paard met enorme mestbuik schoon krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gioia1997

Re: paard met enorme mestbuik schoon krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:14

dat van die manen borstel klinkt ook wel goed, ik zal morgen zo'n magic brush en zo'n manenborstel bestellen. Kijken of het nut heeft, moest toch nog een nieuwe manenborstel hebben en zo'n magic brush zat ik voor de modderige zomermaanden ook al naar te kijken. Heb het er ondertussen graag voor over

SpianneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:37

Ik heb hetzelfde, mijn pony heeft er een handje van om al zijn stro naar de zijkanten van z'n stal te duwen en dan maakt het midden vies en gaat hij daar in liggen :+ Hij krijgt genoeg stro en meer geven heeft dus gewoon niet zoveel zin. Ik probeer altijd op de zachtere dagen z'n buik te wassen en verder zoveel mogelijk bijhouden met borstelen. Zo'n magic brush ga ik ook eens proberen!

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:05

Mijn Hafinger merrie weet ook altijd het middenste stuk van haar stal vies te krijgen en gaat daar ook languit in liggen. We doen nu telkens een waterdichte deken op, hierdoor blijft de zijkant vrijwel schoon maar de buik.... :n

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:31

Ja klopt, de zijkanten zijn nooit het probleem, maar de buik en de benen worden altijd enorm vies. De manenborstel heeft in elk geval niet geholpen, had gehoopt dat de rest vandaag binnen zou komen zodat ik voor het eerst in een maand weer zou kunnen rijden in de paardrijles. Maar valse hoop :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:37

Ik had vroeger ook dat probleem, maar sinds ze een merrie-met-veulenbox van 3x6 meter heeft, gaat ze gelukkig meestal naast de mest liggen. Alleen haar ogen wil ze toch nog vaak met een bruingroene oogschaduw maquilleren. :)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:46

Hier nog een smeerpoets van een paard! Ik zie dat je vlas al eens geprobeerd hebt, maar heb je zaagsel ook al eens geprobeerd? Dit eten ze echt niet op (dierenarts heeft ook nog nooit meegemaakt dat een paard zaagsel at) en mijn paard blijft nu een stuk schoner :) Haar staat zit weliswaar wel onder het zaagsel maar dat valt er wel weer uit te borstelen :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:56

Maartje1990 schreef:
24/7 buiten zodat ze niet meer in haar mest hoeft te gaan liggen.

Ons paard gaat dan nog in de kak liggen lekker zacht en warm.dit jaar was het genoeg heeft ze een deken om en hebben we de buik geschoren.probleem opgelost

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:41

Bij haar vorige eigenaresse stond ze altijd op houtkrullen, weet wel dat ze toen enorm mooie hoeven had, of ze toen schoner was weet ik niet meer. Maar waar wij wonen komen we niet zo gemakkelijk aan houtkrullen sinds deze toch wel een stuk duurder zijn :(

helpt het echt als de buik geschoren wordt? Want het gaat toch net zo makkelijk op de buik zitten als met wintervacht? En volgens mij heeft ze geen enorme wintervacht op dr buik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:04

Gioia1997 schreef:
Bij haar vorige eigenaresse stond ze altijd op houtkrullen, weet wel dat ze toen enorm mooie hoeven had, of ze toen schoner was weet ik niet meer. Maar waar wij wonen komen we niet zo gemakkelijk aan houtkrullen sinds deze toch wel een stuk duurder zijn :(

helpt het echt als de buik geschoren wordt? Want het gaat toch net zo makkelijk op de buik zitten als met wintervacht? En volgens mij heeft ze geen enorme wintervacht op dr buik.

Ik krijg haar nu wel schoon gepoetst

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:58

Inderdaad zal scheren wel helpen. Maar wel beetje drastisch..

Mijne is ook altijd heel vies met mest bij de buik. Bij hem helpt het heel goed met een normale rosborstel. Heb je dat al wel eens geprobeerd? Met harde borstel ofzo lukt het echt niet, maar op deze manier gaat het er vrij makkelijk af :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:00

je hebt zo van die puimstenen? Omg gen idee hoe ik het moest zeggen maar die doen wonderen! in iedere paardenwinkel, ik vind ze magisch. Bij mijn 'witte' pony kreeg ik alle vlekken er grotendeels mee uit!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:01

Of heb je warm water ter beschikking? Dat dan met een spons en lekker veel shampoo:)

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:45

nanoukkie, wassen is (bijna ) nooit een probleem, ik zoek naar oplossing om dr ook zonder dr elke keer in te schampoo'en schoon te krijgen.
Een normale rosborstel probeer ik elke keer weer, alleen de mest bij de buik wordt 1 enorme mestplakkaat waardoor die borstel er maar een beetje 'overheen krast'

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:57

Mijn fjord doet dit ook. Lastig probleempje want ik krijg het wel schoon geborsteld met zo'n ronde kam met ijzeren tanden maar je blijft de gele plek zien als je niet wast. En als je dan wast zit de vlek er de dag erna toch weer :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:00

emmertje warm water, sopje, spons en maar gewoon dagelijks de buik even afsponzen? Dat is toch niet zo heel veel werk?

