Een weidemaatje nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:11

Heel erg bedankt!
Het is dus echt een veel beter idee om er een maatje bij te doen. Ook als ik bij haar stal kom denk ik steeds: goh, ze is gewoon echt alleen :(

Maar even weer zo'n vraag :+ Hoe doen jullie dat als je met het ene paard gaat rijden en de ander moet thuis blijven? Als ik samen op buitenrit ging met een vriendin, moesten we toch nog even proberen om ze uit elkaar te krijgen :Y)

galop9

Re: Een weidemaatje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:21

paarden zijn kuddedieren dus een shetlander er bij is wel heel fijn voor je paard.
maar als je dus een buitenrit wil maken met de een en niet met ander, moet dat toch wel kunnen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:54

ik heb sinds kort ook vriendje erbij en ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard echt opgebloeid is.
Staan zelfs s nachts met zn tweeen op 1 stal.
Verder moet je niet te moeilijk doen en denken over het achterlaten van je 2e paardje.
Die van mij staat ook te roepen als ik ga rijden...so be it!!
Gewoon geen aandacht aan besteden,je komt vanzelf weer terug!

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:02

Emelie5 schreef:
Heel erg bedankt!
Het is dus echt een veel beter idee om er een maatje bij te doen. Ook als ik bij haar stal kom denk ik steeds: goh, ze is gewoon echt alleen :(

Maar even weer zo'n vraag :+ Hoe doen jullie dat als je met het ene paard gaat rijden en de ander moet thuis blijven? Als ik samen op buitenrit ging met een vriendin, moesten we toch nog even proberen om ze uit elkaar te krijgen :Y)

Als jij gaat rijden en ze uit elkaar haalt, zullen ze dat niet leuk vinden nee. Maar dat is toch altijd een stuk beter dan dat je haflinger altijd alleen staat!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:03

Ik heb er nu 3 dus als er eentje meegaat dan zijn de andere nooit alleen. Maar heel soms neem ik ook twee pony's mee. Mijn weiland is goed omheind dus er kan weinig gebeuren. Ze rennen even en hinniken, maar dat stopt vanzelf. Het is gewoon een kwestie van wennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:07

Emelie5 schreef:
Heel erg bedankt!

Mijn shet gaat mee als handpony :) En ze kunnen ook apart mee, maar als ik er eentje meeneem blijf ik nooit te lang weg.

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:28

Mijn pony heeft ook een aantal veulens gehad (ze was eerst een fokmerrie), daar wilde ze ook echt niet bij weg als ik op buitenrit ging. Zou het anders zijn met een nieuw maatje of zou ze een maatje net als een veulen zien?

P.s. Heel erg bedankt voor jullie tips! :)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:33

Emelie5 schreef:
Mijn pony heeft ook een aantal veulens gehad (ze was eerst een fokmerrie), daar wilde ze ook echt niet bij weg als ik op buitenrit ging. Zou het anders zijn met een nieuw maatje of zou ze een maatje net als een veulen zien?

P.s. Heel erg bedankt voor jullie tips! :)

O dat komt echt goed. Daar moet je even doorheen. Nee, ze zullen het niet leuk vinden, maar jij vind het ook niet leuk as je niet kunt buitenrijden :+

greetpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:44

Je kan ook kijken op de markt naar een weidemaatje die gratis is.
Veel mensen zoeken een goed thuis voor hun pony

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:03

Een paard kan zich ook vermaken met een geitje... Het ligt er alleen aan hoe druk je paard/pony is. Een Shetlander lijkt daarom in mijn ogen het beste. Er zijn trouwens zat mensen met een een shet die nog een weitje zoeken volgens mij.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:40

AmyLyklama schreef:
Een paard kan zich ook vermaken met een geitje... Het ligt er alleen aan hoe druk je paard/pony is. Een Shetlander lijkt daarom in mijn ogen het beste. Er zijn trouwens zat mensen met een een shet die nog een weitje zoeken volgens mij.

Dat kan een paard niet. Een paard spreekt paardentaal en geit geitentaal. Dan krijg je dus twee ongelukkige dieren.

