houden )

en dan isolatoren ook gewoon een paar dozen in aanbieding kopen +/-15 € per 100
Afbeelding

dus met 1000 € ben je echt jaren gerust ...wij hebben gewoon standaard een 20 tal reservepalen liggen als er eens ééntje vervangen moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:59

Bij ons hebben ze ook combinatie van glad draad + schrikdraad voor zichtbaarheid.
qua geleiding en levensduur is gladdraad superieur aan schrikdraad.

En als om zoveel 100 meter even aftakking maakt van glad draad naar je schrikdraad dan hoe je ook geen zorgen meer te maken om de geleidbaarheid van je schrikdraad.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:56

keeyzie schreef:
Hmmmm staaldraad is sterk maar kan hele gemene wonden opleveren.
Stel dat een paar zich vastrolt in de draad breekt deze niet waardoor je hele diepe snijwonden kunt krijgen.
Gewoon schrikdraad breekt veel sneller er is daardoor dus ook veiliger, alleen dan weer nadelig met harde wind....

Dat wilde ik net zeggen. Heb ooit een merrie gehad die gewoon door dit draad heen liep, ze zag het gewoon niet en die had heel haar achterpijpen ontveld. Voor mij nooit meer staaldraad bij mijn paarden.
Wij doen veel met koord nu en in de toekomst zou ik wel Beoband in combinatie met koord willen gebruiken. Je hebt ook kunststof palen; die rotten niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 03:42

Wij hebben hier ook last van de wind.
Een deel heb ik wel met de permanent kabel omdat ik dat bijna nieuw tweedehands aan kom komen.
Dat heb ik als middelste draad van 3.
Dat heeft uiteraard een Super geleiding.
Voor goede zichtbaarheid heb ik onder en boven lint. Want ook die permanent kabel is met mist, vorst of sneeuw niet goed zichtbaar.

Een erg lange zijde heb ik ook staaldraad. Met daar bij dezelfde isolator er doorheen lint zodat ze niet in een domme actie denken dat er tussen de onderste en bovenste draad niets zit.

Er staat altijd een flinke klap stroom op de draden doordat die middelste alles goed geleid en zo ook mindere delen in het lint weer voorziet van stroom.

Ideaal misschien niet. Maar in open vlakte moet je wat.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:16

besita schreef:
tweedehands 1/2 treinbiels en dan 3 rijen koord vind ik zeker met veulens het fijnst

Op wat voor hoogte heb je de 3 koorden zitten?
Ik vind een omheining naast een natuurlijke afscheiding zoals een sloot of zoals op jouw foto besita nog wel te doen. Ik vind een afscheiding maken dwars in een lang stuk land om ze steeds een stuk nieuw gras bij te geven nog lastiger. Als ze gaan rennen, gaan ze daar als eerste doorheen is mijn ervaring.

Vind je kunststof palen geen idee [***]? Wel stuk duurder dan hout maar als het permanent kan blijven staan, ben je wel van het gezeur af dat je palen weer verrot zijn.

Kunsstof palen met 3 koorden en een aantal stevige hoekbielzen lijkt mij wel een goed idee, eerlijk gezegd. Wij moeten ook wat nieuws bedenken, dus lees gezellig mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:08

Rond koort vind ik ook niet slecht voor grote stukken (al snijdt dat net zo akelig of zelfs nog erger). Lint bij veel wind dan blijf je aan de gang.
Daarnaast is zichtbaarheid goed, maar te goede zichtbaarheid geeft een mooie hindernis voor sommige paarden ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:10

Wellicht ook een optie om te kijken naar kastanje palen, die gaan over het algemeen ook langer mee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:20

Wij hebben, momenteel, schapengaas en boven een lange isolator met daarin staaldraad. We hadden eerst een kunsstofschrikdraad, maar die knapte en geleidde superslecht, m'n paard hing constant over de omheining heen en ik heb al eens gehad dat de complete omheining omgeduwt was en m'n paarden er van door zijn gegaan.