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:06

Nee klopt, maar het probleem Amaris, dat nu het koud is dit geen goed idee meer is omdat ze kou kan vatten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:19

flink droogschrobben met een handdoek?

op stal kan weinig gebeuren als ze verder uit de tocht staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:22

hoe schoon is haar stal?Mest je dagelijks uit?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:25

Mijn haflinger zat voorheen ook continu onder de mest. Deze winter heb ik hem half geschoren en ook zijn buik dus. Heerlijk! Altijd schoon, modder borstel je er met een zachte borstel af en klaar is kees.
Dus ik zou zeggen, gewoon die buik kaal :)

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:27

schep de drollen er zo veel mogelijk uit, maar ze is kampioen in drollen verstoppen en omdat we het overdreven vinden om elke dag de stal leeg te maken, heb je altijd dat ze 2/3 mega hompen goed verstopt heeft en ik ze niet zie en ik kan niet 24/7 met een mestvork staan te wachten tot ze er iets uitgooit om het meteen op te ruimen, dus zodra ik klaar ben gaat die darmmachine gewoon door en tegen de tijd dat het avond is en ze gaat liggen om te slapen heeft ze voor zichzelf alweer een lekker drollenmandje ontworpen. Helaas voor mij :(

SuperAssie: modder is ook geen probleem, mest is het probleem. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:30

ik denk dat als je iets preciezer de stal schoonmaakt dat het wel iets scheelt.Alle poep eruit en de natte plekken.Daar hoef je een stal niet helemaal voor leeg te halen.
Ik heb nooit mestplekken op mijn paarden.Maar ik haal om 11 uur savonds nog de drollen weg,en mijn stallen zijn 3.50x3.50 dat scheelt ook.Ik weet niet hoe groot jouw stal is?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:32

Gioia1997 schreef:
schep de drollen er zo veel mogelijk uit, maar ze is kampioen in drollen verstoppen en omdat we het overdreven vinden om elke dag de stal leeg te maken, heb je altijd dat ze 2/3 mega hompen goed verstopt heeft en ik ze niet zie en ik kan niet 24/7 met een mestvork staan te wachten tot ze er iets uitgooit om het meteen op te ruimen, dus zodra ik klaar ben gaat die darmmachine gewoon door en tegen de tijd dat het avond is en ze gaat liggen om te slapen heeft ze voor zichzelf alweer een lekker drollenmandje ontworpen. Helaas voor mij :(

SuperAssie: modder is ook geen probleem, mest is het probleem. :(

Die van mij wordt iedere dag uitgemest en staat de hele dag op de wei.
Dat scheelt echt niets.
Is het trouwens echt poep of urine?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:36

Juist voor de mest is het ook ideaal. Ik heb een haflinger met uiteraard een witte buik. Vorig jaar altijd de mestvlekken eruit wassen, dit jaar absoluut niet nodig. Buik scheren brengt echt veel voordelen mee!

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:39

na al die dingen ver buikscheren ga ik het serieus overwegen voor een optie voor volgende winter!
en AaronYve: het is echt poep

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:39

Hier precies hetzelfde probleem.
Pony heeft een hele dikke wintervacht en maakt binnen 1 dag zijn hele stal donkerbruin en zo vies als het maar zijn kan. Vervolgens gaat meneer er dan 's avonds in liggen, en de volgende ochtend zijn de benen, staart en buik helemaal bruin. Aangezien ik niet iedere dag kan komen om het er allemaal weer af te borstelen ontstaat er een grote harde plak op zijn buik en benen (tot op de huid), die er met geen mogelijkheid af te krijgen is, totdat de lente komt en alle rommel meekomt met de verharende vacht.

De enige tip die ik je kan geven is: Buik (en evt. benen) scheren en een dekentje erop. Ik loop nu al 3 jaar te zwoegen, en ik zie echt geen andere opties, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt :+

Oh en voor de stal, als je er tijd voor hebt, iedere dag de ergste mest eruit scheppen en een laagje opstrooien.