Paard met pensioen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:16

TurdusMerula schreef:
Als een paard zich verveel is er iets mis met de huisvesting, dat heeft niet met wel of niet rijden te maken imo. :)
En ja, dat is een ideaalbeeld, dat snap ik. ;)

Wat vind jij verkeerd aan mijn huisvesting? Lees; 24/7 op een groot weiland met gras, en een hele kudde merrie's..

'S winters zelfde verhaal; grote paddock met maatjes overdag, in de nacht op stal.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:18

Wat een leuk topic. Ik mijn trouwe New Forest pony inmiddels al 20 jaar en ze heeft Cushing en artrose. Paar jaar geleden hebben we haar naar een pensioenstal gebracht waar ze haar oude dag zou gaan slijten. De dierenarts had het me al afgeraden omdat het een erg eenkennig dier is dat ik al zo lang heb en omdat ze ondanks haar leeftijd en kwaaltjes graag werkt. Helaas kreeg de dierenarts gelijk. Het ging helemaal niet goed.

Ze stond in een leuke kudde maar kwijnde volledig weg. Kreeg rare infecties, abcessen en schimmel omdat haar weerstand zo laag was geworden. Ik kwam elke week kijken (1,5 uur rijden) en elke keer als ik wegging stond ze keihard bij het hek te hinniken. Toen ze al haar haar midden in de winter verloor door een bijzonder agressieve schimmel was voor mij de maat helemaal vol en heb ik haar teruggehaald van pensioen. Ze staat inmiddels alweer twee jaar op een leuke pensionstal waar ze elke dag met een kleine kudde op de wei staat en ze is ook weer aan het werk. 2x in de week buitenritje, paar keer in de week stappen aan de hand, of aangepast longeren (ik ren mee zodat ze over de hoefslag kan lopen). Als ze goed beweegt nog 1x in de bak rijden.

Pony is compleet opgefleurd en ziet eruit als een 5-jarige. Ik denk dat als paarden zo lang in een bepaalde routine zitten, het soms te moeilijk kan zijn om aan een nieuwe situatie te wennen. De afgelopen 20 jaar waren elke dag hetzelfde en toen opeens compleet anders. Dat doe ik dat ouwe beest niet nog eens aan. Op deze manier is ze happy.

Voor mij is het wel zuur dat ik geen paard meer heb waar ik mee kan doen wat ik wil. Ik heb altijd heel fanatiek met haar gereden: cross, endurance, dressuur en springen. Die tijd is voorbij. Ik rij af en toe wel eens op een paard van iemand anders maar dat is toch niet hetzelfde als regelmatig trainen voor een doel met een eigen paard. Geld en tijd voor een tweede heb ik momenteel helaas niet. Haar ouders zijn 35 en 42 jaar geworden dus deze situatie zou ook best nog wel even kunnen duren.

Tja, hoe erg ik er ook van baal, het is het me wel waard. Ze heeft me de afgelopen 20 jaar ontzettend veel plezier gegeven en altijd gedaan wat ik wilde. Nu is het tijd dat ik er voor haar ben.

TinkerTreas

Re: Paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:35

Ik heb zelf geen ervaring met oude paarden (heb mijn paarden moeten verkopen door omstandigheden, enkele jaren terug).
Mijn vriendin heeft een paard van 26 jaar, die heeft ze al 19 of 20 jaar. Dat paardje kan niet meer bereden worden. Ze staat in een kleine koppel, 24 uur buiten met loopstal. Er wordt een paar keer per week met haar gewandeld, ze wordt lekker gepoetst en geknuffeld en krijgt gewoon haar aandacht. Sowieso komt ze iedere dag het land uit omdat ze medicatie tegen cushing krijgt. Als ze wat moeilijker/ strammer gaat lopen, komt er iemand om haar los te masseren.
Ze is echt in de hemel beland, al heeft ze altijd al overdag buiten gestaan. 's Nachts op stal kan ze niet meer, dan komt ze zo stijf en stram de stal uit. Dus dit is ideaal voor haar. En dit verdient ze ook.

Wij wonen in de randstad, en het is voor mijn vriendin niet mogelijk om er een 2de paard bij te nemen. Zowel financieel niet als kwa tijd. Ze wil niet dat haar paard in moet leveren, omdat zij een ander paard zou willen. Mijn vriendin heeft dus al jaren niet meer gereden. Maar ze geniet nog altijd van haar oudje. Ik vind het echt top hoe zij voor haar paard zorgt.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:57

Jasper_C schreef:
Ik kan het me heel goed voorstellen, dat mensen afscheid nemen van hun paard.
Je hebt een paard, omdat je wilt paardrijden. De liefde voor het dier worden gevormd door de jaren heen.

Op het moment dat je niet meer kunt rijden op het dier, kan ik me voorstellen dat je die ervaring dan op een ander dier wilt hebben.
De liefde voor het paard neemt dan niet af, maar het nut wel.

Klinkt misschien heel hard voor paardenliefhebbers, maar het is wel een reël beeld voor een hoop rijders.

