mrie schreef:Ik denk dat jouw muizen veld muizen zijn en geen huismuizen. Huismuizen hebben veel meer warmte nodig dan een schuilstal bieden kan. Veldmuizen zijn seizoensgasten. Die willen in de winter ook wel een schuilstal. Van het voorjaar zullen ze weer vertrekken mits ze bij jou een goedkope snackbar aan getroffen hebben. Bestrijding daar schiet je niets mee op omdat de stal open is en er vast nog wel meer muizen zijn die de opengevallen plaatsen in willen nemen.
Muizen besmettelijke huidziekten doorgeven aan paarden..... Ik waag dit zeer te betwijfelen, dit komt ongetwijfeld van iemand met fantasie.
Ik snap dat het een probleem kan zijn maar dit is dus een van de dingen die er gewoon bijhoort als je buiten woont of een schuilstal hebt. En zolang het niet de spuigaten uit loopt leef je er mee en houd je er rekening mee.
Fantasie voor huidziekten misschien wel. Maar het is toch niet echt fijn die muisjesplas.
Citaat:
Oorzaken voor maandblindheid:
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is. Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan. Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).
(bron: wikipedia)