Tja, (gladde)staaldraad kán verwondingen geven, maar het zit helemaal boven in, en dan moeten ze door de complete omheining denderen dus dat zal dan niet meer of minder verwondingen geven.

Dus ik heb liever dat ze, door die staaldraad, in de wei blijven dan dat ze zich constant verwonden en m'n hele omheining afbreken. En zo bovenin kan het echt geen kwaad. En ze weten nu heel goed dat het er hangt heb ze er al een paar keer aan zien snuiven en dan snel achteruit gaan.

zo hebben wij het dus maar dan met staaldraad.
http://www.bergstalenweideinrichting.nl ... 127710.jpg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:24

Hier hebben we op 2 hoogtes 40mm breed bruin lint en dan nog op 2 hoogtes een dun draadje, maar inderdaad op een gegeven moment is de geleiding niet goed meer omdat de metaaldraden in lint en draad kapot gaan door wind / opspannen / irritante paarden enzo.

Heb ervoor gekozen om het draadje te vervangen door alu draad zodat daar een goede klap stroom op staat, en het lint los te koppelen van de stroom zodat dat alleen nog voor de zichtbaarheid er bij zit en niet meer voor stroomverliezen zorgt :)

Weet nog iet zo goed wat ik van het aludraad moet denken...het kan eigenlijk maar weinig hebben, breekt snel dus je moet wel zorgen dat je het vastzet en er dan niet meer aan zit, en er constant stroom op staat zodat de paarden er niet op gaan hangen ofzo.... vooral als je het ergens buigt dan breekt het na 3x buigen af.... fijn idee voor de veiligheid als er een paard in terecht komt, maar ik hoop maar dat het niet spontaan los laat op de bevestigingspunten....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:26

Zo zie je dat ieder zijn voorkeur heeft, want ik vind schapengaas met veulenvoetjes weer dood eng :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:28

Ik heb geen veulens, maar wel schapen, vandaar het schapengaas :+

edit: ik zou overigens geen schapengaas doen als ik die schapen niet had, dan zou ik inderdaad voor van die beobanden gaan in combinatie met bovenlangs een staaldraad.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:35

Hier is een deel nog prikkeldraad.. Lig er niet echt wakker van.

We vervangen het wel een keer maar ons eigen huis heeft een beetje voorrang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:38

Het nog niet vervangen hebben is een andere situatie als doelbewust neerzetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:40

Dat zeker, maar er zijn veel mensen die er anders over denken ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:44

Wij hebben treinbilzen om de 3m, 1m70 hoog, met 2 planken en een staaldraad langs de bovenzijde van de planken tegen het bijten.

Afbeelding

Is niet goedkoop en heel wat werk aan om te plaatsen, maar hier komen ze echt niet door. De buitenzijde hebben wij er nog een ursusdraad tegen gezet om de hond binnen te kunnen houden.

Goede kwaliteit treinbilzen gaat lang mee en zo'n zware planken ook.

Langsheen het pad hebben we betonnen palen staan met 1 plank en draad (die nog niet klaar is). Hier zie je ook de ursus die rondom is.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:55

Wij hebben rondom de wei betonnen palen met van die draad schapendraad geloof ik. Tot tegen de grond.
Beton gaat sowieso beter dan hout. En je kan ook eerst beton storten in het gat voor de paal. Dan staat die ook steviger in de grond.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:51

Betonnen palen breken wel af als lucifers...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:14

[***] schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Een goede bescherming tegen harde wind is meer palen zetten. Dus ipv om de 4 meten een paal, om de 2 meter.

Maar een omheining die na 8 jaren onder die omstandigheden gaat is en koord dat na een paar jaar vervangen moet worden... dat vind ik heel normaal hoor. Denk niet dat je een langere levensduur mag gaan verwachten. Eigenlijk moet je de vervanging van dit soort posten om de zoveel jaar gewoon meenemen in je onderhoudsplan en dus ook in je budget.

