Jasper_C schreef:Ik kan het me heel goed voorstellen, dat mensen afscheid nemen van hun paard.
Je hebt een paard, omdat je wilt paardrijden. De liefde voor het dier worden gevormd door de jaren heen.
Op het moment dat je niet meer kunt rijden op het dier, kan ik me voorstellen dat je die ervaring dan op een ander dier wilt hebben.
De liefde voor het paard neemt dan niet af, maar het nut wel.
Klinkt misschien heel hard voor paardenliefhebbers, maar het is wel een reël beeld voor een hoop rijders.
Ik ben zelf een echt dierenliefhebber, het liefst heb ik alleen maar dieren om mij heen, maar dat wil niet zeggen dat ik afscheid kan nemen van een dier. In mijn ogen blijft een dier een dier en zal deze nooit de plaats in nemen van een mens.
Deze gedachte deel ik wel met je.
Ik heb vorig jaar een merrie gekocht van 15,5 jaar van de zomer wordt ze dus alweer 17. Heb best even getwijfeld of ik dit wel moest doen want ik zocht toch eigenlijk wel weer een paardje rond de 5-8 jaar. Maar het voelde zo goed met dit wat oudere paard en dat vond ik eigenlijk wel het belangrijkste en wat ben ik blij dat ik echt voor haar heb gekozen, had me geen beter paard kunnen wensen!
Toch spookt het in me hoofd wat als ze over 5 jaar toch op is? De jaren gaan snel en ik heb mijn paard echt voor de hobby voornamelijk het rijden dus. Vind het heerlijke bezigheid om het dier te trainen en verder te komen.. Met regelmatig mooie bosritjes en strandritjes wat ook zo genieten is. Als ze op is kan dit niet meer.. En ze hoeft over 5 jaar niet oud te zijn, heb ook geen wedstrijd ambities maar vind het werken met een paard wel heel leuk.
Ik hoop als ze niet meer aan het werk kan dat ik de luxe heb om twee paarden te kunnen bekostigen. Ik sta al op een hele fijne plek waar de paarden 24 uur in een groepshuisvesting staan. Want waarom pas een paard in een kudde plaatsen als ze met pensioen gaan????
Als ik geen twee paarden kan bekostigen weet ik niet wat ik ga doen. Vind dit lastig. Misschien bij iemand die een weidemaatje zoekt? Of als ze nog enkel een buitenritje kan maken en zo iemand zoekt dit in een paard daar aan verkopen? Of gewoon houden en zelf mijn hobby aan de kant schuiven? En nee het bijrijden van iemand anders paard is voor mij geen optie dat ga me irriteren.