Of zou jij er blij van worden om de rest van je leven alleen met een eend door te brengen?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:28

kwak kwak hahaha

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:04

@xSogno dat heb ik anders heel vaak meegemaakt, ze waren onafscheidelijk. En ik zei al, "een Shetlander lijkt me in mijn ogen daarom het beste"

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:16

Tuurlijk zijn ze onafscheidelijk, ze hebben niks anders en weten niet beter. Denk dat jij en dat eendje ook onafscheidelijk worden na een tijdje.

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:32

Ja bina leeft echt enorm op als ze bij andere paarden in staat!
ze staat nu bij die van mij in en ze is helemaal vrolijk!
echt leuk om te zien! <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:45

Mijn pony's liepen vroeger bij een kudde schapen in de wei en een schaap vonden ze op de een of andere manier bijzonder. Die sliep regelmatig bij hen in de stal etc, maar toch hadden ze met dat schaap een heel andere band dan met elkaar. Ik zag ze (pony en schaap) nooit samen spelen of elkaars vacht verzorger. Als de pony's aan het spelen waren dan werden de schapen onrustig en gingen ze alle kanten op om bij de paardjes weg te komen.

Ik denk dat ze idd wel aan elkaar kunnen hechten als ze op elkaar zijn aangewezen. Dus een schaap is beter iets dan niets. Maar ik snap niet dat mensen het adviseren aan anderen. Als je dan toch een maatje moet aanschaffen, doe het dan gewoon goed en neem er een shet of andere pony bij. Schapen en geiten zijn net zo goed kuddedieren en en dan heb twee dieren die je met elkaar 'veroordeelt' terwijl ze ook beide een soortgenoot als maatje hadden kunnen hebben. Ik zal dus nooit een schaap of geit aanraden, maar altijd een soortgenootje.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:00

@capopjekop ik geef je gelijk, maar het is wel een optie. In haar geval zou ik een een Shetlander nemen zoals ik eerder zei.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:31

Daarover verschillen we van mening, ik vind het geen optie. Maar goed, mijn punt is nu wel duidelijk gemaakt denk ik, dus ik houd er over op. Uiteindelijk doet iedereen het op zijn eigen manier en dat moeten we respecteren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:16

Ik heb 2 paarden + een extra paardje van weidegenootje.
Ik raad je vooral een weidegenootje aan. Ideaal om tijdens de vakanties je paard te verzorgen zonder veel gedoe en niet de kosten van een extra paard of pony. Want beiden moeten ingeënt worden en voor het vervoer is 1 paard ook makkelijker als 2. Ik heb persoonlijk een beetje spijt dat ik er een 2de paard bijgenomen heb omdat ik momenteel minder tijd heb en de weide niet naast mijn woning ligt. De shetlander gaat ook af en toe een goede borstelbeurt kunnen gebruiken en een deken en eten en ontworming enzo...
Mijn weidegenootje kende ik eerst niet, maar dit gaat ondertussen al meer als 2 jaar prima. Zij heeft 3 dagen per week en ik 4 en onze vakanties zijn meestal niet op hetzelfde moment waardoor we op zo een momenten gewoon elkaars dagen overnemen. Niet iedereen heeft een positief verhaal over weidegenootjes, maar in mijn geval is dit echt wel een hele goede beslissing geweest.
Mijn andere paard ben ik aan gehecht geraakt en wil ik liever niet weg, maar uiteindelijk kost hij me zo veel geld en heb ik er zo goed als niets aan.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:45

Hier heeft mijn tinker 3jaar alleen gestaan thuis, wel korte periode's ergens anders (een zomer, 2 weken, enkele dagen etc) eens bij andere paarden maar voor de rest. Toen eind juli groen licht gekregen te kijken naar een mini en ook hier na de eerste dagen wat gedoe met de rangorde staan ze lekker samen te eten en speelt de grote regelmatig eens mee. Die is ook een stuk veranderd en gelukkiger geworden :).

Een paard en geit zou ik niet doen ook. Let wel als je voor een shet of mini gaat hou rekening mee dat ze vaak makkelijk dik worden en je wil geen hoefbevangenheid lijkt mij... (bijvoorbeeld), hier was daar weinig risico voor door dat we maar beperkt gras hebben en ze dan ook strook begrazing en hooi krijgen verder maar op een grote groene sappige weide met heel veel voedingstoffen in het voorjaar :9 ....

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:15

Ondertussen al een maatje gevonden?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:52

is wel handig en goed voor je pony, maar als die andere pony overleid is je pony wel een maand verdrietig en dat zou je ook merken bij rijden enzo