Als dat zo zou zijn kan bijna geen mens paard houden
Ik heb nog 4 hectare waar omheining om moet
Een houten omheining van een paar duizend euro mag het van mij wel wat langer volhouden dan 8 jaar en ook peperduur koord met 10 jaar garantie (niet dus) hoort na 4 jaar niet totaal verrafeld te zijn. En na 2 jaar al nauwelijks stroom meer te geleiden

Een houten omheining die het (op een veilige, stevige manier!) langer dan 8 jaar volhoud, is echt bijzonder. Daar heb je dan jaarlijks alsnog veel onderhoud aan. Zeker de constructie die S017xxx hier toont, daar moet je ieder jaar opnieuw bij langs met hamer en spijkers en vervangingshout. Helemaal op de locatie die janna19 beschrijft, langs de kust.
Hout wordt zwakker van weersomstandigheden en zelfs in kleigrond rot een houten paal absoluut binnen 15 jaar. Een telefoonpaal zal daar wellicht 30 jaar over doen, maar ook die rotten. Net als spoorbielzen.
Draad en lint kan een 10 jaar meegaan in bosrijke omgeving - aan de kust zal de levensduur echt aanmerkelijk korter zijn.
Verwacht dus niet nu iets te kunnen plaatsen als omheining en daar dan jaren niet naar om te hoeven kijken. Dat is een utopie. Maar we praten over 5 jaar misschien wel weer :D

Dat "bijna geen mens meer paarden zou houden" bij inzicht in de werkelijke kosten van een omheining, klopt. Er zijn veel te weinig paardenhouders die echt kunnen rekenen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:40

Spijkers?? Als je het met rommel gaat maken is inderdaad niks duurzaam...

Elke plank is per paal vastgezet met 2 rvs schroeven van 15cm en het oudste deel staat hier al 10 jaar en er is nog geen enkele plank vervangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:57

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:04

Zo ligt het er nu bij, dus al gedeeltelijk met bielzen
Dat bevalt goed, het stuk er linksachter staan al sinds de B jaargang bielzen, dus bijna 9 jaar. Afgelopen jaar daar na 2 x Gallagher koord een goedkopere versie opgehangen, dat Gallagher koord heeft het dus 3,5 jaar volgehouden. Te kort voor de prijs vind ik

Palen die Besita afbeeld heb ik nog een bundel van liggen. Gebruik ik meestal semi permanent, na het weiden weer opruimen op stukken die niet van onszelf zijn
De omheining die so17 plaatst spreekt me ook erg aan. Zal mijn partner eens vragen of er nog aan dergelijke bielzen te komen is. En of hij zin heeft om het te plaatsen. Al het materiaal hebben we wel
En dan zou ik er wel een staaldraad opmaken, geleiding vind ik heel belangrijk want als ze verderop het land ingaan moeten ze goed weten wat stroom is, anders hangen die veulens er altijd in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:08

Beton breekt idd. Kunstof hartstikke duur en duurzaam maar de dunnere versies buigen door. En eerlijk gezegd vind ik dat niet echt in het landschap passen. Hout wel.
Schapengaas gaan we ook niet doen, vind ik doodeng en we maaien toch 2 x per jaar wel onder het hek door, dat wil met gaas niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:15

die palen op mijn foto zijn wel dun , je hebt er natuurlijk veel dikkere ..die gebruiken wij :j als permanent niet want wij steken ze echt 40 diep dus dat is een beetje werk en met wegnemen zouden er gaten overblijven en dat is met veulens niet handig

als je die gecreosorteerde met garantie koopt dan bracht ik de rotte terug en kreeg altijdandere :Y)

maar zoals Dees ook zegt een goede weideomheining vraagt onderhoud ..wij zijn elk jaar aan het begin van de lente een dag of 2 bezig met alles controleren en vervangen , koord die er niet meer 100% uitziet vervangen en vooral de stroom op volle kracht controleren !!!
ik zie nogal eens wat als je paarden en weides langs de baan ziet :(