belachelijke regels op stal of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:18

Vrachtwagen schreef:
Longeren in die paddock is naar mijn idee dan wel weer prima. Is groot zat toch?

Groot zat 12x15? Nou ik heb geen groot paard maar dit is wel erg klein hoor als ik hem kapot wil maken moet ik dat vooral doen. Als ik nu longeer met dubbele lijnen pak ik toch echt de hele 20 m en loopt door de bak heen

TS ik wens je succes en wijsheid in je beslissing wat te doen.
Het is maar net voor jou kun je ermee leven of niet?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:21

ik zou zeggen: time to move.
kijken naar een plaatsje waar tie daadwerkelijk naar buiten kan.
Laatst bijgewerkt door riegje op 08-01-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:23

rumay schreef:
Vrachtwagen schreef:
Longeren in die paddock is naar mijn idee dan wel weer prima. Is groot zat toch?

Groot zat 12x15? Nou ik heb geen groot paard maar dit is wel erg klein hoor als ik hem kapot wil maken moet ik dat vooral doen. Als ik nu longeer met dubbele lijnen pak ik toch echt de hele 20 m en loopt door de bak heen

TS ik wens je succes en wijsheid in je beslissing wat te doen.
Het is maar net voor jou kun je ermee leven of niet?

Oh dan heb ik even een ander beeld in mijn hoofd. Dacht dat het normale afemeting was voor een longeer cirkel. Thanks voor de info :)

terpentijn

Goede stalling vinden is bar moeilijk, maar hier zou ik zelf zijn weggegaan.
1 uurtje buiten tegen meerprijs en dat bijkt dan ook nog niet te worden gedaan?
Longeren aan hulpteugel in 12 x 15 bak verplicht?
Geen eigen instructie mogen laten komen? Steeds naar luimen eigenaresse veranderende/aangescherpe regels?

Waardeloos allemaal, en bovenal niet het beste voor je paard, TS.

Hier ga je je waarschijnlijk zo enorm aan ergeren naarmate dit langer duurt, dat ik je adviseer voordat dat punt bereikt is eens naar andere haalbare stallocaties in je omgeving te gaan speuren....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-01-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

** kijk uit wat je neerzet he, voor geval ze alles mee lezen in dit topic of iemand de situatie waar je staat kent (verrader slaapt nooit)** zou zonde zijn als je hierdoor in problemen komt.

Balen joh verhuis je omwille van je paard krijg je dit. Ik zou als het mijn paard was toch verder gaan kijken maar dat komt omdat ik buiten staan juist graag wil voor hem (oke hijzelf met deze regen niet gok ik haha)

Wel lastig...succes met je beslissing

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:25

Vrachtwagen schreef:
rumay schreef:

Oh dan heb ik even een ander beeld in mijn hoofd. Dacht dat het normale afemeting was voor een longeer cirkel. Thanks voor de info :)

20x20 is normaal voor een longeer bak of die dan vierkant od middenlijn 20m is maakt niet uit.
Ach zo leer hje altijd weer :D

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:30

rumay schreef:
20x20 is normaal voor een longeer bak of die dan vierkant od middenlijn 20m is maakt niet uit.
Ach zo leer hje altijd weer :D

Oké dankjewel! En idd. Je bent nooit uitgeleerd :j

xSogno

Re: belachelijke regels op stal of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:32

Ik zou gisteren al verhuisd zijn, een uur buiten? Vette no-go voor mij.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:34

Zijn deze regels er niet om de dure rijbak/longeerbodem te beschermen? Paarden die loslopen veroorzaken vaak toch veel diepere gaten in de bodem dan onder het zadel/ gecontroleerd longeren. Vind de regels eerlijk gezegd niet zo heel gek....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:34

Gewoon gaan verhuizen naar een andere stal, klaar!

Jouw plezier en jouw paards welzijn gaat voor dus..........dan is de keuze makkelijk toch.

Toen mijn paard nog leefde stond ik tot aan zijn overlijden super op een fijne stal.

Voor nu, als mijn paard nog had geleefd, had ik moeten gaan verhuizen naar een All-in stallen, niet omdat ik het er niet leuk meer vind maar omdat ik minder tijd heb en ook andere dingen heel leuk ben gaan vinden waar ook veel tijd in zit, heb en dus liever meer tijd aan het dier zelf besteed, dan was de keuze ook voor mij makkelijk. Want ik ben niet iemand die een paard dan maar zo goedkoop mogelijk te gaan staan (enkel weiland met wat beschutting verder niets) en om er zoveel mogelijk tijd en geld uit te gaan sparen bij tijdgebrek.

Niet gaan zeuren over wat er niet bevalt, ik vind zelf, de stahoudster maakt zelf uit van hoe het wilt hebben en wat de regels zijn, het is nog altijd jouw eigen keuze om er te gaan staan of niet en of het jou bevalt of niet.

