verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:54

hooiveld schreef:
Liksteen

Werkte niet volgens haar :)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:26

Ik wil liever niet weer heel het voer patroon van mn paarden omgooien.... heel lief dat jullie zo mee denken maar ik heb nu na een jaar eindelijk een goede samenstelling...

dingen zoals een slowfeader en berken ga ik zeker proberen!! Slowfeader heb ik nu jet opgehangen en ga morgen opzoek naar berken. Liksteen vindt ze heerlijk maar het verhelpt het probleem helaas niet.. maar omdat ze het zo lekker vindt laat ik hem mooi staan

Meer tips zijn altijd nog welkom

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:32

BMHP schreef:
Het is nog een jong paard hoe zijn haar tanden?

wat takken van een wilgenboom in de stal leggen en een slowfeeder met hooi lijkt een goed idee

Ze is 7 jaar en naar haar tanden heb ik nog niet laten kijken..

Sjafrane

Re: verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:38

Hoi

Dit probleem ken ik helemaal. Bij on geverfd hout. Kan je het in smeren met rode diesel. Bij ons was het probleem gelijk opgelost. Ze nam nog 1 hap en heeft er nooit meer aan gezetten

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:42

Sjafrane schreef:
Hoi

Dit probleem ken ik helemaal. Bij on geverfd hout. Kan je het in smeren met rode diesel. Bij ons was het probleem gelijk opgelost. Ze nam nog 1 hap en heeft er nooit meer aan gezetten

We zijn net nieuwe deuren aan het maken dus dit is wel een idee!! Hopen dat het bij die van ons ook werkt

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:45

Mijn vader heeft bij ons over de houtdeuren een ijzeren beugel (U profiel) gemaakt. Kan niet gesloopt worden..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:49

ooit had ik ook zo een pony,hij frat alles kapot.
hij had destijds mineralen tekort wat uitkwam na een bloed onderzoek.
(en later bleek dat de stal eigenaar het emmertje biks altijd bij zijn eigen paarden gooide!)
dus misschien is dat arme hooi wel te arm of kan hij het niet goed opnemen.
Een maal op de nieuwe stal heb ik nog een halfjaar goldmix bijgevoerd en er is nooit meer op zijn stal en omgeving geknaagd, wel op zijn jolly bal waar hij echt heerlijk mee kon spelen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:50

ik had kippengaas er strak omheen gespannen en vastgezet met krammen want ze vrat aan de dakspanten ook als ze de kans kreeg, daarna open haard blokken in de stal er bij gegooid, waar nog schors aan zat daar was ze dol mee.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:50

dejong_wever schreef:
Mijn vader heeft bij ons over de houtdeuren een ijzeren beugel (U profiel) gemaakt. Kan niet gesloopt worden..

Zo'n weefrek? Zat ik ook al aan te denken maar ik ben bang dat ze dan alsnog van binnen naar buiten een gat in het midden van de deur gaat eten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:52

Sjafrane schreef:
Hoi

De kleur rood komt door Soedanrood en is zwaar!! giftig/kankerverwekkend.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:54

Herkenbaar. Ik heb nu deuren met een extra lat als overlap. Deze vernielen ze in de winter en in de lente zet ik er weer een nieuwe lat op. Maar zo laten ze de rest van de deur met rust, want anders pakken ze wel weer wat anders ondanks de wilgentakken die ze ook tot hun beschikking hebben.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:56

kwita schreef:
ooit had ik ook zo een pony,hij frat alles kapot.
hij had destijds mineralen tekort wat uitkwam na een bloed onderzoek.
(en later bleek dat de stal eigenaar het emmertje biks altijd bij zijn eigen paarden gooide!)
dus misschien is dat arme hooi wel te arm of kan hij het niet goed opnemen.
Een maal op de nieuwe stal heb ik nog een halfjaar goldmix bijgevoerd en er is nooit meer op zijn stal en omgeving geknaagd, wel op zijn jolly bal waar hij echt heerlijk mee kon spelen

mijne krijgt juist hooi met veel mineralen! Alleen is het dit jaar wel wat minder goed hooi maat we voeren haar genoeg bij... over het opnemen weet ik natuurlijk niet dus als niks helpt is de DA een idee .. jolly bal kan ook wel een leuk idee zijn! Heeft ze iets om mee te spelen

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:57

speurneusc schreef:
ik had kippengaas er strak omheen gespannen en vastgezet met krammen want ze vrat aan de dakspanten ook als ze de kans kreeg, daarna open haard blokken in de stal er bij gegooid, waar nog schors aan zat daar was ze dol mee.

