Naar buiten vs. Op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liever je paard in de wind en regen naar buiten of toch liever dan 23 uur op stal?

Liever naar buiten in de regen en wind.
295 (86%)
Nee ik wil niet dat mijn paard in de wind en regen buiten staat.
21 (6%)
Overig: ligt je antwoord toe in het topic.
26 (7%)

Totaal aantal stemmen: 342

Horsa

Re: Naar buiten vs. Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:58

Pluizebolplum, .... Paarden hebben inderdaad opinies.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:00

Daar hangt het er hier ook vanaf of de mannen even binnen blijven of naar buiten gegooid worden. Onze oude tinker is er ook een met een erg duidelijke mening. Wil hij niet naar buiten op dat moment kun je doen wat je wilt maar naar buiten gaat hij niet. :') maar denk je bij bagger weer even binnen laten staan maar meneer wil naar buiten dan houd je hem ook echt niet binnen. Desnoods ramt hij door een deur heen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:03

Denk dat je alleen meningen krijgt van degene die buiten zeggen. De rest is die discussie beu denk ik. Ook ik wilde eerst niet reageren. Is paard afhankelijk denk ik, zelfs mijn oude hoefsmid is van mening dat hele dagen in de zijkende regen niet goed is. Hier komen ze wel buiten maar gelang het weer en wat ze zelf aangeven. Staan ze in schuilstal te drammen om naar binnen te mogen dan gaal ik ze binnen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:06

Buiten tot ze verzopen zijn en staan te dralen voor het hek. Maar naar buiten zullen ze! Ik vind het niets om ze op stal te hebben. Helaas hebben andere pensiongasten hier andere meningen over en gooien ze naar binnen als er een 'hoosbui' aankomt. Als het aan het einde vd dag is geen probleem maar na een uurtje buiten vind ik het echt te kort.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:17

Sinds een paar maanden sta ik (na heel lang zoeken hier in de stad) een plekje gevonden waar ze swinters van 10-17 buiten komen en we ze s avonds nog buiten zetten. Met een af en toe een bui blijven ze altijd lekker buiten. Zo'n dag als gister dat het non stop regent, gaan ze een paar uurtjes naar buiten (ongeveer 10-13) en dan als we er zelf zijn gaan ze nog even een paar uurtjes (18-20/21). Ideaal nee.. Heb ze liever ook buiten, maar vanwege medische redenen gaat dat niet. Ze kan geen deken op, want daarvan krijgt ze giga huidproblemen en te lang in de regen krijgt ze last van haar spieren. Ze heeft een prima vacht, die kan het prima aan..

Mijn mening is dus ook gewoon naar buiten. Ik pas het alleen een beetje aan. Misschien dat ze 1/2 uurtjes minder buiten komt, maar als dat beter is, is dat zo. Overigens s avonds dan nog wel een uur aan de wandel geweest nog.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:39

Ik heb mijn paarden in principe ook graag buiten. Onze paarden staan aan huis, en normaal staan ze in de winter van 8 tot 18u ongeveer buiten. Maar met de wind en de regen van de afgelopen dagen, doe ik ze echt geen plezier met buiten staan. Als ik de staldeuren open zet, komen ze niet buiten, als ik ze buiten jaag, proberen ze in de gang nog terug te draaien om terug in hun stal te kunnen. Ze krijgen buiten voldoende hooi, dus het is niet uit gebrek aan eten dat ze het buiten niet leuk vinden. Ze blijven met dit weer dus gewoon binnen staan, krijgen een bult hooi en zijn tevreden.
Op dagen dat het wat mooier weer is, gaan ze uiteraard wel gewoon buiten. Ik hou ze ook niet binnen als er af en toe eens een bui valt, maar als het meer regent dan droog is, dan blijven ze in de winter op stal.
Met koude hebben de paarden (en ik dus ook) geen enkel probleem. Als het vriest, maar wel gewoon mooi weer is, dan gaan ze heel de dag buiten, en genieten daar ook echt van.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:40

Ik vind 23 uur op het land in de prut weer niks. De meeste weilanden zit geen kraak of smaak meer aan. Ze zijn te glad om nog lekker te spelen. Is gewoon ook geen flikker aan voor het paard. Degene die hun paard binnen hebben staan zijn zich er vaak wel van bewust dat ze in de "binnen" maanden vaker iets met hun dier moeten doen. Vaak zie je ook op die stallen dat mensen er best heel veel energie in stoppen met elkaar om de dieren toch zoveel mogelijk eruit te halen en met elkaar laten spelen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:46

Absoluut buiten. Met de wetenschap van tegenwoordig weet toch iedereen dat buiten is de regen beter en fijner voor het paard is is als 23 u binnen lijkt me niet dat daar nog over gediscussieerd kan worden.