Ik ben zelf een echt dierenliefhebber, het liefst heb ik alleen maar dieren om mij heen, maar dat wil niet zeggen dat ik afscheid kan nemen van een dier. In mijn ogen blijft een dier een dier en zal deze nooit de plaats in nemen van een mens.

Deze gedachte deel ik wel met je.

Ik heb vorig jaar een merrie gekocht van 15,5 jaar van de zomer wordt ze dus alweer 17. Heb best even getwijfeld of ik dit wel moest doen want ik zocht toch eigenlijk wel weer een paardje rond de 5-8 jaar. Maar het voelde zo goed met dit wat oudere paard en dat vond ik eigenlijk wel het belangrijkste en wat ben ik blij dat ik echt voor haar heb gekozen, had me geen beter paard kunnen wensen!

Toch spookt het in me hoofd wat als ze over 5 jaar toch op is? De jaren gaan snel en ik heb mijn paard echt voor de hobby voornamelijk het rijden dus. Vind het heerlijke bezigheid om het dier te trainen en verder te komen.. Met regelmatig mooie bosritjes en strandritjes wat ook zo genieten is. Als ze op is kan dit niet meer.. En ze hoeft over 5 jaar niet oud te zijn, heb ook geen wedstrijd ambities maar vind het werken met een paard wel heel leuk.

Ik hoop als ze niet meer aan het werk kan dat ik de luxe heb om twee paarden te kunnen bekostigen. Ik sta al op een hele fijne plek waar de paarden 24 uur in een groepshuisvesting staan. Want waarom pas een paard in een kudde plaatsen als ze met pensioen gaan????

Als ik geen twee paarden kan bekostigen weet ik niet wat ik ga doen. Vind dit lastig. Misschien bij iemand die een weidemaatje zoekt? Of als ze nog enkel een buitenritje kan maken en zo iemand zoekt dit in een paard daar aan verkopen? Of gewoon houden en zelf mijn hobby aan de kant schuiven? En nee het bijrijden van iemand anders paard is voor mij geen optie dat ga me irriteren.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:17

een vriendin van mij heeft een paarden pensioen in Frankrijk. het heet http://www.equinepensions.com/index.html. ze heeft ook al een paar x in de bit gestaan. het klimaat is hier wat zachter dan in nederland en de prijzen valt wel mee vanaf 125 euro per maand.

en je hoeft nooit meer na te denken waar je naar op vakantie gaat!!

Paperboy

Re: Paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:58

Mijn paard was pas 12 jaar toen hij met pensioen moest omdat zijn benen de belasting van rijden niet aankon, afgekeurd maar kon nog pijn vrij op de weide. Hij staat bij mijn jonge paard op dezelfde pensionstal. Lekker 24/7 buiten met een leuke groep, alweer bijna 6 jaar! Ik zie hem dus elke dag en kan hen gewoon zelf verzorgen en goed in de gaten houden. Hij gaat nooit weg, als hij pijn krijgt wordt hij ingeslapen....maar ik hoop dat dat nog heel lang duurt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:59

Bedenk dat een paard ook met wennen aan een verhuizing, zeker als deze zo ingrijpend is. Een paard dat van stal naar fulltime buiten gaat, in een nieuwe kudde komt, ineens niet meer gereden wordt, nieuwe omgeving, nieuw ritme, enz.
Dat heeft veel tijd nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:01

Ik woonde in de stad toen mijn paard met pensioen mocht. Hij is toen naar vrienden gegaan aan de andere kant van het land. Ik betaal ze iedere maand stalling en hij mag lekker bij hen grasmaaien :)

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:38

Ik lees Veel reacties waarin staat: nu hij met pensioen gaat zoek ik een plekje met vrienden in de wei waar hij paard kan zijn. Mijn paard staat al heel haar leven bij mij met vrienden in de wei en is al die tijd paard geweest. Daar hoef je niet mee te wachten tot je paard met pensioen gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:44

TurdusMerula schreef:
Ik snap nooit waarom een paard dat niet meer werkt 24/7 buiten met vriendjes 'verdiend', dat kan hij zijn hele leven al. Ik snap ook niet waarom een ouder paard niet meer gereden zou kunnen worden. Je doet toch werk wat bij je paard past - zijn hele leven. Waarom dan niet als hij ouder zou zijn. :)

Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die hun oude of kapotte paard verkopen of ergens zo goedkoop mogelijk willen 'parkeren'.

Ik heb geen zin om te blijven rijden op een 'minder wordend' paard. Een stapje terug doen vindt ik gewoon niet leuk. Dan kan ik hem beter met (pre) pensioen doen. Misschien dat een jonger ruiter nog wat van hem mag leren..
Hij mag hier wel blijven overigens. Huis met grond gekocht oa om die reden: makkelijker meer paarden kunnen houden zonder echt dubbele kosten.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:49

Ik hou mijn paardjes lekker hun leven lang. En het werk passen we aan, aan wat ze kunnen. Gaat het niet meer maar genieten ze nog van het leven dan lekker op de wei en gezellig rondkuieren. Bij pijn en ellende is het einde verhaal...