Muizen op stal kan dat kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:19

Het is gewoon een huiskat hoor :'), komt niks te kort, maar ze is gewoon gek op jagen.
Komt ook met jonge konijntjes, vogeltjes en dus muizen thuis. Opeten doet ze niet, ze speelt er gewoon mee tot ze niet meer bewegen.

+ is dat ze als de dood is voor auto's. Ze rijden bij ons knoerthard, maar als ze een auto hoort is ze al weg. Ook als wij wegrijden, zit ze weer op een veilig plekje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:21

Die dozen zijn DE oplossing op paardenstallen. Ik heb ze al op zeker drie stallen zien liggen. Werkt prima zonder enig gevaar voor de peerden.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:25

Ess_Ramona schreef:
Het is gewoon een huiskat hoor :'), komt niks te kort, maar ze is gewoon gek op jagen.
Komt ook met jonge konijntjes, vogeltjes en dus muizen thuis. Opeten doet ze niet, ze speelt er gewoon mee tot ze niet meer bewegen.

+ is dat ze als de dood is voor auto's. Ze rijden bij ons knoerthard, maar als ze een auto hoort is ze al weg. Ook als wij wegrijden, zit ze weer op een veilig plekje.

Dat is goed dat jullie een kat hebben wonen maar dat was een keuze neem ik aan. Niet even snel omdat je muizen had...
Als hij ziek word ga je er gewoon mee naar een DA.

Een kat is wel een levend dier die je niet eventjes 'neemt' om op stal te zetten. Ik wil hier voorlopig blijven mar wat als ik ooit ga verhuizen. Moet ik die kat in huis nemen dat gaat niet met mn honden. Of weer terug dumpen in het asiel :n

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:28

Haha wij hebben haar ook gewoon als knuffelkat, maar dat ze gek op jagen is is gewoon een leuke bijkomstigheid :).
Het is absoluut geen boerderijkat oid, ligt 's avonds heerlijk in het mandje in de kamer te slapen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:33

Ess_Ramona schreef:
Haha wij hebben haar ook gewoon als knuffelkat, maar dat ze gek op jagen is is gewoon een leuke bijkomstigheid :).
Het is absoluut geen boerderijkat oid, ligt 's avonds heerlijk in het mandje in de kamer te slapen.

Dat bedoel ik. Ik vind het altijd apart 'neem even een kat.' Omdat ik muizen heb? En waar ga ik dan met die kat heen de komende 10 of 20 jaar? :+

Maargoed thanks voor de tips ik kan de muizen dus beter wel proberen weg te krijgen!
Vooral die roze muis vind ik nog steeds raar haha!!. En ik heb die 2 keer gezien dus ik verbeelde het me niet :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:34

Haha, ik ken ze alleen als ze net geboren zijn :+. Als je de kans voor hebt, wil ik er wel een foto van :').

PenP2014

Re: Muizen op stal kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:34

Ja hij is rete snel maar als het lukt neem ik een foto!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:41

Als je het niet sneu vind kun je ook glazen jampotten of iets anders glads ingraven met een laag water erin. Als ze erin gaan kunnen ze er niet meer uit en verzuipen ze.
(Staat op google om muizen biologisch te bestrijden)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:42

Ja sneu blijft het sowieso wel... klemmetjes kunnen ook fout gaan en minder 'snel en pijnloos' dan je zou willen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:46

Het is wel zielig, maar soms moet het wel..
Wij hadden konijnen in de paddock. Maar soms graven ze hem ook weer dicht, tegen roofdieren. Wij hadden het niet zo snel gezien dus mijn paard is er in gaan staan. Had niks ergs, beetje verstuikt, maar wij hebben toen radicale dingen gedaan. Liever 2 konijnen dan mijn 2 paarden in moeten laten slapen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:48

Ik denk dat jouw muizen veld muizen zijn en geen huismuizen. Huismuizen hebben veel meer warmte nodig dan een schuilstal bieden kan. Veldmuizen zijn seizoensgasten. Die willen in de winter ook wel een schuilstal. Van het voorjaar zullen ze weer vertrekken mits ze bij jou een goedkope snackbar aan getroffen hebben. Bestrijding daar schiet je niets mee op omdat de stal open is en er vast nog wel meer muizen zijn die de opengevallen plaatsen in willen nemen.
Muizen besmettelijke huidziekten doorgeven aan paarden..... Ik waag dit zeer te betwijfelen, dit komt ongetwijfeld van iemand met fantasie.

Ik snap dat het een probleem kan zijn maar dit is dus een van de dingen die er gewoon bijhoort als je buiten woont of een schuilstal hebt. En zolang het niet de spuigaten uit loopt leef je er mee en houd je er rekening mee.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:51

mrie schreef:
Ik denk dat jouw muizen veld muizen zijn en geen huismuizen. Huismuizen hebben veel meer warmte nodig dan een schuilstal bieden kan. Veldmuizen zijn seizoensgasten. Die willen in de winter ook wel een schuilstal. Van het voorjaar zullen ze weer vertrekken mits ze bij jou een goedkope snackbar aan getroffen hebben. Bestrijding daar schiet je niets mee op omdat de stal open is en er vast nog wel meer muizen zijn die de opengevallen plaatsen in willen nemen.
Muizen besmettelijke huidziekten doorgeven aan paarden..... Ik waag dit zeer te betwijfelen, dit komt ongetwijfeld van iemand met fantasie.

Ik snap dat het een probleem kan zijn maar dit is dus een van de dingen die er gewoon bijhoort als je buiten woont of een schuilstal hebt. En zolang het niet de spuigaten uit loopt leef je er mee en houd je er rekening mee.