Mijn paard gaat zonder deken bij regen in de schuilstal staan. Met deken loopt ze heel de dag buiten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:47

Ik heb het paard op een verharde paddock staan, met schuildak (6x4m) waar hij met de regen standaard naast gaat staan. überhaupt geen mogelijkheid tot binnen zetten, maar daar is ook bewust voor gekozen. Nu kan dit paard sowieso niet zo gemakkelijk op stal (hoewel het afgelopen oud en nieuw heel goed is gegaan). Maar hij staat met de combinatie regen, wind en kou met een 0gr regendeken met zeer dunne fleecevoering. De fleecevoering is voldoende om de verminderde isolatie van de vacht door het gewicht van de deken op te vangen, maar weinig genoeg om geen gewenning te creëren. En zo blijft hij toch lekker droog.

Voor de shetten hebben we vergelijkbare dekentjes gekocht. Eenmaal nat duurt het met dit weer letterlijk dagen voordat ze weer droog zijn en zeker de nepshet (ik denk dat er minipaard in zit) krijgt het dan op den duur toch wel koud. Dus die zetten we met zulk weer nu ook onder dek.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:48

Mijn paarden staan normaal gesproken de hele dag buiten en 's nachts op stal.
Echter met de harde wind hebben we geen mogelijkheid om te voeren op de bak/paddock dan gaan ze maar een paar uur naar buiten. Mijn oude paard kijkt me na 10 minuten aan.....zeg ik wil wel weer naar binnen als het jou niet uitmaakt. Vroeger had ik een inloopstal voor hem dus als je mij vraagt waar hij voor kiest.....
Ik vind 23 u ophokken of 24/7 buiten altijd van die uitersten....er is gewoon ook een middenweg die je kunt bewandelen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:49

23 uur buiten in de prut is ook niks.
Maar een paar uur in de prut of anders de hele dag op stal, dan maar een paar uur in de prut.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:49

Mizora schreef:
Ik heb het paard op een verharde paddock staan, met schuildak (6x4m) waar hij met de regen standaard naast gaat staan. überhaupt geen mogelijkheid tot binnen zetten, maar daar is ook bewust voor gekozen. Nu kan dit paard sowieso niet zo gemakkelijk op stal (hoewel het afgelopen oud en nieuw heel goed is gegaan). Maar hij staat met de combinatie regen, wind en kou met een 0gr regendeken met zeer dunne fleecevoering. De fleecevoering is voldoende om de verminderde isolatie van de vacht door het gewicht van de deken op te vangen, maar weinig genoeg om geen gewenning te creëren. En zo blijft hij toch lekker droog.

Voor de shetten hebben we vergelijkbare dekentjes gekocht. Eenmaal nat duurt het met dit weer letterlijk dagen voordat ze weer droog zijn en zeker de nepshet (ik denk dat er minipaard in zit) krijgt het dan op den duur toch wel koud. Dus die zetten we met zulk weer nu ook onder dek.

nepshet _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:53

Ik heb overig gekozen
Mijn pony van 22 staat met een deken op buiten.
Vanwege bronchitis mag hij niet naar binnen.
Hij staat met nog 4 pony's en ze vermaken zich prima
Wel blub voor in de wei waar ze gevoerd worden.maar verder plek zat om droge voeten te krijgen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:56

Helaas mogen ze hier het land niet op buiten het zomerseizoen.. Ze trappen dan alles kapot en dan wordt het meer een overleefspelletje dan dat ze rustig buiten kunnen staan. Bovendien kruipt die van mij half onder het hek door als hij langer dan een uur buiten staat met de regen.. :')

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:01

Op mijn vorige stal stonden ze inderdaad dagen binnen als het te nat werd. Dat was overigens niet voor het welzijn van de paarden, maar om de weides te behouden.

Nu staan ze met weer en wind buiten. Ook met weer waarvan ik denk: Hij had wel binnen mogen blijven. ;) Maar ik zie aan hem dat hij lekker in zijn vel zit, dus het gaat goed. Lekker naar buiten met die dieren! Hij staat overigens niet 24/7 buiten, maar gewoon overdag.

Ik moet er overigens wel een goede deken op leggen. Hij heeft een dunne huid en maakt weinig wintervacht aan. Als hij het dan koud krijgt, valt hij snel af.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:09

De paarden die ik bij rijd staan 24-7 buiten! Als het echt continu aan 1 stuk door regent dan gaan ze hooguit voor een aantal uur naar binnen om dekens te wisselen en even op te warmen. :) Daarna gaan ze weer lekker naar buiten toe.