Tnxx voor de tip! Dit ga ik zeker op de balken doen boven!!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:59

Allemaal zooi op de deur smeren lijkt mij nu niet zo'n verstandig plan. Plus het is niet echt fair..
Je geeft zelf aan dat het komt door verveling.

Mogelijk zo' n leuke kleine skippybal ophangen? Kan hij zich daarmee vermaken.
E

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:59

Brainless schreef:
Sjafrane schreef:
Hoi

En gewone diesel dan? Ook? Rode diesel is hier ook niet verkrijgbaar volgens mijn vader

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:01

oneside schreef:
Allemaal zooi op de deur smeren lijkt mij nu niet zo'n verstandig plan. Plus het is niet echt fair..
Je geeft zelf aan dat het komt door verveling.

Mogelijk zo' n leuke kleine skippybal ophangen? Kan hij zich daarmee vermaken.
E

Het gaat mij er ook om dat ze niet steeds alles opeet.. ik zat zelf idd al te denken aan een jolly bal of iets gelijkwaardig. Kan ze daar mooi mee spelen ☺

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:02

odensie schreef:
dejong_wever schreef:

Zo'n weefrek? Zat ik ook al aan te denken maar ik ben bang dat ze dan alsnog van binnen naar buiten een gat in het midden van de deur gaat eten

Nee, geen weefrek. Gewoon een ijzeren u balk over de deur.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:04

dejong_wever schreef:

Wij willen nu waarschijnlijk ook een soort ijzeren plaat op de voorkant doen en een lat over het bovenste deel
Laatst bijgewerkt door odensie op 28-12-14 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:05

odensie schreef:
Brainless schreef:

En gewone diesel dan? Ook? Rode diesel is hier ook niet verkrijgbaar volgens mijn vader

Je wil je paard toch niet hele nacht in die geur hebben?!

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:08

Brainless schreef:
Je wil je paard toch niet hele nacht in die geur hebben?!

Je hoeft er ook niet heel veel op te doen wss.. Dus denk dat die geur na een uurtje al een stuk minder is met die wind die bij ons staat. Maar ik zeg ook nog niet dat ik dat ga doen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:09

muilkorf

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:10

Cowgirl schreef:
muilkorf

muilkorf vind ik een beetje zielig... en ze kan dan ook niet eten..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:12

Hoe lang staat ze op stal? Verveling is natuurlijk ook erg logisch in zo'n klein hokje. Zeker als er ook nog niks te eten is.

Alle manieren om de deur en balken te besparen is symptoombestrijding en persoonlijk vind ik het ook sneu voor het paard. Paard verveelt zich, verzint iets om zichzelf bezig te houden en daarna wordt dat afgepakt.

Je schrijft dat je haar op stal hebt om energie te besparen. Daarnaast mag ze geen onbeperkt hooi, want dan wordt ze te dik.

Lijkt er mij één hele simpele, paardvriendelijke en stalbesparende oplossing: zet haar naar buiten!

Ze verbruikt dan meer energie, kan daardoor op onbeperkt hooi en paard verveelt zich niet meer :D
Eventueel zijn de dekens aan te passen, meer gram bij te dun worden, minder bij te dik worden.
Paarden kunnen zichzelf heel goed warm houden :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:15

Wat een vreemde oplossingen, allerlei dingen op t hout gaan smeren.
Watvoor reden dat paard ook heeft om aan dat hout te gaan kauwen, denk je dat hij zich rustiger en lekkerder gaat voelen als dat voor hem verboden wordt?
Hij doet t niet voor niks en zal hoogstwaarschijnlijk gefrustreerd worden als hij wordt tegengehouden en geen andere afleiding erbij krijgt.

Mijn paard kauwde ook de stalmuren af, omdat ze eruit wilde maar dat kon toen helaas niet.
Wilgentakken was de grote oplossing, nu staat ze daar lekker op te kauwen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:17

odensie schreef:
Cowgirl schreef:
muilkorf

muilkorf vind ik een beetje zielig... en ze kan dan ook niet eten..

Ik wou je een beetje uit de tent lokken.

Maar een paard wat kost dat het kost van jou op stal MOET staan is niet zielig?.
Je gaat je paard niet gelukkiger maken met kippengaas of sambal op de deur hoor.

Mariettek heeft volkomen gelijk en daar valt niks meer aan toe te voegen..