Ik heb niet perse problemen op dit moment behalve dat mijn paarden misschien ziek kunnen worden. Maar ik weet niet of dat echt zo is?

Goedkope snackbar haha. Nee alleen hooi. Eten ze dat?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:51

mrie schreef:

Fantasie voor huidziekten misschien wel. Maar het is toch niet echt fijn die muisjesplas.

Citaat:
Oorzaken voor maandblindheid:
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is. Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan. Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).
(bron: wikipedia)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:54

Ok niet fijn dus :oo

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:56

Dat ben ik met je eens Amaris, pies is vies (behalve paardenpies dan..... als het vers is......eh wat zeg ik nou toch allemaal)
Ik weet niet of ze hooi eten, google eens.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:57

mrie schreef:
Dat ben ik met je eens Amaris, pies is vies (behalve paardenpies dan..... als het vers is......eh wat zeg ik nou toch allemaal)
Ik weet niet of ze hooi eten, google eens.

Hoedanook piesen ze er wel in :Y)

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:59

Wij hebben al minstens 4 jaar muizen bij ons op stal. Ze komen en gaan, ons voer zit in een afgesloten ton en er liggen nooit dekens dekjes en spul op de grond. Tuurlijk als ik de hele zomer mijn fleecedeken op zolder heb hangen, zit er wel een gaatje in. Maar dat is het wel zo ongeveer. Nergens last van.
konijnen, hazen en mollen plassen en poepen ook in onze wei en de paarden eten nog steeds van het gras. Goed voor de weerstand, denk ik dan :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:05

Mrie heb je van de week het journaal gezien?
Veldmuizen vreten dus hectares aan weiland aan gort... Zou ik dus absoluut wel wat proberen tegen te doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:06

KoudbloedKim schreef:
Ik dacht dat alle stallen muizen hadden. :+

Inderdaad, muizen doe je niks aan! Je kan nu gif gaan strooien en dan gaan de muisjes die er nu zitten ( op een afschuwelijke manier) dood en dan komt de volgende muizen familie. Je kan ze in vallen vangen, maar dan gebeurt hetzelfde.
Het hoort er nu eenmaal bij, wij hebben een kat die in onze paarden stal woont maar ook daar zitten nog muizen.
Goed alles opbergen, geen voer laten slingeren, dekens etc. hoog en veilig opbergen.
Zo lang het er geen honderden worden zal je er mee moeten leren leven :o

De paarden worden er niet meteen ziek van, behalve als je hooi bijv. helemaal volgezeken en gepoept is, maar die kans is erg klein. Wij hebben ons hooi gewoon in de stal liggen en dat blijft goed schoon.
De muizen maken daar soms wel nestjes in ( maar liever in de vlasbalen) maar poepjes heb ik in hooi nooit gevonden!
Je niet te druk maken, helemaal bestrijden lukt nl. toch niet ;)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:10

http://www.kleinveeservice.nl/multivang ... uizen.html
Afbeelding
Diervriendelijke muizenval, kan je ze elders weer uitzetten in het bos oid waar niemand last van ze heeft. Werkt prima! En volledig veilig voor je paarden, en eventuele andere dieren.

Verder denk ik dat je paarden er écht niet zo snel last van zullen krijgen hoor. Die kunnen echt wel tegen een stootje.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:15

Klopt dat als je muizen hebt je geen ratten hebt ? Nooit gehoord ?
Maar dit jaar is wel een topmuizenjaar heb ik van de uilenwerkgroep hier begrepen . Daardoor zijn er ook meer broedsel uilen groot geworden .
Maar je wilt niet vreselijk veel muizen in je stal , ze knagen aan allerlei dingen en inderdaad als ze geen voedsel hebben planten ze niet zo snel voort , maar ze eten echt alles , ze leven zelfs op zeep!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:16

Sprintje schreef:
Verder denk ik dat je paarden er écht niet zo snel last van zullen krijgen hoor. Die kunnen echt wel tegen een stootje.

Ik heb wel eens gehoord dat er paarden zijn die bang zijn voor muizen. Dan hebben ze er wel last van :p

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:17

jorretje schreef:
Dat je niets te bieden hebt voor een kat daar ben ik het neiot mee eens hoor! Lijkt me juist fantastisch voor een buiten kat :Y) ! Maar als je er geen zin in hebt ook prima hoor O:)

Je gaat toch geen kat aanschaffen en dan in the middle of nowhere bij een hokje met paarden dumpen? Dat vind ik echt niet normaal eigenlijk.

Ik dacht ook dat op elke boerderij / schuur / stal wel muizen waren dus had ook geen idee dat ze zoveel kwaad konden.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:17

Dorine92 schreef:
Sprintje schreef:

Ik heb wel eens gehoord dat er paarden zijn die bang zijn voor muizen. Dan hebben ze er wel last van :p

Haha nou ze zijn niet bang voor muizen. Met dit weer staan ze constant in hun stalletje heel knus te doen :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:27

Jildau schreef:
jorretje schreef:
Dat je niets te bieden hebt voor een kat daar ben ik het neiot mee eens hoor! Lijkt me juist fantastisch voor een buiten kat :Y) ! Maar als je er geen zin in hebt ook prima hoor O:)

Je gaat toch geen kat aanschaffen en dan in the middle of nowhere bij een hokje met paarden dumpen? Dat vind ik echt niet normaal eigenlijk.

Ik dacht ook dat op elke boerderij / schuur / stal wel muizen waren dus had ook geen idee dat ze zoveel kwaad konden.

Wees gerust ik neem geen kat.
Ik stond er ook niet zo bij stil maar een tijd geleden had ik een muis in huis, en toen leerde ik dat ze echt ziektes meenemen enzo. Dus vroeg ik me af of dat voor de paarden ook gevaarlijk is.