Meestal bekijkt de eigenaresse de situatie van het weer en aan de hand daarvan bekijkt ze of ze echt voor een nacht op stal gaan of niet. Hoe langer ze op stal staan, hoe chagrijniger de dames worden. :')

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:21

Overdag staan ze lekker buiten. Ze gaan om 6 uur naar buiten en tegen 4 uur weer naar binnen. We voeren ze op de wei ook bij omdat er geen gras meer staat. Bij echt langdurige regenval gaan ze of later naar buiten of eerder naar binnen. Zodra het weer goed weer wordt en het land weer mooi opgedroogd is gaan ze 24/7 naar buiten en komen ze alleen op stal bij onweer/veel regen.

Geitenkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:29

Onze paarden staan gewoon buiten met dit weer. Ze staan dan in de bak, zodat we het weiland netjes kunnen houden. In de dekens is het prima uit te houden voor ze, de hele dag op stal is ook niet bevorderlijk voor de sport.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:32

Hier gaat alles naar buiten, sterker nog helft van de paarden komt gewoon nooit binnen.
Mijne komt 's nachts wel binnen omdat er anders niet tegen op te voeren is. Maar overdag gaan ze buiten, weer of geen weer, van 9 tot 17 ongeveer. En ja buiten hun buik volvreten aan de hooiruif doen ze buiten eigenlijk niet veel, dus voor beweging helpt het niet echt. Maar als ze willen kunnen ze wel wat rondslenteren.
De paddocks zijn idd wel gewoon modderbaden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:33

Ik vind het maar een rare keuze.

Ik zou gewoon geen stal kiezen waar je enkel deze opties hebt. Mijn paarden kunnen gelukkig zelf kiezen.
Ik kan je verzekeren dat 1 daarvan nooit nat is, ook al regend het uren lang en de ander wel dus dat zegt al genoeg.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:39

Hier staan ze overdag in tweetallen naast elkaar op de paddock (van groot formaat) met ruwvoer, met het snert weer van afgelopen dagen gaan ze dan wel wat later naar buiten of eerder naar binnen, maar in principe gooien we ze 's ochtends naar buiten en halen we ze rond een uur of 5 als het gaat schemeren naar binnen :) hebben ze tot half december op het land gehad, pas toen het echt te nat werd zijn ze naar de paddock gegaan om het land te besparen :)

Zelf vind ik dit de fijnste oplossing, onze paarden waarderen het wel als ze aan het eind van de middag weer hun stalletje in mogen ook in de zomer maanden, waar ze dan tot 10/11 uur buiten staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:40

wij hebben de afgelopen 3 weken alleen maar regen gehad, en de weide is nu zo door en door nat dat het niet meer verantwoordelijk is om te paarden erin te zetten ivm glijpartijen. Mijn ene merrie is namelijk al in spagaat gegaan achter, en kon vervolgens 4 weken boxrust tegemoet zien. Wij hebben namelijk een leemgrond waarbij het bovenste laagje spekglad wordt.

Nu heb ik ze overdag in de paddock staan, en 's nachts binnen. Maar als het echt zo'n vreselijk storm weer is, willen ze eigenlijk helemaal niet naar buiten. Dan staan ze vanaf het moment dat ik ze buiten zet tot ik ze weer ophaal voor de uitgang te wachten. Dus op hele erge stormdagen laat ik ze lekker binnen staan, nu zijn onze boxen wel bijna 20m2 met geen tralies ertussen, dus er is meer dan voldoende paardcontact.

Voorheen had ik ze in een uitloopstal met paddock staan en stonden ze altijd in weer en wind buiten. Ze zijn er nooit ziek van geworden, paarden kunnen dat naar mijn mening heel goed zelf regelen. :)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:49

Hier mogen ze zelf kiezen, we hebben een groot verhard deel aan de stallen en we hebben de rijbak open zodat ze daar ook kunnen lopen en liggen.
De wei houden we dicht omdat ze die kapot lopen met al die regen.
Maar ondanks dat ze allebei een lekkere warme stal hebben staan ze zowat de hele dag en nacht buiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:51

Haha hier dus het omgekeerde. Een van mijn paarden steekt heel voorzichtig de neus naar buiten. Wordt hij nat dan schiet ze gelijk weer terug :')

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:01

Met goed weer staat mijn pony tot 19.30 buiten. Met de hele dag regen gaat hij 17.00 naar binnen. En blij dat hij is als hij dan naar binnen mag!