Natuurlijk mag je er wat gaan zeggen/ mopperen en het gaan overleggen/ vragen of het anders kan, als er dingen veranderen als je er al staat, maar de stalhouder bepaalt nog altijd hoe het hebben wilt en dat heb je gewoon te accepteren, hoe dan ook.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:12

Bij mij op stal ging het opeens ook zo. Na 5 jaar een zeer tevreden klant te zijn geweest heeft de eigenaar de regels zo aangepast dat het voor mij niet meer mogelijk werd om mijn jonge (men)paard te trainen. Er kwamen allerlei nieuwe en soms aparte regels waardoor ik aan het einde van de maand nog vertrokken ben. Overigens met mij nog 6 anderen.
Dus ondanks dat ik het daar geweldig had (gehad) en mijn paard en super stond ben ik vertrokken. Het is met stalregels stikken of slikken. En aangezien de regels nu voor mij onmogelijk maakten om mijn paard te trainen ben ik van stal gewisseld hoe moeilijk ik het ook vond. Zowel om mijn plezier in het paard te behouden als nog enigszins als vrienden met de staleigenaar uit elkaar te gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:26

Sommige regels zijn vanuit het oogpunt van een klant raar, totdat je bepaalde zaken vanuit het standpunt van een pensionstalhouder gaat bekijken :)

Bij ons komt alles buiten hoor en we doen wat we beloven, hebben ook alle regels zwart op wit en daar teken je voor dus geen verrassingen. Maar ik omschrijf even wat mogelijkheden:

* Is de bak een dure eb en vloed bak? Wij willen in die bak ook geen bodembelastende activiteiten( bijv. Springen of spinnen). Dat kan bij ons wel in een andere bak overigens. Maar kan een overweging zijn :)

* Reden voor het verplichten van een longeerlijn kan bijv zijn dat paarden die los lopen eerder schade aan de omgeving aanbrengen. Wij zijn een longeerzweep o.i.d. gaan verplichten nadat iemand zijn paard niet op tijd weg kreeg bij een spiegel en dat mis ging.

* M.b.t. geen instructie van buitenaf, wat bij ons wel kan trouwens. Ik begrijp dat wel, zeker als je zelf les geeft. Iemand staat dan geld te verdienen in jouw accomodatie.

* Over de uitzonderingen, je kan nooit iedereen gelijk behandelen. Bij ons mag je niet longeren in de binnenbak, maar als iemand een paard moet beleren wel. Of je maakt speciale afspraken met iemand van wie het paard herstelt van een blessure.

Je probeerd iedereen gelijk te behandelen, maar eigenlijk verwacht iedereen wel flexibiliteit in de regels als het om eigen uitzonderingen gaat. Datmaakt het echt wel lastig :)

Natuurlijk geen idee of dit bij jou zo is TS, ik dacht alleen laat ik de andere kant ook eens laten zien :)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:32

Ik zou inderdaad weggaan! Ik heb zelf ook op een stal gestaan waar in contract stond dat ze hem 5 dagen per week een halve dag buiten zouden zetten, was ik anderhalve week op vakantie geweest hoorde ik van een stalhulp dat hij er al die tijd niet uit was geweest, verklaarde ook waarom hij ongeveer direct op m'n nek sprong toen ik de stal in kwam :n dit soort dingen maken me zo boos! En ook dat je geen lesgevers van buitenaf mag maar een ander dan wel, klopt ook van geen kant. Zou snel wat anders zoeken!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:39

Als ze eenzijdig regels en voorwaarden wijzigen, en zich niet houden aan afspraken zoals buiten zetten terwijl er wel voor betaald wordt; eerst een gesprek aangaan, vragen wat de reden is (kan best een goede zijn) en proberen e.e.a. op te lossen. Wellicht zal het zijn voorgekomen dat mensen een bak vol houtwerk tegenkwamen van een ander, en eerst moesten opruimen voordat ze zelf aan het rijden konden?
Komen jullie er niet uit, dan zal er weinig anders opzitten een andere stalling te zoeken.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:51

Herkenbaar helaas. Gebeurt overal..
Voor mij ook een van de redenen om weg te gaan.
Sfeer is daardoor ook heel erg verpest en onderling krijg je dan ook strubbelingen en dat is volgens mij ook niet de bedoeling. Heb het nu erg getroffen met mn nieuwe stalling.
Dus zeker als iets je dwarszit en de staleigenaar is niet voor rede vatbaar? Wegwezen daar..

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:56

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:08

Over het 1 uurtje (of geen uurtje) per dag in een paddock, dat zou voor mij al bye bye, zwaai zwaai zijn. Dat doe ik mijn paarden niet aan.

Niet mogen longeren in de rijbak kan ik me best iets bij voorstellen. Er zijn altijd mensen die als een paal achterover geleund in een bak gaan staan en het paard als een dolle rondrennend. Mooie gaten krijg je dan in je dure bodem. Op het moment dat je met twee lijnen werkt, loop je zelf vaak ook al wat meer door de bak, waardoor de "ik-slinger-mijn-knol-rond-zodat-de-gekkigheid-er-tenminste-afgaat" niet meer opgaat.

