Hulp gevraagd bij stofvrije bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:24

felicity schreef:
De keuze gaat nog moeilijk worden zo.
Het is dus echt uitproberen wat werkt.

Rubberen matten/tegels klinkt heel goedkoop en makkelijk. Maar toch vind ik dat er zo karig uit zien.
Gevoelsmatig zie ik mijn paard liever liggen op een lekker bedje dan op een kale mat.

Maar als er 600kg op een lekker bedje gaat liggen, wordt dit ook flink aangedrukt en geeft weinig mee denk ik. Die rubbermatten zijn wat stugger, maar blijven wel veerkrachtig onder het paard ;)

Sim

Re: Hulp gevraagd bij stofvrije bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:29

Je zegt het zelf al, "gevoelsmatig". Paarden liggen prima op de matten hoor! Zijn idd veerkrachtig zoals purple ook al aangeeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:30

Ts, je zegt dat je paard stofgevoelig is, maar moet dit niet schimmelgevoelig zijn. Veel mensen verwarren dit met elkaar, de paarden die schimmelallergisch zijn kunnen niet op stro staan en ook geen droog hooi verdragen. Ook niet als er boxen naast zijn waar wel stro ligt. Als je paard gevoelig is voor schimmels uit hooi en stro dan kan hij wel enig sinds stof verdragen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:54

De dierenarts vertelde me dat ze een acuute aanval had van stofallergie.
Dit uitte zich in heel zwaar pompend ademen, zweten en hoesten.
Ze heeft toen gelijk een kuur prednison gehad en een hoestsiroop. Advies was nat of gestoomd hooi of voordroog en 24 uur naar buiten.
Ze staat hier nu dan ook op voordroog en 24 uur buiten. Ze is 1x toch s'nachts per ongeluk in een stro stal beland. En dat was meteen weer hoesten. Ook als het hooi niet goed nat gemaakt was. Ging ze weer hoesten. Nu gaat het gelukkig alweer een hele tijd goed.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:10

Onze paarden staan thuis al jaren op hennepstrooisel, dit wordt zelfs geadviseerd door de DA bij paarden die gevoelig zijn voor stof. Eén van deze paarden heeft dus ook een stofallergie en nooit problemen met haar... daarnaast voer ik kuil. Kuil wat wel minimaal 4 dagen op het land heeft gelegen en daarna in rollen is gekomen. Ik gebruik zowel hennepstrooisel met en zonder de toevoeging van Eucalyptusolie, door de olie vind ik het nog stofvrijer dan het strooisel zonder de olie.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 10:06

Strokorrels is toch het enige strooisel wat bij stro op de mesthoop mag?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:17

Ik heb ook een paard met een (lichte) stofallergie, maar die heb ik op vlas staan. Of in ieder geval, dat ligt in de box. Ze kan 24/7 naar buiten. Hoesten is vrijwel over, maar ons hooi ligt bijvoorbeeld voor de box omdat we verder geen plek hebben. Is ook niet ideaal.
Opstrooien komt wel wat stof bij vrij, dus dan zorg ik dat ze niet aanwezig is. Je kunt het vlas ook een beetje vochtig maken, zodat het alvast wat aan elkaar gaat plakken. Verder vind ik het super makkelijk en geeft het ook nog eens een prima matras wat dan weer goed is voor haar arthrose.
Ik heb heel veel dingen geprobeerd, maar ben uiteindelijk hierbij blijven hangen omdat het voor mijn paard de beste resultaten geeft.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:26

_Sim_ schreef:
Stalmatten. In alle bodembedekking zit nl stof. In het een wat meer dan in het ander maar ga maar eens steokorrels in je stal scheppen/gooien/deponeren.... Komt me een stof vanaf! Hetzelfde. Hetzelfde verhaal met vlas.

Dat dacht ik ook meteen. Voordeel is dat je het ook nat kan maken en dat het dan nog praktisch is. Mijn moeder weet een goed adres. Vlas vond ik nog stoffiger dan houtkrullen.