Hooi soppen met gevolg hele natte stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Hooi soppen met gevolg hele natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:16

Je kan ook de waterbak wat zachter (laten) zetten zodat het minder hard stroomt. Dan krijgt ze nog wel water, het duurt alleen wat langer.
Voor het soppen al veel minder interessant want na 2 happen hooi is de waterbak leeg en moeten ze wachten tot hij weer vol is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:18

Oh Hoe herkenbaar. O verbruikte 80 liter water per dag. En blijkbaar dronk hij het meeste op want plassen kon hij ook als de beste. Heel gezond was t niet want van al dat water kreeg hij ook nog eens de chronische diarree.
Ik heb hem laten onderzoeken en binnenstebuiten gekeerd maar het kwam echt door het vele water.

Sinds jaren heeft O nu geen water meer in zijn stal en dat gaat prima. Ik weet dat er mensen zijn die mij nu vreselijk wreed en zo vinden, maar ook een paard kan best even wachten met drinken. Overdag is hij altijd in de wei en daar heeft hij onbeperkt water. In de winter is het wat minder lang licht en zijn de paarden dus wat meer binnen dan krijgt hij in de avond een emmertje vol en dat is genoeg tot hij weer buiten mag spelen.
Diarree weg, drogere stal

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:03

mrie schreef:
Oh Hoe herkenbaar. O verbruikte 80 liter water per dag. En blijkbaar dronk hij het meeste op want plassen kon hij ook als de beste. Heel gezond was t niet want van al dat water kreeg hij ook nog eens de chronische diarree.
Ik heb hem laten onderzoeken en binnenstebuiten gekeerd maar het kwam echt door het vele water.

Sinds jaren heeft O nu geen water meer in zijn stal en dat gaat prima. Ik weet dat er mensen zijn die mij nu vreselijk wreed en zo vinden, maar ook een paard kan best even wachten met drinken. Overdag is hij altijd in de wei en daar heeft hij onbeperkt water. In de winter is het wat minder lang licht en zijn de paarden dus wat meer binnen dan krijgt hij in de avond een emmertje vol en dat is genoeg tot hij weer buiten mag spelen.

1 emmertje water in de winter op wat? 18 uur op stal? >;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 08:49

Kaitlyn schreef:
mrie schreef:

1 emmertje water in de winter op wat? 18 uur op stal? >;)

Bij mij drinken de paarden ook uit zo'n emmer die je op kunt hangen aan de stal. Voor de nacht vul ik deze nog een keer (meestal rond 22.00 uur) en heel soms is die emmer bijna leeg de volgende morgen om 07.00 uur. Ondanks dat ze de emmer niet leeg hebben lopen ze toch als eerste naar de grote waterbak buiten als ik ze buiten zet 's morgens. Het maakt niet uit of ze de emmer op stal zo goed als leeg hebben of niet. Niet elk paard drinkt even veel!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:31

Herkenbaar. In dacht er eerst ook dat we een lekkage hadden. Ik heb de water leiding 3/4 dicht gedraaid. Ze heeft dus nog wel water. Maar knoeit niet meer zoveel.

Bij de wat nieuwere water bakken kun je volgens mij instellen hoeveel water hij geeft

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:17

Het is meer dat ze bij elke hap hooi een slok water neemt en vervolgens weer uit haar mond laat vallen.
Maar na de eerste avond geweekt hooi en een extra kuilbeurt leek vanmorgen de stal wel droger *\o/*
Ook waren de drollen nu niet door de hele stal gelopen dus dat scheelde ook al met het mesten.
We gaan nog even door met nat hooi kijken of het op de langere termijn ook beter blijft.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:40

Maar door de kraan een beetje dicht te zetten, zit er niet in 3 seconden weer een plens water in de bak, maar slechts een klein beetje waardoor er niet genoeg is om met een pluk hooi in je mond nog een volle haf water te pakken, hoogstens maken ze het hooi een beetje nat.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 17:46

Palousa_boy. De kraan kan niet voor haar stal apart een stukje dicht gedraaid. Mijn paard staat op een pension stal.
En jij bedoelt waarschijnlijk een vlotterwaterbak ? Bij ons moeten ze tegen een staafje duwen dat gaat al niet hard. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:51

Die van mij doet het sinds ze op de nieuwe stal staat (3 weken nu). Haar oude waterbak liep vrij traag, en deze zijn bloedje nieuw.
Maar op de oude stal sopte ze niet :?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:55

In de drinkbak, zit als het goed is iets dat je kan draaien zodat hij harder of zachter kan, dit maakt voor het model drinkbak niet uit.
Zeker op een pensionstal zullen ze dit wel hebben.

Bij een grote lepel zit hij er vaak onder, bij die staafjes, waarvan de bak zelf waarschijnlijk groen is, zit boven dat staafje een wit dopje met een sleuf er in. Deze sleuf kan je een schroevendraaier in zetten om de bak harder of zachter te draaien.

(Draai wel de goede kant op want je kan hem er ook uit draaien en dan heb je een fonteintje en moet je het dopje zoeken in de stal.. Ik heb ervaring ;) )

Je kan ook iemand van de stal vragen om er even naar te kijken.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:56

Ja,

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:57

lovexhorsess schreef:
Ja,

Ja?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 22:11