Geen Eigen instructie meenemen, zou voor mij ook een reden zijn om er niet te gaan staan. Overigens snap ik die pensionhouder wel, maar ik me niet aan 1 persoon willen conformeren.

Ik zou zeggen, maak een en ander eens bespreekbaar. Wellicht geeft dat meer inzicht (en dat kan twee kanten op. Of je snapt de beweegredenen van je stalhouder of je ziet ineens dat je toch naar een andere stal moet overstappen).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:36

Ik snap dat een pensionhouder er anders tegen aan kijkt en ja als je een dure bodem hebt wordt je niet blij van longeren (op welke manier dan ook) en losgooien. Maar zorg er dan voor dat er een mogelijkheid is dit wel te kunnen doen, iedere paard moet af en toe uit zijn bol of hij nou wel of niet een hele dag buiten staan. (de mijne wel tenminste)
En snap de uitzonderingen ook wel maar kijk uit want de uitzonderingen vinden het nadien normaal.

Wees gewoon duidelijk en eerlijk als pensionhouder over wat kan en mag en wordt gedaan en hou je er aan dat verwacht de pensionhouder ook van de klanten.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 09-01-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:40

ik zou een andere stalling zoeken.
Vind dat je best wat in de bak kan zetten als je rekening houd met anderen.
En eigen instructrice vind ik ook belangrijk

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:40

Meid, dit klinkt niet als een geschikte plek voor jou en je paard.. Zou zelf echt naar iets anders op zoek gaan!

Dat je je aan de regels houdt die zijn opgesteld door de pensionhoudster vind ik niet meer dan normaal. Maar, als die regels steeds veranderen en wel in je nadeel, is dat (op zn zachtst gezegd) hartstikke vervelend. Extra moeten betalen om je paard voor een uurtje (maar 1 uurtje?!) buiten te zetten, zit normaliter toch al bij de huurprijs in? Zo ben je toch ook al op die stal terecht gekomen, ik bedoel, daar adverteerde ze toch mee?

Dat ze zich gepasseerd voelt als er een andere instructrice komt, is absoluut niet zakelijk. Ze zou hier met jou een vergoeding voor af kunnen spreken, voor de tijd dat je de bak gebruikt met de les.
Je zou met haar in gesprek kunnen gaan, om aan te geven wat je graag wilt en of dat überhaupt mogelijk is bij haar? Misschien wil ze je wel graag tegemoet komen, maar kan ze dat gewoonweg niet.

Als het niet kan, kun je gewoon met fatsoen een ander, geschikter plekje zoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:22

Lindsey_99 schreef:
Als ze eenzijdig regels en voorwaarden wijzigen, en zich niet houden aan afspraken zoals buiten zetten terwijl er wel voor betaald wordt; eerst een gesprek aangaan, vragen wat de reden is (kan best een goede zijn) en proberen e.e.a. op te lossen. Wellicht zal het zijn voorgekomen dat mensen een bak vol houtwerk tegenkwamen van een ander, en eerst moesten opruimen voordat ze zelf aan het rijden konden?
Komen jullie er niet uit, dan zal er weinig anders opzitten een andere stalling te zoeken.

Dit snap ik niet. .. wat is een acceptabele reden om een paard niet buiten te zetten terwijl dat wel de afspraak is?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:14

Nikass schreef:
Dit snap ik niet. .. wat is een acceptabele reden om een paard niet buiten te zetten terwijl dat wel de afspraak is?

Storm...onweer...dat soort dingen

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:29

pinto_1 schreef:
Geen les van buitenaf hoor ik wel op meer pensionstallen. Als ze zelf lesgeven is het natuurlijk concurrentie wat ze "binnen" halen, dat begrijp ik ook wel. Je mag van iedereen les krijgen, maar niet op hun terrein...
Vind dan wel dat dit soort afspraken van te voren besproken moeten zijn, en niet halverwege genoemd moeten worden.

Nou dan ben ik blij dat ik zelf mag bepalen van wie ik les krijg. Maak ik altijd nog zelf uit.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:29

Lindsey_99 schreef:
Nikass schreef:

Storm...onweer...dat soort dingen

Onweer snap ik wel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:31

Citaat:
Dit vind ik niet raar, is op veel plaatsen zo:

* geen andere dingen in de bak dan dressuur ( obstakel bouwen om grondwerk te doen waarbij je rekening houd met andere mag niet)
* geen instructie van buitenaf ( behalve klant y want die heeft dat bedongen)en dus ook niet iemand die mij kan helpen met mijn paard op grondwerk gebied/ freestyle ( Annemarie vd Toorn mag niet komen)

Citaat:
Dit vind ik niet netjes:
* ik betaal 30 euro per maand extra in de winter zodat ie ' s ochtends in de paddock wordt gezet voor max een uur. Kom ik erachter dat ie soms gewoon niet wordt buiten gezet.
* in de volledig afgesloten en overdekte longeer cirkel moet er aan de longeerlijn gewerkt worden ( behalve klant x want die mag weer wel zonder lijn werken)

Ik zou een andere stal zoeken wat beter bij jouw wensen past!